Pētījums atklāj, kā veidojas bērna smadzenes un kā tas ietekmē spējas apgūt jaunas prasmes

Vairākus gadus zinātnieki ir pētījuši smadzeņu attīstību bērniem no dzimšanas brīža līdz pat 21 gada vecumam. Tas ir laika posms, kad smadzenes attīstās visstraujāk, veidojas jaunas sinapses, savienojumi un cilvēks apgūst prasmes un iemaņas, kuras pēc tam izmantos visu mūžu. 

Lēcieni attīstībā, piemēram, pēkšņi apgūta lasītprasme, humora izjūta, loģika, analizēšana un citas domāšanas spējas nevar izpaustes agrāk nekā ir gatava atbildīgā smadzeņu zona.

FOTO: Shutterstock.com

Lēcieni attīstībā, piemēram, pēkšņi apgūta lasītprasme, humora izjūta, loģika, analizēšana un citas domāšanas spējas nevar izpaustes agrāk nekā ir gatava atbildīgā smadzeņu zona.

Izdevums "The New York Times" publicējis šī vērienīgā pētījuma datus par to, kādā vecumā kādas smadzeņu zonas "nogatavojas" un ko tas nozīmē cilvēka attīstībā.  

4 gadu vecumā pilnībā nobriest tās smadzeņu zonas, kas atbild par vispārējo motoriku un pamatsajūtām. Bērns iemācās staigāt, turēt rokā zīmuli, patstāvīgi ēst. Pilnībā ir attīstījušās tās smadzeņu zonas, kas atbild par taktilajām izjūtām un redzi. 

6 gadu vecumā turpinās aktīva valods centru nobriešana. Tāpēc mazāki bērni un pirmsskolnieki ļoti viegli apgūst svešvalodas - šī smadzeņu zona ir "atvērta". Tās smedzeņu daļas, kas atbild par abstrakto domāšanu, emocionālo briedumu un noturību, prasmi domāt racionāli, pat vē nav sākušas attīstīties. Tāpēc bērni šajā vecumā uz emocionālu pārslodzi un kairinājumiem reaģē ar histērijām. 

9 gadu vecumā attīstās sīkā motorika. Bērnam kļūst vieglāk turēt rokās zīmuli un pildspalvu, viņš kļūst akurātāks un ar prieku pievērš uzmanību sīkām detaļām. Milzu soļiem tiek apgūti matemātiskie jēdzieni un ģeometrijas pamati. 

13 gadi - limbiskā sistēma ļauj izjust visai vētrainas emocijas, bet tā kā sākusi attīstīties tā smadzeņu zona, kas atbild par emociju savaldīšanu, tad brīžiem tīnis polosās savās emocijās, bet brīžiem viņam izdotas tās arī veiksmīgi savaldīt. Attīstās intelekts, analītiskās spējas un loģika. 

15 gadi — strauji palielinās smadzeņu vispārējās spējas un kapacitāte. Smadzenes sāk specializēties, jaunietis izvēlas jomas, kas viņu īpaši interesē un pievēršas to apgūšanai padziļināti.


17 gadu vecumā jaunais cilvēks kļūst sociāli aktīvs, viņu interesē ne tikai draugi, bet arī sociālie procesi viņam apkārt un pasaulē. Tas saistīts ar  prefrontālās smadzeņu garozas attīstību, kas atbild arī par abstrakto domāšanu, risku izvērtēšanu un paškontroli.


21 gads - ideālā variantā, ja bērnības un pusaudža gadi noritējuši veselīgā vidē, ir emocionālā brieduma vecums. Smadzenes ir nobriedušas gandrīz pilnībā, tomēr vēl ir zonas, kas ir "zaļas" un kur ir potenciāls attīstīt. Turpmākos gadus jaunais cilvēks mācīsies pieņemt lēmumus un nest atbildību par tiem. 

Reklāma
Reklāma