Kā bērnu iemācīt sakārtot savas mantas?
Kad no rīta, raušoties laukā no gultas, uzminu kādai no atvases rotaļlietām, klusi burkšķēdama, priecājos, ka neesmu nabaga tētis no Emīla nedarbiem un manas kājas īkšķī šobrīd nekarājas milzīgs vēzis. Pa ceļam uz vannasistabu tiek pārvarēta īsta šķēršļu trase, bet dušā kompānijā allaž ir divas kailas Bārbijas. Kā iemācīt bērnam sakārtot viņa mantas?
Diemžēl kārtība nav īpaši augsta prioritāte bērniem vecumā no diviem līdz pieciem gadiem, vismaz mājās ne. Lielākoties bērnu fantāzija, nepieciešamība radīt un izpētīt ir pretrunā ar vecāku vēlmi uzturēt mājvietā kārtību. Tomēr arī bērni to spēj. Aizgājusi pēc meitas uz bērnudārzu, pārliecinos, ka pirms promiešanas viņa noliek vietā rotaļlietas vai spēles. Kāpēc viņa tā nerīkojas mājās?
Speciālisti apgalvo, ka, saņemot svarīgu uzdevumu, ikviens cilvēks (un jo īpaši bērns) sākumā apjūk, prātojot, no kura gala tad īsti ķerties klāt. Tāpēc arī istabas kārtošanu vajag sadalīt nelielos, viegli paveicamos soļos, dodot bērnam vienkāršus un skaidri saprotamus darba uzdevumus. Izmēģinājusi speciālistu padomus praksē, pārliecinājos, ka tie ir patiešām efektīvi, jo strīdi par rotaļlietu sakārtošanu pēc spēlēšanās izceļas arvien retāk, turklāt mājas kārtošanā meita tagad iesaistās ar daudz lielāku atsaucību un patiku.
Pamēģini vienoties par konkrētu laiku, kad katru dienu bērns sakārto rotaļlietas. Kad režīms būs iegājies, atliks tikai ik pa laikam atgādināt.
Kā panākt, lai bērns labprāt sakārto savas
mantas?
• Kad rotaļu laiks tuvojas beigām, brīdini bērnu, ka
drīz būs jāsakopj istaba. Tādējādi atvase būs psiholoģiski gatava
beigt rotaļas un sakārtot mantas. Pēkšņas prasības pārtraukt spēles
var radīt lieku stresu un bērna pretošanos, jo īpaši, ja mazais
rotaļā ir ļoti aizrāvies.
• Pamēģini vienoties par konkrētu laiku, kad katru
dienu bērns sakārto rotaļlietas. Kad režīms būs iegājies, atliks
tikai ik pa laikam atgādināt.
• Dod konkrētu darba uzdevumu: „Lūdzu, ieliec / saliec
spēles plauktā / lelles grozā / apģērbu skapī!” Bet nesaki: „Tūlīt
pat savāc šo nekārtību!”
• Izvairies no draudiem. Vienkāršs lūgums salikt koka
klučus sarkanajā kastē būs daudz iedarbīgāks par draudiem sadot pa
mizu, ja mazais tūdaļ pat „nesavāks aiz sevis atstāto
miskasti”.
• Palīdzi ar uzvedinošiem jautājumiem atrast mantām
īsto vietu: „Interesanti, kur dzīvo lellīte / stāv automašīna /
nakšņo sunītis?” u. tml. Jaunākiem bērniem tas atgādinās
rotaļu.
Padari kārtošanu aizraujošu!
• Ja darāmā ir daudz, iesaisties arī tu. Kopā jūs to
paveiksiet ātrāk. Izaicini bērnu uz sacensībām: „Varu saderēt, ka
tu salasīsi un noliksi vietā klucīšus, pirms tētis būs paguvis
izjaukt dzelzceļu... Uzmanību, gatavību, starts!”
• Rotaļlietu kārtošanas laikā vari dziedāt dziesmas
vai skaitīt grozos un kastēs liekamās mantas. Tas īpaši patīk divus
trīs gadus veciem bērniem. Paralēli vari mācīt krāsas: „Lelles
liksim zaļajā grozā, bet lego klučus - baltajā.”
• Istabas kārtošana var kļūt par rotaļu noslēdzošo
daļu. Mantu grozi var būt vilciena vagoni, kuros rotaļlietām
jāpaspēj „salēkt”, lai nenokavētu vilciena atiešanu (atdarini
vilcienam raksturīgās skaņas - čuk čuk, lokomotīves svilpienu u.
c.) Papīrkurvis var apmierināti pateikt paldies par garšīgo
papīru.
Atvieglo kārtošanu, izvēloties ērtu mantu
uzglabāšanu
Kamēr bērni ir mazi, rotaļlietas visērtāk glabāt caurspīdīgās
plastmasas kastēs, lai vajadzīgās mantas meklējumos atvasei nebūtu
jāizvanda visi mantu grozi. Jūs varat kopīgi izgatavot īpašas
uzlīmes, kas norāda, kurām rotaļlietām vai spēlēm katra kaste ir
domāta.
Apsver iespēju izveidot īpašu kasti, kurā glabāt rotaļlietas, kas
palikušas mētājamies. Kas ar tām notiks turpmāk un kad šīs
rotaļlietas var saņemt atpakaļ, jau ir tavā ziņā. Šis paņēmiens
labi der vecākiem bērniem. Viņi var savas „pazudušās” mantas
„izpirkt”, paveicot kādu labu darbu u. tml. Iepriekš gan pārrunā ar
bērniem noteikumus, lai viņi pilnībā izprot sekas.
Nepārdzīvo, ja pēdējās rotaļlietas tev allaž jāsavāc pašam. Mazi
bērni nespēj koncentrēt uzmanību vienai darbībai pārāk ilgu laiku.
Ja mazais ir palīdzējis nokopt lielāko daļu nekārtības, tas jau ir
sasniegums.
Nepārspīlē ar prasībām un pasaki
paldies!
Neaizmirsti pateikt bērnam paldies pēc tam, kad viņš ir sakārtojis
mantas un palīdzējis uzkopt mājvietu. Atceries, ka mazi bērni
neizjūt vajadzību pēc kārtības - tā ir pieaugušo vēlme.
Ja tev ir tik mazs bērns, ka lielāko daļu darba veic pati,
nepārspīlē ar tīrību un kārtošanu! Nemitīga rosība ikvienu padara
traku. Tev nav jānomazgā katrs sasmērētais šķīvis uzreiz pēc
lietošanas vai acumirklī jānoliek vietā rotaļlieta, ar kuru bērns
vairs nespēlējas. Pietiks, ja lielo kārtošanu veiksi vienreiz,
divreiz dienā - kamēr bērns guļ diendusu vai atrodas otra partnera
gādībā, piemēram, tiek vannots un tamlīdzīgi.
Izmantotā literatūra: Gail Reichlin, Caroline Winkler. The Pocket Parent. New York: Workman Publishing, 2001