Audzinātājai nepatīk mans bērns! Subjektīvas vai objektīvas sajūtas?
Pie izjūtas vai pārliecības, ka bērnudārza audzinātājai nepatīk viņu bērns, vecāki parasti nonāk pēc kādas konfliktsituācijas, ko nav bijis iespējams atrisināt. Un visbiežāk konflikti rodas starp audzinātājām un aktīviem, kustīgiem bērniem, kuriem ir grūtāk ievērot robežas, noteikumus, bet cēloņi var būt arī citi. Konsultē psiholoģe Laila Kalniņa.
Ko darīt situācijā, ja rodas izjūta, ka audzinātājai nepatīk mans bērns? Vecākiem ar to arī būtu jāsāk — jānoskaidro gan bērna, gan audzinātājas viedoklis, jātiek skaidrībā, no kuras puses radusies šī nepatika — no bērna, no audzinātājas, no pašiem vecākiem. Uzklausot bērna viedokli, ļoti svarīgi ir saprast, kuras ir bērna radītās emocijas un kādas ir vecāku izjūtas, situācijas izpratne. Ir saprotami, ka vecāki vienmēr vēlas aizstāvēt savu bērnu un nereti pakļaujas negatīvām emocijām, iespaidojas no bērna stāstītā. Ja divi pieaugušie — bērna vecāks un bērna audzinātāja — situācijas „risināšanai” izmanto atklātu vai slēptu agresiju, kas izpaužas savstarpējās apsūdzībās un apvainojumos vai cīņā par vienu noteikumu ievērošanu, nebūs iespējams nonākt pie kāda kopēja risinājuma situācijas uzlabošanā.
Ja tomēr bērna vecākiem ir izjūta, ka audzinātājai bērns
nepatīk, ieteicams izvērtēt situāciju un rīkoties atbilstīgi
pieaugušo kompetencei:
• Noskaidrojiet savā ģimenē, vai tētis domā
tāpat kā mamma (un otrādi) — ka bērns izpelnījies audzinātājas
nepatiku. Iespējams, tās ir tikai viena pieaugušā izjūtas.
Savstarpēji dalieties savās pārdomās, pārdomājiet iespējamos
risinājumus.
Aprunājieties ar audzinātāju! Iespējams, aiz šķietamās nepatikas slēpjas biežāki aicinājumi bērnam ievērot noteikumus un aiz „dusmīgās” sarunas ar bērna vecākiem — aicinājums pēc palīdzības un lielākas sadarbības bērna audzināšanas jautājumos.
• Aprunājieties ar audzinātāju! Iespējams,
aiz šķietamās nepatikas slēpjas biežāki aicinājumi bērnam ievērot
noteikumus un aiz „dusmīgās” sarunas ar bērna vecākiem — aicinājums
pēc palīdzības un lielākas sadarbības bērna audzināšanas
jautājumos. Šīs situācijas nevar atrisināt bērni, un tā ir tikai
pieaugušo — kā vecāku, tā audzinātāju — atbildība. Novērtējiet
audzinātājas veiksmes un pozitīvo ieguldījumu jūsu bērna
attīstībā!
• Sarunās ar bērnu vairāk orientējieties uz
dienas pozitīvajiem notikumiem, bērna veiksmēm un centieties
izvairīties no jautājumiem „Ko šodien audzinātāja teica, atkal
tikai uz tevis bārās?” utt. Arī bērni ļoti labi jūt vecāku
attieksmi un pielāgojas tai.
• Esiet modri un vērīgi, bet
nepārspīlējiet! Arī tas, kā risināsiet šādas situācijas, ir
lielisks piemērs jūsu bērnam par attiecību veidošanu, priekšstatiem
par konfliktiem, iespējām tos risināt.
Autore: trīs bērnu māmiņa un psiholoģe Laila
Kalniņa
Lai uzdotu jautājumu speciālistei, spied šeit.