Kā mazais divgadnieks pārbauda vecāku pacietības robežas
Laiks no viena līdz trim gadiem ir ļoti intensīvs bērna garīgajā attīstībā, jo tieši šajā laikā veidojas pamats raksturam — mērķtiecībai, pacietībai un iecietībai, spējai būt laipnam, prast panākt savu, bet rēķināties ar citiem. Šis vecums pamatoti tiek uzskatīts par lielu pārbaudījumu vecākiem, sevišķi viņu pacietības mēram.
Šis vecums būs liels pārbaudījums vecāku pacietībai, jo bērniņš
apgūst prasmi dusmoties un apvaldīt dusmas, tiecas izzināt pasauli,
vienlaikus gribēdams būt tur un šeit, tikai nezinādams, ka tas nav
iespējams vispār. Viņa vai viņš mācās runāt, bet neprot izteikties,
mēģina iemācīties prasīt un pieprasīt, bet vēl nesaprot daudzu
lietu jēgu. Vecākiem, var teikt, iet raibi, jo mazais, mīļais
bumbulītis pēkšņi var kļūt par mazu velnēnu, kuru grūti
savaldīt.
Vienīgais mierinājums: šis laiks ir labs treniņš nākotnei, jo tagad
apgūtais daudz stiprāk un agresīvāk tiks likts lietā pusaudžu
vecumā. Sākot šo sadaļu, centīsimies jums palīdzēt trenēt pacietību
un likt pamatu savas atvasītes veiksmīgai dzīvei un labam
raksturam.
Mamma jautā:
Manam puisītim ir divi gadi. Rakstu jums, jo nezinu, cik liela vēl
būs mana pacietība. Kad aizejam uz rotaļu laukumu, nevaru mazo
savaldīt. Viņam patīk bērni, bet nekāda draudzība neiznāk, jo viņš
staigā no viena pie otra (it kā katram būtu rokā garšīgāko konfekšu
tūta) un rauj no rokām mantiņas. Paskatās, pagroza un aizmet kā
nekam nederīgas. Stāstu, ka tā nevajag darīt, bet liekas, ka viņš
vēl par mazu, lai saprastu. Kāpēc citi bērni tā
nedara?
Katra bērna uzvedība ataino viņa intereses, attīstības fāzi un arī
grūtības, ko viņa vai viņš pārdzīvo konkrētā dzīves posmā, jo
bērniņš vēl neprot apkopot pārdzīvoto un izteikt to vārdos tā, lai
pieaugušie saprastu. Tomēr, atpazīstot katram vecumposmam tipisko
uzvedību, varam atšifrēt bērna dvēselē notiekošo.
Divgadīgais ir apsēsts ar izziņu, tādēļ viņu interesē viss, kas vēl
nav redzēts. Turklāt priekšmets atšķirīgā krāsā ir tikpat kā cits
priekšmets. Piemēram, ja mazajam ir sarkana bumba, tad zaļa bumba
ir cita bumba, kuru vajag izpētīt. Tādēļ bērni vecumā līdz trīs
gadiem ļoti labprāt visu pēta, ņemot rokās un nereti arī
pagaršojot, ja lietiņa izskatās ēdama.
Ja citiem mazuļiem rokās ir jūsu pētnieku interesējošas mantas, tad ziniet: viņš to redz tā — mantai ir pielipis priekšmets, kas nav interesants.
Šajā vecumā mazais cilvēciņš sāk atpazīt sevi spogulī un viņam
patīk atdarināt māmiņu vai citus pieaugušos, kuru uzvedību var
ilgstošāk novērot. Mazais pētnieks interesējas par cilvēkiem, bet —
cilvēki ir tikai tie, kuri ir LIELĀKI par viņu. Savukārt tie, kuri
ir līdzīgi augumā, nav cilvēki, bet pieder pie izpētāmo priekšmetu
grupas, kā viņš vai viņa pati. Ja citiem mazuļiem rokās ir jūsu
pētnieku interesējošas mantas, tad ziniet: viņš to redz tā — mantai
ir pielipis priekšmets, kas nav interesants (jūs šo „priekšmetu”
pazīstat kā kaimiņu Jānīti), tādēļ divgadīgais mantiņu izraus,
atkodīs vai atsitīs no „priekšmeta” Jānīša, lai to izpētītu. Jūsu
bērns nav ļauns vai dumjš. Jums viņam jāpaskaidro, ka „priekšmets”
Jānītis arī ir cilvēks, kuru vēlams ievērot. Tas būs jāatkārto
daudzkārt, jo bērniņš sava vecuma mazuļus par sev līdzīgiem sāk
uzskatīt tikai tad, kad ir aptvēris, ka arī pats ir cilvēciņš. Tas
parasti notiek 2,5–3,5 gados, bet citi bērni kā rotaļu biedri, ar
kuriem rēķinās, interesanti kļūst tikai 3,5–5 gadu vecumā.
Mantas aizmešana nozīmē izpētes beigas. Šādu rīcību vajag censties
mainīt, ierādot, ka mantiņu var „pielipināt atpakaļ” (lasi: atdot)
pie „priekšmeta” Jānīša vai Anniņas.
Tomēr šī aina attēlo vēl kaut ko. Vecumā no gada līdz diviem
bērniņam jāiemācās sākt šķirties no māmiņas. Vidēji šis laiks
sakrīt ar māmiņas atgriešanos darbā, kad mazo sāk pieskatīt kāds
cits. Un aprakstītā ainiņa ir simbolisks šķiršanās mēģinājums —
mazais iet no viena pie otra un aizmet mantiņas, tāpat kā māmiņa,
dodoties uz darbu, „aizmet” viņu auklei vai omei.
Materiāls tapis sadarbībā ar Ģimenes centra klīniku