Grāmata "Dzīvotprieks". Ieskatam fragments
Latviski iznākusi Tibetas budisma skolotāja Jongeja Mingjura Rinpočes saistošā un iedvesmojošā grāmata Dzīvotprieks. Grāmatas apakšvirsraksts Laimes noslēpuma atklāsme precīzi izsaka šī darba būtību. Izdevis apgāds Lietusdārzs.
Autors uzsver, ka it visas dzīvās būtnes pazīst ciešanas,
trauksmi, stresu, neapmierinātību ar savu dzīvi un līdzīgas
parādības, kas liedz justies laimīgiem. Taču, viņš apgalvo,
ikviens spēj apgūt tādas iemaņas, kas atraisa spēju būt
laimīgam neatkarīgi no ārējiem apstākļiem un citiem
cilvēkiem. Apguvis un izpratis šīs iemaņas, katrs varēs būtiski
pārveidot dzīvi, turklāt ne tikai savu, bet arī daudzu citu.
Jongejs Mingjurs Rinpoče pacietīgi un draudzīgi
lasītājam māca: vajag apgūt meditāciju un izjust tās vienkāršo
spēku. Autors lieliski izmanto savu pieredzi. Bērnībā viņš
bijis baiļu, bažu un nedrošības varā. Tēvs, izcils budisma
skolotājs, un citi skolotāji viņam jau zēnībā atklāja ceļu uz
budismu. Taču bija vajadzīgs laiks, līdz autors jutās uz tā droši.
Tāpēc Jongejs Mingjurs Rinpoče paredz meditēšanas iesācēja
reakciju uz grūtībām un tiecas viņu jau laikus iedrošināt.
Skolotājs izmanto senus tibetiešu stāstus un savu skolnieku
vaļsirdīgus liecinājumus, un viņa tonis ir sirsnīgs, humora
iekrāsots un iejūtīgs.
Grāmata atklāj zinātkāru personību: autors kopš zēna gadiem
iepazinis ne tikai tibetiešu senās gudrības, bet arī mūsdienu
zinātnes sasniegumus. Turklāt viņš savas zināšanas nemitīgi
papildina un liek lietā, pilnveidojot meditācijas tehnikas.
Šīs grāmatas lasītāju loks pasaulē ir ļoti plašs, jo tā
patiesi paver ceļu uz laimi. Tā nemāca savaldzināt vīrieti vai
sievieti, nopelnīt lielu naudu vai gūt slavu. Tā atmodina
dziļāku laimes apjautu un pārliecina, ka ir vērts veltīt kaut
dažas minūtes katru dienu, lai iemācītos to noturēt, padarot par
ilgstošu, neatņemamu dzīves daļu.
No angļu valodas tulkojusi Margarita
Putniņa.
FRAGMENTS NO GRĀMATAS:
"Buda uzskatīja, ka prāta pamatdabu var tieši pārdzīvot,
vienkārši atļaujot tam atpūsties pašam sevī. Kā to var panākt?
Atcerēsimies stāstu par ģenerāli, kam tika uzticēts vienā dienā
pārvietot karaļa mantnīcas saturu no vienas pils uz otru; atsauksim
atmiņā, cik atslābis un apmierināts viņš jutās, darbu paveicis. Kad
pēc vannas vīrs apsēdās uz spilveniem, viņa prāts atpūtās pats
sevī. Domas vēl burbuļoja, taču ģenerālis ļāva tām parādīties un
izzust, nepieķeroties un nesekojot nevienai no tām.
Droši vien arī jūs esat izjutuši kaut ko līdzīgu, kad ir galā
ilgstošs un smags darbs, vienalga, fizisks vai garīgs, piemēram,
uzrakstīts referāts vai pabeigta finanšu analīze. Kad darbs
paveikts, prāts un ķermenis dabīgi atpūšas patīkama noguruma
stāvoklī.
Pamēģināsim īsu vingrinājumu prāta atpūtināšanai. Tas nav
meditācijas uzdevums. Patiesību sakot, tas ir „ne-meditācijas”
vingrinājums – ļoti sena budistu prakse; mans tēvs skaidroja, ka
tas noņem spriedzi, domājot, ka esat sasniedzis mērķi vai
pārdzīvojis kādu īpašu apziņas stāvokli. Ne-meditācijās tiek
vienkārši vērots, kas notiek. Šai introspekcijas eksperimentā esam
vienīgi novērotāji, kuri neraizējas par eksperimenta rezultātiem.
Protams, sākumā, kaut gan jau biju iemācījies šo vingrinājumu, es
vēl arvien biju mērķtiecīgs. Es gribēju, lai katru reizi, kad
apsēdos meditēt, notiktu kaut kas brīnišķīgs. Man nācās kādu laiku
nopūlēties, lai saprastu, ko nozīmē vienkārši atpūsties un vērot,
ļaujot rezultātam izpalikt.
Vispirms apsēdieties tā, lai mugurkauls būtu iztaisnots un ķermenis
atslābināts. Kad jūtaties ērti, ļaujiet prātam kādas trīs minūtes
vienkārši atpūsties, it kā jūs tikko būtu pabeiguši kādu ilgstošu
un smagu darbu. Lai arī kas nenotiktu, lai kādas domas vai emocijas
neparādītos, pat ja sākat izjust fizisku diskomfortu − visapkārt
rodas dažādas skaņas un smaržas −, jūsu prāts ir pilnīgi mierīgs,
tas neuztraucas, nereaģē. It viss, kas notiek vai nenotiek, ir
pieredze, kura netraucē prātam atpūsties.
Tagad vienkārši atpūtieties, lai arī kas neparādītos jūsu prāta
laukā...
Vienkārši atpūtieties...
Vienkārši atpūtieties...
Kad trīs minūtes pagājušas, pajautājiet sev: „Kāda bija pieredze?”
Neizvērtējiet to, necentieties to izskaidrot. Vienkārši atsauciet
atmiņā, kas notika un kā jūs jutāties. Varbūt jutāt īsu miera un
atvērtības stāvokli. Tas ir lieliski. Varbūt jūsu mentālajā laukā
parādījās simtiem domu, jūtu un sajūtu. Arī tas ir labi. Kāpēc?
Tāpēc, ka jebkurā gadījumā tik ilgi, kamēr tīrā veidā apzinājāties,
ko domājat vai jūtat, jūs tieši ieskatījāties savā prātā, kas tajā
laikā veica savas dabīgās funkcijas.
Atļaujiet man jums uzticēt lielu noslēpumu. Viss, ko pārdzīvojāt,
kad vienkārši atpūtinājāt uzmanību, neanalizējot prātā notiekošo,
ir meditācija. Tāda veida atpūta ir dabīgā prāta pieredze.
Vienīgā atšķirība starp meditāciju un parastu, ikdienišķu
domāšanas, jušanas un sajušanas procesu ir vienkāršās, tiešās
apzināšanās izmantošana, kas kļūst iespējama, kad prātam ļauts
atpūsties pašam sevī, nedzenoties pakaļ domām vai neapjūkot no jūtu
un sajūtu spektra.
Man nācās ilgi pūlēties, lai apjēgtu, ka meditēšana ir pavisam
vienkārša lieta; varbūt tā notika tāpēc, ka meditēšana man šķita
ikdienišķa parādība, līdzīga citām parastām aktivitātēm, es reti
spēju to apjaust kā kaut ko atšķirīgu. Tāpat kā daudzi citi
cilvēki, kurus satieku mācību braucienos pa pasauli, arī es domāju,
ka dabīgais prāts ir kaut kas īpašs, atšķirīgs, labāks nekā viss
iepriekš pārdzīvotais.
Es savā pieredzē integrēju pārlieku daudz spriedumu, jāpiebilst, ka
tā dara visi. Es ticēju, ka dusmas, raizes, bailes un citas
līdzīgas domas un emocijas, kas parādījās un izzuda prāta laukā ik
dienas, ir sliktas vai neproduktīvas, beigu beigās – nesavienojamas
ar dabīgo miera stāvokli.
Budas mācība un gudrība, kas ietverta ne-meditēšanas vingrinājumā,
atklāj: ja ļaujam sev atpūsties un atkāpties solīti atpakaļ, sākam
apjēgt, ka visdažādākās domas vienkārši parādās un izzūd
neierobežotajā prāta laukā, kas līdzīgi visumam paliek pilnīgi
nemainīgs, lai arī kas tajā neparādītos.
Patiesību sakot, piedzīvot dabīgo mieru ir vienkāršāk nekā izdzert
glāzi ūdens. Lai dzertu, ir jāpieliek pūles. Jāpaņem glāze,
jāpieliek pie lūpām, jāatgāž, lai ūdens ieplūstu mutē, tad ūdens
jānorij un glāze jānoliek vietā. Lai piedzīvotu dabīgo mieru, šādas
pūles nav nepieciešamas. Vienīgais, kas jādara: jāļauj prātam
atpūsties paša atvērtībā. Nav jākoncentrējas, nav jāpiepūlas.
Ja kaut kādu iemeslu dēļ nespējat nomierināt prātu, varat vienkārši
vērot domas, jūtas un sajūtas, kas parādās, mirkli uzkavējas un tad
izzūd prāta laukā, atzīstot: „Lūk, kas patlaban notiek manā
prātā!”
Lai kur jūs arī nebūtu, lai ko nedarītu, ir svarīgi apzināties savu
pieredzi kā kaut ko parastu, kā patiesā prāta dabīgo izpausmi. Ja
necentīsities apturēt domu plūsmu prātā, bet vienkārši to vērosit,
pakāpeniski sāksit sajust varenu relaksācijas izpausmi, plašu prāta
lauka atvērtību, kas patiesībā ir jūsu dabīgais prāts, dabīgs,
nesatraukts pamats, uz kura parādās un izzūd visdažādākās domas.
Tajā pašā laikā atmodināsit jaunus neironu saziņas ceļus, kuriem
nostiprinoties un kļūstot ciešākiem palielināsies jūsu spēja
paciest domu plūsmu, kas ik mirkli steidzas cauri prāta laukam.
Traucējošās domas darbosies kā katalizatori; tie nostiprinās jūsu
dabīgā miera stāvokli, kas aptver un stimulē šīs domas. Šo procesu
var salīdzināt ar telpu, kurā rodas un izplatās ikviena fenomenālās
pasaules parādība.
Ir pienācis laiks pārtraukt iztirzāt prāta jēdziena ievaddaļas
jautājumus un ķerties pie tā īpašību sīkākas analīzes.
Jūs var pārsteigt nepieciešamība iedziļināties dabīgā prāta būtībā.
Vai tad nepietiek ar pamatjēdziena izpratni? Vai nevar ķerties pie
praktisko uzdevumu izklāsta?
Risināsim domu sekojošā veidā: ja braucam tumsā, vai labāk
nejutīsimies, ja būsim līdzi paņēmuši apvidus karti, nekā
paļausimies vienīgi uz aptuvenu priekšstatu par brauciena
galamērķi? Bez kartes un ceļazīmēm var nomaldīties. Var izdarīt
nepareizus pagriezienus, iebraukt sānceļos, tādējādi padarot
braucienu ilgāku un sarežģītāku nekā nepieciešams. Var pat sākt
braukāt pa apli. Protams, beigās var sasniegt galamērķi, bet
ceļojums būtu daudz vieglāks, ja precīzi būtu bijis zināms, kur
jābrauc. Nākamās divas nodaļas varat uzskatīt par karti, par
ceļazīmēm, kas daudz ātrāk palīdz nokļūt galapunktā."