Eksperte: par naudu ar bērniem jāsāk runāt tad, kad atskan pirmais "Gribu!"
Ģimenes finanses ir jūtīga tēma, par kuru ne vienmēr šķiet ērti runāt ar bērniem. Mēs vēlamies būt perfekti vecāki, kautrējamies, nevēlamies lieki satraukt atvases, taču nauda ir ļoti racionāla lieta un tādiem jābūt arī finanšu lēmumiem, uzskata priekšapmaksas norēķinu karšu izdevēja “WestStein” valdes locekle Signe Kalniņa.
“Bērnus par naudas lietām ir jāsāk izglītot brīdī, kad atskan pirmais “es gribu”, un pakāpeniski, atbilstoši vecumam aizvien vairāk jāiesaista sava un arī ģimenes kopējā budžeta plānošanā. Tad varam būt pietiekami droši, ka, beidzot skolu, jaunietis spēs tikt galā ar saviem naudas jautājumiem,” skaidro Kalniņa.
Lemjot par naudas lietām, uzklausiet visus ģimenes
locekļus
Cilvēkiem bieži šķiet, ka bērni vēl ir pārāk mazi, lai spētu
izprast ģimenes finanšu lietas. Taču mazo iesaistīšana sarunās
par naudu ir daudz saprātīgāka, nekā niknas pamācības tīņu gados
par to, ko vajadzētu vai nevajadzētu darīt. Piemēram, ja
plānojat kādu lielāku pirkumu vai jāpieņem kāds svarīgs
finanšu lēmums, pārrunājiet to arī ar savām atvasēm, pajautājiet
viņu viedokli un pasakiet, kā ieteikums ir noderējis. Tas ļauj
bērniem domāt un spriest līdzi, kā arī palīdz
attīstīt analītiskās prasmes.
“Jāatceras, ka bērniem nav tādu rūpju kā pieaugušajiem, tādēļ viņu idejas būs atšķirīgas, bieži - pat pārsteidzoši saprātīgas,” atzina Kalniņa.
Pašu piemērs ir visvērtīgākais
Personiskais piemērs ir viens no labākajiem veidiem, kā iemācīt
veselīgu attieksmi pret finansēm, uzsverot tieši tās iemaņas,
kuras, jūsuprāt, varētu būt svarīgas arī jūsu bērniem. Piemēram,
ja ģimenē ir nolemts krāt naudu lielākam pirkumam, tad kā
uzskatāms piemērs var kalpot caurspīdīgs trauks, kurā ikviens
var iemest centus, eiro monētas vai banknotes.
Māciet attieksmi, izmantojot praktiskus piemērus un reālas
situācijas
Vecākiem būtu jāvairās piešķirt naudai pārāk lielu emocionālu
nozīmi, vērtīgākas ir racionālas sarunas ikdienišķās
situācijās. Kopīga un mierīga iepirkšanās veikalā ļauj pārrunāt gan
praktiskās ģimenes naudas lietas, gan mācīt samērot savas
vēlmes ar iespējām. Piemēram, ja bērns vēlas kādu dārgu
rotaļlietu, tad var piedāvāt iespēju naudiņu sakrāt vai arī
ierakstīt kāroto lietu dzimšanas dienas dāvanu sarakstā. Trešā
iespēja – paskaidrot, ka šādas rotaļlietas pirkšana nav tas,
kā ģimene vēlas iztērēt esošo naudu. “Kopīgā iepirkšanās mēdz
būt izaicinājums, it sevišķi ar maziem bērniem. Vēl viena metode,
kas var palīdzēt – vēl pirms došanās uz veikalu, izskaidrot
mazajam, ko ir plānots iegādāties šajā reizē, kam vecākiem ir
un kam nav naudas,” skaidro Kalniņa.
Veltiet uzmanību matemātikas iemaņu attīstībai
Zinātnieki ir pārliecinājušies, ka cilvēki ar stabilām matemātikas
iemaņām lēmumus par tēriņiem un ieguldījumiem biežāk balsta
racionālos apsvērumos, nevis emocijās. Piemēram,
plānojot aizņemties naudu, viņi pievērš lielāku uzmanību
procentu maksājumiem, atmaksas grafikiem un rūpīgāk izlasa
līgumus.
Ļaujiet bērnam pašam izdarīt savas finanšu
izvēles
Jau no mazotnes bērniem jārada iespēja plānot savu budžetu. Pirmais
solis ir piešķirt kabatas naudu: precīzu summu konkrētam
periodam noteiktām vajadzībām. Piemēram, dažus eiro
nedēļā, kuri tērējami pēcskolas maltītēm. Pēc tam kabatas
naudu var pakāpeniski palielināt, pusaudzim piešķirot naudas
summu visām ikdienas lietām. To var pārskaitīt uz debetkarti vai
priekšapmaksas karti, kas ir nodalīta no pārējām ģimenes
naudām, tā papildu aizsargājot finanses un ļaujot tīnim pašam
apgūt finanšu plānošanu.
Vienlaikus ir svarīgi izskaidrot “spēles noteikumus”: kādiem
nolūkiem nauda paredzēta, kas notiek, ja budžetu pārtērē vai
naudu nozaudē. Tā bērni iemācās rēķināties ar sekām. Kļūdīties
ir cilvēcīgi un bieži vien tas ir veids, kā mācāmies atrast
labākos risinājumus.
Neglābiet bērnus no viņu pašu finanšu lēmumiem
Ja atvase visu apģērba pirkšanai atvēlēto naudu iztērē par vieniem
moderniem džinsiem, tad tā ir viņa izvēle. Ja vēlāk viņš vai
viņa nevar nopirkt balles kleitu vai kreklu, jo budžetā vairs
nav naudas, nepērciet viņa vietā. Ja ir iespēja, šādā
situācija tīnim var piedāvāt piepelnīties. Tas ir veids, kā
saprast sava lēmuma sekas, lai nākamreiz rīkotos citādāk.
Ļaujiet nopelnīt
Ir ļoti svarīgi, lai bērni saprot, ka nauda nerodas pati par sevi
un ka ir jāiegulda zināms darbs, lai nopelnītu konkrētu naudas
summu. Efektīva metode ir piešķirt kabatas naudu, kas ir
mazliet mazāka nekā faktiskās vajadzības vai vēlmes, un
piedāvāt dažādus darbiņus, ar ko palielināt savus ienākumus.
Ja tīnim ir karsta vēlēšanās iegādāties kādu modernu sīkrīku,
mudiniet viņu vasarā piepelnīties.
Māciet lietot dažādus finanšu instrumentus
Tas, kurā mirklī atvasei būs nepieciešama maksājumu karte, ir
atkarīgs no dzīvesveida. Ja bērns ir aktīvs arī ārpus skolas,
apmeklē dažādas nodarbības, pulciņus, tad ir skaidrs, ka norēķinu
karte parādīsies vecumā, no kura tā ir pieejama.