Kā iedrošināt kautrīgu bērnu?
Ne visi bērni, kuri ir runīgi un atvērti mājās, tādi ir arī ārpus mājas. Kā palīdzēt bērnam iekļauties sabiedrībā?
"Manai meitai ir 5 gadi, jau iet skoliņā, taču problēma ir tāda, ka viņa ne ar vienu svešu nerunā. Tāda viņa ir bijusi visu laiku. Skoliņā viņa iet jau otro gadu, bet vēl aizvien viņa nerunā ne ar vienu bērnu un arī ar skolotāju ne! Ko man darīt? Kādi varētu būt iemesli? Kad es viņai prasu kāpēc, viņa atbild — es nezinu. Mājās viņa ir ļoti aktīva, runīga, pat skaļa."
Sākumā nedrošam bērnam nepieciešams liels pieaugušā atbalsts — pieaugušais saka/dara bērna vietā un bērns ir blakus, pamazām iedrošinot bērnu teikt un darīt pašam.
Stāsta klīniskā psiholoģe Daina Dziļuma:
"Visticamāk Jūsu meita skoliņā nejūtas pietiekami droši, kā arī,
iespējams, viņai nepieciešama palīdzība, lai uzsāktu komunikāciju,
sarunāšanos ar skolotāju un citiem bērniem. Iespējams, Jūsu meita
lēni tuvojas jaunām situācijām, jauniem cilvēkiem, kas var būt kā
temperamenta iezīme. Varbūt skoliņa ir apmeklēta neregulāri vai ar
pārtraukumiem, arī tas var traucēt kontakta veidošanos un
uzticēšanos. Vispirms būtu svarīgi skolotājai izveidot kontaktu,
iegūt Jūsu meitas uzticību, tad arī viņa varētu veiksmīgāk palīdzēt
viņai kontaktēties ar citiem bērniem. Skolotāja var no savas
puses veicināt bērna iesaistīšanos, iekļaušanos grupā.
Bērnam var konkrēti ieteikt ko darīt, teikt, lai iekļautos kādā
rotaļā, piemēram „Vai es varu piedalīties?” Bērns var
piedāvāt, ko viņš varētu darīt rotaļā, piemēram, tirgot
„biļetes” vai ieliet „tēju”. Sākumā nedrošam bērnam
nepieciešams liels pieaugušā atbalsts — pieaugušais saka/dara bērna
vietā un bērns ir blakus, pamazām iedrošinot bērnu teikt un darīt
pašam. Pieaugušajam ir svarīgi pamanīt un atbalstīt arī nelielus
mēģinājumus uzsākt sadarbību."