5 riskantas aktivitātes, kas bērniem ir jāpamēģina izdarīt kopā ar vecākiem

Galvenais ir drošība! Lai pasargātu savu mazulīti no jebkādiem riskiem, vecāki mēdz stipri pārspīlēt un  patiesībā izdara lāča pakalpojumu saviem bērniem, uzskata Džīvers Tallijs, datorspeciālists, kas izveidojis "Niekošanās skolu" bērniem” un grāmatas grāmatas "50 riskantas lietas, kas jums jāļauj pamēģināt saviem bērniem" autors. TED interaktīvajā seminārā Tallijs uzskaita dažas lietas, kuras bērniem būtu jāļauj pamēģināt darīt.

FOTO: Shutterstock.com

Mazliet kontrolēta riska vecāku uzraudzībā paplašina pasaules robežas un veicina uzticēšanos tieši savām spējām, nevis tam, ka dzīvē visas riskantās situācijās kāds cits būs parūpējies par drošību.

Tallers ironize, ka mūsdienu pārāk aprūpētais bērns dzīvo pasaulē, kurā spēlēties drīkst tikai ar mīkstām un apaļām rotaļlietām, jo ar tām nevar savainoties. Par spīti centieniem izveidot pilnīgi drošu vidi, bērni tāpat vienmēr izdomās veidus, kā darīt to, kas viņiem ir interesants un riskanti. Tāpēc vecākiem labāk laicīgi izdomāt, kā bērnos veicināt radošumu, pārliecību par saviem spēkiem un iemācīt viņiem  izprasta apkārt esošos potenciālos riskus. Pamēģiniet šīs piecas lietas paveikt kopā ar savu bērnu un darbošanās laikā paskaidrojiet, kas ir riskani un  ko darīt nevajadzētu.

 

Tāpēc vecākiem labāk laicīgi izdomāt, kā bērnos veicināt radošumu, pārliecību par saviem spēkiem un iemācīt viņiem  izprasta apkārt esošos potenciālos riskus


Protams, izvērtējiet, kurā vecumā bērns ir gatavs šim eksperimentam, bet parasti sasniedzot 5-7 gadu vecumu, bērni jau ir pietiekami saprātīgi, lai ar vecāku atbalstu spētu izvērtēt situāciju un sekas. Māciet bērnu domāt!

Pie stūres kopā ar bērnu
Braukšana ar mašīnu mazam bērnam ir ļoti iedrošinoša darbība. To var darīt arī kopā ar bērnu, turot viņu klēpī, ja vecāki baidās pārkāpt likumu un nav pārliecināti par bērna prasmēm. Iespēja pašam vadīt tādu neizprotamu objektu kā mašīna sniedz bērnam sajūtu, ka viņi spēj vadīt pasauli. Šo sajūtu bērni var sajust ļoti reti, bet tā ir nenovērtējama.

Iekuriniet ugunskuru
Prasme kontrolēt vienu no pirmatnējiem dabas spēkiem - uguni, ir viens no nozīmīgākajiem notikumiem bērna personisko sasniegumu vēsturē. Uguns ir viena no svarīgākajam lietam, ko atklājis cilvēks, bet spēlēšanas ar uguni iemāca, kā tā darbojas. Skolotājs aicina ļaut bērniem kurināt savu ugunskuru, ļaut "pamuļķoties", saprast, kad uguns uzliesmo, kad noplok, kā to atkal iekurināt. Spēlēšanās ar uguni iemācīs lietas, kuras nevar iemācīties, spēlējoties tikai ar drošajām mantām.

 

Uzdāviniet kabatas nazīti
Agrāk katram sevi cienošam vīrietim bija kabatas nazis. Tagad šis rīks pamazām pārtop kultūrvēsturiskā piemiņas lietā. Tas patiesi ir briesmīgi! Mazam zēnam viņa pirmais kabatas nazis ir pirmais universālais darba rīks, ko var izmantot gan kā lāpstiņu, gan sviru, gan skrūvgriezi, gan griežamo. Daudzās kultūrās kabatas nazi zēnam piešķirt tad, kas viņš sāk staigāt. Jā, puika var sagriezties, bet tā ir mācība. Turklāt jauniešiem viss tik ātri sadzīst, joko skolas izveidotājs.

 

Rakstu sērija tapusi sadarbībā ar 

Reklāma
Reklāma

Ļaujiet kaut ko izjaukt un nesalikt
Izjaukšanas process ir ļoti aizraujošs. Ļaujot izjaukt ierīces, bērniem ir iespēja ne tikai apmierināt ziņkārību, bet arī izjust to, ka ne viss ir iepriekš paredzams. Izjaukt izdevās, salikt atpakaļ vairs ne.  Bet ja tomēr izdevās arī salikt atpakaļ, tad vēl labāk – tas iemāca to, ka pat sarežģītas lietas ir iespējams izlabot.
 

Mēģiniet trāpīt mērķī
Mūsu smadzenēs atrodas nervu savienojumi, kas paredzēti tieši tam, lai mēs spētu mest lietas! Tas saistīts ar seno prasmi medīt un noķert kaut ko ēda mu. Un tas, kas ir smadzenēs paredzēts no dabas, ir arī jānodarbina. Līdzīgi kā ar muskuļiem, kurus nenodarbina un tie paliek vāji, tāpat notiek ar smadzenēm - centri, kurus neizmanto, atrofējas. Trenējot šos centrus, pilnveidojas kustību koordinācijas un koncentrēšanās spējas, uzlabo redzes asumu un veicina spēju koncentrēties.