Galvenais ir rezultāts! Bet kas ir rezultāts?
Mans sešarpus gadus vecais dēls uz vārdadienu izteica vēlmi saņemt dāvanā ģitāru. Un, protams, mācīties to spēlēt. Tā kā tieši meklējām viņam individuālu brīvā laika nodarbošanās veidu, nolēmām izmēģināt paša bērna ierosinājumu.
Līdz vārdadienai bija pavisam maz laika, tāpēc es pieņēmu
iespēju ātri vien doties pie kāda mūzikas skolas ģitāras skolotāja
bērnu iepazīstināt ar ģitāru (ja nu neiepatīkas?). Viņš teica —
paklausīšoties bērna dzirdi.
Puika bija samulsis par tik strauju notikumu gaitu (parasti jaunām
lietām sagatavojam laikus, pārrunājam, un skaidrība sniedz drošības
sajūtu), šoreiz tā nebija, tā ir mana atbildība.
Ierodamies mūzikas skolā. Pasniedzējs jautā dēlam, kā viņu sauc,
viņš neatbild. Kad viņam to pašu pajautā angliski, mazliet
iesmej.
Vecāki vēlas, lai bērns māk spēlēt skaņdarbus. Ja neprot, prasa man, kāpēc neprot. Lai gan paši citreiz pat dienasgrāmatu neparaksta.
Ieejam klasē. Izrādās, ar to arī iepazīšanās beidzas. No bērna uzreiz prasa rezultātu — "mēs vienmēr sākam ar iestājeksāmenu". Un dēlam jānodzied dziesma. Puika klusē. To pašu prasa vēlreiz. Viņš klusē. Tāpat tiek jautāti citi vienkārši uzdevumi, kurus viņš arī nepilda. Es ieminos, ka viņš vēl nav iejuties, lai šos uzdevumus pildītu. Jūtu, ka pasniedzējs norij savu sakāmo un tikai atkārto, ka visi vienmēr liekot iestājeksāmenus un tam iepriekš negatavojoties. Un viņš jau domājis klāt pasaukt arī skolas direktoru, bet viņš jau esot aizgājis (kā tad, varēja vēl veselu komisiju atsaukt... Piebildīšu, ka mērķis pagaidām nebija iestāties mūzikas skolā, bet tikai apgūt instrumentu).
Tā kā nekas no "eksāmena" nesanāk, pievēršamies turpat stāvošajai
ģitārai — lai bērns pieskaras un sajūt instrumentu. No sākuma
nedroši, bet ar katru stīgu aizrautīgāk puika parausta stīgu un
ieklausās skaņās. Nu jau apsēžas krēslā un viņam ļauj lielo ģitāru
paņemt klēpī. Bērns sāk RUNĀT. Jautā par stīgām, par to, kas ir tie
baltie kloķi — un pasniedzējs parāda, kā mainās stīgas skaņa,
mainot skaņošanu. Puikam iedegas acis!
Skolotājs nedaudz pastāsta, kā notiek mācības, un cita starpā
ieminas, ka galvenais jau ir rezultāts. Rezultāts. "Kas ir
rezultāts?" — es jautāju. "Vecāki vēlas, lai bērns māk spēlēt
skaņdarbus. Ja neprot, prasa man, kāpēc neprot. Lai gan paši
citreiz pat dienasgrāmatu neparaksta," noteic skolotājs. "Man nav
vajadzīgs rezultāts," es saku, ar to domājot viņa izpratni par
rezultātu, "man, pirmkārt, vajadzīgais "rezultāts" ir prieks bērna
acīs un gandarījums". "Jā, vecāki ir dažādi," mazliet apmulsis un
aizdomājies ir skolotājs.
Es saprotu, ka šo attieksmi — „labdien un tagad noliec eksāmenu” —,
ir veidojusi arī pašu vecāku attieksme un gaidas... Ja šo tikšanos
mēs sāktu ar instrumenta izpēti, tas jau būtu pavisam citāds
stāsts. Dziesmiņu puika būtu nodziedājis un līdz eksāmenam mēs būtu
aizgājuši.
...Vēl daži dēla strinšķieni pa ģitāras stīgām. Mēs ar skolotāju
vienojamies, ka vajadzētu parādīt viņam arī citus instrumentus
(parasti jau šajā vecumā tomēr ar ģitāru nesāk), atvadāmies, bet
dēls man iečukst ausī: "Mamm, es gribu ģitāru".
Darbdienā uzmetu aci galdam bērnudārzā, uz kura stāvēja citu bērnu mājas uzdevumi — grāmatiņas. Neizskatīju visu, taču pārsvarā tās bija uz datora rakstītas un printētas grāmatiņas.
Mājas uzdevums bērnudārzā
Un vēl viens stāsts no mūsu dzīves. Bērnudārzā katram bērnam
brīvdienās bija jāuztaisa grāmatiņa par kādu dzīvnieku par putnu.
Manam bērnam — par ganetu.
Atradām internetā šo lielo jūras putnu, izlasījām, ko par viņu
raksta. Puika pats viņu nozīmēja un grāmatiņu veidojām no
asociatīvām bildēm. Piemēram, viņš uzzīmēja mašīnu, kas traucas pa
šoseju, pierakstot — 100 km/h — , lai tad, kad jārāda un jāstāsta
par grāmatiņu, ieraugot šo bildi, atcerētos, ka ganets var sasniegt
tādu lidošanas ātrumu, ar kādu brauc mašīna pa šoseju. Citā bildē
uzzīmējām daudz zivju, jo ganets ļoti daudz ēdot, ne velti iesaukts
par rīmu — dēls tā arī pieraksta: RĪMA. Un vēl citā lapā uzzīmē
resnu cilvēku, jo Lielbritānijā (pierakstām — LIELBRITĀNIJĀ)
apaļīgos cilvēkus mēdzot saukt par ganetiem — tāds rīma kā ganets.
U.tml.
Darbdienā uzmetu aci galdam bērnudārzā, uz kura stāvēja citu bērnu
mājas uzdevumi — grāmatiņas. Neizskatīju visu, taču pārsvarā tās
bija uz datora rakstītas un printētas grāmatiņas. Piebildīšu, ka
vairums bērnu nelasa... Tur atradās arī grāmatiņa, uzdrukāta uz
vairākām lapām — acīmredzot kāds vecāks cītīgi pildījis
mājasdarbu...
Kad es šo atstāstīju draudzenei, viņa jautāja: "Bet vai
audzinātāja to novērtēja?" (ar to domājot mana bērna paša paveikto
darbu). "Es novērtēju," es pārliecinoši teicu. Bet tad iedomājos —
jā, pajautāšu audzinātājai — jo bērna attieksmi pret sevi veidos
arī citur, ne tikai mājās. Es gan ticu, ka arī mūsu jaukajai
audzinātājai ir svarīgs tas pats rezultāts, kas mums, vecākiem —
tas, ka bijām kopā, tas, ka bērns domāja līdzi un izpildīja
mājasdarbu PATS.
Autore: Linda Rozenbaha, dūla un trīs bērnu
māmiņa