7 paņēmieni, kas palīdz bērnam attīstīt prāta spējas
Vairāki zinātnieku pētījumi apstiprinājuši – lai bērna prāts attīstītos, ar bērnu ir jāsarunājas. Dziesmiņas, pasakas, sarunas pirms miedziņa, vienkārši pļāpāšana… Tas viss ietekmē smadzeņu struktūru attīstību un vēlāk arī prāta potenciālu.
Ikreiz, kad pieaugušais sarunājas ar bērnu, starop neironiem
veidojas sinapses – īpaši kontakti, kas nodrošina informācijas
apmaiņu. Interesanti, ka runas plūsma no televīzijas vai radio šādu
sinapšu veidošanos neveicina. Patiešām strādā tikai dzīva, reāla
saruna ar otru cilvēku. Daži vienkārši ieteikumi, kā sarunēties ar
pirmsskolas vecuma bērnu, lai sasniegtu vislabāko rezultātu.
Iekārtojot bērna istabu, noteikti atrodiet vietu grāmatplauktam. Jau no bērna kājas ieradiniet, ka grāmatas ir neatņemama dzīves sastāvdaļa. Lasiet priekšā kaut nelielu lasāmgabalu katru dienu. Kopā apmeklējiet bibliotēku un grāmatveikalus. Tas iemācīs mīlēt grāmatu.
Sarunas laikā izmantojiet jaunvārdus un
nebaidieties no sarežģītākiem vārdiem un vārdu kombinācijām. Tā
bērns apgūs jaunvārdus un trenēs arī savu domāšanu. Sarunas laikā
ar bērnu aktīvi izmanto mīmiku un žestus. Tas palīdz labāk uztvert
un izprast teikto. Starp citu, atklāts, ka bērni, kuru tēvi aktīvi
iesaistās audzināšanā un ar viņiem daudz sarunājas, ir pat nedaudz
gudrāki par tiem mazuļiem, kurus audzina tikai mamma. Iemesls ir
vienkāršs – vīrieši bērnus vairāk uztver kā “pilnvērtīgus”
cilvekus, mazāk izmanto tā saucamo bēbju valodu, biežāk izvēlas
sarežģītus vārdus un svešvārdus.
Dziediet un skaitiet dzejoļus. Izteiksmīgā runa un intonācijas maiņa arī uzlabo valodas prasmes un kairina smadzenes.
Sarunājoties ar bērnu, uzdodiet jautājumus,
komentējiet savu teikto, sniedziet papildus informāciju, ja bērns
kaut ko jautā. Bez atbildes neatstājiet nevienu uzdoto jautājumu.
Ja atbildi nezinat, apsoliet to noskaidrot un izpildiet solīto.
Pēc iespējas retāks slēdziet televizoru. Īpaši, ja
mājās ir bērni līdz 2 gadu vecumam. organizācija "Kaiser
Family Foundation" veica pētījumu, kurā atklāja, ka 74% bērnu līdz
2 gadu vecumam ir jau stabili televizora vērotāji, lai gan acu
ārsti un neirologi allaž ieteikuši vismaz līdz 2 gadu vecumam
bērnus pie televizora nelaist klāt vispār. Izglītojošie raidījumi
un bērnu pārraides, piemēram, populārais cikls "Baby Einstein"
izglītojošo efektu dod minimāli vai nedod vispār. Laika posmā no
piedzimšanas brīža līdz 2 gadiem bērna smadzenes strauji aug un
pilnveidojas, nozīme ir tikai tiešiem kairinājumiem,
nepastarpinātai komunikācija ar cilvēkiem, dabu un dzīvniekiem.
Tāpēc ikdienas darbības, piemēram, netīrās veļas šķirošana pa
krāsām un likšana veļasmašīnā, ir daudz izglītojošāka nodarbe par
intelektuāla raidījuma vērošanu.
Atklāts, ka mūzikas stundu apmeklēšana sešus līdz
vienpadsmit gadus veciem bērniem būtiski uzlabo smadzeņu darbību,
veicinot ne tikai atmiņas uzlabošanos, bet arī kopējo inteliģenci.
Šo tendenci zinātnieki konstatējuši pēc kāda pētījuma, kurā bērni
tika sadalīti trīs grupās, daļai klausoties mūziku, daļai vērojot
teātra izrādi, savukārt trešā grupiņa noteiktu laiku pavadīja pēc
saviem ieskatiem.Vēlāk bērniem tika uzdoti vairāki uzdevumi,
tādējādi veicot intelekta līmeņa mērījumus un konstatējot, ka
pārliecinoši augstākie uzdevumu rezultāti ir bērniem, kas
klausījušies tieši mūziku.
Omega 3 spēks. Pētījumos atklāts, ka mātēm, kuras grūtniecības un zīdīšanas laikā ir uzņēmušas papildu Omega 3 taukskābes, bērni uzrāda par 3,5 punktiem augstākus intelekta koeficienta rādītājus. Savukārt tie mazuļi, kas pirmajos trīs dzīves mēnešos Omega 3 taukskābes uzņēmuši ar pārtiku, lepojas pat par 6,5 punktiem augstāku IQ līmeni pieaugot.
Pēc ārzemju preses materiāliem