Kā runāt ar bērnu angļu valodā

Sadarbībā ar Britu padomi Latvijā veidojam rakstu sēriju par to, kā bērni papildus dzimtajai valodai var apgūt angļu valodu un kāda ir vecāku loma šajā procesā. Šoreiz par vecāku- bērnu „savstarpējās saziņas valodu”. 

FOTO: Mammamuntetiem.lv

 

Parasti tieši vecāki ir tie, kuri mazuļiem iemāca valodu, ko paši lieto ikdienā mājās. Pirmajos dzīves gados bērni apgūst valodu un sāk runāt, pārsvarā klausoties mātes balsī un īpašajā sarunas veidā, ko mēdz saukt par „vecāku – bērnu savstarpējās saziņas valodu” (parentese). 

Pat ja vecākiem ir tikai pamatzināšanas angļu valodā, viņi var veiksmīgi palīdzēt bērnam to iemācīties, izmantojot un pielāgojot daudzus vecāku – bērna savstarpējās saziņas valodas apguves paņēmienus.

 

Kā vislabāk var palīdzēt vecāki

• Pavadot laiku divatā ar bērnu, vecāki var visu uzmanību veltīt tieši viņam.

• Vecāki var ieplānot angļu valodas nodarbību jebkurā brīdī dienas gaitā, kas ir vispiemērotākais bērnam un viņiem pašiem.

• Vecāki var noteikt angļu valodas nodarbības garumu un izvēlēties aktivitātes, kuras vislabāk atbilst viņu bērna vajadzībām, interesēm un koncentrēšanās spējām.

• Vecāki ļoti labi pazīst savu bērnu un var intuitīvi nojaust, kā ar bērnu vislabāk runāt angļu valodā, lai tas atbilstu bērna individuālajām spējām apgūt valodu.

• Vecāki spēj vislabāk izprast bērna noskaņojumu un attiecīgi reaģēt. Bērniem ir dienas, kad viņi dedzīgi uzsūc valodu, un dienas, kad ir grūti koncentrēties.

• Vecāki var atrast veidu, kas bērnam dara prieku, jo viņi strādā ar bērnu individuāli, nevis ar veselu klasi. 

• Vecāki var ikdienas dzīvē ieviest angļu un citu kultūru elementus, tādējādi paplašinot bērna redzesloku un padziļinot izpratni gan par savu, gan par citām kultūrām.

 

Kas ir vecāku – bērna savstarpējās saziņas valoda?

Vecāku – bērna valoda ir sazināšanās veids, kas pieskaņots un pielāgots mazā bērna valodiņai, lai nodrošinātu dialogu ar bērnu un virzītu viņu uz nākamo valodas apguves līmeni. Sievietēm piemīt iedzimta spēja lietot šo vecāku – bērna savstarpējās saziņas valodu; dažiem vīriešiem tā sagādā grūtības, ja vien viņi nevar sarunu veidot, balstoties uz konkrētiem objektiem – bilžu grāmatu vai spēli. Tomēr bērniem, īpaši jau zēniem, ir nepieciešams vīrieša paraugs, jo vīrieši valodu lieto citādāk. Vīriešiem ir tehniskāka valodas lietošanas pieeja un viņi „pļāpā” mazāk.

 

Vecāki, lietojot maigāku balss toni un vienkāršāku valodu, neapzināti palīdz bērniem angļu valodas nodarbībā:

• ar atbilstošu (skaļi izteiktu) komentāru par notiekošo: „Let’s put it here”, „There”, „Look I’ve put it on the table”, „Which one do you like?” [pauze] „Oh, I like this”, „The red one”

Reklāma
Reklāma

• atkārtojot noderīgus vārdus, frāzes un teikumus biežāk nekā tas pieaugušo runā būtu nepieciešams: atkārtošana, kas notiek dabiski, apstiprina bērnam to, ko viņš šobrīd apgūst – bērnam tas nav garlaicīgi, pat ja vecākam tā šķiet

• atsaucoties uz bērna teikto un paplašinot to: 

bērns : „Yellow”; vecāks: „You like the yellow one”, „Here it is”, „Here’s the yellow one”, „Let’s see, yellow, red and here’s the brown one”, „I like the brown one, do you?” [pauze]

• runājot lēnām un dabiski uzsvaru liekot uz jaunajiem vārdiņiem, nemainot valodas melodiju jeb plūdumu: „Which rhyme shall we say today? You choose” [pauze, lai bērns varētu izvēlēties]

• katru reizi angļu valodas nodarbībā izmanto tās pašas frāzes, kā arī aktivitātes un spēles. Padziļinoties bērna sapratnei, pamatfrāzes ir jāpaplašina: „Let’s play Simon says”, „Stand there”, „In front of me”, „That’s right”, „Are you ready?”

• ar sejas iztiekami un žestiem, lai palīdzētu bērnam labāk saprast

• izmantojot acu kontaktu, strādājot ar bērnu divatā, lai paustu savu piekrišanu un arī mudinātu nedrošāku bērnu runāt

• ieturot garākas pauzes, jo bērniem nepieciešams pārdomāt, ko viņi dzirdējuši iepriekš, pirms ir gatavi atbildēt. Kad runas krājums vēl ir ierobežots, pārspīlēti garas pauzes var piešķirt papildus jautrību un uzturēt interesi par spēli

 

Dažiem vecākiem šķiet mulsinoši pietēlot un izmantot bērnišķīgo vecāku – bērnu saziņas valodu. Tomēr bērnam tas palīdz vieglāk uztvert angļu valodu, jo viņi jau pazīst šīs „mini-nodarbības” no dzimtās valodas apguves pieredzes. Kad mazuļi sāk runāt, vecāki intuitīvi sajūt, ka vecāku – bērnu savstarpējās saziņas valodu nepieciešams izmantot mazāk, izņemot tās reizes, kad bērns jāiepazīstina ar jaunu jēdzienu vai aktivitāti. 

 

Palīglīdzekļus, spēles, dziesmiņas, krāsojamās lapas un daudz ko citu varat atrast Britu padomes angļu valodas mājaslapā bērniem un vecākiem: www.britishcouncil.org/learnenglishkids 

 

IZLASI ARĪ:

Kā mamma un tētis var palīdzēt bērnam apgūt angļu valodu

Cik gados bērnam sākt mācīt svešvalodu?

 

 

Bezmaksas angļu valodas apguves resurss pieaugušajiem: www.britishcouncil.org/learnenglish 

Materiāls tapis sadarbībā ar www.britishcouncil.lv.