Kā risināt situāciju, ja cits bērns dārziņā ir agresīvs
Bērniem tiek mācīts, ka kauties, grūstīties un ņemt citiem nost mantas nav labi. Ko mācīt bērnam, ja viņš tiek grūstīts un sists?
Situācija bērnudārzā: "Mana meita (3 gadi)
šogad sāka apmeklēt bērnudārzu. Manu prieku nomāca bažas, jo
zināju, ka viņa būs vienā grupiņā ar meiteni, kas gan bērnu
laukumiņā, gan citur izturas pret citiem bērniem ļoti agresīvi -
rauj no rokām mantas, grūž un rauj aiz kapuces gar zemi, sper un
sit. Ļoti interesanta ir viņas mammas attieksme, kura uzskata, ka
bērnam neko nedrīkst aizrādīt. Pat lepojoties nosaka, ka viņas
meita būšot līdere. Bet bērnu laukumiņā laikam nav neviena, kas
nezinātu Alises vārdu. Protams, cik varējām, centāmies no viņas
izvairīties. Aizvedot meitu uz bērnudārzu, cerēju, ka varbūt
audzinātāju pieskatīta, Alise uzvedīsies normāli. Bet kas tev deva!
Tikai to vien dzirdu - Alise atņēma, Alise pagrūda, Alise noplēsa
sandalēm taureņus (dekorus)... Zinu, ka ar māti runāt nav
jēgas, jo tikai viņa prot bērnus audzināt. Tāpat ar bērnudārza
vadību - nevienam nepatīk konflikti un sevišķi to risināšana.
Vadītāja šajā bērnudārzā uz visu labāk piever acis. (Tas no
pieredzes ar vecāko meitu.) Ko man šādā situācijā darīt? Mācīt
savai meitai, ka otram drīkst sist, kost un grūst?"
Atbild mākslas terapeite Rita Garnaka:
"Tā nu ir sanācis, ka mēs nevaram izmainīt citus, ja vien viņi paši
tam nav gatavi un to nevēlas. Līdz ar to Jūsu minētās meitenes
vecāku (mātes) attieksme ir un paliks tāda, kāda viņa ir līdz
mirklim, kad kaut kas, viņasprāt, būtisks un ļoti nozīmīgs šo
priekšstatu, iespējams, varētu mainīt. Jūs minat, ka rodas sajūta,
ka māte ir lepna par savas meitas it kā patstāvību un spēju visus „
nolikt pie vietas”, panākt savu un ieviest sev tīkamus
noteikumus. Iespējams, ka vidē, kurā dzīvo minētā ģimene ir tieši
šādi uzvedības modeļi un visi citi tiek uzskatīti par vājuma
pazīmi. Tā kā bērni ļoti iespaidojas no vecākiem un mācās no viņiem
visu iespējamo un neiespējamo, šāds uzvedības veids, kas piedevām
vēl ir vecāku atbalstīts un augstu novērtēts, ir izveidojies
kā dominējošais. Iespējams, ka tā ir vēlme sevi pasargāt –
labāk uzbrukt pirmajam un diktēt savus noteikumus, lai nebūtu
jācieš no citu diktētajiem, no citu verbālās vai fiziskās
agresijas.
Tā nu ir sanācis, ka mēs nevaram izmainīt citus, ja vien viņi paši tam nav gatavi un to nevēlas.
Ja runājam par to, kas Jums būtu darāms.. Bēdīgi dzirdēt, ka
iestādes vadība un grupiņu audzinātāju attieksme ir tik
nepretimnākoša, jo šī varētu būt viena no retajām vietām, kur
minētajai meitenei mācīties citu uzvedības modeli, tādējādi kļūstot
par iespēju izrauties no tās vides, uzskatiem, uzvedības modeļiem
un vērtībām, kurā dotajā brīdī bērns aug un attīstās.
Mans ieteikums būtu tomēr iet un runāt. Ja es pareizi saprotu, ar
meitenes māti un audzinātāju jau esat runājusi, tomēr bez
panākumiem. Līdz ar to būtu vērtīgi šo jautājumu pacelt vecāku
līmenī – ko citi par to domā, kā viņi tiek galā ar radušos
situāciju, kādi ir viņu ieteikumi.. Kad ir kaut kāds kopsaucējs,
būtu vērtīgi censties izrunāt situāciju visiem pieaugušajiem kopā.
Tīri personīgs viedoklis, bet griešanās pie bērnudārza vadītājas
jau ir nākamais solis, kad nekas cits nelīdz un bērnudārza maiņa
vai aukles meklēšana kā galējais, bet arī viens no variantiem. Tanī
pat laikā jāatceras, ka līdzīga situācija var atkārtoties jebkur un
bērnam ir labi iegūt prasmi risināt arī šāda veida
konfliktsituācijas, iemācīties pastāvēt uz savu, nosargāt savas
robežas un iemācīties ievērot un cienīt arī citu robežas.
Bērnudārzs un skola ir vide, kurā šīs prasmes tiek trenētas, lai
sagatavotu „lielajai dzīvei” , kurā būs jācīnās par savām tiesībām
gan darba, gan attiecību jomā."