Bērns lielveikalā sabojā preci. Kam jāsedz zaudējumi?
Ja mazs bērns lielveikalā netīšām saplēš kādu dārgu preci, vai vecākus par to var sodīt?
Juriste Kristīne Krēsliņa skaidro, ka atbilstīgi Civillikumam
vecāku pienākums ir rūpēties par bērnu un viņa mantu un pārstāvēt
bērnu viņa personiskajās un mantiskajās attiecībās. Turklāt 1780.
pantā paredzēts, ka zaudējumi, ko nodarījis bērns līdz septiņiem
gadiem, jāatlīdzina no bērna mantas, ciktāl tas neatņem viņam
uzturlīdzekļus. Taču, ja kādu neuzmanību pieļāvuši tie, kuriem
pienākas bērnu uzraudzīt (vecāki, vecvecāki, aizbildņi u.tml.), par
nodarītajiem zaudējumiem atbild pieaugušie ar savu mantu.
Civillikums nosaka vairākus zaudējuma veidus:
1) tiešs, kad tas ir prettiesiskas darbības vai bezdarbības dabiskās un nepieciešamās sekas;
2) netiešs, kad tas radies, sagadoties īpašiem apstākļiem vai attiecībām;
3) nejaušs, kad tā cēlonis ir nejaušs notikums vai nepārvarama vara.
! Nejaušs zaudējums nevienam nav jāatlīdzina.
Civillikumā paredzēts arī cietušā pienākums pēc iespējas
izvairīties no situācijām, kas var nodarīt zaudējumus, t.i.,
cietušajam zaudējumu novēršanai konkrētajos apstākļos jāveic
saprātīgi pasākumi. Ja tas nav izdarīts, tiesību aizskārējs var pat
prasīt atlīdzināmo zaudējumu apmēra samazinājumu tādā apmērā, kādā
cietušais, ievērojot pienācīgu rūpību (kāda vispār jāievēro
krietnam un rūpīgam saimniekam), varēja zaudējumus novērst, izņemot
gadījumu, kad tiesību aizskārums izdarīts ļaunā nolūkā.
Tātad katra situācija jāizvērtē individuāli. Piemēram, ja bērns,
ejot garām veikala plauktam ar pavirši novietotām precēm, kādu
nogrūdīs uz grīdas, to var uzskatīt par nejauša zaudējuma
nodarīšanu. Arī gadījumā, ja no iepirkuma groza ar bojātu rokturi
izkritīs un sabojāsies prece, pircējam par to nebūtu jāatbild, jo
par iepirkuma grozu stāvokli atbildīgs ir veikals.
SIA “Maxima Latvija” komunikācijas vadītājs Jānis Beseris skaidro,
ka gadījumos, kad prece bojāta netīši, zaudējumus sedz uzņēmums.
Kopējo statistiku par šādā veidā bojātām precēm tirdzniecības
uzņēmums neapkopo, taču laiku pa laikam tādas situācijas rodas.
Parasti nekādi būtiski konflikti starp pircēju un pārdevēju gan
neizceļas.
Arī “Rimi Latvija” sabiedrisko attiecību vadītājas Ingas Bites
komentārs ir līdzīgs: – Mēs apzināmies, ka veikals ir vide, kurā
vienuviet apkopots plašs preču sortiments, un dažkārt, kad ģimenes
iepērkas kopā ar savām mazākajām atvasēm, bērniem gadās netīšām
sabojāt preces – nogrūst tās no plauktiem, sabojāt rotaļlietas vai
arī neatļauti nogaršot kādus našķus. Taču kopumā ģimenes ar bērniem
ir gana disciplinētas. Ja veikalos tomēr rodas kāds starpgadījums,
visbiežāk vecākiem kopā ar veikala darbiniekiem situāciju izdodas
pārrunāt un atrisināt.
SVARĪGI
Vecākiem vai personai, kuras aprūpē bērns nodots, ir pienākums neatstāt viņu līdz septiņu gadu vecumam bez pieaugušo vai personu, ne jaunāku par 13 gadiem, klātbūtnes.