Pētījums atklāj, kā veidojas bērna smadzenes un kā tas ietekmē spējas apgūt jaunas prasmes
Vairākus gadus zinātnieki ir pētījuši smadzeņu attīstību bērniem no dzimšanas brīža līdz pat 21 gada vecumam. Tas ir laika posms, kad smadzenes attīstās visstraujāk, veidojas jaunas sinapses, savienojumi un cilvēks apgūst prasmes un iemaņas, kuras pēc tam izmantos visu mūžu.
Izdevums "The New York Times" publicējis šī vērienīgā pētījuma datus par to, kādā vecumā kādas smadzeņu zonas "nogatavojas" un ko tas nozīmē cilvēka attīstībā.
4 gadu vecumā pilnībā nobriest tās smadzeņu
zonas, kas atbild par vispārējo motoriku un
pamatsajūtām. Bērns iemācās staigāt, turēt rokā zīmuli,
patstāvīgi ēst. Pilnībā ir attīstījušās tās smadzeņu zonas, kas
atbild par taktilajām izjūtām un redzi.
6 gadu vecumā turpinās aktīva valods centru
nobriešana. Tāpēc mazāki bērni un pirmsskolnieki ļoti viegli
apgūst svešvalodas - šī smadzeņu zona ir "atvērta". Tās smedzeņu
daļas, kas atbild par abstrakto domāšanu, emocionālo briedumu un
noturību, prasmi domāt racionāli, pat vē nav sākušas attīstīties.
Tāpēc bērni šajā vecumā uz emocionālu pārslodzi un kairinājumiem
reaģē ar histērijām.
9 gadu vecumā attīstās sīkā motorika. Bērnam kļūst
vieglāk turēt rokās zīmuli un pildspalvu, viņš kļūst akurātāks un
ar prieku pievērš uzmanību sīkām detaļām. Milzu soļiem tiek apgūti
matemātiskie jēdzieni un ģeometrijas pamati.
13 gadi - limbiskā sistēma ļauj izjust visai
vētrainas emocijas, bet tā kā sākusi attīstīties tā smadzeņu zona,
kas atbild par emociju savaldīšanu, tad brīžiem tīnis polosās savās
emocijās, bet brīžiem viņam izdotas tās arī veiksmīgi savaldīt.
Attīstās intelekts, analītiskās spējas un loģika.
15 gadi — strauji palielinās smadzeņu vispārējās
spējas un kapacitāte. Smadzenes sāk specializēties, jaunietis
izvēlas jomas, kas viņu īpaši interesē un pievēršas to apgūšanai
padziļināti.
17 gadu vecumā jaunais cilvēks kļūst sociāli
aktīvs, viņu interesē ne tikai draugi, bet arī sociālie procesi
viņam apkārt un pasaulē. Tas saistīts ar prefrontālās
smadzeņu garozas attīstību, kas atbild arī par abstrakto domāšanu,
risku izvērtēšanu un paškontroli.
21 gads - ideālā variantā, ja bērnības un pusaudža
gadi noritējuši veselīgā vidē, ir emocionālā brieduma vecums.
Smadzenes ir nobriedušas gandrīz pilnībā, tomēr vēl ir zonas, kas
ir "zaļas" un kur ir potenciāls attīstīt. Turpmākos gadus jaunais
cilvēks mācīsies pieņemt lēmumus un nest atbildību par
tiem.