Vai tavs bērniņš ir mierīgs? Viss atkarīgs no vecākiem
Pārsteidzoši, taču biežākais jautājums, ko dažādi labāk un sliktāk pazīstami cilvēki man uzdod par manu jaunāko bērnu, ir: "Vai viņa ir mierīga?" Man tas jautājums izklausās tā, it kā mēs piedalītos likteņa organizētā loterijā, kur vieniem vecākiem tiek mierīgie, bet citiem nemierīgie.
Piekrītu, ka bērni var būt dažādi pēc temperamenta, līdz ar to vieni saviem vecākiem ir vieglāki, bet citi "grūtāki", taču, manuprāt, daudz ko nosaka tieši vecāku un mazuļu saprašanās. Jo tieši nesaprastie un pārprastie bērni kļūst īpaši "nemierīgi". Un, protams, tas ir attiecināms uz visiem vecumiem.
Trenējies būt iejūtīgs!
Viena no būtiskākajām vecāku spējām — iejūtība
— ir tā, kas palīdz radīt bērnā sajūtu
— mani saprot, tātad varu justies droši, pasargāts
un mīlēts. Par to, vai šī spēja ir iedzimta vai apgūstama dzīves
laikā, esmu dzirdējusi dažādus pretējus viedokļus. Pētījumi
pierāda, ka līdzās ģenētiski pārmantotai spējai būtiska nozīme ir
arī paša bērnībā piedzīvotajam. Taču svarīgākais ir atziņa, ka
iejūtība ir dzīves laikā trenējama, lai kāda arī būtu tās
"iedzimtā" daļa.
Kā tas ir izdarāms? Mums kā vecākiem gluži vienkārši ir jāaktivizē
divas savas maņas — redze un dzirde. To nav
iespējams izdarīt stresā un laika trūkumā, tam viennozīmīgi ir
vajadzīga pacietība un laiks, taču tas būs tā vērts, jo uzlabos
mūsu komunikāciju ar bērniem, kā arī ienesīs dzīvē un attiecībās
daudz vairāk miera un prieka.
Viena no būtiskākajām vecāku spējām — iejūtība — ir tā, kas palīdz radīt bērnā sajūtu — mani saprot, tātad varu justies droši, pasargāts un mīlēts.
Komunikācija ir cilvēka viena no pamatvajadzībām. Jau maziem
bēbīšiem tā ir ļoti būtiska, tāpēc viņi dara visu, lai piespiestu
mūs ar viņiem kontaktēties: bērniņš mums uzsmaida, kad parādāmies
viņa redzes lokā — viņš grib "runāties", viņš
stiepj mums pretī rociņas - viņš grib, lai viņu paņemam rokās, viņš
spārda kājeles labsajūtā — viņš grib, lai viņu
pakužina. Tik tālu daudziem tas ir skaidrs bez īpaša treniņa un
izglītošanās. Taču ir tādi bērniņa signāli, kas nav tik
viennozīmīgi.
Bēbītis, ar kuru kādu laiku esam spēlējušies, pagriež prom galviņu.
Vai tas nozīmē, ka izdarīju ko nepareizi? Vai viņš grib, lai
nomainu mantiņu vai rotaļu? Vai man jāmēģina kaut ko darīt, lai
atgrieztu viņu pie mūsu kopīgās spēles? Ja es mierīgi šajā mirklī
paskatīšos uz mazo, sapratīšu, ka viņš ir noguris. Ar savu ķermeņa
valodu viņš rāda, ka viņam ir par daudz, un ir nepieciešams
miers.
Ieklausies savā bērnā
Arī lielāki bērni daudz par sevi pasaka ar savu ķermeņa valodu.
Trīsgadīgs bērns pēkšņi nokar galvu un plecus, piecgadnieks švīkā
kājas zem galda, vai pietiks pateikt: "Sēdi taisni!" un "Liec savas
kājas mierā!"?
Vecāki, kas ir gatavi pa īstam skatīties uz saviem bērniem, spēj
grūtības pamanīt jau laikus, tādējādi neļaujot tām augt lielām.
Taču vēl svarīgāka šajā gadījumā par skatīšanos ir klausīšanās un
dzirdēšana. Tie, kas mēģinājuši saklausīt toņus un pustoņus mūzikā,
zina, ka šo spēju var uztrenēt, īpaši uz to koncentrējoties.
Līdzīgi ir ar klausīšanos bērnos.
Vēl der atcerēties:
1.Ja Tu runā ar bērnu, koncentrējies tikai šai sarunai. Pievērsies
bērnam ķermeniski, skaties uz viņu (tikai nehipnotizē tik ļoti, ka
bērnam sametas bail). Dari to arī tad, ja tas ir tikai 3 mēnešus
mazs zīdainis, kas mēģina ko pateikt ar pirmajām paša veidotajām
skaņām un intonācijām.
2.Katra saruna ir kā ping-pongs. Runā viens, tad otrs, pēc tam
atkal pirmais. Ja saruna kļūst par monologu, tā vairs nav saruna.
Tas attiecas gan uz tiem vecākiem, kam patīk aizrauties ar savu
sakāmo, nelaižot pie vārda bērnu, vai arī darot to tikai tad, kad
bērns jau zaudējis pacietību un interesi par sarunu. Tāpat tas
attiecināms arī uz mazo bēbīšu vecākiem, kuri neuzskata par
vajadzīgu saviem mazuļiem uz viņu vāvuļošanu atbildēt. Jūs
redzēsiet, ka, ja, nogaidot "teikuma" beigas, atbildēsiet atdarinot
mazuļa teiktās skaņas, viņš laimīgs turpinās tālāk. Vēl
aizrautīgāk. Jo viņu taču patiešām dzird!
3.Esi pacietīgs/-a. Tas Tev palīdzēs gan tad, kad steigā ģērbjoties
no rīta Tavs trīsgadnieks pēkšņi gribēs izstāstīt vakar bērnudārzā
notikušo. Gan tad, kad Tavs piecgadnieks uz jautājumu "Kā gāja
bērnudārzā?" atbildēs ar "normāli".
Es cenšos skatīties un klausīties. Nav viegli, bet ir mierīgi.
Autore: Vita Kalniņa, psiholoģe, centra
LĪNA
vadītāja, 3 meitu mamma