Ja bērns fantazē, nesaki, ka viņš melo! Par fantāziju un iztēli
Katram no mums, gan lieliem, gan maziem, piemīt fantāzija. Tieši fantāzija un iztēle palīdz formulēt nākotnes tēlus. Mūsu dzīvei un dzīvībai ir svarīgi, lai nākotnes tēli būtu pozitīvi, skaisti un vērtīgi. Pasakas ne tikai attīsta fantāziju, bet arī nedirektīvi, pastiprināti to disciplinē.
Mūsu fantāzijas tēli ir mūsu dzīves, mūsu nākotnes programma. Pasakas, kas iztēlē ir atnākušas pie mums, piepildās. Tā notiek, jo mūsu domas, metaforiski attīstās pasakā, pievelk kā magnēts. Tās pievelk iespējas un notikumus. Domas ir materiālas, un piepildās gan negatīvās, gan pozitīvās. Mums ir ļoti jāuzmanās no savām domām, jādomā apzināti. Ja mēs apskatāmies apkārt, viss, ko mēs redzam, kādreiz bijis kāda doma. Arī mobilie telefoni un internets kādreiz bijuši kāda iztēles auglis. Tāpēc cilvēks, kurš rada pasaku un to pieraksta, rada milzīgu radošu spēku. Domu spēks, kas iemiesojies matērijā, veido mūsu apkārtējo pasauli.
Mēs nevaram radīt ko tādu, kā mūsos nav. Tātad, ja mēs iztēlē radām
to kas mūsos jau ir, mēs to varam arī īstenot. Pasakas, stāsti un
fantāzijas, ko saceram, ne tikai atspoguļo mūsu iekšējo realitāti
un problēmas, kas mūsu nomāc, bet arī aktivizē zemapziņas procesus,
kas veicina personības attīstību un spēju atrisināt grūtas
situācijas.
Vecāki bieži vien skeptiski skatās uz bērnu fantāzijām, nosaucot
tās par pat par meliem. Mums, pieaugušajiem, ir grūti pieņemt
fantāzijas, jo esam pārāk iegrimuši sociālajā transā, savās
problēmās. Tāpēc cenšamies “novilkt”bērnus sev blakus, nereti
sakot, lai viņi nolaižas no savām fantāzijām.
Fantazēšana, savas dzīves modelēšana un savas pasakas uzrakstīšana
uzlabo psihisko veselību. Jo līdzsvarotāki un brīvāki cilvēki
kļūst, jo vieglāk tiek galā ar dzīves grūtībām. Pieaugušie varētu
pacelties līdz bērna fantāzijas līmenim, tādējādi iegūstot papildu
garīgo spēku. Pasaka mums dod vaļu fantazēt. Kā piemēru minēšu
latviešu tautas pasaku "Meli bez gala".
Pasaka "Meli bez gala"
"Klausieties, ko stāstīšu. Redzēju divus ceptus gaiļus pa gaisu
skrienot, viņi skrēja ļoti ātri un vēders bija pret debesīm un
mugura pret zemi.
Viena smēdes lakta un dzirnakmens pārpeldēja pār Daugavu gluži
lēnām, un varde, otrā malā tupēdama uz ledus gabala, apēda divus
lemešus, tas bija tieši Jāņu dienā.
Un tur trīs vīri – tie gribēja dzīvu zaķi noķert. Viņi gāja uz koka
kājām: pirmais bija akls, otrais mēms, bet trešais nevarēja ne
kājas pakustināt. Bet aklais pirmais ieraudzīja zaķi, mēmais
pateica klibajam, bet klibais viņu sagūstīja.
Citi gribēja pa sausu zemi ar kuģiem braukt, viņi brauca pa rudzu
un miežu tīrumiem, kamēr tika uz augsta kalna, tur tie visi
noslīka. Vēzis suņa vietā dzina zaķi, un uz jumta galā gulēja govs,
kas pati bija tur uzkāpusi.
Un tai zemē mušas tik lielas kā pie mums kazas.
Bet nu vajag logus attaisīt, lai meli var izskriet ārā."
Tieši izfantazētas lietas un absurds uz visu liek raudzīties citādāk, redzēt pasauli no citas puses un iespējams, atklāt ko tādu, kas agrāk nav bijis zināms.
Šī pasaka ļauj fantazēt par lietām, kuru nav. Fantāzija atbrīvo
cilvēkā uzkrājušos ikdienas spriedzi. Pasaka beidzas ar vārdiem ka
vajag atvērt logus, lai meli tiek ārā. Tad līdz ar meliem pazūd arī
uzkrājusies spriedze. Pasaka nosaka robežas: ir savs laiks
fantāzijai, un tagad pietiks, veram vaļā logus - ir pienācis
laiks kaut kam citam.
Pasakā izmantoti absurda elementi, kas balstoties uz veselo saprātu
un dzīves pieredzi, neeksistē. Absurds kā žanrs pastāv jau trīssimt
gadu. Paši lielākie absurda meistari, bez šaubām ir bērni. Viņi bez
problēmām savieno nesavienojamas lietas, rada jaunus tēlus un
spēlējas ar tiem. Saprātīgie pieaugušie bērniem norāda uz kļūdām un
saka, ka tas nav iespējams, ka nevajag melot un nevajag izdomāt.
Tomēr tieši izfantazētas lietas un absurds uz visu liek raudzīties
citādāk, redzēt pasauli no citas puses un iespējams, atklāt ko
tādu, kas agrāk nav bijis zināms.
Bieži vien dzīvē gadās, ka iestrēgstam situācijās, savās domās un
uzskatos, lai apzinātos situācijas absurdu, smieklīgumu. Kad
cilvēks savā dzīvē nepārtraukti staigā pa apli, situāciju vajag
novest līdz absurdam, lai ieraudzītu tās bezjēdzību. Pēc tam dažs
labs sit sev pa pieri, teikdams - Ak, kāds es biju muļķis ka
neredzēju to iepriekš!
Fantāzija un situāciju novešana līdz absurdam, pirmkārt, palīdz
atbrīvot domas no ierobežojošiem stereotipiem un, otrkārt, brīdina
no attīstības strupceļiem. Piemēram, dzīves situācijā iesprūdušam
cilvēkam var pateikt – var jau visu dzīvi nodzīvot tējkannā, bet -
vai ir vērts? Tas viss ir ļoti nepieciešams audzināšanas
procesam. It īpaši pieaugušo audzināšanas procesam, jo mēs ļaujam
vai aizliedzam bērniem fantazēt. Kad bērns pārlieku daudz fantazē
jeb, kā saka pieaugušie, sāk melot, tad ir jāieklausās bērnā. Kaut
kas viņa dzīves konkrētajā posmā iet greizi, kaut kas viņam ir par
daudz, tāpēc viņš ķēries pie meliem. Kad kontaktējamies ar bērnu,
mēs viņu redzam, jūtam un sadzirdam, mēs varam saprast, kā viņam ir
par daudz un kā mēs, vecāki, varam palīdzēt.
Vecāki kopā ar bērniem sarežģītu dzīves situāciju var pārvērst par
absurdo ideju ģenerēšanas sacensību, līdzīgi kā iepriekš minētajā
pasakā par meliem. Piemēram, ļaujiet bērnam piemelot pilnu istabu
ar meliem un, kad istaba būs pilna, atveriet logu, lai melus
izlaistu laukā. Pēc šādas emociju un stresa izlādes būs vieglāk
nonākt līdz patiesībai un grūtās situācijas atrisinājumam.
Avots: Iveta Gēbele "Pasaku dziedinošais spēks". R.: Bērni bērniem, 2012.