Aktuāli - kā ar bērnu runāt par pedofīliju?
Stāsti par onkuļiem, kas ar konfektēm vai solījumiem uzdāvināt jaunas rotaļlietas bērnu aizvilinājis uz savām mājām, bet pēc tam seksuāli izmantojis diemžēl nav retums. Tāpat kā stāstu, ka šādi rīkojies kāds no ģimenes locekļiem vai draugiem. Kā runāt ar bērnu par pedofiliem, lai viņš zinātu kā rīkoties apdraudošās situācijās? Stāsta nodibinājuma Centrs Dardedze psiholoģe Liene Sevastjānova.
Diemžēl ne pedofilus, ne citādi bīstamus cilvēkus nevar atpazīt
pēc izskata. Tāpēc bērniem jāstāsta, ka visticamāk pedofili
meitenes vai zēna acīs centīsies sevi parādīt pēc iespējas labākus,
sirsnīgākus. Svarīgi paskaidrot, ka svešinieks var izskatīties,
izturēties jauki un būt labi ģērbts vai pat nēsāt uniformu. Tāpēc,
lai bērns uz šiem “trikiem” neuzķertos, ir svarīgi viņam mācīt
noteikumus, kā sevi pasargāt no potenciāli bīstamiem cilvēkiem. Un
šo noteikumu ievērošana attiecas ne tikai uz svešiniekiem, bet arī
pazīstamiem cilvēkiem. Jo, kā apliecina pētījumi visā pasaulē,
lielākoties seksuālās vardarbības gadījumos bērnus seksuāli izmanto
kāds no bērna tuviniekiem, labi pazīstamiem cilvēkiem – kaimiņš,
treneris, ģimenes draugs.
Izspēlējiet situācijas
Kā būtiskāko noteikumu, ko bērnam svarīgi iemācīt, ir – vienmēr
palūgt atļauju vecākiem vai citiem pieaugušiem cilvēkiem, kas bērnu
pieskata, pirms viņš kaut kur dodas viens vai kopā ar pazīstamu vai
svešu cilvēku. Vecāki var izspēlēt ar bērnu dažādas situācijas.
Piemēram, kāds cilvēks piedāvā bērnam saldējumu, doties līdzi,
aizvest ar mašīnu. Ja būsi ar bērnu izspēlējusi lomu spēles,
modelējot dažādas situācijas, tas bērnam palīdzēs justies drošākam
un pārliecinātākam tad, kad radīsies līdzīgas situācijas, un viņš
nevilcinoties zinās, kā rīkoties.
Ja regulāri atraidīsi vai ignorēsi bērna jūtas, viņš iemācīsies, ka savā iekšējā izjūtā nav jāieklausās. Šādā gadījumā bērns var tikt pakļauts daudz lielākam riskam kļūt par upuri vardarbīgām situācijām.
Iemāci bērnam teikt „nē”
Arī bērnam ir jāprot teikt „nē”, īpaši, ja kāds viņu aicina palikt
vienatnē viņa mājā, mašīnā vai kādā citā vietā, bez vecāku atļaujas
un ziņas. Svarīgi šo noteikumu iemācīt un ievērot jebkurā
situācijā, pat ar vecākiem un bērnam pazīstamiem cilvēkiem. Māci
bērniem atteikties! Pārrunā ar bērnu tādu situāciju piemērus, kuros
viņi noteikti drīkst teikt „nē!”, arī tad, ja tas ir pieaugušais,
vai arī bērna draugs. Māci bērniem teikt „nē” skaļi, droši, ar
pārliecību, nebaidoties, ka tam sekos sods. Tad, kad esi to bērnam
sākusi mācīt, to ir svarīgi praktizēt arī ikdienā. Pajautā bērnam,
ko viņš dara situācijās, kad kāds viņam liek darīt to, ko viņš pats
nevēlas darīt. Izspēlē ar bērnu lomu spēles, kurās tu bērnam
kaut ko piedāvā, bet viņš dažādos veidos atsakās.
Bērnam jāiepazīst savs ķermenis
Māci bērnu iepazīt savu ķermeni, dažādas ķermeņa daļas. Bērnam
svarīgi apzināties, ka viņa ķermenis ir kaut kas īpašs, kas pieder
tikai un vienīgi viņam, ka nevienam nav tiesību to aizskart
neadekvātā veidā vai darīt tam pāri. Būtiski arī nosaukt pareizā
vārdā visas ķermeņa daļas, tai skaitā arī intīmās ķermeņa vietiņas,
kas ir īpašas vietiņas, kuras ir atšķirīgas zēniem un meitenēm.
Intīmās vietiņas meitenēm ir krūtis, vagīna (čuriņa) un dibens
(dupsis), bet zēniem – penis (princītis, krāniņš) un dibens
(dupsis). Katrā ģimenē intīmās ķermeņa vietiņas var tikt atšķirīgi
sauktas, svarīgi, lai tās nepaliktu vispār bez vārda, it kā to
nemaz nebūtu.
Svarīgi bērnu mudināt, lai viņš vienmēr izstāsta to, ja kāds cilvēks ir darījis vai gribējis darīt viņam pāri, un ka viņš nekādā gadījumā tādu rīcību nedrīkst turēt noslēpumā.
Labie un sliktie pieskārieni
Ar bērnu būtu arī jāpārrunā, kāda ir atšķirība starp labiem un
sliktiem pieskārieniem. Paskaidrot, ka labie pieskārieni liek mums
smaidīt un ļauj sirsniņai justies iepriecinātai. Piemēram, kad
māmiņa tur bērnu klēpī, kad mēs sadodamies ar draugiem rokās, kad
mēs pieturam mazo brāli pie rociņas, kad kāds noglāsta galvu.
Bērnam var mācīt, ka mūsu ķermenī ir vietas, kurām mēs drīkstam
ļaut pieskarties citiem cilvēkiem. Taču tāpat ir arī sliktie
pieskārieni, kas liek mums noskumt un bēdāties. Sliktie pieskārieni
var būt gan sāpīgi, kad kāds iesit, pagrūž, rauj aiz matiem, aiz
auss, vai iekniebj, taču tie var būt arī tādi, kas neliek sajust
sāpes, bet mēs tik un tā jūtamies neērti, samulsuši. Tas parasti
notiek, kad kāds vēlas pieskarties mūsu ķermeņa intīmajām vietiņām.
Tām neviens tāpat vien nedrīkst pieskarties. Tāpēc svarīgi bērnam
iemācīt teikt: „Nedari man tā, man tas nepatīk!” situācijās, kad
kāds pieskaras bērna ķermeņa intīmajām vietiņām.
Noslēpumi
Tāpat bērnam jāizskaidro atšķirību starp labiem un sliktiem
noslēpumiem. Labie noslēpumi ir tādi kā pārsteigumi, kurus mēs
gatavojam, lai iepriecinātu savus tuviniekus (mammu, tēti, brāli,
māsu, omīti, opīti) vai draugus. Slikti noslēpumi var būt, ja kāds
pieaugušais vai lielāks bērns liek bērnam turēt noslēpumā to, ka ir
devis bērnam konfektes, dāvanas, vai aicinājis iekāpt viņa mašīnā
vai doties līdzi pie viņa uz mājām. Slikts noslēpums ir arī tad, ja
kāds bērnam neļauj izstāstīt savai mammai, tētim vai kādam citam
pieaugušam, kuram bērns uzticas, par to, ka viņš ir aizticis bērna
intīmās ķermeņa daļas vai mudinājis bērnu aiztikt viņa intīmās
ķermeņa daļas.
Mācām uzklausīt iekšējo balstiņu
Vecāki var mācīt bērnam atpazīt dažādās emocijas, ko viņš ikdienā
izjūt un nosaukt tās vārdā (priecīgs, bēdīgs, dusmīgs, nokaunējies,
satraukts, samulsis, garlaikots, vientulīgs, lepns). Taču vēl
būtiskāk ir mācīt, ka mums katram ir kāda „iekšējā balstiņa”
(intuīcija), ko var dēvēt par „signalizāciju”, kas mums parasti
norāda, vai kaut kas ir labs vai slikts, par to, vai mums draud
briesmas, vai gluži pretēji – mēs esam drošībā. Šī signalizācija
ieslēdzas tad, kad mums draud kādas briesmas vai kāds var nodarīt
pāri. Šī signalizācija dzīvo mūsos (dažkārt tā parādās sirsniņā,
dažkārt galvā, dažkārt puncī). Māci savam bērnam uzticēties šai
iekšējai balsij un tai paklausīt. Ikdienā apliecini bērnam, ka tev
ir svarīgas viņa jūtas. Tas bērnam mācīs, ka viņš pats var
ieklausīties savās sajūtās un tām paklausīt. Ja regulāri atraidīsi
vai ignorēsi bērna jūtas, viņš iemācīsies, ka paša iekšējai izjūtai
nav nozīmes un tāpēc tajā nav jāieklausās. Šādā gadījumā viņi var
tikt pakļauti daudz lielākam riskam kļūt par upuri vardarbīgām
situācijām, jo viņi būs „atslēguši” savu „signalizāciju”, kas spētu
brīdināt par draudošām briesmām un liktu attiecīgi rīkoties.
Iedrošini bērnus!
Svarīgi bērnu mudināt, lai viņš vienmēr izstāsta to, ja kāds
cilvēks ir darījis vai gribējis darīt viņam pāri, un ka viņš nekādā
gadījumā tādu rīcību nedrīkst turēt noslēpumā. Bērnu svarīgi
iedrošināt, ka vecāki nekad par to uz bērna nedusmosies, bet gluži
otrādi – priecāsies un leposies ar savu bērniņu par to, ka viņš ir
bijis tik drosmīgs, lai par to vecākiem pastāstītu. Svarīgi
mudināt, lai bērns vienmēr pastāsta arī tajos gadījumos, ja viņam
ar sliktajiem pieskārieniem pieskaras pazīstams cilvēks
(pieaugušais vai bērns).