Kā reaģēt uz bērnu un pusaudžu negatīvo agresivitāti
Pirms sāku saskarsmes principu izklāstu, kontaktējoties ar agresīviem bērniem pusaudžiem, jāpaskaidro atšķirības jēdzienos agresija un agresivitāte. Agresija ir uzvedības veids, kas parādās draudīgā situācijā konkrētā vidē. Savukārt, agresivitāte ir noturīga personības īpašība, kura parādās jebkurā vidē.
Dabiskās (veselīgās) agresijas attīstība
Agresijas izpausmes var novērot bērniem jau no paša agrīnākā
vecuma. Pirmajos dzīves gados agresija izpaužas kā impulsīvas
spītības lēkmes, kuras bieži nepakļaujas vecāku vadībai. Parasti
šādu bērna uzvedību vecumā ap 1,5- 3 gadiem uzskata par dabisku, jo
tas ir negatīvisma krīzes laiks, kas iezīmē sevis kā personības
apzināšanās periodu un kas raksturojas arī ar egocentrisko runu –
„Es!”, „Es pats!”. Šādas uzvedības iemesls ir vajadzības bloķēšana
audzinošo ietekmju rezultātā. Tāpēc ir pilnīgi skaidrs, ka šādu
bērna uzvedību izsauc diskomforta, frustrācijas un bezpalīdzības
stāvoklis. Noteikti jāpiebilst, ka šī agresijas izpausme nav ar
nodomu nodarīt kādam pāri.
Parasti šādu bērna uzvedību vecumā ap 1,5- 3 gadiem uzskata par dabisku, jo tas ir negatīvisma krīzes laiks.
Tajā pašā laikā arvien biežāk parādās konflikti un strīdi ar
vienaudžiem, kas saistīti ar rotaļlietu un cita īpašuma dalīšanu
vai drīzāk nedalīšanu. Šeit gan var novērot vēlmi uzbrukt, atņemt
vai nosargāt savu „īpašumu”. Tas liek domāt, ka bērns šajā vecumā
skaidri vēl neapzinās savas personības robežas un viņa rotaļlietas
ietilpst viņa priekšstatā par sevi.
Vēlākā laikā bērna pamazām iemācās kontrolēt savus agresīvos
impulsus. Agresijas izpausmes vecumā pēc 3 gadiem galvenokārt ir
atkarīgas no vecāku attieksmes pret tām vai citām uzvedības
formām. Ja vecāki izturas neiecietīgi pret jebkuru bērna agresijas
izpausmi, tad var veidoties tādas agresivitātes formas kā īdēšana,
stūrgalvība, nepaklausība un citi pretestības veidi.
Periodā no 4- 6 gadiem agresijas izpausmes ir saistītas ar bērna
dzimumidentifikācijas procesu un edipālās situācijas īpatnībām
ģimenē.
Balstoties uz vecumposmu īpatnībām varam secināt, ka ja personības
attīstības procesā bērns neiemācās kontrolēt savus agresīvos
impulsus, tad vēlākā periodā tas draudēs ar agresijas vēršanos pret
vienaudžiem (pusaudžu periodā) un asociālu dzīvesveidu (jauniešu
periodā).
Aktīvās metodes saskarsmē ar agresīviem bērniem
pusaudžiem
Vispirms ir jāatšķir nenozīmīga agresija no tādas, kas apdraud paša
bērna vai citu veselību vai dzīvību. Nenozīmīgu agresijas izpausmi
var ignorēt, jo bieži, īpaši sākumskolas vecumā, bērni izmanto
negatīvas uzvedības veidus, kā iemeslu, lai pievērstu sev uzmanību.
Ja pieaugušais vienmēr pievērsīs uzmanību pat nenozīmīgai
agresijai, to izceļot, tad tas var kalpot par negatīvo
pastiprinājumu, t.i., tādā veidā šī negatīvā uzvedība tiks
atbalstīta. Ignorēšana ir ļoti spēcīgs līdzeklis nevēlamas
uzvedības nomākšanā.
Ja agresīvā uzvedība ir bīstama uz to jāreaģē vienmēr un tā
jāpārtrauc uzreiz. Lai to pareizi izdarītu jāievēro vairāki
principi. Lūk, daži no tiem:
• Akcentēt uzmanību uz rīcību nevis personību –
ja dara pretēji, tad agresija var kļūt par noturīgu personības
īpašību. Noturēt robežu starp personību un rīcību palīdz rīcības
objektīvs un precīzs raksturojums. Galvenais – bērnam jābūt
pārliecinātam, ka mēs neesam pret viņu, bet gan pret viņa
rīcību.
• Kontrolēt savas negatīvās emocijas –
pieaugušajiem ir jāsaprot, ka ir dabiski agresīvā situācijā pašam
just dažādas spēcīgas negatīvas emocijas. Lai tās varētu kontrolē
tās ir jāapzinās. Jo ja pieaugušais kontrolē savas emocijas, viņš
nepastiprina agresīvu uzvedību, demonstrē pozitīvu piemēru, kā
izturēties negatīvā situācijā, saglabā partneriskas attiecības, kas
nepieciešamas tālākā saskarsmē. Ja pieaugušā cilvēka agresija
pārsniedz normu, tad viņš pats var būt agresijas iemesls un
provocēt bērnu uz agresīvu uzvedību.
• Saglabāt pozitīvu bērna reputāciju – jo bērniem
un pusaudžiem ir ļoti grūti atzīt savu sakāvi. Vissliktākais ir
publisks nosodījums un negatīvs vērtējums. Viņi no tā centīsies
izvairīties visiem iespējamiem līdzekļiem. Lai palīdzētu bērnam
pašcieņas saglabāšanā publiski vajag minimizēt bērna vainu : „tu
laikam esi noguris....” u.tml., bet pēc tam vienatnē ar bērnu
situāciju pārrunāt.
Ceru, ka šie ieteikumi palīdzēs pieaugušajiem justies pārliecinātāk
saskaroties ar bērnu un pusaudžu agresiju.
Autore: Jurita Smiltiņa, psiholoģe