Dejošana, futbols, vēl arī peldēšana... Cik pulciņu bērnam nav par daudz?
Cik daudz papildus nodarbību pēc bērnudārza vai skolas mazajam nav par daudz? Sports, mūzika, gleznošana — kā izvēlēties tieši viņam piemērotāko virzienu? Padomus sniedz pedagoģijas un psiholoģijas speciāliste Ineta Tunne un Aizupes skolas direktore Inga Jansone.
„Jau bērnudārzā iedama, mana meita apmeklēja gan dejošanu,
gan individuālo dziedāšanu, gan arī baseinu. Uzsākot pirmo klasi,
bieži novēroju, ka pēc dejošanas atceļā uz mājām viņa, jau teju vai
iekāpjot mašīnā, vienkārši uzreiz aizmieg. Vai tas tāpēc, ka
ārpusklases nodarbībās par lielu slodze? Cik pulciņos bērnu var
sūtīt? Vai tie bērnu iztukšo jeb otrādi — organizē un
uzlādē?”
Lai gan liekas, ka bērni jau tā ir gana noguruši, tomēr
papildus nodarbības saprātīgā daudzumā ir ļoti vēlamas,
jo:
- ceļ bērna pašapziņu, jo viņš/a var lepoties un arī skolā parādīt
savas spējas sportā, mūzikā vai dejošanā;
- palīdz apgūt socializācijas prasmes citā vidē;
- attīsta spēju plānot savu laiku un izdarīt vairāk;
- attīsta bērna īpašās spējas un talantus, ko pilnvērtīgi nevar
izdarīt skolā vai bērnudārzā;
- neatliek laika datoram un tiek ierobežotas atkarības rašanās
iespējas.
Cik ārpusskolas nodarbību bērnam būtu vēlamas?
Ielikt stabilu un labu pamatu sākumskolā ir ļoti būtiskāki, bet tas
var izpalikt, cenšoties izskriet maksimāli daudz dažādu papildus
nodarbību. Cik ārpusskolas nodarbības bērnam būtu vēlamas? „Ja tas
ir kāds pulciņš vai sports, tad parasti nodarbības ir apmēram divas
līdz piecas reizes nedēļā. Ja divas reizes, tad varētu būt vēl
kādas nodarbības, bet bērnam noteikti jāatstāj arī kāds brīvs
vakars,” iesaka psiholoģijas speciāliste I.Tunne. „Noteikti
jāieklausās bērnā un, ja viņš jūtas noguris, tad vecāku pašu
nerealizētās vēlmes caur savu bērnu nevajadzētu īstenot. Ir bērni,
kas spēj izturēt lielu fizisku slodzi (piemēram, sangviniķi) un
bērni, kuri ātrāk nogurst (piemēram, melanholiķi). Tas būtu jāņem
vērā arī, izvēloties darbības veidu — dejošana, hokejs, zīmēšana
vai klavierspēle.”
Ir bērni, kas spēj izturēt lielu fizisku slodzi (piemēram, sangviniķi) un bērni, kuri ātrāk nogurst (piemēram, melanholiķi). Tas būtu jāņem vērā arī, izvēloties darbības veidu.
„Ārpusskolas nodarbību daudzums ir atkarīgs no katra bērna
individuāli. Ir tādi, kas piedalās visos iespējamos pulciņos, un
arī labi mācās. Un tikpat labi ir nogurušie bērni. Pēdējie, kad
pajautā, kā klājas, novelk: „Ai, es to vien darīju, kā spēlēju
...”,” teic Inga Jansone, Aizupes skolas direktore. Bieži vien
mazais, būdams ritmā un rutīnā starp skolu un pulciņiem, varbūt pat
neuzdod jautājumus, vai drīkst kaut ko no visa atmest, taču mammai
ar tēti bērns būtu jāpavēro.
Kad „atmest” liekās nodarbības
Nevajag baidīties ļaut bērnam izmēģināt dažādu veidu aktivitātes.
Jo, liekot bez ierunām pildīt un apmeklēt tikai viena veida
nodarbības, vēlāk, pieaugot, bērna aktīva griba un iniciatīva var
tā arī neparādīties. Proti, būs izaudzināts labs izpildītājs, nevis
savu mērķu virzītājs un realizētājs. Bet varbūt būs uz mūžu radīta
dziļa nepatika, piemēram, pret klavierēm...
Nereti bērns kādā brīdī sāk protestēt, sak, es vairs negribu to
darīt. „Tad būtu svarīgi ieklausīties un saprast, kāpēc ir šis
bērna „nē, es negribu”. Vai tas būtībā ir negribu vai nevaru? To ir
vēlams pārrunāt ar skolotāju vai treneri,” iesaka I. Tunne. „Ja
bērns trīs gadus raudādams spēlē klavieres, un pēc tam izrādās, ka
viņam nav muzikālās dzirdes, tad jautājums — kā justos pats
pieaugušais šajā situācijā? Savukārt, ja bērns raud pie katra
zaudējuma un nevar to pieņemt, bet ir ļoti talantīgs, tad to var
atrisināt, piemēram, psihologs, iemācot nosaukt un „reģistrēt”
savas emocijas un pārvaldīt tās. Vienmēr, kad rodas problēma, ir
vajadzīgs speciālists, kas palīdz izvērtēt situāciju un pieņemt
pareizo lēmumu.”
Tas ir ļoti saprotams, ka vecāki cenšas bērnu virzīt uz dažādām
aktivitātēm, lai bērns būtu vispusīgs, nodarbināts, un vēlāk prastu
pats izvēlēties, kas viņam labāk padodas un patīk. Sākumā bērns vēl
konsekventi nevar pateikt, vai viņš grib vai negrib gan mūzikas
skolu, gan dejošanu, gan arī baseinu. Taču agri vai vēlu pārāk
lielai noslodzei seko krīze, un tad sāk ciest mācības skolā vai
pārgurums izpaužas citā veidā, piemēram, slimojot.
Kritiskie periodi parasti ir pirms Ziemassvētkiem un pavasarī —
aprīlī, maijā, kad bērns ir pārguris. Starp citu, no lielās
izvadāšanas uz daudzajām aktivitātēm parasti pirmie lūzt
vecāki.
„Ziniet, kas ir lieliska pazīme, ka bērns jūtas labi? Viņš brīvajā
laikā daudz zīmē. Pat stundās. Ja vien viņš skricelē kaut ko uz
lapu malām, tas norāda, ka bērns ir harmonijā ar iekšējo pasauli,”
skolas direktore Inga Jansone iesaka metodi, kā novērtēt savu
bērnu.
JAUTĀ MAMMA:
„Manai meitai tik labi padodas zīmēšana un viņa varētu iet
mākslas skolā, taču, kā es viņu varu laist pēc stundām zīmēt, ja
tur atkal divas stundas jāsēž? Tad jau laikam jālaiž dejot, lai
vismaz izkustās...” Atbild Inga Jansone, Aizupes skolas
direktore.
„Jā, par šādām lietām ir jādomā, tomēr jāieklausās arī patiesajās
bērna vēlmēs. Skolas vecuma bērns var atbildēt, vai viņam dejošana
labāk patiktu par zīmēšanu, un tas ir jāņem vērā. Varbūt tas ir
meitas lielais prieks — pēc skolas iet un zīmēt? Starp citu,
maldīgi ir arī uzskatīt, ka skolā ar bērniem tikai sēžam.
Neizpaliek izkustēšanās fizkultūrā, vingrinājumi ar atrakcijām, lai
mazais spētu noturēt uzmanību. Viņiem taču tik dabiski ir skriet,
lekt un kustēties. Tas pat ir vitāli nepieciešams!”
JAUTĀ TĒTIS:
„Mūsu dēls ir ļoti kustīgs un aktīvs, un kāda bērnu ārste
mums teica, ka aktīvajiem bērniem vēlamas mierīgas, relaksējošas
nodarbības, piemēram,
peldēšana, zīmēšana. Lai bērnu harmonizētu. Bet prakse rāda, ka
aktīvajiem dikti gribas ko aktīvu — kaut ko, kas saistīts ar
skriešanu, kustību. Piemēram, dēla lielais prieks ir futbols.
Varbūt var kombinēt vairākas lietas kopā?” Atbild Ineta Tunne,
pedagoģijas un psiholoģijas speciāliste.
„Es domāju, ka bērna būtību nevajag „lauzt”. Piemēram, intraverts
(sevī vērsts) bērns atteiksies spēlēt basketbolu, jo cīņa komandā
viņam nepatīk, viņam labāk patiks individuāla peldēšana. Bērna
intereses ir pamanāmas jau agrā bērnībā, vecākiem tās ir jāvēro un
jāpiedāvā bērnam izvēlēties no vairākiem variantiem vislabāko.
Vecākiem, labu gribot, būtu jāatceras, ka pārslogot bērnu ar
vairākām lietām nevajadzētu.”