Kā bērns mācās valodu?
Sadarbībā ar Britu padomi Latvijā turpmāk veidosim rakstu sēriju par to, kā bērni papildus dzimtajai valodai var apgūt angļu valodu un kāda ir vecāku loma šajā procesā.
Šoreiz par periodiem un posmiem, kas izšķir dažādas
metodes, kādā veidā bērns mācās valodu un arī kādu rezultātu vai
reakciju vecāki var sagaidīt no bērna. Piemēram, ir skaidrs, ka
runāt bērns iemācās pirms lasīšanas un rakstīšanas prasmes.
Klusēšanas periods
Apgūstot mājās runāto valodu, sākumā ir „klusēšanas periods”, kad
mazuļi, pirms sāk runāt, skatās, klausās un sazinās ar sejas
izteiksmes vai žestu palīdzību. Agrā bērnībā mācoties angļu valodu,
arī var būt šāds „klusēšanas periods” — saskarsme notiek un
izpratne veidojas, pirms vēl tiek izrunāts kāds angļu vārds. Šajā
laikā vecākiem nevajadzētu piespiest bērnu piedalīties mutiskā
dialogā, liekot atkārtot vārdus. Mutiskajiem dialogiem ir jābūt
vienpusējiem — runā pieaugušais, sniedzot bērnam izdevību apgūt
valodu. Ja mācīšanās veicināšanai pieaugušais lieto vecāku
— bērna savstarpējās saziņas valodu (parentese) (t.i. īpašu
ģimenē pieņemto vecāku un bērna savstarpējas saziņas valodas
formu), bērns var pielietot daudzas no tām pašām stratēģijām, kuras
tika izmantotas dzimtās valodas apguvei.
Runāšanas uzsākšana
Pēc kāda laika, atkarībā no angļu valodas nodarbību biežuma, visi
bērni (meitenes bieži agrāk nekā zēni) sāk izrunāt atsevišķus
vārdus („cat”, „house”) vai gatavas, īsas frāzes („What’s that?”,
„It’s my book”, „I can’t”, „That’s a car”, „Time to go home”) vai
nu dialogos vai kā atsevišķus teikumus. Bērns tos ir atcerējies un
imitē precīzu izrunu, pats neapzinoties, ka dažas no šīm frāzēm
sastāv no vairākiem vārdiem. Šis valodas apguves posms turpinās
kādu laiku, un bērns papildina savu vārdu krājumu, izmantojot to kā
īsāko ceļu uz dialogu veidošanu, pirms vēl pats ir iemācījies
darināt savas frāzes.
Angļu valodas zināšanu paplašināšana
Pamazām no atsevišķiem iegaumētiem vārdiem bērni sāk veidot frāzes,
pievienojot vārdu krājumā esošos vārdus („a dog”, „a brown dog”, „a
brown and black dog”), vai arī atkārto vienkāršus teikumus,
pieliekot klāt kaut ko no sevis („That’s my chair.”, „Time to
play”). Atkarībā no angļu valodas nodarbību biežuma un gūtās
pieredzes kvalitātes, bērni pakāpeniski sāk veidot veselus
teikumus.
Sapratne
Mazi bērni saprot vairāk nekā saka, tāpēc nevajadzētu novērtēt šīs
spējas par zemu, jo viņi jau ir pieraduši izprast dzimto valodu,
balstoties uz dažādām konteksta dotām norādēm. Lai arī viņi ne
vienmēr saprot visu, ko dzird dzimtajā valodā, viņi spēj uztver
lietas būtību — bērni saprot pāris svarīgākos vārdus, bet pārējo
atšifrē, izmantojot dažādās blakus norādes teiktā jēgas
interpretācijai. Ja viņus iedrošina, drīz vien viņi sāk savas
„būtības uztveršanas” prasmes piemērot arī angļu valodā dzirdētā
atšifrēšanai.
Neapmierinātība
Nedaudz vēlāk, kad jau ir pierasts pie angļu valodas nodarbībām,
daži bērni, īpaši zēni, jūtas neapmierināti, ka nespēj izteikt
savas domas angļu valodā. Citi atkal vēlas runāt angliski tikpat
veikli, kā dzimtajā valodā. Šo neapmierinātību var pārvarēt, dodot
bērniem iespēju kaut ko parādīt, ka viņi prot, piemēram, skaitīt no
1 līdz 12: „I can count to 12 in English”, vai arī ļoti vienkāršus
skaitāmpantus, kas sastāv no gatavām frāzēm.
Spēlējies, uzzini, izpēti un apgūsti angļu valodu
— angļu valodas apguves resurss bērniem:
www.learnenglishkids.britishcouncil.org
Bezmaksas angļu valodas apguves resurss pieaugušajiem:
www.britishcouncil.org/learnenglish
Materiāls tapis sadarbībā ar www.britishcouncil.lv.