Bērns no vecākiem mācās attieksmi. Kāpēc nav jāapspiež bērna spītība un kā iemācīt paļāvību
Bērns socializējas, uzsāk gaitas bērnudārzā, tad jau arī skolā. Socializācija var notikt divējādi. Bērnu var ievadīt pieaugušo sabiedrībā autoritāri, sodot un atalgojot. Daudziem šķiet, ka mūsdienās autoritāra audzināšana nav raksturīga, ka audzināšana mūsdienās ir pārāk piekāpīga.
Attieksme, kura tiek dēvēta par liberālu, pārsvarā izpaužas kā ārēja piekāpība un lomu neskaidrība, nevis kā ieinteresētība un paļāvība uz bērna iespējām.
Bērns sevi identificē ar novēroto pieaugušā uzvedību, tā viņu
ietekmē vairāk un dziļāk nekā klaji paustās pamācības. Savukārt
pieaugušais ar bērna starpniecību no jauna saistās ar zudušo paša
bērnību. Jau kopš zīdaiņa vecuma bērnam var iemācīt savas iekšējās
vajadzības izjust kā labas vai arī kā sliktas. Ne jau bērnudārza
apmeklēšana padarīs bērnu drošāku un komunikablāku. Vecākiem pašiem
ir "jāiedod" bērnam sajūta, ka viņš ir labs, ka apkārtējā pasaule
ir droša, ka citiem var uzticēties. Šīs sajūtas veidošanos ietekmē
atkārtota bērna spītības un pašizpausmes gluži nevainīga apspiešana
un pārmetumi, dažādos veidos liekot izjust mīlestības zudumu vai
arī pat apdraudot fiziski.
Vecāki bērnam rada priekšstatu par pasauli, tas var būt
dažāds. Bērns no vecākiem mācās attieksmi pret citiem
cilvēkiem:
Ja es vēlos uzsākt sarunu, tad...
... var sagaidīt agresiju: ”Mani sāpinās, man vajag
aizstāvēties.”
... var sagaidīt pieņemšanu, sapratni: ”Pret mani izturēsies labi,
varu būt mierīgs.”
... vai arī gaidīt vienaldzīgu attieksmi: ”Esmu visiem vienaldzīgs,
nevienam nevajadzīgs.”
Bērns no vecākiem mācās attieksmi pret savām
vēlmēm:
Ja es ko vēlos, tad...
... tam ir jāpiepildās: ”Savu panākšu ar jebkuriem līdzekļiem.”
... iziešu uz kompromisu: ”Varu nedaudz piekāpties.”
... vai arī pilnībā pakļauties apkārtējiem.
Bērns no vecākiem mācās attieksmi pret
konfliktsituāciju:
Ja mani sāpinās, sadusmos, tad...
... atbildēšu ar to pašu: ”Centīšos atriebties, iesitīšu,
pagrūdīšu.”
... sapratīšu konflikta iemeslus: ”Kāpēc tu grūsties? Ko es esmu
tev nodarījis?”
... vai arī pacietīšu pazemojumu, baiļu dēļ pēcāk tikt
atraidītam.
Bērns, kas uz apkārtējo pasauli raugās ar piesardzību,
neuzticēšanos, biežāk arī konfliktēs ar apkārtējiem. Nereti arī
gadās, ka bērns, kas radis, ka visas vēlmes tiek piepildītas,
apvainojas uz skolotāju, ja netiek izsaukts pats pirmais. Tādā
gadījumā bērnam būs ne tikai grūti mācīties, bet arī sarunāties un
rotaļāties ar vienaudžiem, jo būs vēlēšanās visu darīt pēc saviem
noteikumiem. Ja bērns pilnībā pakļausies apkārtējiem, nepastāvēs
par savām interesēm, tad iemantos "pelēkās peles" slavu un nespēs
vairs iegūt prieku no saskarsmes. Apkārtējiem parasti tāds bērns
liekas "ērts". Arī sūdzēšanās skolotājiem, kas vairāk raksturīgs
meitenēm, laupa bērnam iegūt pieredzi, kā pašam ar saviem spēkiem
pastāvēt par sevi. Tas pats attiecas uz vecākiem, kas nejūt robežu
un cenšas visus mājasdarbus izpildīt bērna vietā. Rezultātā bērnam
zūd iniciatīva un ticība pašam sev. Tad mazvērtības sajūtas ietekmē
bērnam var rasties vēlme pazemot citus, lai pašapliecinātos uz citu
rēķina. Nevajag arī bērna sasniegumus salīdzināt ar apkārtējo
sasniegumiem: "Re, kā tavs brālis ātri izpildīja šo uzdevumu, bet
tu..."
Vecākiem jābūt atbalstošiem, emocionāli atvērtiem, nekritizējošiem,
lai arī bērns spētu palīdzēt, piekāpties, uzklausīt un atbalstīt
savu klasesbiedru. Tieši šīs īpašības — atsaucība, jūtīgums, spēja
dalīties ar otru ne tikai ar saldumiem, bet arī ar saviem
pārdzīvojumiem tiek visaugstāk vērtētas klases kolektīvā.
Autors: bērnu psihiatrs Gunārs Trimda.