Ko bērnam stāstīt par naudu?
Ko, cik daudz un kādā veidā bērnam stāstīt par naudu, iesaka psihoterapeite Indra Tretjakova.
„Naudai ir ļoti būtiska nozīme cilvēka dzīvē, tāpēc vecākiem jau
kopš mazotnes bērnam jāstāsta, kas ir nauda un ko tā dod — par
naudu var iegūt izglītību, var nopirkt gan ikdienišķas, gan
skaistas lietas, bet par naudu var iegādāties arī narkotikas,
alkoholu... Vienalga, tu esi bagāts vai ne tik bagāts, ir māksla
iemācīt bērnam, kas ir nauda un kādā veidā to lietot. Tas ir ļoti
būtiski,” uzsver psihoterapeite Indra Tretjakova.
Iemāci, ka visu nopirkt nevar
„Katra ģimene izvēlas, kādā veidā bērniem stāstīt par naudu, bet
konkrēti pateikt, kā to darīt, nav iespējams. Bet par naudu ir
jārunā, ar to es domāju runāšanu par to, kas jūsu ģimenei ir
prioritāte — ko mēs varam un ko nevaram atļauties, jo visu nevar
nopirkt,” norāda psihoterapeite. Pēc viņas domām, tikai šādā veidā
bērnam jau kopš agras bērnības var iemācīt, ka izdevumiem jārēķina
līdzi un jāizsver, kas ir un kas nav primārs. „Ja vecāki dod bērnam
naudu tik, cik viņš grib, bērnam zūd reālo robežu izjūta un viņš
domā, ka iespējams ir absolūti viss. Līdz ar to var pienākt
mirklis, kad vecāki sapratīs — visas bērna iegribas tomēr nav
piepildāmas. Šī izpratne par robežu — cik daudz var atļauties —,
jāiemāca ļoti agrā vecumā. To var izdarīt, pārrunājot, kādas lietas
ģimenei vajadzīgas, cik daudz ir naudas, jo bērnam jāsaprot, kāpēc
vecāki viņam nedod tik daudz naudas, cik gribas, nevis nedod
vienkārši tāpēc, ka nedod.”
Jāatceras, ka bērns visu dzīvē iemācās darīt tā, kā to viņam iemāca vecāki. Ir naivi cerēt, ka pieaudzis cilvēks pēkšņi attapsies un sapratīs, kā rīkoties ar naudu.
Kabatas nauda bērnam
„Uzskatu, ka vecākiem bērnam jādod kabatas nauda, bet noteikta
summa, lai bērns pats rēķina, kas viņam vajadzīgs. Turklāt
jāpaskaidro, ka naudu var arī krāt un to, ko gribas, var nopirkt
pēc tam, jo visu uzreiz atļauties nevar.
Ja bērnudārzā vai skolā bērns ir ieraudzījis kādu lietu, kas ir
grupiņas biedram vai klasesbiedram, un arī viņš to kāro, bet vecāki
nevar atļauties iegādāties, jāizrunājas ar bērnu. Protams, viņam
būs sāpīgi. Tiesa gan, vecāki to var kompensēt ar rotaļām, prieku
un jauku atmosfēru mājās. Ja ģimenē ir pietiekami pozitīvas
emocijas, vecāki darbojas kopā ar bērnu rotaļās, dodas izbraucienos
un interesējas, kā viņam klājas bērnudārzā vai skolā, to var
kompensēt. Tiesa gan, viss ir ļoti atkarīgs no tā, kādi vecāki ir
sarunās ar savu bērnu,” stāsta psihoterapeite Indra Tretjakova.
Lai cik arī tas būtu nepatīkami, bērni un skolēni ir nežēlīgi, un
nereti turīgo vecāku bērni savas dārgās drēbes un rotaļlietas
neprot lietot. „Ja bērna uzvedība ir pāridarījums citam bērnam,
skolotājam par to jāziņo audzēkņa vecākiem, un vecākiem
jāsadarbojas ar skolu. Šajā gadījumā situāciju var atrisināt tikai
tad, ja mijiedarbojas visas puses. Un jāatceras, ka bērns visu
dzīvē iemācās darīt tā, kā to viņam iemāca vecāki. Ir naivi cerēt,
ka pieaudzis cilvēks pēkšņi attapsies un sapratīs, kā rīkoties ar
naudu. Bērna attīstība sākas līdz ar viņa piedzimšanu, tāpēc tas ir
vecāku uzdevums — iemācīt bērnu rīkoties ar naudu,” atgādina Indra
Tretjakova.