Māte četrgadniekam nes maizītes, lai nav jāpārtrauc datorspēle. Vai tā skaitās moderna audzināšana?
„Nebūt neuzskatu sevi par paraugmāti, kas visu zina vislabāk un kuras bērni ir priekšzīmīgākie, bet esmu nepatīkami pārsteigta par savu paziņu ģimenīti un viņu attieksmi pret bērnu audzināšanu. Protams, var jau teikt, ka savos trīsdesmit piecos gados esmu absolūti nemoderna, atpalikusi un neko nesaprotu no mūsdienīgas audzināšanas un jaunajām tehnoloģijām,” portālam Kasjauns.lv savu viedokli uztic divu bērnu māmiņa Anna (35).
Mums mājās ir dators ar interneta pieslēgumu, kabeļtelevīzija, kā
jau vairumam ģimeņu. Bet mani bērni zina, ka datorā augstākais
varēs klipiņus youtube.com paskatīties vai noskatīties kādu sev
mīļu animācijas filmiņu. Viņi zina, ka nevar būt ne runas par
datorspēļu spēlēšanu mājās.
Bumba, paslēpes un grāmatas, nevis datorspēles
Reiz, kad vecākais dēls, kam tagad ir astoņi gadi, centās man
stāstīt, ka draugi spēlējot datorspēles, es atbildēju: kad būs
izaudzis līdz vecumam, kad nevarēs skolā uzdotos mājas darbus bez
datora un interneta palīdzības izpildīt, varēs pie datora mācīties
un varbūt arī kādu spēli uzspēlēt. Bet līdz tam laikam ir bumba, ko
spēlēt, ar puikām var kariņu spēlēt, sunīšus un paslēpes pagalmā,
galda spēles, vai arī grāmatiņas palasīt. Nevis degradēties un
spēlēt bezjēdzīgās datorspēles. Puika to ir pieņēmis un akceptē.
Starp citu, nav tā, ka esmu principā pret jaunajām tehnoloģijām -
man noteikti būtu pozitīvāka attieksme pret datorspēlēm, ja tās
būtu izglītojošas. Bet kas tad tur pārsvarā ir - viena vienīga
vardarbība.
Bet paziņu puika sēž stundām pie datora, spēlē spēli (mamma pat
maizītes pienes viņam klāt pie datora, lai bērnam nav jāpārtrauc
spēle). Nesen bijām ciemos, viesojāmies tur trīs stundas un visu to
laiku mazais zēns pavadīja pie datora, neatraujot acis no tā ne
mirkli.
Nav tā, ka esmu principā pret jaunajām tehnoloģijām - man noteikti būtu pozitīvāka attieksme pret datorspēlēm, ja tās būtu izglītojošas. Bet kas tad tur pārsvarā ir - viena vienīga vardarbība.
Bērnam nav laika paēst, jo „jāiziet
līmenis”
Kad mamma centās puikam teikt, ka pietiek, puika sāka histēriski
kliegt, ka nē, negribot ēst, viņam esot „jāiziet līmenis”. (Biju
šokēta, padomāju - četri gadi, bērnam brillītes jānēsā, un tik un
tā tik ilgi pie datora pavada). Mamma, protams, mīļā miera labad
atļāva sēdēt vēl. Kamēr dzērām kafiju virtuvē, viņa nebeidza
lielīties, cik viņas puisēns ir moderns, cik viņš ļoti daudz saprot
no datoriem savos četros gados. Es klusēju, neteicu ne vārda.
Jautāju viņai, kāpēc tik reti puiku laiž ārā spēlēties? Viņa
atbildēja, ka ārā tikai drēbes sasmērējot, un viņš nemaz nevēloties
iet ārā. Turklāt šādā laikā varot iesnas saķert (!!!). Man gan
šķiet, ka tās iesnas visvieglāk ir saķert tiem bērniem, kuri tik
daudz laika pavada telpās un, tiklīdz ilgāku laiku ir ārā, uzreiz
ir slimi, bet atkal paklusēju un ilgi maisīju savu kafijas
krūzi.
Vecmodīga audzināšana?
Šobrīd nedaudz tā kā šaustu sevi - varbūt jāpārskata audzināšanas
metodes un jāatļauj manam puikam arī spēlēt, lai neatpaliktu no
vienaudžiem, bet domāju, ka paspēs... Daudz laika viņš man tagad
pavada ārā, svaigā gaisā, redze arī perfekta, slimo salīdzinoši
reti. Ļoti ceru, ka vēlāk puika nepārmetīs to, ka agrā bērnībā
neesmu viņam ļāvusi spēles spēlēt, tomēr domāju, ka lielāku
ieguldījumu un pozitīvākas bērnības atmiņas viņam dos tā „vecmodīgā
audzināšana” un spēlēšanās ar draugiem ārā nekā bezjēdzīgā nīkšana
pie datora.
Māmiņas un tēti, kā jūs veidojat savu bērnu attiecības ar
datorspēlēm un citām jauno tehnoloģiju iespējām? Padalieties
pieredzē, lūdzu!
Avots: www.kasjauns.lv