5 riskantas aktivitātes, kas bērniem ir jāpamēģina izdarīt kopā ar vecākiem
Galvenais ir drošība! Lai pasargātu savu mazulīti no jebkādiem riskiem, vecāki mēdz stipri pārspīlēt un patiesībā izdara lāča pakalpojumu saviem bērniem, uzskata Džīvers Tallijs, datorspeciālists, kas izveidojis "Niekošanās skolu" bērniem” un grāmatas grāmatas "50 riskantas lietas, kas jums jāļauj pamēģināt saviem bērniem" autors. TED interaktīvajā seminārā Tallijs uzskaita dažas lietas, kuras bērniem būtu jāļauj pamēģināt darīt.
Mazliet kontrolēta riska vecāku uzraudzībā paplašina pasaules
robežas un veicina uzticēšanos tieši savām spējām, nevis tam, ka
dzīvē visas riskantās situācijās kāds cits būs parūpējies par
drošību.
Tallers ironize, ka mūsdienu pārāk aprūpētais bērns dzīvo pasaulē,
kurā spēlēties drīkst tikai ar mīkstām un apaļām rotaļlietām, jo ar
tām nevar savainoties. Par spīti centieniem izveidot pilnīgi drošu
vidi, bērni tāpat vienmēr izdomās veidus, kā darīt to, kas viņiem
ir interesants un riskanti. Tāpēc vecākiem labāk laicīgi izdomāt,
kā bērnos veicināt radošumu, pārliecību par saviem spēkiem un
iemācīt viņiem izprasta apkārt esošos potenciālos riskus.
Pamēģiniet šīs piecas lietas paveikt kopā ar savu bērnu un
darbošanās laikā paskaidrojiet, kas ir riskani un ko darīt
nevajadzētu.
Tāpēc vecākiem labāk laicīgi izdomāt, kā bērnos veicināt radošumu, pārliecību par saviem spēkiem un iemācīt viņiem izprasta apkārt esošos potenciālos riskus
Protams, izvērtējiet, kurā vecumā bērns ir gatavs šim
eksperimentam, bet parasti sasniedzot 5-7 gadu vecumu, bērni jau ir
pietiekami saprātīgi, lai ar vecāku atbalstu spētu izvērtēt
situāciju un sekas. Māciet bērnu domāt!
Pie stūres kopā ar bērnu
Braukšana ar mašīnu mazam bērnam ir ļoti iedrošinoša darbība. To
var darīt arī kopā ar bērnu, turot viņu klēpī, ja vecāki baidās
pārkāpt likumu un nav pārliecināti par bērna prasmēm. Iespēja pašam
vadīt tādu neizprotamu objektu kā mašīna sniedz bērnam sajūtu, ka
viņi spēj vadīt pasauli. Šo sajūtu bērni var sajust ļoti reti, bet
tā ir nenovērtējama.
Iekuriniet ugunskuru
Prasme kontrolēt vienu no pirmatnējiem dabas spēkiem - uguni, ir
viens no nozīmīgākajiem notikumiem bērna personisko sasniegumu
vēsturē. Uguns ir viena no svarīgākajam lietam, ko atklājis
cilvēks, bet spēlēšanas ar uguni iemāca, kā tā darbojas. Skolotājs
aicina ļaut bērniem kurināt savu ugunskuru, ļaut "pamuļķoties",
saprast, kad uguns uzliesmo, kad noplok, kā to atkal iekurināt.
Spēlēšanās ar uguni iemācīs lietas, kuras nevar iemācīties,
spēlējoties tikai ar drošajām mantām.
Uzdāviniet kabatas nazīti
Agrāk katram sevi cienošam vīrietim bija kabatas nazis. Tagad šis
rīks pamazām pārtop kultūrvēsturiskā piemiņas lietā. Tas patiesi ir
briesmīgi! Mazam zēnam viņa pirmais kabatas nazis ir pirmais
universālais darba rīks, ko var izmantot gan kā lāpstiņu, gan
sviru, gan skrūvgriezi, gan griežamo. Daudzās kultūrās kabatas nazi
zēnam piešķirt tad, kas viņš sāk staigāt. Jā, puika var
sagriezties, bet tā ir mācība. Turklāt jauniešiem viss tik ātri
sadzīst, joko skolas izveidotājs.
Rakstu sērija tapusi sadarbībā ar
Ļaujiet kaut ko izjaukt un nesalikt
Izjaukšanas process ir ļoti aizraujošs. Ļaujot izjaukt ierīces,
bērniem ir iespēja ne tikai apmierināt ziņkārību, bet arī izjust
to, ka ne viss ir iepriekš paredzams. Izjaukt izdevās, salikt
atpakaļ vairs ne. Bet ja tomēr izdevās arī salikt atpakaļ,
tad vēl labāk – tas iemāca to, ka pat sarežģītas lietas ir
iespējams izlabot.
Mēģiniet trāpīt mērķī
Mūsu smadzenēs atrodas nervu savienojumi, kas paredzēti tieši tam,
lai mēs spētu mest lietas! Tas saistīts ar seno prasmi medīt un
noķert kaut ko ēda mu. Un tas, kas ir smadzenēs paredzēts no dabas,
ir arī jānodarbina. Līdzīgi kā ar muskuļiem, kurus nenodarbina un
tie paliek vāji, tāpat notiek ar smadzenēm - centri, kurus
neizmanto, atrofējas. Trenējot šos centrus, pilnveidojas kustību
koordinācijas un koncentrēšanās spējas, uzlabo redzes asumu un
veicina spēju koncentrēties.