Šodien dusmīgs un nesavaldīgs bērns, nākotnē - pieaugušais ar sociālās uzvedībās problēmām
“Ja bērns jau agrīni uzrāda uzvedības problēmas, pastāv gana augsts risks, ka viņš arī pieaudzis sabiedrībā būs agresīvs un antisociāls,” skaidroja Latvijas Universitātes docente, psiholoģe un ģimenes psihoterapeite Laura Pirsko.
"Tāpēc svarīgi jau agrīni sākt strādāt pie uzvedības problēmām –
jo ātrāk tās sāk risināt, jo vieglāk ar tām tikt galā. Ja
uzvedības problēmas sākušās līdz 10 gadu vecumam,
tās, visticamāk, pašas nepāries. Taču samilzušas uzvedības
problēmas izmaksā dārgi gan vecākiem, gan sabiedrībai – jo
lielākā vecumā tās risina, jo vairāk jārēķinās ar to, ka atbalsta
programmas ir dārgākas un mazāk efektīvas, bet pieaugušā
vecumā cilvēki, kuriem bērnībā nav tikušas
atrisinātas uzvedības problēmas, bieži nonāk slēgta tipa
labošanas iestādēs, kurās valstij tie jāuztur.”
Visbiežāk bērnam ir tendence būt dusmīgam, viņš ātri zaudē savaldīšanos, ātri apvainojas, mēdz uzvesties izaicinoši, ignorē noteikumus, kaitina vai vaino citus, mēdz būt agresīvs – sit, kaujas, met vai plēš lietas.
Kā pamanīt uzvedības problēmas? Visbiežāk bērnam ir tendence būt
dusmīgam, viņš ātri zaudē savaldīšanos, ātri apvainojas, mēdz
uzvesties izaicinoši, ignorē noteikumus, kaitina vai vaino
citus, mēdz būt agresīvs – sit, kaujas, met vai plēš lietas.
Šāda uzvedība var veidoties daudzu faktoru mijiedarbībā – tās
var būt ģenētiskas iezīmes, bērna temperaments, atsevišķas
iedzimtas vai dzīves laikā pārdzīvotas saslimšanas, nozīmīga
loma ir arī vecāku ietekmei un pirmsskolas vai
sākumskolas videi. Projektā par bērnu uzvedības problēmu
intervenci “Stop 4 – 8” speciālisti 10 nedēļas gan Rīgā, gan
Ikšķilē strādāja ar 4 – 8 gadus veciem bērniem, kuriem tika
konstatētas uzvedības problēmas, un vienlaikus arī ar viņu
vecāku un skolotāju prasmēm strādāt ar bērniem, kuriem ir
uzvedības problēmas. Bērniem tika mācīta emociju regulācija,
prasme noturēt uzmanību, problēmu risināšana un sadarbība.
“Iemācītā uzvedība nekur nepazūd, arī labā, turklāt svarīgi, lai
strādā visas iesaistītās puses – arī vecāki un pedagogi, tāpēc
šī programma ir efektīva – pēc tās pabeigšanas bērnu
sliktas uzvedības rādītāji ir samazinājušies, savukārt vecāku
un skolotāju prasmju rādītāji ir uzlabojušies,”stāstīja Laura
Pirsko.