Manu autisko bērnu no skolām izstūma. Nodibināju skolu pati
Tie vecāki, kuriem ir bērns ar autiskā spektra traucējumiem, labi zina: atrast bērnam piemērotu mācību iestādi, ir teju neiespējamā misija. Jau no bērnudārza audzinātājām šie vecāki dzird: mēs ar jūsu bērnu netiekam galā, viņš ir antisociāls, vislabāk atdodiet bērnu kādā speciālā iestādē. To uz savas ādas izjutusi arī Torņakalna Privātās vidusskolas dibinātāja un īpašniece Elizabete Gustsone.
Pēc tam, kad viņas dēlu, kurš cieš no autiskā spektra traucējumiem, atteicās skolot viena mācību iestāde pēc otras, Elizabete nodibināja skolu un ir pierādījusi: bērniem kā ar autiskā spektra traucējumiem, tā disleksiju un citām saslimšanām mācību programmu iespējams pielāgot tā, lai arī šie bērni ar labiem rezultātiem apgūtu vispārējo mācību programmu un turpmāk spētu dzīvot kā normāli sabiedrības locekļi.
Ar Elizabeti tiekamies Torņakalna Privātās vidusskolas telpās un
jāatzīst, ka reti nācies būt skolā, kur ir tik mierīga gaisotne.
Vēsturiskā ēka pielāgota skolas vajadzībām, taču klases ir mazas –
šeit cits citu zina un arī skolas personālu bērni vairāk uztver kā
ģimenes locekļus, ne pedagogus. Mazie starpbrīžos ieskrien skolas
virtuvē ar jautājumu, vai nevajag kaut ko palīdzēt? Un tikpat brīvi
dzīvojas pa plašo pagalmu svaigā gaisā.
Mazie starpbrīžos ieskrien skolas virtuvē ar jautājumu, vai nevajag kaut ko palīdzēt? Un tikpat brīvi dzīvojas pa plašo pagalmu svaigā gaisā.
Vizītkarte:
Uzņēmēja, Torņakalna Privātās vidusskolas dibinātāja un
īpašniece
Precējusies, māmiņa trim bērniem: Gustavam (12), Kristiānam (7) un
Emīlijai (6)
Kāds ir tavs pašas stāsts, kas vēlāk sekmēja jaunas
skolas atvēršanu, kurā mācīties arī bērniem ar autiskā spektra
traucējumiem?
Es nāku no lielas dzimtas, mēs visi esam veseli un es pat
iedomāties nevarēju, ka man varētu piedzimt arī citāds bērns. Kad
vecākajam dēliņam bija divi gadi, sāku viņu vest uz bērnudārzu un
tad arī izpaudās pirmās problēmas. Man bija ļoti grūti saprast, kas
notiek. Kad bērnudārza audzinātājas man stāstīja, ka ar Gustavu nav
labi, nesapratu par ko ir runa, jo mājās dēls ļoti labi attīstījās.
Atšķirībā no vienaudžiem Gustavs labprāt laiku pavadīja viens un
ļoti agri apguva sarežģītas lietas. Es redzēju, ka viņš ir gudrs,
apdāvināts bērns. Bet tā kā ikdienā lielākoties bijām divatā, man
garām paslīdēja fakts, ka nonākot jaunā vidē starp daudziem svešiem
cilvēkiem, dēls kļūst pilnīgi citāds. Bērnudārza audzinātājas
regulāri man sacīja: jūsu dēls ir antisociāls.
Elizabete ar Gustavu.
Kā tas izpaudās?
Bērniem ar autiskā spektra traucējumiem patīk dzīvot savā pasaulē,
komunikācija ar apkārtējiem viņiem īsti nav vajadzīga.
Tipiski – šie bērni grib, lai viņus liek mierā un viņiem ļauj
darboties savā vaļā. Jo vairāk vienaudži pievērš uzmanību vai ir
daudz verbāli norādījumi no pieaugušo puses, kā arī pārmaiņas
dienas ritmā, jo agresīvāki viņi kļūst. Tā notika arī ar manu
dēlu.
Lasi arī:
Kas ir autisti - ģēniji vai
vienpatņi?
10 soļi ikdienai bērniem ar autiskā spektra
traucējumiem
Meitenīte ar autismu rada glezniecības šedevrus.
FOTO
Kā tu rīkojies, regulāri dzirdot, ka tavs bērns ir
antisociāls?
Meklēju palīdzību. Vispirms gāju pie bērnu psihologa. Viņa atzina,
ka bērna intelektuālā attīstība ir virs vidējā, bet dēlam
nepieciešama lielāka disciplīna. Mēģināju ieviest vairāk
disciplīnas, taču nekas nemainījās. Bērnudārzu mums uzteica.
Teicienu “mēs nevaram ar viņu tikt galā” esmu dzirdējusi it visos
bērnudārzos un skolās, kur vien Gustavs mācījās.
No bērnudārza dēlu izņēmu, jo domāju, ka turp viņu esmu aizvedusi
par agru. Ikdienā, atgriezies ierastajā vidē, Gustavs caurmērā bija
mierīgs, viss bija labi. Pēc gada atkal dēlu vedu uz
bērnudārzu, bet dzirdēju tās pašas sūdzības. Nekas nebija
mainījies.
Jūs dzīvojāt laukos, kur bērnudārza grupiņas ir
nelielas. Varētu domāt, ka apstākļi šeit, lai uzsāktu bērnudārza
gaitas, mazam bērnam ir īpaši piemēroti.
No Rīgas pārcēlos uz provinci un atjaunoju senču īpašumu tieši dēla
dēļ. Man šķita, ka bērnam būs labāk dzīvot mierīgā vidē, svaigā
gaisā. Tāpat domāju, ka laukos ir vajadzīgi strādīgi un aktīvi
cilvēki, tāpēc vēlējos savu turpmāko dzīvi veidot dzimtajā
pusē.
Diemžēl Gustavs bērnudārzā nespēja iedzīvoties. Bija pāris dienas
nedēļā, kad braucām uz Rīgu pie trim četriem speciālistiem, jo es
nekādi nespēju saprast, kas notiek. Dēlu vedu uz džudo nodarbībām,
lai viņš sociāli pieņemamā veidā varētu izlādēt spriedzi. Jau no
gada vecuma viņš apmeklēja Orff mūzikas nodarbības. Vedu pie
neirologa, psihologa un vēl daudziem citiem speciālistiem. Visi kā
viens teica: bērnam problēmu nav. Veicām dažādus izmeklējumus. Biju
izmisumā, jo speciālisti uzsvēra, ka dēls ir vesels, tai pat laikā
bērnudārzu viņam uzteica jau otru reizi. Sabiedrībā viņam vietas
nebija...
Biju izmisumā, jo speciālisti uzsvēra, ka dēls ir vesels, tai pat laikā bērnudārzu viņam uzteica jau otru reizi. Sabiedrībā viņam vietas nebija...
Kāds tolaik bija tavs dēls?
Nepilnos trīs gados viņš lika mozaīkas, kas paredzētas septiņus
gadus veciem bērniem, bet piecos gados lika mozaīkas, kas sastāvēja
no tūkstoš gabaliņiem. Turklāt ilgi nedomājot: kā paņēma vienu
mozaīkas gabaliņu, tā uzreiz zināja, kur to nolikt. Krāsu nianšu un
telpiskā izjūta viņam bija un ir ļoti attīstīta. Četru gadu vecumā
viņš sāka likt lego: paskatījās uz bildīti un visu salika tieši tā
kā tam jābūt. Viņš zināja katra lego vissīkāko detaļu: ja kāda bija
iejukusi no cita komplekta, viņš to uzreiz nolika vietā. Pat ja
visi lego komplekti būtu sajaukti kopā, viņš tos varētu sašķirot.
Viņa prāts tā darbojas. Datorā dēlam atļāvu skatīties vienīgi
izglītojošas pārraides angļu valodā, tāpēc viņš ļoti agri brīvi
sāka runāt arī angliski. Gustavs ļoti labi attīstījās intelektuāli,
tai pat laikā sociālā attīstība nenotika vispār.
Kad dēlam otrreiz uzteica bērnudārzu, mēs atgriezāmies Rīgā. Četru
gadu vecumā Gustavu aizvedu uz privāto bērnudārzu. Tur bija
mierīgāka atmosfēra un elastīgāki pedagogi, bet arī šeit ik
pa brīdim man teica: “Gustavs ir antisociāls, viņam vajadzīga
mājmācība”. Doma, ka dēls būtu jāizolē, man nešķita pareiza, it
sevišķi tāpēc, ka intelektuāli viņš ir ļoti apdāvināts.
Kad man pieteicās otrs bērniņš, Gustavam bija pieci gadi un viņam
bija jāiziet obligātā pirmskolas apmācība. Cerēju, ka pa šo laiku
kaut kas būs mainījies un mēs atgriezāmies laukos. Zināšanu bāze
Gustavam bija ļoti laba: piecos gados viņš jau brīvi lasīja un
zināja skaitļus. Diemžēl mēs atkal konstatējām, ka nonācis
vienaudžu vidū, viņš neprot sadzīvot un saprasties, nereaģē
uz skolotājas norādījumiem – Gustavs pat nesaprata, ko no viņa
grib. Pašlaik jau zinu, ka bērni ar autiskā spektra traucējumiem
ļoti slikti uztver verbālo informāciju, viņi pasauli un jaunas
zināšanas apgūst vizuālā ceļā. Kad apkārtējie ātri runā, viņi to
uztver kā neizprotamu skaņu jūkli. Jo informācijas intensitāte ir
lielāka, jo bērnam lielāks stress, kas savukārt izsauc lēkmi. Tās
laikā autiskiem bērniem var būt autoagresija, piemēram, viņi var
sist galvu pret galdu vai sienu, kliegt, var kļūt agresīvi pret
citiem: sist, kost, grūst. Kad speciālistiem stāstīju par Gustava
lēkmēm, man ieteica izmantot drošā apskāviena metodi. Taču šie
bērni ir citādāki, viņiem nav kā vairumam: tu paņem bērnu klēpī un
viņš nomierinās. Ja tu cieši turi autisku bērnu, viņam var šķist,
ka tu viņu moki.
Tie bija ļoti smagi gadi, es nekad nezināju, kad sekos nākamā
lēkme. Ja dēls pa dienu bija dārziņā, kā likums vakarā viņu
nomierināt bija ļoti grūti. Taču es uzķēru, ka Gustavs nomierinās
zīmējot. Patiesībā tikai šādā ceļā viņš spēja izteikt to, kas ar
viņu notiek. Es zīmēju pretī. Mums bija sarunas.
"Nepilnos trīs gados viņš lika mozaīkas, kas paredzētas septiņus gadus veciem bērniem, bet piecos gados lika mozaīkas, kas sastāvēja no tūkstoš gabaliņiem," atceras Elizabete.
Bet kā bija tev? Tu nesaprati, kas kaiš tavam bērnam un
apkārtējie jau arī to nesaprata. Redzot agresīvu bērnu, tīri
cilvēcīgi gribas meklēt vainīgo un parasti visvieglāk ir vainot
bērna vecākus.
Ne tikai bērnudārzā, vēlāk arī skolā vecāku sapulcēs no pedagogiem
dzirdēju vārdus: “Bērns jau nav vainīgs, viņam pietrūkst mammas
mīlestības, tāpēc viņš tā uzvedas”. Kad gāju uz vecāku
sapulcēm, zināju, ka mani katru reizi publiski “nomētās ar
akmeņiem”. Tas bija briesmīgi jo īpaši tāpēc, ka es gadiem nemitīgi
meklēju speciālistus, kas varētu palīdzēt, bet neviens man nevarēja
pateikt, kas puikam kaiš.
Kad un kā tu uzzināji, ka Gustavam ir autiskā spektra
traucējumi?
Kad dēlam bija seši gadi, jau atkal internetā meklējot jaunu
informāciju, ievēroju, ka citi vecāki, kuri arī nav spējuši
saprast, kas notiek ar viņu bērniem, iesaka konsultēties ar
psihiatri, profesori Raisu Andrēziņu. Viņa patiesi ir fantastiska
speciāliste. Kad pusstundu bijām pavadījuši viņas kabinetā,
profesore mierīgi teica: “Mammīt, jūsu bērnam ir profesora
sindroms. Viņam ir Aspergera sindroms kombinācijā ar uzmanības
deficīta sindromu. Tā nav labākā kombinācija bērnam, bet ar to
jāiemācās sadzīvot.”
Viņa ļoti mierīgi izstāstīja, ka Aspergera sindroms piemīt ģēnijiem
un tas nav tikai slikti, jo šie cilvēki parāda augstus
intelektuālos sasniegumus. Diemžēl medaļas otra puse ir sociālo
iemaņu trūkums. Taču profesore mani nomierināja: ar gadiem cilvēki
ar Aspergera sindromu pielāgojas, viņi tāpat paliek vienpatņi, taču
viņu reakcijas kļūst mierīgākas, ar gadiem viņi labāk spēj
iekļauties sabiedrībā. Citādi ir bērnībā – jaunu impulsu apkārt ir
tik daudz, ka bērnam tos grūti tolerēt.
Kopš uzzināju Gustava diagnozi, sāku izglītoties, lasīt
starptautiskus pētījumus un rekomendācijas. Vispirms mainījām
ēdienkarti, jo diemžēl mūsdienu pārtika satur vielas, kas rada
papildus uzbudinājumu un bērniem ar uzmanības deficītu tā simptomus
tikai pastiprina. Arī citiem vecākiem iesaku pievērst uzmanību
pārtikas produkta etiķetei: ja uz tās minēti garšas pastiprinātāji
E621 un E641, produktu labāk nepirkt. Mēs mājām iegādājamies
ekoloģisko maizi, bet skolā to cepam paši, jo diemžēl normatīvi
paredz: ja minētie garšas pastiprinātāji nepārsniedz noteiktu devu,
uz iepakojumu šo vielu klātbūtni drīkst nenorādīt. Ideāli, ja uz
etiķetes ir teikts, ka E641 (E621) nav pievienots.
Dēlam garšo zemesriekstu sviests, tāpēc to gatavoju pati. Pārtiku
vedam no saviem laukiem, lai produkti būtu pēc iespējas dabiskāki.
Nepērkam gatavus cepumus un citus saldumus – tie visi lielākoties
satur garšas pastiprinātājus.
Tāpat vedu dēlu uz baseinu, jo ūdens viņu gan nomierina, gan palīdz
fiziski attīstīties. Turpināju dēlu vest uz džudo nodarbībām. Jūtos
dziļi pateicīga visiem cilvēkiem, kuri saprata, ka mans dēls ir
savādāks un, ka viņam vajadzīga cita pieeja. Džudo treneris
Gustavu vienmēr uzrunāja vārdā. Jo tikai tā var panākt, lai viņš
iesaistās. Ja saka visiem, kas jādara, dēls to uz sevi
neattiecina.
Kad gāju uz vecāku sapulcēm, zināju, ka mani katru reizi publiski “nomētās ar akmeņiem”. Tas bija briesmīgi jo īpaši tāpēc, ka es gadiem nemitīgi meklēju speciālistus, kas varētu palīdzēt, bet neviens man nevarēja pateikt, kas puikam kaiš.
Kā tu mainīji izturēšanās, sarunāšanās veidu, lai ar
dēlu saprasties būtu vieglāk?
Kad lasīju speciālo literatūru, sapratu, ka bērniem ar autiskā
spektra traucējumiem ļoti svarīgi jau iepriekš zināt, kas notiks
tālāk. Piemēram, kad dēlu bija jāved pie friziera vai zobārsta,
izstāstīju visu līdz pēdējai niansei, kas un kā notiks. Jo, ja
bērns to nezina vai nonākot jaunā vidē, viss notiek pilnīgi citādi,
viņš ir pārbijies.
Autiskie bērni labi pakļaujas programmēšanai, ne velti viņi paši
prefekti saprot datoru programmatūru. Viņiem skaidri jāsaka, ko
viņi nedrīkst darīt, un kā tieši tā vietā būtu jārīkojas. Piemēram:
“Kad tu esi dusmīgs, tu nedrīksti darīt pāri sev, citiem un bojāt
lietas. Bet tu drīksti ieiet citā telpā izbļauties”. Pienāca
brīdis, kad Gustavs jau pats teica: “Man tagad jāaiziet uz vannas
istabu”. Tur viņš izkliedzās, ar vēsu ūdeni nomazgāja rokas un
seju, un atpakaļ nāca jau mierīgāks, varot izstāstīt, kas bija
noticis. To iemācīt bija ļoti svarīgi, jo man bija piedzimuši vēl
divi bērniņi un es nedrīkstēju pieļaut situāciju, ka mazie bērni
baidās no lielā brāļa. Turklāt es nebūšu Gustavam blakus visu mūžu
– jo ātrāk viņam iemācīšu ar daudz ko tikt galā pašam, jo labāk.
Dēls jau sen runā par to, ka pabeidzis vidusskolu, viņš gribēs
studēt ārzemēs zinātni par Okeāniju. Latvijā tādas iespējas nav un
es ticu, ka vienu dienu viņš studēs ārzemēs.
Autiskiem bērniem skaidri jāsaka, ko viņi nedrīkst darīt, un kā tieši tā vietā būtu jārīkojas. To iemācīt bija ļoti svarīgi, jo man bija piedzimuši vēl divi bērniņi un es nedrīkstēju pieļaut situāciju, ka mazie bērni baidās no lielā brāļa.
Ko tu vari ieteikt citiem vecākiem, kuriem arī ir bērns
ar autiskā spektra traucējumiem?
Patiesībā tā ir liela problēma, jo šādam bērnam nevajadzētu
atrasties traumatiskā vidē. Bet viņam traumatisks ir gan
vispārizglītojošais bērnudārzs, gan skola. Šiem bērniem ir grūti,
jo viņi ātri kļūst par vienaudžu izsmiekla objektiem. Tas tādēļ, ka
šie bērni ir ļoti atšķirīgi: viņi drēbes var uzvilkt otrādi, viņiem
gaita var atšķirties, viņi var pie sevis dungot kādu dziesmu, kaut
ko skaitīt vai runāt,viņiem var būt tiki. Respektīvi, viņu
izturēšanās piesaista apkārtējo uzmanību. Šos bērnus ir viegli
apsmiet, jo viņi nespēj uztvert arī pārnestās nozīmes. Tāpēc tie
bērni ar autiskā spektra traucējumiem, kas nonāk mūsu skolā
pusaudžu gados, bieži jau ir sagrauti un mums ir jāiegulda liels
darbs, lai bērni sajustu, ka ar viņiem viss ir kārtībā, ka viņi nav
sliktāki par citiem.
Arī vecāki nezina, kā rīkoties, jo patiesi, kur tad lai šie bērni
mācās? Kā viņus pasargāt no vienaudžu apsmiešanas? Labi, runāju ar
skolotāju, bet ko vēl varu darīt?
Kad manam Gustavam bija jāsāk iet pirmajā klasē, vedu viņu uz
blakus pagasta Valles vidusskolu. Es nevarēju panākt, lai skolotāji
saprastu, ka dēls ir citādāks nekā citi bērni. Viņu skolā pieņēma
visdrīzāk tāpēc, ka finansējums seko bērnam... Tai pat laikā, kad
klases audzinātājai nesu dažādus izglītojošus materiālus par
autiskajiem bērniem, viņa uzskatīja, ka tas lieki: visu mūžu skolā
esot strādājusi un pietiekoši zina. Mēs savā skolā rīkojamies
gluži pretēji, mēs sakām: vecāki, stāstiet mums visu, jo jūs par
savu bērnu zināt!
Izstāstīšu, kā mums beidzās mācīšanās Valles skolā. Pēc pusotra
mēneša mani pasauca uz tikšanos un skolas vadītāja sacīja, ka
bērnam nepieciešams iziet medicīnisko komisiju. Es naivi iedomājos,
ka tas tāpēc, lai skolotāji labāk zinātu, kā manu bērnu mācīt.
Izrādījās, ka tas bija vajadzīgs, lai dēlam uzteiktu skolu.
Komisija dēlam piemēroja kodu, kas noteikts diagnozēm ar garīgās
veselības traucējumiem. Skola reaģēja sekojoši: mums nav tiesību
mācīt bērnu ar šādu izglītības kodu, viņam jāiet specializētā
skolā. Es nesapratu, kā var uzskatīt par garīgi neveselu bērnu,
kurš var nosaukt visus ASV prezidentus ar visiem dzimšanas datiem,
kurš var nosaukt tuvākās un tālākās zvaigznes kosmosā, kurš brīvi
kārtotu eksāmenu angļu valodā? Kā es šādu bērnu varu ielikt skolā,
kas paredzēta bērniem ir mācīšanās traucējumiem?
Aizgājām vēlreiz uz konsultāciju pie profesores Andrēziņas. Viņa
uzsvēra: nekādā gadījumā nedrīkst pieļaut, ka Gustavs nonāk skolā,
kur mācās bērni ar garīgās attīstības traucējumiem. Tas viņa
attīstībā būs liels solis atpakaļ. Tad labāk izvēlēties
mājmācību.
Lai pārsūdzētu pilsētas mediķu komisijas lēmumu, vedu dēlu uz
valsts medicīnisko komisiju. Viens no ārstiem, pavirši uzmetot
skatu Gustavam, sacīja: viņam ir šizofrēnija, tāpēc diagnoze tiek
saglabāta un vislabāk šādu bērnu ievietot speciālā internātskolā.
Tātad mans bērns, kurš slikti jūtas jaunā vidē, būtu jāved prom:
lai mācās internātskolā.
Valles skolā man pateica, ka Gustavu viņi vairs nemācīs.
Cīņa par to, lai arī mans dēls iegūtu izglītību, notika laikā, kad mājās man bija divi pavisam mazi bērni un skolēns, kurš bija nevēlams it visās apkārtnes skolās. Es brīžiem biju uz izsīkuma robežas un vienīgais, kas man deva spēku, bija ticība.
Un ko tu darīji?
Aizgāju runāt uz skolu, kur savulaik mācījos pati. Atkal skolotājai
stāstīju par savu bērnu un viņa īpatnībām. Dēla klasē bija tikai
četri bērni un man šķita – šis ir labs variants. Tomēr dēls nejutās
labi. Atkal man vajadzēja sēdēt pretim vecākiem un starpinstitūciju
komisijai, lai atskaitītos, kāpēc mans bērns tā uzvedas. Tas bija
ļoti pazemojoši.
Tai laikā savā cīņā par bērna tiesībām mācīties vispārizglītojošā
skolā (kā citur pasaulē) nonācu līdz patiešām augstām instancēm, jo
nespēju arī saprast, kā tas iespējams, ka medicīnas komisijas ārsti
manam dēlam, kura intelekts ir virs vidējā, nosaka neatbilstošu
diagnozi un rekomendē mācības turpināt iestādē bērniem ar garīgās
attīstības traucējumiem. Tā visa rezultātā medicīnas komisijas
sastāvs tika mainīts un arī manam dēlam svītrota iepriekš noteiktā
diagnoze. Visa šī cīņa notika laikā, kad mājās man bija divi
pavisam mazi bērni un skolēns, kurš bija nevēlams it visās
apkārtnes skolās. Es brīžiem biju uz izsīkuma robežas un vienīgais,
kas man deva spēku, bija ticība.
Kad sapratu, ka dzimtajā pusē skolas jautājumu neizdosies
atrisināt, pārcēlāmies atkal uz Rīgu un šeit atradu vienīgo
privātskolu, kura bija gatava Gustavu uzņemt. Tā bija Privātā
alternatīvā vidusskola, uz kuras bāzes ir izveidota Torņakalna
Privātā vidusskola. Skolai bija finansiālas problēmas. Kad redzēju,
ka skolu, kas ir vienīgā iespēja manam bērnam, varētu likvidēt,
pieteicos palīdzēt. Kopš 24 gadu vecuma esmu bijusi uzņēmēja, tāpēc
sākotnēji biju gatava palīdzēt ar padomu. Taču skolas finansiālie
rādītāji bija tik slikti, ka sapratu: ir jāsāk no nulles. Sameklēju
skolai piemērotu ēku, sāku darboties un kļuvu par skolas
līdzīpašnieci.
Tu jautāji, ko varu ieteikt citiem vecākiem. Diemžēl izglītības
jautājums bērniem ar autiskā spektra traucējumiem ir ļoti
sarežģīts. Neredzu, ka valstiskā līmenī tuvāko gadu laikā kaut kas
varētu mainīties. Zinu vecākus, kas šī iemesla dēļ pametuši
Latviju, jo šeit viņu bērni nevar iegūt nepieciešamo izglītību. Nu
jau man zvana vecāki, kas dzīvo ārpus Latvijas. Viņi ir uzzinājuši
par mūsu skolu un izteica cerību: ja uzņemsim skolā viņu bērnu,
viņi varētu atgriezties dzimtenē. Mēs labprāt palīdzētu visiem, bet
mums skolā arī ir ierobežots audzēkņu skaits. Klases ir mazas –
vidēji astoņi bērni katrā.
Skolā ne tikai savstarpējās attiecības starp bērniem un skolotājiem ir siltas, arī pati skola ir ļoti mājīga ar skaistu kamīnu un pagājušajā gadsimtā būvētām krāsnīm.
Ar ko atšķiras jūsu skola?
Mums pati mācību stunda ir būvēta citādi nekā tas ir
vispārizglītojošās skolās. Arī stundu garums ir cits. Viena mācību
stunda mūsu skolā ilgst astoņdesmit minūtes. Dažkārt vecāki jautā:
vai bērns ar uzmanības deficītu varēs tik ilgi
koncentrēties?
Man arī rodas tāds pat jautājums: kā tas ir
iespējams?
Ļoti svarīgi ir tas, kas notiek stundā. Mācību procesu ir svarīgi
balstīt uz trim vaļiem: nodot jauno informāciju tā, lai bērns to
varētu uztvert (iesaistot visas maņas), tad analizējot apstrādāt un
visbeidzot nostiprināt jauniegūtās zināšanas. 80 minūtēs to var
izdarīt. Mums bērni saka: tik ātri paiet stundas! Jo bērni
ļoti daudz praktiski strādā, diskutē, darbojas komandās. Savukārt
starp stundām mums ir 20 minūšu gari starpbrīži, kad bērni iet
laukā: spēlē basketbolu un citas spēles, skrien, kāpelē pa kokiem,
šļūc ziemā no kalniņa.
Tā kā skola radīta bērniem, kuriem nepieciešama mierīga atmosfēra,
klases ir mazas un pati skolas ēka ir ļoti mājīga, šeit visi cits
citu zinām vārdā, jebkurš bērns var pieiet klāt jebkuram
pieaugušajam un palūgt palīdzību, ja tā ir nepieciešama.
Mēs ļoti domājam par to, lai katram bērnam tiktu piemeklēta
individuāla pieeja. Mana mamma ir sākumskolas pedagogs un viņa
saka: “Visu mūžu esmu nostrādājusi skolā, bet tas, ko tu skolā
dari, ir kaut kas fantastisks”. Jā, es eju gulēt un ceļos ar domu
par skolu, reizēm ar domu par kādu konkrētu bērnu: ko varētu darīt,
lai būtu labāk. Mēs ļoti daudz runājam ar vecākiem. Jo, lai būtu
rezultāts, ļoti liels darbs bērnā ir jāiegulda kā skolai, tā arī
vecākiem. Ja abi ir gatavi sadarboties, rezultāti būs
fantastiski.
Torņakalna Privātā vidusskola nav valsts skola,
pieļauju, ka par tās pastāvēšanu ir jācīnās joprojām.
Jā, tikai viena valsts iestāde man pateikusi paldies par lielo
darbu. Parasti ir gluži pretēji – ir viena pārbaude pēc otras. Cik
ilgi nācās skolu akreditēt! Veselības inspekcija nāca pie mums
pusgadu – ir vajadzīgi citādi pakaramie, vajadzīgi citādi
plauktiņi! Nevis atnāk un uzreiz pasaka: mēs rekomendējam to un to,
izdariet tā un šitā. Bet nē, padomu nav, ir tikai pārbaudes un
secinājums: nepieciešami uzlabojumi.
Pirmo gadu skola izdzīvoja arī uz maniem resursiem – lai tā
pastāvētu, es visu gadu “lāpīju caurumus”. Bet tai pat laikā man ir
milzīgs gandarījums, kad atnāk vecāki un saka: beidzot ir skola,
kurā mūsu bērni ne tikai mācās, bet arī jūtas labi.
Kādiem bērniem tev nākas atteikt iespēju mācīties šajā
skolā?
Tā kā mūsu skola realizē vispārējo izglītības programmu, bērnam ir
jābūt spējai mācīties. Mēs katram skolēnam varam piemeklēt savu
mācību metodi, bet ir jābūt paša bērna spējai apgūt jaunas
zināšanas. Diemžēl ir diagnozes, kuru dēļ bērniem šīs spējas ir
būtiski traucētas.
Elizabetes drošā aizmugure: vecāki un viņas četri brāļi.
Kas bija tava aizmugure laikā, kad cīnījies par savu
dēlu un vienlaikus par skolas pastāvēšanu?
Mana ģimene. Man ir četri brāļi un arī abi vecāki iesaistījās un
piedalījās visās skolas talkās.
Parasti bērns ar veselības traucējumiem ir pārbaudījums
vecāku attiecībām. Kā bija tev?
Man ir divas šķirtas attiecības. Gustava tētis vispār nebija gatavs
būt tētis, bet šādu bērnu viņš saprast nespēja. Jaunāko bērnu tēvs
ir brīnišķīgs tētis saviem bērniem, bet Gustavu viņš pieņemt
nevarēja. Viņam tāpat kā lielai daļai sabiedrības šķita: Gustavs
tēlo. Daudz esmu bijusi viena ar bērniem.
Šobrīd esmu precējusies.
Mūsu skolā mācās daudzi bērni, kas nāk arī no šķirtām ģimenēm. Kaut
kādā ziņā es varu saprast, kāpēc šīs ģimenes izjūk. Jo, ja
tev ir bērns ar autiskā spektra traucējumiem, tu nekad nevari
atslābt. Tas ir ļoti smagi, es pati gandrīz sabruku. Bet vīrietim,
kurš nekad nav bijis tik ciešā saiknē ar bērnu kā mamma, ir vēl
grūtāk. Vīrietim nereti ir grūti pieņemt domu: kā no manis varēja
rasties bērns, kurš nav vesels? To visu var saprast. Ir jābūt ļoti
stipriem…
Arī manam tētim, kurš ir stingrs armijas tipa cilvēks, sākumā to
bija grūti izprast, taču viņš jau būdams gados un pēc rakstura
stūrgalvīgs, pieņēma, ka mazdēls ir citāds. Vasarās puika caurmērā
labprāt dzīvo laukos pie vecvecākiem (tas ir turpat pie mūsu
atstātajām mājām), jo tur jūtas labi, vecvecāki viņu saprot un
nemēģina pārveidot.
Elizabete ar vīru un bērniem savā kāzu dienā pagājušajā vasarā.
Tavs stāsts ir iedvesmojošs arī citām sievietēm: arī
trīs bērni, no kuriem viens ir bērns ar autiskā spektra
traucējumiem, nav šķērslis, lai izveidotu jaunu
ģimeni.
Es gan arī savulaik biju nolēmusi – pilna ģimene acīmredzot nav man
paredzēta. Bērni un izglītības joma būs tā, kam es dzīvošu. Bet tas
ir klasisks stāsts: tiklīdz tā biju nolēmusi un savas dzīves
nākamo piecgadi saplānojusi, iepazinos ar nākamo vīru.
Bet es arī citām sievietēm saku: nevajag žēloties par to, kas
noticis, bet savā pieredzē ieraudzīt vērtīgo – kā es pateicoties
tai mainījos un izaugu. Nevajag domāt: ak, es cietēja, par ko man
tas?! Es savu sāpi izraudāju, bet pēc tam noslaucīju asaras,
uzvilku augstpapēžu kurpes, uzkrāsojos un gāju sabiedrībā kā viena
forša, ar dzīvi apmierināta sieviete, kurai ir superīgi
bērni.
Kad bērns ir savādāks nekā citi, brīžiem ir grūti ieraudzīt izeju.
Taču to vienmēr var atrast. Neviens grāvis nav bezizmēra, kaut kur
ir gultne pret kuru atsperties. Vienīgais ko nevajag darīt: gaidīt,
ka risinājums atnāks no ārpuses. Nevienu tava problēma patiesībā
neinteresē.
8 FOTO
Elizabetes ģimene un darbs
+ 4
Skatīt visus
Tava dzīve ir sakārtojusies: tavam dēlam ir skola, tev
blakus ir uzticams cilvēks un tu dari svētīgu darbu.
Jā, tā ir. Un šobrīd man drusku gribas padzīvot sev. Jo labs darbs
ir izdarīts, tagad skolai tikai augt un veidoties.
Par Gustavu man ir milzīgs prieks. Uz ielas neviens vairs īsti
nepateiks, ka manam bērnam būtu kādas problēmas. Viņš pats brauc no
skolas uz mājām, uz treniņiem, pats sev pagatavo ēdienu (reizēm
visai ģimenei). Kā jau pusaudzis mājās viņš prasa savu privāto
teritoriju un reizēm runā pretim. Taču atšķirībā no vairuma vecāku,
es par to esmu laimīga: tātad ar manu bērnu viss ir kārtībā, jo
viņš uzvedas kā visi pusaudži.
Pēc visa tā, kas bijis, man ne no kā vairs nav bail, jo šķiet, ka
nekas sliktāks, ko reiz esmu piedzīvojusi, vairs nevar notikt. Esmu
piedzīvojusi milzīgu ļaunumu no dažādu cilvēku puses, bet šobrīd
tam vairs nav nozīmes: dzīve ir kļuvusi skaista.