Nogurušie rūķi. No hroniska noguruma sindroma un izdegšanas sindroma cieš arī bērni
"Pēdējos gados aizvien biežāk un biežāk manā ikdienas praksē smilšu spēles terapijas kabinetā nākas sastapt bērnus, kas ir pārguruši," saka sertificēta smilšu terapijas terapeite Ieva Lāss.
"Atceros vienu zēnu pirms vairākiem gadiem, kura centrālie
smilšu bilžu stāsti bija veltīti nogurušajiem rūķiem.
Cilvēkus, kas ir strādīgi, dēvē par “darba rūķiem”. Tādi mazi,
centīgi cilvēciņi, kuri, lai arī augumā mazi, bet spēj būt nopietni
un atbildīgi pret sev uzticētiem pienākumiem un darbu. Rūķu simbols
kopumā tiek saistīts ar fizisko un materiālo pasauli, ar bagātībām,
ko rūķi iegūst, daudz strādājot. Smilšu bildēs rūķi nogurst, jo
faktiski bērns ir pārguris no ilgstošas, nemainīgas,
nelīdzsvarotas un neatbilstošas vecumam slodzes. Bērna
fiziskā, psihiskā un garīgā attīstībā notiek nevēlamas izmaiņas,
kas var atstāt sekas uz turpmāko dzīvi," skaidro speciāliste.
Hroniska noguruma sindroms (chronic fatique syndrome) ir
rezultāts tam, ka bērns tiek neatblstoši savam vecumam nodarbināts
un viņam nav iespējas izdzīvot savam vecumam atbilstošas
aktivitātes. Speciālisti arvien biežām runā par izdegšanas sindroms
(burnout syndrome) bērniem.
Iepazīt noguruma sajūtu un atpazīt hroniska noguruma
sindromu
Latviešu valodas skaidrojošā vārdnīcā nogurums ir raksturots kā
fiziskās un psihiskās darbības spēju, fiziskā spēka samazinājums,
izsīkums (kādu darbību, apstākļu iedarbībā). Mūsu ķermenis un psihe
pēc noteiktas devas piepūles signalizē mums par enerģijas izsīkumu
un nepieciešamību pēc atpūtas, ēdiena vai nodarbes maiņas. Tas
izpaužas stāvoklī, ko saucam par nogurumu. Tas ir dabīgs spēku
zuduma un atjaunošanās process, prasme
iepazīst savas fizisko un psihisko
spēju robežas, atpazīst savas vajadzības un
palielināt stresa noturību. Ir pilnīgi normāli izjust un
ikdienā piedzīvot nogurumu.
Bērniem, kas cieš no noguruma un izdegšanas sindroma, vecāki rūpīgi plāno bērna nodarbinātību, bet neplāno un nemāca atpūsties. Viņiem neļauj arī vienkārši paslinkot.
Hroniska noguruma sindroms tiek skaidrots kā slimība, kuru raksturo
ilgstošs nogurums (vismaz 6 mēnešus) un vairāki psiholoģiski,
fiziski simptomi. Pieaugušajiem hroniska noguruma sindroms
tiek pētīts jau vismaz 100 gadus. Par to, vai ar šo sindromu
var sirgt arī bērni, zinātnieki sāka pētīt tikai pirms 10
gadiem.
Nogurums sāk traucēt ikdienas aktivitātes, noguruma sajūta var būt
jau no rīta pamostoties un ilgt visu dienu, ir garastāvokļa
izmaiņas, miega traucējumi, pavājinās īstermiņa atmiņa un
koncentrēšanās spējas, iespējamas muskuļu vai locītavu sāpes,
galvassāpes, izmaiņas apetītē, vēdera sāpes vai gremošanas
traucējumi.
Pašlaik tiek runāts arī par izdegšanas sindromu (burnout
syndrome) bērniem. Izdegšanas sindroms ir pētīts jau apmēram 40
gadus un saistāms ar emocionālu un fizisku izsīkumu. Arī izdegšanas
sindromu tikai pēdējos 10 gadus sāk saistīt ar bērnu hroniska
noguruma pazīmēm. Ilgstošs stress, hronisks nogurums un izdegšana
var radīt nopietnas sekas bērna fiziskai, emocionālajai un
garīgajai attīstībai.
Pazīmes var būt arī citu saslimšanu izpausme
Ilgstoša noguruma simptomi ir daudzu citu slimību pavadonis t.sk.
līdzīgas pazīmes ir arī izdegšanas gadījumā.
Hroniska noguruma iemesli var būt bioloģiski (centrālās nervu
sistēmas īpatnības, iedzimtība, noteiktu mikroelementu trūkums
organismā utt.), psiholoģiski (paaugstināts stress, noslogotība,
personības īpatnības u.c.) un sociāli (ģimenes riska faktori:
ilgstošas stresa situācijas ģimenē vai skolā, atbalsta trūkums,
sociālo kontaktu pārslodze vai izolācija u.c.).
Savukārt izdegšanas sindroma cēloņi pamatā ir saistīti ar
pārlieku ilgstošu stresu, emocionālu un fizisku nogurumu darbā.
Izejot fiziskās veselības pārbaudes, novirzes netiek atrastas.
Tas liecina, ka iemesli ir meklējami citur, proti, tā ir
ķermeņa fiziska reakcija uz psiholoģiskām vai sociālām
grūtībām.
Par maz laika mieram un atpūtai
Terapijā arvien biežāk nonāk bērni ar jauktu fizisko un
psiholoģisko simptomātiku - slikts miegs vai miegainība,
vēdera sāpes, vemšanas, muskuļu sāpes, galvas sāpes, dusmas un
agresivitāte vai gluži otrādi, pasivitāte.
Analizējot bērna ikdienu, ģimenes vēsturi un ikdienas dzīvi, nākas
secināt, ka daudzu bērnu simptomi ir saistīti ar pārlieku lielo
bērnu noslogošanu un nepietiekamu atbalstu ikdienas notikumu
integrēšanai. Tas nozīmē, ka nepietiek laika apdomāt dienā
notikušos notikumus, nav iespējas izreaģēt dienā iegūtās
emocijas.
Bērniem, kas cieš no noguruma un izdegšanas sindroma, vecāki rūpīgi
plāno bērna nodarbinātību, bet neplāno un nemāca atpūsties. Viņiem
neļauj arī vienkārši paslinkot.
Daudzi vecāki, iespējams, iesauksies: “Jā, jā, paslinkot! Kas tad
no viņa izaugs!”. Te jāielāgo, ka bērns nav mazs pieaugušais. Viņa
mācīšanās un attīstība nenotiek tikai caur pulciņiem,
nodarbībām, strādāšanu un pienākumu pildīšanu. Bērns mācās no
vecāku uzvedības modeļiem, bet pasauli viņš izzina, spēlējoties,
atpūšoties un arī paslinkojot.
Bērni pārslogotāki nekā pieaugušie
Pēdējos gados novērots, ka bērnu noslogotība dažkārt pārsniedz pašu
pieaugušo noslodzi. Turklāt pieaugušie ir brīvi sava brīvā laika
plānošanā atšķirībā no bērna. Speciāliste novērojusi, ka
vecāki dažreiz pat nevar atrast laiku bērna psihoterapijai, smilšu
spēlei, jo viss laiks ir aizņemts dažādos pulciņos.
"Varbūt bērns varētu nākt uz terapiju astoņos vakarā? Protams,
ka tas ir pārāk vēls laiks gan terapeitam, gan bērnam. Bet vecāki
nepiekrīt samazināt pulciņu apmeklējumu skaitu uz terapijas rēķina.
Ir bijis, ka tā arī nesanāk vienoties, īpaši, ja vecāki terapiju
uztver kā vienu no bērna harmonizējošiem “pasākumiem”. Skumji.
Pārgurušajiem bērniem, kas nonāk terapijā ar noguruma un izdegšanas
sindroma simptomātiku papildus skolai, mājas darbiem, kas jāpilda
pēc skolas vai vēlu vakarā ir vēl 4-6 dažādi pulciņi.
Ir sajūta, ka vecāki vēlas, lai bērns būtu veiksmīgs visās jomās.
Īpaši tajās, ko vecāki uzskata par vajadzīgam un veiksmīgām. Bieži
tie ir vienas vai vairāku valodu nodarbības. Papildus vēl ir
fiziskās aktivitātes - futbols, hokejs, vingrošana,
vieglatlētika, cīņas. Meitenēm arī tautiskās dejas vai baleta
nodarbības. Zīmēšana, gleznošana, dziedāšana, veidošana.
Aprunājoties ar pārgurušajiem bērniem, izrādās, ka viņu vēlmes
ir ļoti pieticīgas – izgulēties, pabūt ar draugiem, nedarīt neko.
Taču, kad iestājas brīvlaiks un ir daudz vairāk brīvā laika, viņi
apjūk un nezina kā to piepildīt," stāsta Ieva Lāss.
Brīvā laika trauksme
Nereti ikdienā nodarbinātie un nogurušie bērni nemāk atpūsties. Ja
viņiem nav jāsteidzas uz pulciņu, viņi apjūk un tiešām aiziet
“dīkdienībā” un nekā nedarīšanā. Citreiz “neproduktivitātes”, nekā
nedarīšanas un brīva laika trauksme tiek kompensēta ar ēšanu
vai izteiktu “sēdēšanu” telefonā.
Ko darīt, lai bērnu "neiedzītu stūrī" un neciestu fiziskā
un emocionālā veselība
- Vismaz reizi nedēļā darbojaties kopā ar bērnu. Tas nozīmē, ka
kopā var mācīties valodu, sportot, zīmēt, līmēt. Kaut vai reizi
nedēļā. Kopā esot, pauzes no darbošanās un nodarbes maiņa veidojas
dabīgi. Katrs vecāks var daudz ko iemācīt savam bērnam. Katrs bērns
daudz ko iemāca vecākam.
- Izvēlēties bērnam vienu, divus pulciņus. Apmeklējot vienu
pulciņu, bērnam būs iespēja nopietnāk iedziļināties interesējošā
tēmā. Ja bērnam ir vairāk nekā divi pulciņi, brīdī, kad bērns kādu
no pulciņiem vairs nevēlas apmeklēt, vecākiem nav objektīvu
atskaites kritēriju, lai saprastu - bērns ir noguris vai zaudējis
interesi par nodarbi. Ja tas ir apnikums, tad līdzīgi kā citas
prasmes, to ir jāiemācās pārvarēt.
- Atcerieties, ka bērna “darbs” ir arī skola un mājas darbu
gatavošana! Cik daudzi pieaugušie ņem darbu mājās? Cik daudzi
pieaugušie pēc darba apmeklē nodarbības katru vakaru visas nedēļas
garumā?
- Vecāki krīt panikā, ja bērnam zūd interese pret kādu
nodarbošanos. Tomēr tas ir normāli, ka bērns vēlas mainīt pulciņu.
Vai izvēlētā ārpusskolas nodarbe ir piemērota bērnam, var saprast
tikai tad, kad jaunais ir pamēģināts. Pieaugušajiem taču arī ir
līdzīgi, tikai bērns ātrāk reaģē uz to, kas viņam nepatīk.
- Ir vecāki, kas baidās, ka bērns, kas ātri pamet pulciņus,
neiemācīsies pacietību, atbildību un spēju pārvarēt
negribēšanu. Ir žēl arī ieguldītā laika un nauda. Tomēr
šie argumenti nevar būt pietiekam motīvs, kāpēc bērnam būtu
jāturpina nodarbe, ko viņš patiesībā nevēlas.
- Dažkārt bērnam ir jāizmēģina daudzas nodarbes līdz viņš paliek
pie vienas, divām. Katrs bērns ir tik unikāls. Kāda meitene jau no
4 gadu vecuma interesējās par dinozauriem un šī interese saglabājās
līdz pieaugušā vecumam. Citam nepieciešami daudzi izmēģinājumi.
Viens bērns labi jūtas noslogots, cits - ja viņam ir vairāk brīva
laika. To, cik daudz bērns var “turēt”, vai viņa intereses iet
dziļumā vai plašumā, nosaka daudzi faktori, tai
skaitā tipoloģija un iedzimtais temperaments. Izmēģinot un
izvēloties, bērns iemācās ļoti daudz - uzzina savas spējas,
stiprās un vājās puses, intereses u.c.
- Ar bērniem, kas grib mainīt nodarbes, būtu jāpārrunā
iepriekšējo nodarbu pārtraukšanas iemeslus, ieguvumus un
jāpalīdz plānot tālākos hobijus. Bērniem bieži svarīgākas ir
attiecības, draugi un pasniedzēji, kuriem viņi uzticas nekā pats
nodarbību saturs. Bērns var pamest kādu nodarbi, kas viņam liekas
interesanta, ja veidojas sliktas attiecības ar citiem pulciņa
biedriem vai skolotāju.
- Atbildīgajiem un daudz nodarbinātajiem bērniem ir jādod brīvās
dienas. Kādā laika posmā viņš pats var izvēlēties, piemēram, 2
dienas, kuras viņš paņem brīvas, tad, kad vēlās. Vecākiem
jārespektē bērna izvēle.
- Pārdomājiet, kādas ir jūsu ģimenes atpūtas tradīcijas? Kā
atpūšas vecāki un kā bērni? Kāda ir kopīgā atpūta un kāda
individuālā? Atpūta ir svarīga dzīves sastāvdaļa. Vecāki pārmet, ka
bērns sēž telefonā, bet paši guļ pie televizora.
- Legalizējiet slinkošanu un paslinkojiet kopā, ja ikdienā esiet
darbīgi un rosīgi. Slinkošana ir Būšana nevis darīšana.
Sabiedrībā, kas orientēta uz darīšanu, nevis piedzīvošanu un
Būšanu, slinkums tradicionāli tiek uzskatīts par netikumu. Jā, kas
par daudz tas par skādi, bet nelielās devās ļoti veselīgi.
- Slinkot var produktīvi, skatoties mākoņos un minot, ko katrs
redz. Slinkošana un garlaikošanās ir divas atšķirīgas parādības.
Garlaikošanās ir sliktāka, jo ne par ko vairs nav interese un bērns
nevar pats sevi ieinteresēt. Garlaikošanās un “nīkuļošana” dažkārt
var būt saistīta ar pārslodzi, nespēju formulēt, ko man gribas
darīt. Savukārt, slinkums lielākoties ir saistīts ar motivācijas
trūkumu kaut ko darīt.
- Bērnu var neinteresēt tas, kas interesē vecākus. Lielu
emocionālo spriedzi bērniem rada nodarbes, kuras viņus neinteresē,
bet ir vecāku uzspiestas. Ja šādas nodarbes, kas neatbilst bērna
interesēm, ir vairākas un ilgstošas, tad tās būtiski ietekmē bērna
personības attīstību un raksturu, veicina hronisku nogurumu,
emocionālo izdegšanu.
- Katru gadu pirms skolas sākuma ar bērnu pārrunājiet
pulciņu grafiku. Ko bērns vēlās turpināt, kas viņam patīk, ko viņš
vēlētos pārtraukt un varbūt uzsākt no jauna. Bērns pats tiek
iesaistīts savu interešu un vajadzību noskaidrošanā, nodarbību
plānošanā un atbildības par to izpildi uzņemšanās. Vecākiem jābūt
jūtīgiem pret bērna interesēm, dažkārt bērni piekrīt, kaut kur
iesaistīties, jo vecākiem ļoti gribas, lai bērns apmeklētu kādu no
pulciņiem.
- Sekojiet bērna režīmam un māciet atpūsties! Atbildīgie un
strādīgie bērni dažkārt pārlieku fokusējas uz savu produktivitāti
un atstāj novārtā ēšanas un atpūtas ritmu. Tas nozīmē, ka vecākiem
tam ir jāseko līdzi.
- Pārrunātjiet ar bērnu viņa ikdienas notikumus un jūtas, ko viņš
pa dienu ir piedzīvojis. Bērniem, kuri piedzīvo noguruma un
izdegšanas sindromus, kopīga iezīme ir tā, ka viņiem pietrūkst
laika refleksijām, sarunām par to, kas notiek dienas
laikā. Daudzi bērni kādā brīdī sāk darboties kā autopilotā,
rezultātā sāk slimot vai parādās uzvedības problēmas.
- Ir bērni, kuri pēc daudziem pārslodzes gadiem būtiski
maina savu uzvedību, protestē un neapmeklē vairs nevienu pasākumu.
Citi sāk slimot. Ja bērnam no pārslodzes ir jau sākušās
psiholoģiskas, uzvedības vai veselības problēmas, tad steidzami
jāmeklē palīdzība pie speciālistiem un jāpārstrukturē nodarbības,
no kaut kā ir jāatsakās. Speciālists var palīdzēt ieraudzīt
situāciju no malas, sniegt atbalstu bērnam un vecākiem, kā arī
kopīgi meklēt risinājumus.
- Ja bērnam ir jāapmeklē smilšu spēle un psihoterapija, tad
atveseļošanas plāns ir prioritārs un vecāku sadarbībai ar
speciālistu ir izšķiroša nozīme. Bez sadarbības ar vecākiem
izmaiņas bērna veselībā, uzvedībā un emocionālā stāvoklī ir grūtāk
sasniedzamas, jo sākotnējā problēma nāk no ģimenes.
Autors: Ieva Lāss, LSST sertificēta smilšu spēles terapijas metodes praktizē no 2005.gada, Junga analītiskais psihoterapeits apmācībā, bērnu psihoanalīzes apmācībā.
Raksts veidots sadarbībā ar Latvijas Smilšu Spēles terapijas biedrību