Kā palīdzēt bērnam uzveikt bailes?
Daudzi no mums būs saskārušies ar situāciju, kad mazais par kaut ko ir nobijies, un bailes viņam seko. Par to, kā noskaidrot baiļu iemeslu un palīdzēt mazajam to pārvarēt, stāsta geštaltterapeite un māmiņa Aija Baha-Velvele.
Bieža un normāla ir situācija, kad mazais no kaut kā baiļojas,
un šīs bailes turpina dzīvot viņa sirsniņā un nelaiž vaļā. Bērniem
visi baiļu cēloņi ir vienlīdz nopietni un svarīgi.
Pirmais solis — kā bubuli sauc?
Vispirms būtu svarīgi noskaidrot, no kā tieši mazajam ir bail — vai
tas ir kāds tēls, vai no tā, ka mamma varētu pazust, vai no kādas
situācijas, par kuru mazais ir dzirdējis, redzējis multfilmā un
savā fantāzijā uztver ļoti spilgti. Piemēram, mans dēlēns jau otro
nedēļu ik dienas mani iesaista savās sarunās par to, ka viņam bail
nomirt, ka tad viņš būšot viens un bez ģimenes, tāpēc mēs par to
runājam tieši tik bieži un tik daudz, cik viņam tas nepieciešams.
Es skaidroju un stāstu, kas notiek, kad cilvēki nomirst, kādā
vecumā visbiežāk nomirst, utt.. Tās ir nopietnas sarunas, ar kurām
bērni nespēj tikt paši galā, viņiem ir vajadzīga mūsu
palīdzība.
Ja neizdodas šo baiļu iemeslu noskaidrot sarunā, varat pamēģināt to
izzināt citā veidā, piemēram, kopīgi uzzīmējot to, no kā bērns
baidās, vai izspēlējot ar rotaļlietām tādu kā teātrīti. Bet
svarīgi, lai jūs to darītu kopā, jo tā bērniņš jutīsies drošāk, pie
kam jūs varēsiet novērot brīdi, kad viņš tiešām parāda savas bailes
un tad spēsiet uz to reaģēt.
Varat pagatavot un ar izdomātu stāstu, uzdāvināt bērnam kādu mazu lietiņu, kuru varētu ielikt kabatā un nēsāt vienmēr līdzi — tas būtu kā sargātājs vai baiļu aizbiedētājs brīžos, kad nespējat būt līdzās.
Otrais solis — aizbaidām
bailes
Tad varat pagatavot un ar izdomātu stāstu, uzdāvināt bērnam kādu
mazu lietiņu, kuru varētu ielikt kabatā un nēsāt vienmēr līdzi —
tas būtu kā sargātājs vai baiļu aizbiedētājs brīžos, kad nespējat
būt līdzās.
Nesen mājās grāmatu plauktā atradu grāmatiņu no savas bērnības —
Riti, riti, kamolīti. Tajā ir ļoti daudz stāstiņu ar tādu
padomju laiku ievirzi, bet ne visi ir peļami. Un tieši no turienes
man arī radās šī ideja par baiļu aizbiedētāju, jo tur bija stāsts,
kuru mans dēliņš ir iemīļojis — par zēnu, kurš bija bailīgs, bet
tad viņam uzradās mazs draudziņš — lauvēns —, kas palīdzēja tikt
galā ar bailēm. Tad, kad puisēns bija kļuvis drosmīgāks, lauvēns
viņam uzrakstīja vēstuli, ka nu viņam ir jāiet iedrošināt citi
bērni, jo puisēns nu var iztikt bez lauvēna palīdzības.
Uzzināto baiļu cēloni (lai kas tas arī nebūtu) varat uzzīmēt vai
izveidot no plastilīna, vai cita materiāla un kopā ar bērnu to
iznīcināt — sadedzināt, aprakt, izmest, jo arī tas palīdzes
saprast, ka nu baiļu iemesls vairs nevarēs traucēt, jo tā vienkārši
vairs nav.
Vēl var mēģināt pie gultiņas vai istabas durvīm piestiprināt kādu
lietu, kas varētu sargāt no bailēm, kas būtu tik spēcīgs, ka
aizbiedētu pašas bailes.
Pirmsskolas vecumā bērniem ļoti spēcīgi strādā fantāzija, tādēļ mēs
— pieaugušie — ar to varam darboties, tikai ir vajadzīga izdoma,
pacietība un mīlestība.
Uzzināto baiļu cēloni varat uzzīmēt vai izveidot no plastilīna, vai cita materiāla un kopā ar bērnu to iznīcināt — sadedzināt, aprakt, izmest.
Trešais solis — saglabāt drošības
sajūtu
Ir būtiski, lai arī tad, kad bailes pārvarētas, vecāki nepārstātu
radīt mazajam drošības sajūtu, proti, pārliecību, ka tad, ja būs
nepieciešams, viņš varēs ar jums parunāties, varēs ierausties klēpī
un samīļoties. Bērniņam ir jāzina, ka māmiņa un tētis būs līdzās
vienmēr, kad viņam to vajadzēs. Arī tad, kad vecāki dodas uz darbu
un viņu atstāj, ir vērts jau laicīgi ar mazo par to sākt runāt,
pastāstīt, kas viņu jūsu prombūtnē pieskatīs, ko no šī cilvēka var
iegūt, cik ilgu laiku būsiet prom, utt.. Jo mazāk paliks
neatbildētu jautājumu, jo mierīgāka būs bērniņa sirsniņa un arī
māmiņa pati jutīsies labāk, harmoniskāk. No savas pieredzes zinu,
ka tad, ja es savu dēlēnu jau laicīgi sāku gatavot kādiem
notikumiem, jaunumiem, pārmaiņām, rezultāts ir veiksmīgāks un daudz
mierīgāks.
Bērniem ir svarīgi, ja viņiem ir skaidrība par notiekošajām lietām,
ja ir plāns, pēc kura var vadīties, ja ir, kas līdzīgs režīmam, lai
arī reizēm ir tā, ka viņi līdz galam neizprot, kas aiz kā seko,
tomēr kopumā viņi zina, ka viss ir saplānots.
Bērni saprot, ja mēs viņiem stāstam arī par savām sajūtām, par savu
piedzīvoto laikā, kad mēs paši bijām bērni, turklāt viņiem tas
palīdz labāk saprast arī savas sajūtas un emocijas, tāpēc droši
stāstiet saviem bērniem par savām sajūtām! Mēs viņiem rādām
piemēru, ka dzīvē ir iespējams tikt galā ar jebkurām emocijām.
Vienkārši viņiem nav pieredzes, kā to izdarīt un te nu vecāki ir
labākie skolotāji un palīgi!