Šantažēšana, kukuļošana vai bubuļošana? Jauns skatījums uz bērnu audzināšanas metodēm
Ko tik mēs nedarām, lai piespiestu bērnu klausīt. Nodarbojamies ar kukuļošanu un šantāžu, kliedzam un sodām viņu. Viss plašais arsenāls ir noderīgs, ja zinām normu.
Tāpēc šoreiz ar ģimenes psihoterapeitiem – Ilonu un Gati Bušiem
– parunāsim tieši par to – par normu!
Šantāža
Katru reizi, kad saki bērnam – ja nesakārtosi istabu, brīvdienās uz
kino netiksi, tu nodarbojies ar šantāžu. Patiesībā ļoti ātrs veids,
kā panākt vēlamo. Vecākiem nav ilgi jādomā, jātērē laiks, lai
iedziļinātos. Galvenais – uzturēt intrigu, palielinot risku.
Labums. Galu galā – tā mēs visi dzīvojam. Vai tad
ne? Ikreiz, kad darām kaut ko, ko negribas, apzināmies taču, ka
tad, kad būsim izdarījuši, būs labi. Kāpēc gan, lai audzinot
bērnus, šo labumu nesaņemtu abas puses? Otrs pluss – šantāža
bērniem palīdz saprast, ka sabiedrībā pastāv konkurence, jo
patiesībā tā ir slēpta cīņa – kurš kuru. Ja tā padomā, dzīves
skolai vai izdzīvošanai grūtākā kolektīvā tas nākotnē varētu arī
noderēt.
Sliktums. Šantažējot mīļums attiecībās
nepalielinās. Tev jābūt pietiekoši rezervētai, lai noturētu savu
pozīciju. Bet, iespējams, ka pusaudžu vecumā, kad svarīgi nebūt
ļoti tuviem un mīļiem, tas nemaz nav slikti. Taču šīs metodes
vislielākais mīnus – tev ar laiku pašai būs aizvainojoši, ka bērns
visu dara tikai „tāpēc”, ka nav nedz pašatdeves, nedz
pašiniciatīvas. Ģimene nav darbs, tajā ir kaut kas jāinvestē arī no
sevis, neko speciāli neprasot atpakaļ.
Izmantošanas biežums: tāpat kā kūkas, kuras
jubilejas reizē var atļauties.
Kukuļošana
Tā ir metode, kur bērnam piesoli visādus labumus, lai tikai viņš ir
uzvedīgs, iet uz mūzikas skolu. Vai, cik izplatīts paņēmiens! Pat
vidusskolu beidzot, vecāki saka: „Mācīsies par mediķi, nopirkšu
džipu!”
Labums. Šajā brīdī vecāki var sajusties kā kaut
kas ļoti labs un ideāls. Protams, šī izjūta ir mānīga, bet tajā
brīdī tu tiešām jūties kā burve, kura savam bērnam var iedot
pilnīgi visu. Tas ir kā ārstniecisks balzams vecāku hroniskai
vainas sajūtai pret bērnu. Un arī bērns šajā mirklī ir apburts un
laimīgs. Visi piedzīvo kaut ko no zudušās laimes.
Sliktums. Ja ķeries pie kukuļošanas, zini – sākumā
bērnam vajadzēs vienu košļenīti, tad paciņu, tad iepakojumu. Tāpēc
padomā par savām finansēm, jo kolīdz solītais nenotiek, tavas un
bērna attiecības tiek sabojātas. Kad bērnam soli visādas mantas,
patiesībā tevi vada viena vienīga doma – varbūt viņš beidzot kļūs
adekvāts, normāls bērns. Varbūt viņam beidzot pietiks. Un katru
reizi ir vilšanās. Tāpēc tā ir vecāku izdomāta ārstniecības metode
bērniem, kurai efekta nav. Aiz visa tā stāv tavs izmisums un
bezspēcība. Arī naudai kā audzināšanas instrumentam nebūtu ne
vainas, ja vien būtu skaidrs, par ko es kā vecāks maksāšu un ko es
tomēr gribētu no bērna bez maksas.
Izmantojuma biežums: saprāta robežās.
Bubuļošana
Ja neklausīsi, atdošu tevi kaimiņu onkulim, pasaukšu policistu,
atlidos lielā muša ... un tevi aiznesīs. Patiesībā, ļoti efektīva
metode, jo strādā uz mūsu zemākajiem instinktiem. Bailes katram no
mums ir dziļi, dziļi vēderā. Uz to reaģējam ikvienā vecumā. Un
noturīgi.
Labums. Bērns iemācās apzināties, ka nevar visu
ietekmēt un ar laiku – arī to, kas notiek viņā. Vai tas ir labi?
Diskutējams jautājums, jo var gadīties, ka pēc tam jāārstē neiroze.
Bet šādi viņš iemācās vismaz kādam – lielākam – pakļauties. Kaut
vai mušai, kura ir kaut kas tāds, kā vispār nav, bet tomēr ir… Pat,
ja tas nav labākais variants, tas vienalga bērnam iemāca – STOP! Ir
jāapstājas.
Sliktums. Piedraudot ar bubuli, vecāki pasaka – es
neko nevaru izdarīt, es esmu bezspēcīgs, bet ir KĀDS, kurš to
izdarīs. Jo vecāks būs bērns, jo lielāki tie KĀDI, kas to izdarīs,
būs jāmeklē. Kaut kādā ziņā jau bērns saprot, ka tas vilks vai
briesmonis ir pats teicējs. Bērniem rodas pretestība pret
cilvēkiem, kuri viņus biedē, jo ķermeniskā līmenī viņi šo
informāciju uztver kā signālu – es tevi negribu.
Izmantošanas biežums: vienreizējs tāpat kā
dzimšanas dienas torte.
Kliegšana (arī lamāšana)
Parādi kaut vienu, kurš nav kliedzis? Šis arī ir stāsts par bailēm.
Jo, kad kliedz, tu iedzen bailes. Notiek pārvēršanās vilkā, bērns
nobīstas un tavā priekšā atkal ir eņģelītis.
Labums. Balss ir pati pirmā, uz ko bērns
orientējas. Tā uzreiz pasaka attieksmi pret mums. Bīsties no manis
– tā ir ziņa, ko cilvēki citādāk kā bez skaņas nevar pateikt. Un tā
ir ļoti spēcīga ziņa, pietiekoši efektīga un laba, kas bērnam
pasaka - stop! Kad tu kliedz, bērns saprot, ka emocionāli ņem
nopietni to, kas ar viņu notiek. Un tas ir ļoti būtiski.
Sliktums. Ja bērns būs pieradis, ka vecāki viņam
vienā laidā „rēc virsū”, kliegšana būs kļuvusi norma. Kāda vairs
atšķirība, kāpēc kliedz?
Ignorēšana (arī nerunāšana)
Neapšaubāmi patīkami – ieiet bērna istabā, ieraudzīt, ka nekas nav
sakārtots, demonstratīvi iziet ārā un nerunāt ar viņu. Ignorēt.
Faktiski šajā brīdī tu nerādi, kas ar tevi notiek. Tas ir pretēji
kliegšanai.
Sliktums. Bērns attīstās tikai attiecībās, viņam
nepārtraukti vajag sauli un barību. Ignorēšana nebaro, tā rada
lielu stresu. Tu taču pati zini, kā tas ir, kad bilde ir, bet skaņa
izslēgta. Ja uzgriez bērnam muguru un viņam nekas netiek pateikts,
viņš nesaprot – kas tagad notiek. Vienīgā sajūta, kas viņam varētu
rasties – es neesmu svarīgs. Ja bērns ar tādu sajūtu aiziet
pasaulē, viņam būs grūti veidot attiecības, jo viņš visu laiku
pārbaudīs – esmu svarīgs/neesmu. Tāpēc šo metodi nolikt skapītī,
aizslēgt un atslēgu pazaudēt. Tai ir visgraujošākā ietekme. Bērns
burtiski ārdās nost.
Izmantojuma biežums: nekad!
Sodīšana
Kad bērns ir izdarījis kaut ko sliktu, tu izsūti viņu trimdā uz
savu istabu padomāt vai liec stāvēt kaktā? Kā citādāk? Gudrība jau
nenāk, ja glauda pa spalvai.
Labums. Sodīšana būtu vajadzīga nevis, lai
izrēķinātos ar bērnu, bet lai palīdzētu viņam kļūt par cilvēku. Un
sods ir vajadzīgs tāds, lai pēc tā beigšanās sodītais varētu
sajusties, ka viņš tomēr ir labs. Tāpēc pat kaktā stāvēšanu var
modificēt ar jautājumu – kā tu iedomājies, kas būtu labāk,
atbilstošāk, adekvātāk tam, ko darīji? Ko tev vajadzēja darīt
savādāk, lai mammai sirds nesāpētu vai lai māsa nesadauzītu degunu?
Ja ir šāds domu gājiens un bērna smadzenes kustas šajā virzienā,
tad kļūšana par labāku cilvēku notiek. Jo, ja bērns domā par to, ko
viņš dara, tad viņš dara apzināti, un tas ir jau ļoti labi.
Bez sodīšanas nevar iztikt neviens – ar to mēs parādam, ka ir
pārkāpta robeža.
Sliktums. Trīsgadniekam jau no tās stāvēšanas vien
ir nelabi un galva reibst, ne padomāt var, neko. Tik uz tualeti
prasās. Kaktā stāvēšana arī ir sava veida ignorēšana, jo es liedzu
bērnam savu kontaktu. Tā teikt, stāvi kaktā, nenāc pie manis! Tieši
šis moments iedarbības ziņā ir visgraujošākais. Tāpēc atkārtosim
vēlreiz un visi kopā – cilvēks attīstās tikai attiecībās!
Uz nerviem krišana jeb zāģēšana
Ļoti efektīga metode, ko labi pieprot gan bērni, gan vecāki.
Labums. Tā mēs visu laiku par sevi atgādinām: es
esmu šeit, man no tevis kaut ko vajag. Vienīgi, ja zāģē bērnam – tu
vari būt labāks, tu vari būt labāks, atceries, ka viņam ir
arī jāpasaka, kas jādara savādāks, lai viņš būtu labāks.
Sliktums. Vārdi – tu neko nevari, neko nedari – ir
kā uzbudinoša mūzika, kas var pārvērsties karā. Tāpat kā: „Kādas
brīvdienas? Nekādas brīvdienas! Visu nedēļu esi gulējis! Davai, pie
grāmatām! Mācies!” Vecāki bērnu mīl tik ļoti, ka riktīgi čakarē
viņam smadzenes.
Salīdzināšana
Kā dažbrīd gribas bērnam pateikt – kaimiņu Jānītis tik labs puika,
klavieres spēlē, pieklājīgs… Bet tu? Pilna dienasgrāmata ar
piezīmēm… Taču vai vajag?
Nosacītais labums. Bērns varbūt iemācās skatīties,
kā klājas citiem. Mazās un saprātīgās dozās tā varbūt arī spēj viņā
iepūst skābekli, ka viņam arī gribas darīt. Bet ne tad, kad tas
notiek ilgstoši. Jo var notikt pilnīgi pretēji- tavs bērns
sapratīs, ka viņam nav nekādu cerību. Un tad būs pa visu rubli –
sliktiņais? Okei. Gribi? Jā! Būšu!
Sliktums. Godīgi sakot, ja akli tiek piekopta
tikai šāda audzināšanas metode, bērnā izveidojas viens briesmīgs
defekts – es neesmu labs tāds, kāds esmu, man jābūt labākam.
Salīdzināšana tad iet uz konkurenci – es gribu izaugt vislielākais,
visstiprākais, visvairāk naudu pelnīt, lai visiem parādītu. Nevis,
lai būtu laimīgs, bet lai visiem parādītu. Aiziešu uz klases
salidojumu un parādīšu, ka man ir visvairāk, un nevis tiem, ar
kuriem mani salīdzināja. Tas nekas, ka es viens pats četrās sienās
sēžu.
Izmantojuma biežums: labāk nekad!
Pozitīvā vadīšana
Tas nozīmē bērnam dot tādu uzdevumu, uz kuru viņš var atbildēt un
ko var izdarīt. Un, kad viņš to izdarījis, tad parādīt viņam, ka tu
esi redzējusi, ka viņš to ir varējis izdarīt.
Labums. Tu izdara melno darbu, nez cik reižu sakot
– sakārto istabu, sakārto istabu! Bet, kad tas brīnums notiek, tad
visbiežāk par to pat nepriecājies. Bet vajag. Re, istaba ir smuka,
tu esi sakārtojis! Tu esi labs! Kas atkal ir nostiprinošs pasākums
nākošajai istabas kārtošanai. Tas vislabāk liek bērnam saprast, ko
tu no viņa sagaidi, un uz šī ceļa turēties. Tad rodas iekarsiens un
interese pašam darīt bez vagara blakus.
Ja prasi no bērna ko tādu, ar ko viņš netiek galā, bērns kļūst
neapmierināts pats ar sevi un arī ar tevi, kas iedeva tik stulbu
uzdevumu. Un tad mājās visiem ir slikti. Jo jābūt absolūti
konkrētai prasībai, ko tu no bērna sagaidi, nevis klausīšanu
vispār.
Izmantojuma biežums: katru dienu, katru
mirkli.
Autore: Aiva Alksne, žurnāls "Marta"