7 padomi vecākiem, lai palīdzētu bērniem būt drošiem internetā
Bezvadu interneta pakalpojumu sniedzēja “Triatel” bērnu izglītošanas kampaņas “Esi reindžers!” ietvaros veiktais pētījums atklāja, ka tikai 15,4% aptaujāto par drošu interneta lietošanu uzzina no vecākiem un tikai 16,4% palīdzību situācijas risināšanā lūdz vecākiem vai citiem radiniekiem.
Psihoterapeite Evija Rozenlauka sagatavojusi ieteikumus vecākiem, kas būtu jāizstāsta bērniem, lai viņi varētu justies drošāk interneta vidē.
“Vecākiem būtu vēlams ņemt vērā to, ka bērnu uzvedībā darbojas “sociālās iemācīšanās” princips, ko savulaik atklāja starptautiski atzīts psihologs A. Bandura. Tāpēc bērnu uzvedība vairāk ir atkarīga no vecāku piemēra, nevis moralizēšanas. Tas attiecas gan uz laiku, kas tiek pavadīts pie datora, gan arī uz saskarsmes stilu ikdienā un interneta vidē. Ja vecāku saskarsmes ētikā dominē laipnība, atsaucība, cieņa un arī prasme sociāli pieņemamā veidā paust savas negatīvās emocijas, to pašu atkārto arī bērns – gan ikdienā, gan sociālajos tīklos. Svarīgi arī tas, ka bērniem nepieciešams apzināties savas uzvedības un brīvības robežas. Tas ir pamatu pamats ne tikai bērna sociāli vēlamajai uzvedībai, bet arī paša bērna emocionālajai un fiziskajai drošībai,” uzsver E. Rozenlauka.
Bērnu uzvedība vairāk ir atkarīga no vecāku piemēra, nevis moralizēšanas.
“Jāsaprot, ka drošība ir būtiska it visur - gan skolā un mājās,
gan uz ielas, gan internetā. Tehnoloģiju nemitīgā attīstībā un
plašās iespējas bērniem ļauj pavadīt vairāk laika pie datora,
uzzināt jaunu un derīgu informāciju, bet tādejādi veidojas arī
bērnu raksturs, pasaules uztvere un dzīves pieredze. Tieši tāpēc
vecākiem jābūt blakus savam bērnam arī tad, kad viņš ir internetā –
jāpamāca, pašiem jāmācās un vajadzības gadījumā jāsniedz
nepieciešamais atbalsts. Mūsdienās interneta loma bērna personības
veidošanā ir tikpat nozīmīga kā saskarsme reālajā dzīvē un
zināšanas par drošu interneta lietošanu – tikpat svarīgas kā
savulaik reizrēķins. Šajā jomā uzmanību nevar pārvērtēt,” atzīst
“Triatel” (AS “Telekom Baltija”) valdes priekšsēdētājs Viktors
Topors.
Sīkāk jāskaidro interneta lietošanas
pamatprincipus
Vecākiem nepieciešams kopīgi ar bērniem apspriest, kuras interneta
mājas lapas drīkst apmeklēt un kuras nē, paskaidrojot arī iemeslus.
Šādās sarunās nepieciešams ievērot pozitīvismu un visu pasniegt
informatīvi, nemēģinot akcentēt sarunu aizlieguma formā. Tāpat
vēlams apzināt izmantotās programmatūras iespējas bloķēt nevēlamas
interneta vietnes un aktivizēt drošības programmas. Jābūt iepriekš
atrunātam, ka bez vecāku ziņas bērns nedrīkst lejupielādēt failus
no interneta – gan savai, gan vecāku drošībai, un šo aizliegumu
nepieciešams izskaidrot, tas ir, pastāstīt par vīrusiem, kas var
sabojāt datoru, nozagt datus, sākt lietotāja – paša bērna - vārdā
izsūtīt mēstules u.tml.
Izrunāt to, ko drīkst publicēt internetā un ko
nē
Pirms bērns nolemj internetā publicēt savus materiālus (bildes,
tekstus u.c.), vēlams kopā ar vecākiem tos vēlreiz pārlūkot, lai
publicējamais saturs neietver pārāk daudz personiskās informācijas.
Tas samazinās interneta ļaunprāšiem iespēju izsekot gan bērnu, gan
ģimeni, un arī fiziskās pasaules zagļiem nedos informāciju par
ģimenes dzīves un labklājības līmeni, iespējamām vērtībām mājoklī,
paradumiem, ceļojumiem utt.
Jāspēj runāt par negatīvo
Vecākiem laiku pa laikam jāinteresējas par to, vai bērns internetā
nav saskāries ar negatīvu informāciju - ar bailēm, neērtības vai
kauna izjūtu par kādu internetā sastaptu informāciju. Bērnam varētu
būt kauns pašam par to runāt, tāpēc vecākiem jāizrāda iniciatīva.
Tajā pašā laikā vecākiem jāspēj saglabāt mieru sevī un pārliecību,
ka bērns par atklāto patiesību netiks sodīts. Gluži pretēji – par
atklātību jāizsaka atzinība un jālūdz, lai arī nākotnē viņš neslēpj
savus emocionālos pārdzīvojumus.
Jārunā par saturu interneta vietnēs
Ar saviem bērniem nepieciešams apspriest vietnes, kas paredzētas
pieaugušajiem, tostarp pornogrāfijas tēmas. Vienlaikus nepieciešams
bērnus iepazīstināt ar mājaslapām, kas pozitīvi ataino veselības,
seksualitātes un pretējo dzimumu savstarpējo attiecību jautājumus.
Tāpat ar bērniem jāizrunā autortiesību jautājumi, un tas, ka
internetā pieejamās azartspēles nav likumīgas un to izmantošana var
radīt ne tikai administratīvas sekas, bet arī iespēju kļūt
atkarīgam no tām.
Emocionālās pašregulācijas attīstība
Vecākiem jārūpējas par bērnu paškontroles un emocionālās
pašregulācijas attīstību. Tas tāpēc, lai bērns emociju uzplūdā
internetā svešiem cilvēkiem nesūtītu savu tālruņa numuru, adresi,
savas fotogrāfijas un/vai nesarunātu tikšanos ar svešinieku.
Interneta vide ļauj cilvēkam uzdoties par ko vien viņš vēlas un
draudzīga vienaudža aizsegā kibertelpā mēdz būt gan apdraudoši
vienaudži, gan pieaugušie.
Bērnu interesējošais interneta saturs
Vecākiem jāspēj delikāti ar bērniem pārrunāt, kādu informāciju
bērns meklē internetā, kādas ir viņa intereses un ar kādiem
cilvēkiem bērns internetā sazinās. Ja starp vecākiem un bērniem ir
cieša emocionālā saikne, bērni labprāt dalās ar vecākiem par sarunu
tēmām ar draugiem un to, ar ko draugi nodarbojas, kādā interneta
informācijā dalās, uz ko aicina, par ko ir domstarpības utt. Tāpat
vēlams rūpīgi pārdomāt, kurā vietā mājās novietot bērna datora.
Vēlams to novietot pārredzamā vietā, nevis bērna guļamistabā, tad
vieglāk būs iespējams neuzkrītoši – ik pa laikam - pārraudzīt bērna
aktivitātes internetā.
Laimes atslēga
Pārspīlēti ilga atrašanās interneta vidē liecina, ka bērns nav
laimīgs. Tāpēc bērnu no pāridarījumiem internetā var pasargāt
ciešas un sirsnīgas attiecības ģimenē un saturīgi - kopā ar ģimeni
- pavadīts brīvais laiks.