Kā iepazīt un pieņemt bērnu, kas neattaisno vecāku cerības
Daudzās ģimenēs vecāki uzvedas kā vadoni — viņi ir vecākie, tātad uzņemas atbildību un bērni dara to, ko vecāki liek darīt. Un viss ir kārtībā. Bet vai patiešām?
Protams, ir reizes, kad nepieciešams mazajiem stingri pateikt:
"Dari, kā es saku. Nekādu jautājumu, nekādu iebildumu!" Tomēr uz
visiem laikiem iegaumējiet, ka jūs esat vadoņi neparastai komandai
ar īpašu mērķi: attīstīt ikviena komandas locekļa spējas līdz
augstākajam līmenim. Turklāt jūsu rīcībai jābūt saskaņotai ar katra
komandas locekļa unikālo personību. Vienalga, vai jums ir viens vai
vairāki bērni, apziniet savas komandas spējas un pieņemiet ikvienu
uzdevumu, kas ir piemērots tās atsevišķajiem locekļiem.
Tas nenozīmē, ka jāatsakās no kontroles, disciplīnas un cieņas vai
jāpieļauj patvaļa. Noteikti nē! Visiem komandas locekļiem ir
jāiesaistās kopējā darbā, bet jūsu galvenais uzdevums ir panākt,
lai šajā darbā izpaužas bērnu labākās īpašības. Vai pratīsiet
novērtēt bērnus tādus, kādi viņi ir, nemēģinot būtiski izmainīt
viņu personību un īpašās dotības? Ja jūsu ģimenē aug tikai viens
bērns, tas nebūs grūti. Vispirms atbrīvojieties no aplamā
priekšstata, ka bērna prāts darbojas tāpat kā jūsējais, un tad
uzmanīgi ieklausieties viņā.
Ja centīgi meklēsiet pieturas punktus, tos būs viegli atrast. Ja
jums ir vairāk bērnu, uzdevums kļūst sarežģītāks, jo jūsu rīcību
ierobežo pieņēmums, ka pret visiem komandas locekļiem
jāizturas vienādi. Par laimi, šis pieņēmums nav pareizs.
Problēmas parasti rada tās bērnu rakstura iezīmes, kuras vecāki nespēj identificēt kā savējās. Turklāt nav svarīgi, vai tās ir negatīvas īpašības vai vienkārši atšķirīgas īpašības.
Lielākā daļa labu un mīlošu vecāku diezgan viegli tiek galā ar savu bērnu pozitīvajām īpašībām, Piemēram, jūs varētu apbrīnot savus bērnus tāpēc, ka viņi ir spējīgāki matemātikā vai pašpārliecinātāki, nekā savulaik bijāt jūs. Taču var gadīties ari tā, ka savā bērnā neredzat ne mazāko līdzību ar sevi. Un tas nav nekāds brīnums, ka problēmas parasti rada tās bērnu rakstura iezīmes, kuras vecāki nespēj identificēt kā savējās (turklāt nav svarīgi, vai tās ir negatīvas īpašības vai vienkārši atšķirīgas īpašības). Lai kā jūs to gribētu, jums nepiemīt tādas empātijas spējas, lai varētu pilnībā izprast savu bērnu. Piemēram, jūs dzīves izaicinājumus pieņemat sakostiem zobiem un paceltu galvu, bet jūsu bērns izplūst asarās. Tas var pamatīgi rīcība kaitināt – kāpēc viņš neuzvedas tāpat kā es!? Kāpēc viņš uzvedas tik muļķīgi? Bet varbūt jūsu bērns nemaz negrib tā uzvesties? Varbūt viņš neprot uzvesties citādi? Galvenais šādā situācijā ir atļaut bērnam rīkoties saskaņa ar viņa personiskajām izjūtām.
Tas ir normāli, ka bērns jūtas nevārīgs grūta izaicinājuma
priekšā, — viņš jau tāpēc neizaugs par sliktu cilvēku. Negaidiet,
ka bērns izturēsies citādi tikai tāpēc, ka tā rīkojaties jūs.
Bailīgo un neuzņēmīgo bērnu aizstāvībai var piebilst, ka šāda tipa
cilvēkiem piemīt kāda liela priekšrocība salīdzinājumā ar citiem —
drosmīgajiem un apņēmīgajiem cīnītājiem. Viņus nedzenas alkas pēc
kaut kā, un tāpēc viņiem ir vieglāk justies apmierinātiem. Viņi
itin priecīgi spēj atteikties no grūtiem izaicinājumiem, kamēr
pārējie izmisīgi cīnās nesasniedzama mērķa dēļ un jūtas
nelaimīgi.
Tā, lūk, — īpašība, kas varētu šķist negatīva, iespējams, ir
pozitīvāka, nekā jūs domājat. Tātad galvenais, kas jums jāatceras,
— padomājiet par katru bērnu atsevišķi.
Neprasiet no bailīgā bērna pārāk daudz! Kāpēc tas ir svarīgi?
Gaidot, lai bērns paveic to, ko viņš nespēj, jūs mazināt viņa
pašapziņu. Ja tiešām uzskatāt, ka bērns būtu laimīgāks, ja
iemācītos drošāk stāties pretim izaicinājumiem, māciet viņu
ar pozitīvu attieksmi, nevis ceriet uz to, ko viņš nespēj.
Katram bērnam jau no dzimšanas ir citāds pasaules redzējums. To saprast ir ļoti svarīgi, jo tas nozīmē, ka katram bērnam nepieciešama citāda audzināšanas metode, dažreiz pat tieši pretēja.
Katram bērnam ir citāds skats uz dzīvi. Katrā ģimenē var izaugt
pilnīgi atšķirīgi bērni. Katram bērnam jau no dzimšanas ir citāds
pasaules redzējums. To saprast ir ļoti svarīgi, jo tas
nozīmē, ka katram bērnam nepieciešama citāda audzināšanas metode,
dažreiz pat tieši pretēja. Piemēram, vienam bērnam jāmāca vairāk
uzticēties cilvēkiem, otram — būt piesardzīgākam. Kā jums rīkoties?
Lūk, daži ieteikumi.
- Mēģiniet saprast, kā jūsu bērni izturas pret problēmām. Kā viņi
risina sarežģītus uzdevumus? Kā tiek galā ar grūtām situācijām? Vai
viņi ir nepiekāpīgi un mērķtiecīgi vai arī viegli ietekmējami? Vai
viņiem labāk patīk darboties vienatnē vai kopā ar palīgiem?
- Padomājiet, kam jūsu bērns dod priekšroku (te nav runa par
suņiem vai kaķiem, zilu vai sarkanu krekliņu, bet par nopietnākiem
jautājumiem). Vai jūsu bērnam labāk patīk būt kopā ar vienu
uzticamu draugu, vai arī viņš parasti redzams daudzu draugu pulkā?
Vai viņš biežāk uzturas savā komforta zonā vai arī cenšas
izlauzties ārpus tās? Vai viņš izvēlas tādus draugus, ar kuriem ir
kopīgas intereses, vai arī tādus, ar kuriem ir jautri?
- Runājiet ar savu bērnu par to, kā viņš uztver dzīvi.
ieklausieties viņa stāstos par skolu, draugiem, dzīvniekiem vai
brīvdienām. Uzziniet, kas liek straujāk pukstēt viņa sirdij.
- Atcerieties: tikai aptuveni desmit gadu vecumā jūsu bērns sapratis, ka ne visiem ir tāds pats viedoklis kā viņam.
Tikai nesteidzoties un pamazām var iedrošināt bērnu skatīties uz
pasauli citādi. Ja vēlēsieties izmainīt viņa pasaules uztveri pašos
pamatos, jums būs pamatīgi jāpacīnās. Sabiedrisks bērns izaug, par
sabiedrisku pieaugušo (ja dzīve ritēs normāli), un mans
manipulētājs aizvien manipulēs. Man tikai jācenšas panākt, lai viņš
manipulētu uz labu, nevis ļaunu.
Izmantota informācija no grāmatas "Lai bērni būtu laimīgi" (Zvaigzne ABC)