Vecāki nesaprašanā: no kāda vecuma sākt lasīt bērnam priekšā pasakas
“Vīrs ar nepacietību gaida brīdi, kad varēs nu jau gadu un sešus mēnešus vecajam dēliņam pirms miega lasīt pasakas. Šobrīd jau nav nekādas nozīmes – mazais vēl neuztver pasaku jēgu,” tā forumā raksta kāda mamma. Un viņa nav vienīgā, kura mēģina pieņemt lēmumu par piemērotāko vecumu priekšā lasīšanas uzsākšanai. Kurš tad ir piemērotākais brīdis, konsultē psiholoģe Iveta Gēbele.
Sākam lasīt jau tad, kad bērniņš mammas vēderā
Atbilde uz jautājumu, kad sākt lasīt bērnam priekšā pasakas, ir
pavisam vienkārša – nekad nav par agru sākt to darīt, jo
lasīšana veicina ciešāku saikni starp vecākiem un bērniem. Tātad –
ne tikai bērniņš sajūt vecāku uzmanību un mīlestību, bet arī vecāki
daudz dzīvāk spēj iztēloties savu mazulīti un līdz ar to arī
sagatavoties bērniņa ienākšanai ģimenē.
Ko lasīt nesen dzimušam mazulītim?
Pirmajos mēnešos pēc bērniņa piedzimšanas viņš, protams, vairāk
uzmanību pievērsīs mammas un tēta balss skanējumam un lasītā
ritmam, nevis saturam. Tātad vienalga, ko lasi priekšā savam bērnam
– bērnu grāmatas vai žurnālus, pabeidz lasīto, lai tiek noslēgta
doma. Tāpat svarīgi nevis monotoni lasīt, lai tikai tas būtu
izdarīts, bet darīt to ar intonācijām, uzsvariem, izteiksmi un
zināmu teatrālismu, neaizmirstot par acu kontaktu ar bērnu. Vari
izvēlēties bērnu grāmatas ar lieliem zīmējumiem, košām krāsām,
izteiktiem kontrastiem, tāpat lasīšanu papildini ar savu stāstījumu
un grāmatas rādīšanu savam bērnam. Un tu redzēsi – jau aptuveni 6
mēnešu vecumā bērns uzskatāmi parādīs, ka izbauda kopīgu grāmatas
lasīšanas laiku ar vecākiem. Ļoti labas ir tautas pasakas – jo
senākas, jo labāk.
Pasakas, kuras labprāt klausās bērns, vecākiem stāsta par bērna iekšējo pasauli, rodas labākas savstarpējās attiecības un droša, laba vide izaugsmei.
Ko lasīt lielākam bērniņam?
Četrus gadus vecā bērna mamma forumā pareizi uzsver, ka bērns pats
lieliski pasaka priekšā, ko vēlas klausīties. Vienu vakaru bērns
protestēs pret grāmatu – viņš vēlēsies vienkārši pabūt kopā ar
vecākiem vai vērot teātra uzvedumu ar pirkstiņlellēm. Citu vakaru
viņš gribēs pētīt grāmatas zīmējumus atkal un atkal. Vēl kādā
vakarā mazulis pavisam mierīgi ļausies stāsta valdzinājumam. Un
neviens no scenārijiem nav nepareizs. Lasot priekšā, bērnam
noteikti patiks ritmiski dzejolīši, kurus iemācoties varat skaitīt
kopīgi arī dienas rituālu laikā. Vecāki dažkārt pārprot – lasīt
pasakas nenozīmē atlicināt katru vakaru 15 minūtes žiglai pasakas
izlasīšanai. Tā teikt – dienas darbu sarakstā var ievilkt ķeksi.
Tas nozīmē būt patiesi kopā ar bērnu, veidot savstarpējas
attiecības un nemanot veidot bērna pasaules skatījumu. Ne tikai
pasaku lasīšanas, bet arī mierīgas vakara sarunas par dažādam tēmām
attīstīta bērna valodiņu, iztēli un domāšanu. Turklāt
necenties savu stāstījumu padarīt pārāk vienkāršu, baidoties no
sarežģītākiem vārdiem. Bērns ātri vien sapratīs vārdu nozīmi,
ja vien to izskaidrosi.
Izmanto izdevību izspēlēt situācijas!
Tā kā pasakās ir viss, ar ko bērns sastapsies reālajā dzīvē, viņa
zemapziņā veidojas sava veida "informācijas bagāža" par dažādām
dzīves situācijām. Ja vecāki apspriež un pārrunā ar bērniem
pasakas, tad informācijas uzkrāšanās stāvoklis atrodas aktīvā
stāvoklī. Bērns var apzināti rīkoties, redzēt cēloņu un seku
savstarpējo sakarību, spriest par savu lietderību, izzināt savas
spējas un iespējas. Apzināti un neapzināti izvēlēties labākos
risinājumus. Tas nozīmē, ka pasaku lasīšana, to pārrunāšana, pašiem
savu pasaku izdomāšana ir lielisks paņēmiens, ar kuru palīdzību
izspēlēt dažādas situācijas, kuras vecāki saskata kā būtiskas bērna
ikdienā.
Pieaugušiem ir jāatceras, ka viņos arī mīt iekšējais bērns, kurš vēlas to pašu, - pasaku, brīnumu, atbalstu, mīlestību.
Kāpēc lasīšana ir tik nozīmīga bērniņam?
Lasīšana veicina vārdu krājuma veidošanos, stimulē iztēli un uzlabo
bērniņa komunikācijas prasmes. Tātad – jo vairāk vecāki sarunājas
ar bērniem, jo labāk tas ir bērna izaugsmei. Pētījumi ir
pierādījuši, ka bērna valodas attīstība ir cieši saistīta ar to,
cik daudz vārdu viņš dzird katru dienu. Tāpat kopā būšana rada
paļāvību un emocionālo drošības sajūtu, kas ir vieni no
vissvarīgākajiem resursiem bērna vispārējai attīstībai. Dažkārt
vecāki pukojas, ka bērniņš atkal un atkal vēlas dzirdēt vienu un to
pašu pasaku vai stāstu. Īstenībā par to vajadzētu priecāties. Tas
nozīmē, ka konkrēts varoņa pārdzīvojums ir radniecīgs bērna dvēselē
notiekošam procesam. Kad bērns būs piesātinājies ar šo informāciju
un pieredzi, viņš vairs neprasīs. Bērni ar pasaku palīdzību var
pašizdziedināties, viņi neprot nosaukt to, kas ar viņiem notiek,
bet intuitīvi var atrast to pasaku, kas viņa attīstībai vai grūtai
situācijai ir visaktuālākā un lasa to tik ilgi, kamēr piesātinās
vai izdziedinās.
Ieguvumi arī vecākiem
Arī pieaugušajiem – māmiņai un tētim – no pasaku lasīšanas kaut kas
tiek, jo prieka radīšana savam mīļajam, mazajam bērnam ir liels
gandarījums. Pasakas un stāsti izveido saikni starp bērnu un
pieaugušo, šādi veidojot kontaktu. Pasakas, kuras labprāt klausās
bērns, vecākiem stāsta par bērna iekšējo pasauli, rodas
labākas savstarpējās attiecības un droša, laba vide izaugsmei.
Pasakas noder ne tikai bērniem, bet arī pieaugušajiem. Pasaka ir
aktuāla visā cilvēka mūža garumā. Ļoti labi var palīdzēt pasaku
terapija pieaugušo vecumā – viņiem vajag apzināti atrast sižetu,
kurā varbūt ir iesprūduši, vai uz kuru tiecas, bet sastopas ar
neskaitāmiem šķēršļiem. Un tad var, izdzīvojot visu sižetu,
izdziedināties un mainīt apzināti kaut ko savā dzīvē, radīt paši
savu dzīves pasaku. Pieaugušiem ir jāatceras, ka viņos arī mīt
iekšējais bērns, kurš vēlas to pašu, - pasaku, brīnumu, atbalstu,
mīlestību.
Vecāku pieredze:
3 gadus vecās Elzas mamma: “Es sākumā meitai
“lasīju” tādas, grāmatas, kur ir tikai bildītes. Tas nozīmē, ka
stāstiņus domāju pati un tas nebija pārāk grūti, jo sākumā interese
klausīties meitai bija vien pāris minūtes. Vēlāk kopā lasījām
grāmatiņas ar dažiem vārdiem katrā lapā. Un arī tad lielāka
uzmanība bija vērsta uz bildītēm. Tagad, trīs gadu vecumā, Elza var
noklausīties jau 20 lappušu garus stāstiņus. Protams, pa starpu
izskan precizējoši jautājumi, kas veido atkāpes no teksta. Un tām
ļaujos.”
Ričarda (4 gadi) mamma: “Mums ik vakara pasakas rituāls iesākās tieši ar nelasāmām grāmatām. Vienkārši sākām skatīties bildītes un komentēt - te kaķis, te suns, bumba ir zila, kokā sēž 3 putniņi. Vēlāk lasīju priekšā ļoti saīsinātus vai pašizdomātus variantus, kas balstījās uz bildītēs redzamo. Un tā esam izauguši līdz tekstiem bagātām grāmatām. Šobrīd lasām Margaritas Stārastes “Zelta pasakas”. Katru vakaru pa stāstiņam. Un prasa vēl.”
Ernesta (6 gadi) mamma: “Jau dēls ilgāku laiku pats māk lasīt, tomēr joprojām lasu viņam arī priekšā. Pirmās bija vienkārši bilžu grāmatas, kur stāstīju, kas redzams attēlos, skaitīju puķītes, rādīju krāsas. Vēlākās pasakas izvēlējos atkarībā no aktualitātēm un jautājumiem, par ko vēlējos, lai puisis aizdomājas. Piemēram, bija grāmatiņa par puisēnu, kurš aizmūk no mājām un nevar vairs atrast vecākus. Pēc grāmatiņas izlasīšanas un pārrunāšanas bērnam saprotamā valodā Ernests vairs lielveikalos nemēģināja skriet prom.”