Mūsdienu skolas Latvijā nav piemērotas 6 gadus veciem bērniem. Tās ir neatbilstošas arī vecākiem skolēniem
Šobrīd mācīšanās notiek skolas solā visas dienas garumā, kas nav piemēroti ne septiņus, ne astoņus un pat ne septiņpadsmit gadus veciem skolēniem, vienisprātis bija teju visi speciālisti, kuri piedalījās diskusijā “Sešgadīgais bērns skolā: problēmas un risinājumi”.
Šajā nedēļā Rīgas Pedagoģijas un izglītības un vadības akadēmijā tika organizēta profesionāla diskusija “Sešgadīgais bērns skolā: problēmas un risinājumi”. Pie viena galda sēdās dažādu jomu zinātnieki, praktiķi un izglītības politikas veidotāji, lai vērtētu izvirzītā uzdevuma pamatojumu, ieguvumus un riskus kā arī meklētu to risinājumus. Diskusijas mērķis bija izprast reālo situāciju par skolas gaitu sākšanu no 6 gadu vecuma, balstītu zinātniskos pētījumos un pieredzes apkopojumā, kā arī iezīmēt reāli veicamus darbu minētās problēmas risināšanā.
Uz skolu no 6 gadu vecuma
Izglītības un zinātnes ministrijas (IZM) izglītības
departamenta direktora vietniece vispārējās izglītības jomā Ineta
Īvāne diskusijas gaitā atsaucās uz to, ka pēdējo desmit
gadu laikā jau ir bijušas diskusijas par bērnu ātrāku laišanu skolā
ar mērķi samazināt vidējo vecumu, ar kādu skolēni iegūst vidējo
izglītību. IZM pārstāve uzsvēra, ka šoreiz šis ierosinājums nāk ar
jaunu mērķi – kompetenču pieeju izglītības sistēmā un
mācību saturā no 2018. gada 1. septembra. Ineta Īvāne
aicināja diskusijā ne tik daudz runāt par to, ka skolēni un skolotāji nav gatavi izglītības
reformai, bet akcentēt iespējamos bērna ieguvumus un
iespējas, sešu gadu vecumā uzsākot pamatizglītības iegūšanu. “Ir 3
stūrakmeņi, par ko ir jārunā. Mācību saturs jeb ko mācīt, mācību
vide jeb kur mācīt, mācību metodika jeb kā mācīt,” secināja Ineta
Īvāne. Ierēdne uzsvēra, ka jaunā sistēma vienkārši striktāk regulēs
obligāto pirmsskolas periodu, līdz ar to nosakot, ka sākumskolas
gaitas uzsākamas 6 gadu vecumā vai arī no 7 gadiem saskaņā ar
ģimenes ārsta vērtējumu. Likuma grozījumi paredz arī iespēju skolu
direktoriem 1. līdz 6. klašu skolēniem noteikt elastīgu mācību
stundas garumu.
Ja skolotājs sūdzas par to, ka bērns stundā neklausās, jādomā, vai tiešām tas, ko skolotājs stāsta, bērnam ir interesants un saistošs.
Skola nenozīmē sēdēt solā
“Ir skaidrs, ka jāmainās ne tikai mācību saturam, bet jāmainās arī
tam, kā bērns mācās,” konceptuāli IZM iecerei piekrita
Valsts izglītības satura centra (VISC) Vispārējās
izglītības satura nodrošinājuma nodaļas vadītāja Ineta
Upeniece. Speciāliste aicināja fokusēties nevis uz to, kā
mēs kādu mācām, bet kā bērns mācās. “Bērns grib izzināt, rīkoties,
mācīties, eksperimentēt. Taču mēs, profesionāļi, redzam, ka šī
griba skolā pamazām samazinās. Tas nozīmē, ka problēma ir bērnā,
vienkārši beidzot ir jāmainās izglītības saturam. Jau 2010. gadā
diskusijās nonācām pie secinājuma, ka ir jāīsteno integrētās
programmas. Šobrīd vajadzētu iet uz priekšu un mēģinām saprast, kas
un kādā veidā šodien bērnam ir jāmācās, lai deviņgadīgs bērns
nesēdētu solā, lai astoņgadīgam bērnam skolā būtu vieta, kur
atpūsties, ja nepieciešams.” VISC pārstāve aicināja domāt par to,
kā pedagogiem izmainīt savu komfortablo domāšanu un spēt pieņemt
bērnu individualitāti un faktu, ka bērni gan intelektuāli, gan
emocionāli var būt atšķirīgi.
LASI ARĪ: Kādā vecumā - sešos vai septiņos gados, labāk laist bērnu 1. klasē?
Bērns visu prot! Vai pārlēkt pirmo klasi?
Vai bērns ir gatavs 1. klasei? Nepieciešamās vispārējās un valodiskās prasmes, uzsākot skolas gaitas
Sešu un septiņu gadu vecumā bērni fizioloģiski vēl nav
nobrieduši
Ieviešot izmaiņas izglītības sistēmā Rīgas Stradiņu
universitātes antropoloģe Silvija Umbraško aicināja ņemt
vērā faktu, ka bērni ne sešu, ne septiņu gadu vecumā fizioloģiski
vēl nav nobrieduši. Viņa stāstīja, ka sešu un septiņus gadus veciem
bērniem vēl tikai formējas mugurkaula kakla lordoze, rumpja muskuļi
vājāk attīstīti nekā ekstremitāšu muskuļi, līdz ar to tie ātrāk
nogurst ilgākas vienveidīgas statiskas slodzes laikā. Antropoloģe
uzsvēra, ka bērni varētu doties uz pirmo klasi jau no 6 gadu
vecuma, ja ir atbilstoša vide – regulējami galdi un krāsli. Tāpat
svarīgi nodrošināt iespēju kustēties un izskrieties.
Ir jābūt iespējai laist bērnu skolā gadu
vēlāk
“Ļoti aktuāls ir jautājums par stājas problēmām. Šobrīd 1. klasē
85% bērnu ir stājas traucējumiem, kas skolā nepiemērotos apstākļos
turpina pasliktināties,” antropoloģei Silvijai Umbraško pievienojās
bērnu - ģimenes ārste un zinātņu doktore Anita
Oginska. Ārste uzsvēra, ka līdz galam nav pareizi runāt
par topošajiem pirmklasniekiem, izmantojot tikai vecumu kā
kritēriju, jo, ja jau tā ir vērojamas lielas fizioloģiskas un
psiholoģiskas atšķirības starp viena dzimuma vienā gadā dzimušiem
bērniem, tad pavisam lielas atšķirības ir starp zēniem un meitenēm.
“Ja ir meitenes, kuras 1. klasi varētu sākt apmeklēt no 5 gadu
vecuma, tad zēnu starpā šādi gadījumi ir daudz, daudz retāk. Tas
saistīts ar smadzeņu attīstības īpatnībām zēniem un meitenēm.”
Speciāliste piekrīt, ka 6 gadu vecumā bērns varētu uzsākt skolas
gaitas, ja vien pirms tam ir bijis profesionāls izvērtējums, vai
konkrētais bērns ir gatavs skolai. Vairāki speciālisti bija
vienisprātis, ja pašreizējā skola nav piemērota 6 gadus vecam
bērnam, tā visticamāk ir nepiemērota arī septiņus un astoņus gadus
veciem audzēkņiem.
6 gadu vecumā bērns varētu uzsākt skolas gaitas, ja vien pirms tam ir bijis profesionāls izvērtējums, vai konkrētais bērns ir gatavs skolai.
Sasaistīt teoriju un praksi
Latvijas Sporta pedagoģijas akadēmijas asociētā profesore,
fizioterapeite Aija Kļaviņa kritiski izteicās par
pašreizējo mācību procesa norisi skolās, sakot, ka bērna attīstība
un augšana nav atraujama no nobriešanas procesa. Savukārt,
nobriešana saistīta ar to, vai bērns spēj zināšanas pārnest uz
reālo dzīvi. “Latvijā starpdisciplinārās zināšanas tiek strauji
virzītas uz priekšu, neļaujot tās izmēģināt un pielietot praktiski.
1. klasē māca gan saskaitīšanu, gan mērvienības – milimetrus,
centimetrus, decimetrus, taču tas īsti netiek salikts kopā ar
sociālām zinībām, piemēram, audzējot augus, netiek izmērīts, cik
milimetrus stādiņš paaudzies, nedēļas laikā, tādējādi radot
izpratni, ko šīs mērvienības īsti nozīmē reālajā dzīvē.
Domājot par saturu, ļoti būtiski domāt par teorijas un prakses
integrāciju. Svarīga ir bērna iniciatīvas radīta mācīšanās vide, ar
to saprotot lomu spēles, rotaļas, lietas, ko bērni iniciē
pirmsskolā, bet sākumskolas vide šo iniciēšanu pilnībā ierobežo.
Taču sešgadniekam skolas vidē tas joprojām ir nepieciešami. Ja
skolā tas notiktu, tad mēs droši varētu runāt par līdzsvarotu
mācību procesu un attiecīgi bērniem piemērotu vidi skolā jau no 6
gadu vecuma.”
Mācīšanās intereses noturēšanai - mācīšanās vajadzību apmierināšana
Pedagoģijas teorija runā par mācīšanos kā darbību, kas veicina bērna attīstību un notiek caur rotaļu. Šobrīd tā notiek pirmsskolas izglītības iestādēs. Profesore Anita Petere uzskata, ka arī sākumskolā mācības vajadzētu organizēt pēc līdzīga principa: “Šobrīd veidojas situācija, ka mācīšanās vēlmi izraisa izaicinājums, bet nomāc garlaicība. Ja skolotājs sūdzas par to, ka bērns stundā neklausās, jādomā, vai tiešām tas, ko skolotājs stāsta, bērnam ir interesants un saistošs. Ja mācības organizētas kā mācīšanās vajadzību apmierināšana, tad sešus gadus vecs bērns mācībām ir gatavs. Tas nozīmē, ka skolās ir jāmaina pieeja mācību procesam.”
Domājot par veselīga dzīvesveida popularizēšanu bērniem, ir jāpievērš uzmanība brīvdabas pedagoģijas attīstīšanai, kur mācību process tiek īstenots ārā.
Mūsdienīgai skolai mūsdienīgus mācību
līdzekļus
IZM saņēma kritiku par to, kas likuma izpratnē ir mācību līdzekļi,
kuru iegādei ik gadu ir atvēlēts noteikts budžets. “Likumā ir pat
skaidrojums, ko nozīmē mācību līdzekļi, to starpā pat ir minēti
interaktīvie mācību līdzekļi, piemēram, interaktīvā tāfele, taču
nav didaktiskās spēles un didaktiskie uzskates līdzekļi, kas ir
ļoti būtiski mazāko klašu skolēniem”, vērtēja Rīgas
Pedagoģijas un izglītības vadības akadēmijas profesore un pētniece
Agrita Tauriņa. Speciāliste norādīja, ka domājot par
veselīga dzīvesveida popularizēšanu bērniem, ir jāpievērš
uzmanība brīvdabas pedagoģijas attīstīšanai, kur mācību
process tiek īstenots ārā. Tāpat esot jāpilnveido komandas darbs
skolā, ar to saprotot skolotāja un skolotāja palīga sadarbību.
Šobrīd skolotāja palīgs pedagogam pievienojas tikai starpbrīdī, bet
neiesaistās mācību procesā, piemēram, organizējot apakšgrupu
darbu.
Smagākais jautājums - finanses
Diskusijas gaitā vairākkārt izskanēja jautājums, kas notiks, ja šī
reforma, līdzīgi kā vairākas iepriekšējās neizdosies. Tāpat
diskusijas dalībnieki izteica bažas, ka jautājums par skolas gaitu
uzsākšanu no 6 gadu vecuma nav pietiekami pārdomāts, jo neesot
rīcības plāna, kas skar finanšu jautājumus. Kompetencēs balstīta
izglītības sistēmas ieviešana iespējams radīs jautājumus par
skolēnu skaitu klasē, skolotāju slodzēm un skolotāju palīgu
nepieciešamību. Arodbiedrības “Latvijas izglītības
vadītāju asociācija” prezidente Ilze Kalniņa izteica
cerību, ka finanšu jautājumu risināšana “netiks uzlikta uz
pašvaldību pleciem”.
Nobeiguma secinājumi
Nobeigumā tika apkopoti izteiktie atzinumi, konstatētās problēmas
un ieteikumi to risinājumam.
Diskusijas dalībnieki vienojās, ka šī diskusija jāturpina,
analizējot katru no punktiem sīkāk, meklējot jau ļoti konkrētus
risinājumus.