PAR un PRET svešvalodu kursiem ārzemēs. Izrādās, tādas iespējas ir arī piecgadniekiem
Vai nepilngadīgus bērnus vajadzētu sūtīt valodu kursos, tālu no mājām – svešā zemē? Atbilde ir vienkārša – jebkāda nodarbošanās, kas paplašina bērna redzesloku, attīsta viņa prasmes, domāšanu un atmiņu, ir tikai apsveicama. Apvienoto Pasaules Koledžu (United World Colleges) Latvijas Nacionālās komitejas valdes loceklis Juris Tūns stāsta, kas vecākiem palīdzēs izsvērt visus PAR un PRET dažāda vecuma bērnu izglītībai ārzemēs.
Tuvojoties vasarai un skolēnu brīvlaikam, daļa vecāku apsver savu
atvašu atpūtu apvienot ar svešvalodu kursiem un citas kultūras
iepazīšanu. Svešvalodu kursu izvēle, kas atbilstoša ģimenes
budžetam un bērna vecumam var izvērsties par sarežģītiem
meklējumiem interneta džungļos. Bieži vien bez eksperta padoma
grūti saprast visus PAR un PRET reitingu tabulās. Lai to
atvieglotu, “Latvia Tours” sadarbībā ar Juri Tūnu, kurš kopš
1991.gada sadarbojies ar akreditētām un pasaulē atzītām mācību
iestādēm, sagatavojuši padomus, kas atvieglos lēmuma
pieņemšanu.
Mazuļu kursi ārzemēs
Ja vecāki ir drosmīgi un jau no mazotnes vēlas bērnu radināt pie
svešvalodas, ir iespējami kursi, uz kuriem vecāki dodas kopā
ar bērniem. Šajā gadījumā runa ir pat par 4-5 gadus veciem bērniem.
Šajos kursos bērnus uzņem uz vienu, divām vai trīs stundām spēļu
grupā, kurā speciāli pedagogi rotaļu formā vada apmācību procesu.
Jautrā un dinamiskā mācību atmosfērā ar stāstiem, dziesmām, spēlēm,
skaitāmpantiņiem un pastāvīgu frāžu atkārtošanu tiek veicināta ātra
valodas iegaumēšana. Vecāki šajā laikā atrodas turpat blakus telpās
vai atsevišķos gadījumos vecākiem, paralēli bērnu mācību procesam,
tiek organizēti iepirkšanās braucieni vai līdzīgas aktivitātes
tuvākajā apkārtnē.
“Būtiski kliedēt bažas tiem vecākiem, kas otrās valodas apgūšanu
mazotnē uztver kā apgrūtinājumu mazulim un nevēlas bērnam jaukt
galvu ar divām valodām. Ja bērns līdz 7 gadu vecumam apgūst otru
valodu, tad turpmākajā dzīvē viņam neradīsies problēmas šo valodu
apgūt bez akcenta. To mēs redzam arī bilingvālās ģimenēs,” skaidro
“Latvia Tours” direktore Ieva Keiša.
Lielākiem bērniem krietni vien efektīvāks svešvalodas apgūšanas risinājums ir tikt iemestiem valodu kursos kā “kucēniem ūdenī”. Šajā gadījumā visefektīvākais variants ir dzīvošana skolotāja ģimenē.
Dzīve skolotāja ģimenē
Lielākiem bērniem krietni vien efektīvāks svešvalodas apgūšanas
risinājums ir tikt iemestiem valodu kursos kā “kucēniem ūdenī”.
Šajā gadījumā visefektīvākais variants ir dzīvošana skolotāja
ģimenē. Bērns individuāli brauc uz ārzemēm, dzīvo ģimenē pie
speciālista. Visi speciālisti ir akreditēti pasniedzēji ar filologa
izglītību. Visbiežāk tie ir pasniedzēji, kas vai nu sasnieguši
pensijas vecumu vai vienkārši izvēlējušies darbu mājās.
“Valodu kursos šādos apstākļos nodarbības notiek viens pret vienu
un pavisam noteikti šādas nodarbības sniedz vislielāko
efektivitāti. Tā ir totāla iegrimšana valodā, jo bērns teorētiski
24 h pavada viesu ģimenē, kurā viens no vecākiem noteikti ir
pasniedzējs, kurš saprot mentalitāti, metodiku, runā ļoti skaidrā
valodā, ļoti lēni un tā, lai ārzemnieks saprastu. Atšķirība no
parastas viesu ģimenes ir tāda, ka bērns sarunvalodas vietā, kas
dažkārt var sniegt pat nevēlamu efektu, sarunājas ar pieaugušo,
kurš runā pareizā un skaidrā valodā. Tādēļ dzīvošana skolotāja
ģimenē noteikti ir visefektīvākais variants kā jaunam pusaudzim
iemācīties valodu,” pārliecināts Apvienoto Pasaules Koledžu (United
World Colleges) Latvijas Nacionālās komitejas valdes loceklis Juris
Tūns.
Tautību kvotas skolās
Šīs noteikti ir vienas no šobrīd populārākajām un zināmākajām
svešvalodu mācību programmām. Tās var būt, piemēram, vasaras
nometnes ārzemēs, starptautiskā vidē. Negatīvais ir tas, ka grupās
nav dalībnieku, kuriem valoda būtu dzimtā valoda. Tā ir
internacionāla vide ar daudz dažādiem akcentiem. Šeit jāiesaka
izvēlēties doties uz tādām skolām, kuras spēj nodrošināt ģeogrāfiju
jeb studentu dažādību. Jo mazāka skola, kas vājāka mārketingā, jo
lielāki draudi, ka no 15 cilvēkiem 11 var būt spāniski vai 12
krieviski runājoši. Tas nozīmē, ka brīvajā laikā jaunieši komunicēs
nevis valodā, ko apgūst, bet visiem kopīgajā, piemēram, krievu
valodā. Labai grupu programmai būtu jānodrošina valodu mikslis, jo
tas ietekmē to kā jaunieši savā starpā sarunāsies brīvajā
laikā.
“Nekomunicēt vai runāt tikai angliski ir absolūts mīts. Realitātē
bērns, nonākot izolētā, citādā vidē, ķeras pie drošā – pie tiem
draugiem, ar kuriem var pārrunāt iespaidus dzimtajā valodā. Krievu
bērns nerunās angliski ar ukraini, ja viņiem kopīga ir krievu
valoda. Mazināt šo efektu var, sūtot uz tādām skolām, kurām ir tā
saucamās kvotas – ne vairāk kā 6% vienas nacionalitātes visā
skolā. Šāds variants ir pieņemams, jo šajā gadījumā jaunieši ir
spiesti komunicēt ar citām tautībām,” pieredzē dalās J.Tūns.
Pozitīvais ir tas, ka brīvajā laikā šie jaunieši, kas valodu apgūst
grupā ar dažādu nacionalitāšu biedriem, komunicēs valodā, kas
viņiem kopīga. Šajā gadījumā valodā, kuru kopīgi apgūst, runājot ar
tiem vārdiem un izmantojot to vārdu krājumu, kāds viņiem ir,
turklāt tas no zemapziņas izvelk to, kas mācīts stundās. Jārēķinās,
ka pirmajā nedēļā bērns piedzīvo nelielu kultūršoku, otrajā nedēļā
iestājas tāda zināma veida krīze, kad bērnam liekas, ka viņš
nesaprot neko un slikti zina valodu, tāds kā lūzuma periods.
Trešajā nedēļā no zemapziņas jau sāk nākt vārdi un bērns sāk,
izmantojot savu vārdu krājumu, veidot teikumus un tos pielietot.
Ceturtajā jau droši spēj stāstīt par jebkuru tēmu. Kopumā ieguvums
četrās nedēļās ir pirmā bikluma pārvarēšana, bērns vairs
nekautrējas runāt un ir spiests adaptēties vidē.
Trešajā nedēļā no zemapziņas jau sāk nākt vārdi un bērns sāk, izmantojot savu vārdu krājumu, veidot teikumus un tos pielietot.
Vai bērns ir sociāli gatavs
Parasti no 16 gadiem bērnus ievieto pieaugušo grupās. Šajā gadījumā
risks ir iespējas, kas paveras bērnam iepazīstot pieaugušo pasauli.
Bērns, atrodoties vienā vidē, piemēram, ar 21 gadu vecu jaunieti,
grib būt līdzvērtīgs. Šeit rodas bīstamība ietekmēties, pārņemt
sliktus ieradumus vai pamēģināt aizliegtas lietas. Recepte atkal
viena – vai nu skolotāja ģimene vai otrs variants, dzīvošana viesu
ģimenē. Viesu ģimene garantē, ka bērns nelietos alkoholu, viņam
neļaus smēķēt. Ja tas tiks pamanīts, par to nekavējoties tiks
ziņots skolai. Tādēļ vecākiem rūpīgi jāizvērtē, cik bērns ir
sociāli gatavs doties un vai irs spējīgs turēties pretī
kārdinājumam. Pieaugušo kursi pavisam noteikti ir tie, kuros var
ekonomēt.
Bīstamība
Pastiprināta uzmanība jāpievērš skolu akreditācijai. Ieteikums
izvēlēties skolas kas pieminējušas, ka ir akreditētas Britu padomē
vai ir kādas asociācijas biedri. Asociācija savu biedru starpā veic
stundu kvalitātes un ģimeņu kvalitātes pārbaudes. Piemēram, ja
pēkšņi kādu iemeslu dēļ tiek slēgta skola, asociācijas biedri tiek
izvietoti blakus skolās tajā pašā dienā. Ja mainās kādi apstākļi ar
ģimeni, asociāciju vidē studentam tiek garantēta operatīva jaunas
ģimenes nodrošināšana.
Kas attiecas uz privāto skolu vasaras kursiem, tad šajās programmās
ir iekļauts viss. Padomāts par jebkura veida atpūtu un hobijiem
ārpus mācību stundām, ļoti tiek piedomāts par studentu aktivitātēm,
kā arī ikdiena piesātināta ar dažādām, izzinošām ekskursijām.
Protams, bērnam atgriežoties, ir radies plašs priekštats par
valsti, dažādiem akcentiem, viņš ir pabijis vidē un bieži vien
parādās motivācija mācīties valodu.
Izmaksas
Ar izmaksām ir vienkārši, jo zemākas izmaksas, jo zemāka kvalitāte.
Valodu kursos izmaksas rēķina valodu stundu skaitā. 15 h nedēļā ir
režīms, ja nevēlaties pārslogot bērnu. 20 h ir standarts, 24 h jau
vidēji intensīvs, savukārt 30 un vairāk stundas jau raksturo
intensīvas mācības, piemēram, ar mērķi sagatavoties
iestājeksāmeniem angļu ģimnāzijā.
Plānojot budžetu – svarīgi izvirzīt valodu kursu mērķi. Ja
vēlaties, lai bērns atpūšas un pie reizes nedaudz apgūst valodu,
tas ir viens. Ja bērns ir motivēts iestāties konkrētā skolā, ir
gatavs smagi strādāt, tad ejams cits scenārijs.
Izvēlēties ne tikai mācību iestādi, bet pareizus mācību priekšmetus
un objektīvi novērtēt bērna sekmes, nospraužot pareizus, reāli
sasniedzamus mērķus ir bezgala sarežģīts uzdevums, taču tas nav
neiesējami. Ar speciālistu palīdzību mērķtiecīgi iespējams veidot
bērna nākotni un attīstīt prasmes. Tieši tāpēc svešvalodu kursi
ārzemēs var sniegt izcilu progresu un nenoliedzami lauzt
psiholoģiskās barjera valodas pielietojumā, kam pateicoties arī
turpmāk valodas apgūšana un pielietošana noritēs efektīvi un
veiksmīgi.