Cilvēks – gēnu vai audzināšanas rezultāts?
Gaidot bērniņu vai plānojot to adoptēt, cilvēki sastopas ar Nezināmo. Nereti šķiet, ka vecāki, audzinot bērnu, cenšas dot viņam visu to labāko, bet rezultāts izpaliek. Kam ir noteicošā loma mūsu rakstura tapšanā – gēniem vai audzināšanai un videi, kurā augam?
Ar ko jārēķinās vecākiem, adoptējot vai pieņemot bērnu, kura
radu raksti nav zināmi? Ja šobrīd viss šķiet kārtībā, varbūt
"sliktā" iedzimtība izpaudīsies līdz ar pusaudža vecumu? Kāds bērns
būs raksturā? Vai "atsities" mātē? Vai nebūs tāds pats dzērājs kā
viņa tēvs un vectēvs? Ja bērna vecāki sēž cietumā, cik liela
iespēja, ka arī bērnam būs tieksme pārkāpt likumu? Vai "sliktu"
iedzimtību var labot? Šajā rakstā mēģināšu meklēt atbildes uz
šiem jautājumiem.
Pastāv daudzas teorijas, kas analizē cilvēka personības tapšanas
ceļu. Teorētiķi joprojām diskutē par to, kas īsti ir personība, bet
viens gan ir skaidrs – personības attīstība nebeidzas pusaudža
vecumā, tā turpinās visu dzīvi. Tikpat neapstrīdama patiesība ir
arī tā, ka pirmie dzīves gadi ir noteicošie personības izveidē.
Pēdējo gadu atklājumi arvien apstiprina to pārdzīvojumu lomu, kas
izjusti, vēl tikai atrodoties mātes ķermenī. Pierādīts, ka
nelabvēlīgi apstākļi, piemēram, emocionāls stress, grūtnieces
slimības vai viņas organismā nonākušās toksiskās vielas (alkohols,
bez kontroles lietoti medikamenti u.c.) var radīt pārmaiņas bērna
centrālajā nervu sistēmā, kā arī citos orgānos. Psihodinamiskās
teorijas pārstāvji uzskata, ja māte pārdzīvo emocionālu stresu, arī
auglis reaģē un atkarībā no sava pakāpeniski veidojošā rakstura
dusmojas vai skumst.
Ja runa ir par personības rakstura iezīmēm, tad ne vienmēr var
dot viennozīmīgu atbildi, vai tās ir iedzimtas, grūtniecības laikā,
dzemdību traumas rezultātā vai pirmā dzīves gada laikā iegūtas.
Kas mūsos ir dabas dots?
Iedzimtība ir cilvēka attīstības priekšnoteikums. Genotipiskie
faktori tipizē attīstību, t.i., nodrošina ārējā izskata
genotipiskās programmas realizāciju. Tieši tādēļ "homo sapiens"
sugai piemīt spēja staigāt uz divām kājām, komunicēties ar valodas
un roku palīdzību universialitātē. Bez tam genotips arī
individualizē attīstību. Ģenētiķi ir atklājuši milzīgu poliformismu
(vairāku ģenētiski atšķirīgu formu pastāvēšanu vienā un tai pašā
sugā), kas nosaka cilvēku individuālās īpatnības. Cilvēciskā
genotipa potenciālo variantu skaits ir 3 x 1047, bet uz zemeslodes
dzīvojošo cilvēku skaits ir tikai 7x1010. Līdz ar to katrs
cilvēks ir unikāls ģenētisks eksperiments, kurš nekad netiks
atkārtots.
Vecāku un pēcnācēju pazīmes var atšķirties, taču pēcnācēji vienmēr
manto pazīmju un īpašību ģenētiskos faktorus – gēnus, kuru
iedarbība var izpausties turpmākajās paaudzēs. Ne katra pazīme, gan
labvēlīgā, gan patoloģiskā, kas ir vienam vai abiem vecākiem,
parādās arī bērnos. Pazīmes iedzimst saskaņā ar ģenētikas likumiem.
Grūtības prognozēt rada arī tas, ka joprojām pilnībā nav atklāta
katrā gēnā esošā informācija, kā arī pastāv daudzveidīgas gēnu
kombinācijas – vairāki gēni atbild par kādu pazīmi.
Iedzimtība lielā mērā nosaka ķermeņa konstitūciju, tā morfoloģiskās
un funkcionālās īpatnības. Iedzimtība ļoti būtiski ietekmē cilvēka
uztveres jeb sensorās (redzes, dzirdes u.c.) īpatnības. Tomēr pat
dominējošo pazīmju parādīšanos var ierobežot dažādi endogēni
(organisma iekšējie) un eksogēni (ārējie) faktori. Genotips
uzskatāms par attīstības plānu, kas realizējas organisma
mijiedarbībā ar vides apstākļiem.
Visai spilgti iedzimtība izpaužas vecāku dotību pārmantošanā.
Skatot cilvēka spēju veidošanos, ļoti uzskatāmi redzams, kāds ir
lomu sadalījums iedzimtībai un audzināšanai. Spējas ir individuālās
īpatnības, kas nodrošina konkrēta darbības veida apgūšanas un
izpildes precizitāti un ātrumu. Spēju pamatā ir dotumi un
apdāvinātība. Dotumi ir dabiskie, iedzimtie priekšnoteikumi spēju
attīstībai. Piemēram, lai attīstītos muzikālas spējas, jābūt
noteiktai iekšējās auss uzbūvei, pirkstu garumam vai lokanībai.
Tomēr dotību un apdāvinātības esamība nebūt nenozīmē, ka
attīstīsies spējas. Lai tās realizētos, nepieciešama noteikta
attīstoša vide, mērķtiecīga audzināšana.
Pēc līdzīgas shēmas var analizēt jebkuru iedzimtu īpašību – tā var
spilgti noteikt cilvēka funkcionēšanu, bet, ja netiks radīti
piemēroti apstākļi, tā neizpaudīsies vai izpaudīsies deformētā
veidā.
Svarīgākais, kas jāzina, domājot par raksturu, ir tas, ka
iedzimtība lielā mērā nosaka temperamentu, bet temperaments ir
pamatā raksturam. Raksturu kā sarežģītu cilvēka psihisko sistēmu
lielā mērā ietekmē audzināšana un sociālā vide, tomēr tas balstās
uz temperamenta īpašībām. Tieši tāpēc, lai arī kopumā cilvēki ir
ārkārtīgi atšķirīgi, tomēr ir iespējams saskatīt kopējas iezīmes un
iedalīt cilvēkus pāris lielās grupās, kuras apvieno kas kopīgs.
Temperamenta tips ir atkarīgs no indivīda nervu sistēmas darbības
iedzimtajām īpatnībām – nervu procesa spēka, kustīguma,
līdzsvarotības.
Rakstura īpašības var nedaudz koriģēt temperamenta izpausmes, bet
pašos pamatos tās nav maināmas (nav iespējams emocionālu, jūtīgu
cilvēku padarīt par atturīgu; lēns skolēns nekļūs par elastīgu un
ātri reaģējošu, holēriķis nekļūs par flegmātiķi vai otrādi).
Un tomēr dzīve parāda, ka ne viss ir tik vienkārši kā teorijā. Daži
cilvēki ar gadiem kļūst aktīvāki, kas nozīmē – mazāk flegmātiski.
Citi ar gadiem kļūst noteiktāki, nemetas ar galvu pret sienu, kļūst
prātīgāki un spēj gaidīt, kas senāk nebija iespējams – tātad kļūst
mazāk holēriski. Rezultātā arvien vairāk cilvēku ir pieskaitāmi
sangviniķiem, kas arī ir dominējošais temperamenta tips pieaugušo
vidū.
Ne vienmēr šādas pārmaiņas notiek dabiskā un nesāpīgā veidā, it
sevišķi bērnībā. Nereti vecākiem ir grūtības pieņemt bērna
temperamentu – pārmēru aktīvais, enerģiskais, ne mirkli mierā
neesošais bērns sagādās nopietnas raizes flegmātiskākiem
radiniekiem vai skolotājiem. Cīņa ar temperamentu – aizrādījumi,
sodi un aizliegumi noved pie t.s. Pirra uzvaras – bērns uz brīdi
nobremzēs, bet pēc tam kļūs vēl uzbudinātāks, hiperaktīvāks, vispār
"bez bremzēm".
Nereti parādās arī tiki (atkārtotas, ātras, no gribas neatkarīgas
muskuļu kontrakcijas) vai vispārējs nekontrolēts ķermeņa kustīgums.
Rodas nervu sistēmas traucējums, un rezultātā bērns ne tikai
nekļūst mazāk holērisks, bet kļūst pat divkārt holērisks –
neirotisks.
Bērns flegmātiķis, ko tik grūti iekustināt un pēc tam nezini, kā
apstādināt, visbiežāk no vecākiem, kuri viens vai abi ir holēriski,
saņems steidzināšanu, stimulēšanu, nosodījumu. Un tā vietā, lai
kļūtu aktīvāks, bērns kļūst vēl bremzētāks, pat inerts. Rezultātā
bieži novērojama enurēze, jo nervu sistēma tiek pārslogota un
signālu uztvere smadzenēs ir traucēta. Ne mazāk sarežģīti ir ar
sangviniķiem, kuri pēc vecāku raksturojuma ir vienlaicīgi kā "bez
bremzēm", hiperaktīvi un pilnīgi bremzēti, it sevišķi tad, kad runa
ir par pienākumu rūpīgu veikšanu. Bērns ir pāruzbudināts no
nemitīgiem pamudinājumiem, vecāku nepacietības un aizliegumiem.
Šāds bērns kļūst par pseidoholēriķi vai pseidoflegmātiķi, jo
bremzēšanas un uzbudinājuma procesi smadzenēs ir traucēti. Bieži
pavadoņi tam ir stostīšanās, enurēze, tiki vai neirastēnija. Šāda
situācija atklāj, kādas sekas var sagaidīt, ja neņemam vērā un
neprotam izmantot iedzimtības noteiktos ierobežojumus.
Mēs varam apgalvot, ka teorētiski jau viss iedzimtais ir maināms
(pat dzimums), tikai jāatceras, ka pastāv jautājums – par kādu
cenu?
Pētījumi pierāda, ka emocionālā stabilitāte, ekstraversija –
intraversija, altruisms, kautrība un biklums tiek noturīgi mantoti.
Mēreni izteikts ģenētiskais komponents, ko var mantot, pieder
atsvešinātībai, agresivitātei un tieksmei uz panākumiem, kā arī
līdera pozīcijai, iztēlei, labklājības izjūtai.
Vides loma
Piedzimstot cilvēks ir tikai "iespēja". Mēs visi augam un
maināmies, tāpēc nevar uzskatīt, ka saglabāsim neskartu savu
dabisko būtību. Laiks, notikumi, dzīve atstāj iespaidu uz mūsu
pārdzīvojumiem, jūtām, vajadzībām, veidojot neatkārtojamu raksturu
un personību. Vai mēs no neglītā pīlēna kļūstam par gulbi vai tieši
otrādi – no saulainās bērnības, no tīriem, naiviem un uzticīgiem
kļūstam skeptiski, neticīgi un agresīvi? "Dzīve viņu tādu padarīja"
– mēs sakām.
Patstāvības veidošanās notiek līdz 3 gadu vecumam, kad bērns mācās rāpot, staigāt, atvērt un aizvērt, turēt un mest. Ja vecāki ļauj bērnam darīt to, ko viņš spēj, nesteidzina, tad viņš ātri iemācās regulēt savu muskuļu darbību, vadīt savas vēlmes un reizē arī sadarboties ar apkārtējo vidi. Darba mīlestības vai, tieši otrādi, nepilnvērtības sajūtas rašanās kritiskais periods ir 6 – 12 gadu vecums.
Lai uzsvērtu vides kā psihiskās attīstības faktora nozīmi, saka
– par personību nepiedzimst, par personību kļūst. Saistībā ar šo
der atcerēties V. Šterna konverģences teoriju, ar kuru saskaņā
garīgā attīstība ir iekšējo datu un ārējo attīstības apstākļu
sakarības rezultāts. Paskaidrojot savu pozīciju, V. Šterns raksta:
"Garīgā attīstība nav vienkārša iedzimto īpatnību izpausme, bet arī
ne vienkāršota iegūto īpatnību izpausme, tas ir iekšējo datu un
ārējo attīstības apstākļu konverģences rezultāts. Ne par vienu
funkciju vai īpatnību nevar jautāt, vai tā rodas no iekšienes vai
ārienes, bet jājautā – kas tajā rodas no iekšienes un kas no
ārienes?"
Jā, bērns ir bioloģiska būtne, bet, pateicoties sociālās vides
ietekmei, viņš kļūst par cilvēku, personību. L. Vigotskis ieviesa
jēdzienu "attīstības sociālā situācija", pamatojoties uz to, tika
veikta abu psihiskās attīstības faktoru – bioloģiskā un sociālā –
mijiedarbības kā dialektiskās vienības analīze. Viņš parādīja, ka
psihes izmaiņas notiek ar kultūras un sociālo zīmju apgūšanas un
izmantošanas starpniecību, no kurām visbūtiskākās ir valoda un
runa. Cilvēka runas apgūšanas un pielietošanas process "cilvēcisko"
psihi. Tai pašā laikā jebkura psihiskā attīstība norit,
pamatojoties uz sociālo programmu un tās kontrolē. Šī programma ir
virzīta uz cilvēka aktivitātes organizēšanu, un mūsu sabiedrībā tās
ir mācības un audzināšana.
Piederība noteiktai kultūrai, sociāli ekonomiskajam slānim un
katras ģimenes unikālajai videi ar socializācijas palīdzību ietekmē
indivīda paštēlu, savstarpējās attiecības ar citiem cilvēkiem,
vajadzības un to apmierināšanas veidus, kā arī mērķus, kurus
indivīds tiecas sasniegt.
K. Leongards raksta, ka cilvēka uzvedība ir atkarīga arī no tā,
kādā ģimenē viņš ir uzaudzis, kādā skolā mācījies, kas viņš ir pēc
profesijas un kādā sabiedrībā uzturas. Diviem cilvēkiem, kuri pēc
dabas sākotnēji ir līdzīgi, vēlāk var būt maz kopēja, bet, no otras
puses, dzīves apstākļu līdzība var izveidot līdzīgas īpašības un
reakcijas cilvēkiem, kuri būtiski atšķiras.
Piemēram, neskatoties uz to, ka vienā ģimenē bērniem ir vieni un
tie paši vecāki un tie aug vienādos apstākļos, viņiem tomēr
neveidojas identiska sociālā vide. Bērna pozīcija ģimenē, vecāku
ievirzes un vērtības mainās, piedzimstot nākamajam bērnam.
Noteiktas psiholoģiskās īpatnības raksturīgas tieši konkrētai bērna
pozīcijai ģimenē. Tā, pēc A. Ādlera uzskata, vecākais bērns ģimenē
ir konservatīvs, tiecas pēc varas un līdera pozīcijas. Tāpēc bieži
vien viņš ir ģimenes vērtību, ieviržu un morālo standartu
glabātājs. Vienīgie bērni pārāk ilgi un daudz tiek pakļauti mātes
kontrolei, tādēļ par viņu raksturīgām iezīmēm var kļūt atkarība,
egocentrisms un grūtības attiecību nodibināšanā ar vienaudžiem.
Otrajam jeb vidējam bērnam situācija attīsta tādas iezīmes kā
godkāri un vēlmi konkurēt. Savukārt jaunākajos bērnos tiek bieži
saskatīts cīnītāja un, iespējams, topošā revolucionāra gars.
Vispārliecinošāk ārvides noteicošo lomu cilvēka uzvedībā pierāda
amerikāņu psihologu B. F. Skinnera un A. Banduras teorētiskie
uzskati. Viņi galveno lomu personības iezīmju un uzvedības
veidošanā piešķīra iemācīšanās un novērošanas procesiem. A. Bandura
uzskata, ka bērni mācās, novērojot, lasot vai arī dzirdot par citu
cilvēku uzvedību. Diemžēl novērošanas rezultātā cilvēks modelē ne
tikai efektīvu un sociāli vēlamu uzvedību (sadarbību, altruistisku
attieksmi), bet arī nevēlamu (agresīvu) un pat neciešamu
uzvedību.
Pētījumi Amerikā liecina, ka vidusmēra desmitgadīgs amerikānis pie
televizora pavada vairāk laika nekā klasē (apmēram 30 stundas
nedēļā). Un šis stāvoklis nemainās pēdējo 20 gadu laikā. Līdz 16
gadu vecumam nepilngadīgais televīzijas skatītājs noskatās apmēram
13000 slepkavību un daudzus citus vardarbības aktus. Tādēļ
psihologi rekomendē, lai vismaz personīgajā līmenī vecāki ģimenē
nedemonstrē agresīvas uzvedības modeļus un biežāk pozitīvi novērtē
bērnu uzvedību, kura nav agresīva. Bez tam psihologi iesaka
vecākiem ierobežot bērniem televīzijas pārraižu skatīšanās laiku,
iepriekš izvērtējot to saturu, kā arī rosina kopīgi apspriest
redzēto, lai bērniem veidotos kritiska attieksme pret televīzijas
un kinofilmu sižetos atspoguļotajām ainām, kas ir vairāk radītas
komercijas nolūkos, lai piesaistītu skatītāja uzmanību, nevis
atspoguļotu īstenību.
Ģimenes loma
Ģimenē saņemtās audzināšanas un attiecību pieredzes loma rakstura
un personības attīstībā netiek apstrīdēta. Un tomēr nereti
cilvēkiem, kuri vēršas pie psihologa pēc konsultācijas, ir grūti
pieņemt, ka viss nepatīkami pārsteidzošais bērnā ir lielākā mērā
saistīts ar vecāku ietekmi nekā paša bērna personiskajām īpatnībām.
Viņa zemapziņu negatīvi ietekmē vecāku problēmas, dzīves veids, kā
arī tas, no kā tie savā dzīvē atsakās, atmosfēra ģimenē, atklātības
un patiesuma trūkums, audzināšanas metodes, vecāku neapzinātie
kompleksi un rakstura īpatnības. Bieži vien, dzīvojot kopā bērna
dēļ, vecāki neapzināti risina tikai savas problēmas.
Problēmas rada tas, ka bieži vien bērnus audzina pieaugušie, kas paši vēl nav izveidojušies kā personības. Cilvēks ir tālu no pilnības un, savas nepilnības apziņas mākts, viņš uzņemas bērna audzināšanu, nereti mierinot sevi ar domu, ka to, kas netika veikts viņa audzināšanā, var izlabot, audzinot nākamās paaudzes.
Vairāki personības attīstības pētnieki secinājuši, ka personība
attīstās pakāpeniski, izejot vairākas attīstības stadijas. Atkarībā
no apstākļiem un audzināšanas, kas konkrētajā dzīves periodā
piedzīvoti, personība iegūst sociāli pieņemamas, veselumu
stiprinošas iezīmes, vērtības, ievirzes vai arī tieši otrādi –
iestrēgst attīstībā vai iegūst iezīmes, kas apdraud harmonisku
dzīvi.
Z. Freids uzskatīja, ka veiksmīgu stadiju nomaiņu bērna attīstībā
(respektīvi, attīstību) nosaka divi faktori: iegūtā frustrācija
(nespēja sasniegt nozīmīgu mērķi un apmierināt savas vajadzības) un
saņemtās rūpes, mīlestība. Piemēram, ja bērna agrīnajā attīstības
stadijā instinktīvās vajadzības (zīšana, košana) netiek
apmierinātas, rodas frustrācija, un attīstība tiek kavēta. Toties,
ja bērns saņem pietiekami daudz mīlestības un rūpju, attīstība
noris sekmīgi. Pēc Freida – jau zīdaiņa vecumā nostiprinās tādas
iezīmes kā dzīvesprieks, optimisms vai pesimisms, kā arī uzticība,
tieksme ķildoties, tendence dominēt, ekspluatēt citus, apmierinot
savas vajadzības. Līdz 3 gadu vecumam nostiprinās tādas iezīmes kā
ietiepība, skopums, punktualitāte, pedantisms, sadistiska
cietsirdība.
Plaši pazīstama ir Ē. Ēriksona personības attīstības teorija, kurā
pierādīts katra vecumposma attīstības uzdevums un vecāku attieksme,
kas vajadzīga, lai bērnam izveidotos nepieciešamās iezīmes. Tā,
piemēram, patstāvības veidošanās notiek līdz 3 gadu vecumam, kad
bērns mācās rāpot, staigāt, atvērt un aizvērt, turēt un mest. Ja
vecāki ļauj bērnam darīt to, ko viņš spēj, nesteidzina, tad viņš
ātri iemācās regulēt savu muskuļu darbību, vadīt savas vēlmes un
reizē arī sadarboties ar apkārtējo vidi. Darba mīlestības vai,
tieši otrādi, nepilnvērtības sajūtas rašanās kritiskais periods ir
6 – 12 gadu vecums. Līdz pat cilvēka nāvei viņa personība attīstās
un iegūst arvien jaunu spēku. Kā pats pēdējais mūsu uzdevums
vecumdienās, pirms nāves, ir pārvarēt izmisumu un iegūt dzīves
gudrību.
Bērnībā saņemtā ģimenes audzināšana lielā mērā nosaka to, vai
cilvēks kļūs par pilnvērtīgu personību vai tikumisku kropli.
Problēmas rada tas, ka bieži vien bērnus audzina pieaugušie, kas
paši vēl nav izveidojušies kā personības. Cilvēks ir tālu no
pilnības un, savas nepilnības apziņas mākts, viņš uzņemas bērna
audzināšanu, nereti mierinot sevi ar domu, ka to, kas netika veikts
viņa audzināšanā, var izlabot, audzinot nākamās paaudzes. K.G.
Jungs brīdina, ka šis uzskats ir maldīgs, jo nevar bērnā izlabot
tās kļūdas, kuras pieaugušie paši pieļauj. Bērni nav tik dumji, kā
nereti iedomājas pieaugušie. Viņi nojauš, kas ir īsts un kas ir
viltots. Vecākiem un cilvēkiem, kas nodarbojas ar audzināšanu,
pirmkārt, jāpārvar savas nepilnības.
Jau pirms vairākiem gadsimtiem viens no psiholoģijas pamatlicējiem
K.G. Jungs ieteica vecākiem 3 svarīgas lietas, kas nav zaudējušas
aktualitāti arī mūsdienās:
- Neizvairīties no savas dzīves dvēseliskajām problēmām, melīgi
manipulējot un mākslīgi saglabājot savu neapzināto
stāvokli;
- Godīgi pieņemt grūtības, izgaismot savas dvēseles tumšos
kaktus;
- Atzīt savus maldus, atklāties kādam saprotošam cilvēkam.
Zagšanas un alkoholisma gēns
Zagšana un alkoholisms ir tās lietas, par kurām, audzinot bērnu,
aizdomājas daudzi vecāki un pedagogi. Kādēļ ārēji it kā kārtīgā
ģimenē bērns pusaudža gados pēkšņi tiek pieķerts zogam vai kļūst
pilnīgi nekontrolējams, sāk klaiņot? Ja bērns ir adoptēts, ļoti
bieži tas tiek norakstīts uz "slikto" iedzimtību. Nereti ir
gadījumi, kad vecāki, kuri adoptējuši bērnu, atsakās no viņa, sakot
– mēs darījām visu, ko varējām, bet pret gēniem cīņa ir bezcerīga.
Tomēr psiholoģijas zinātne pierādījusi, ka pat tad, ja ģimenē ārēji
viss šķiet kārtībā, ne vienmēr tas tā ir. Piemēram, pierādīts, ka
nekas tik ļoti neietekmē bērnu, kā neizpausti vecāku noslēpumi.
Acīmredzami, ka atkarības un likuma pārkāpšanas problēmas
atkārtojas dzimtās no paaudzes paaudzē, tomēr ir pārliecinoši
pierādījumi, ka tas nav ģenētikas dēļ, bet gan psiholoģisko
problēmu dēļ, kas netiek atrisinātas jau daudzu paaudžu garumā un
tiek mantotas. Bioloģisko faktoru nozīme var parādīties vienīgi
tad, ja bērnam jau embrionālajā attīstības periodā ir bijusi
saskare un ir izveidojusies atkarība no alkohola vai citām ķīmiskām
vielām, kuras topošā māte ir lietojusi grūtniecības laikā. Tad kā
sekas var būt traucētas attiecības ar apkārtējiem cilvēkiem.
Spēcīgās psihiskās atkarības sākums reti kad ir saistāms ar
alkohola vai narkotiku ķīmiskajām īpašībām. Nevar uzreiz kļūt par
narkotiku upuri vai iegūt atkarību tikai no vēlmes izjust kaut ko
jaunu vai no sliktu draugu ietekmes. Postošās darbības pamatā
vienmēr vairāk vai mazāk ir mēģinājums risināt psihiska rakstura
problēmas, lietojot atkarību izraisošas vielas. Alkoholisms vai
narkomānija vienmēr ir aktīva, bet tikai daļēji apzināta tiekšanās
atbrīvoties no tādām izjūtām, kas saistītas ar smagām psihiskām
problēmām.
Jau piedzimstot cilvēks ir nodrošināts ar dažādiem izdzīvošanas
psiholoģiskajiem un fizioloģiskajiem pašaizsardzības mehānismiem.
Psiholoģisko aizsargmehānismu uzdevums, pirmām kārtām, ir aizsargāt
personas ārkārtīgi jūtīgo domu un jūtu pasauli no pārlieku lielas
un spēcīgas piepūles. Šī aizsargsistēma it īpaši trausla ir pašā
dzīves pirmsākumā, kā arī pirmajos attīstības gados. Pie pārāk
lielas piepūles šie aizsargmehānismi var tikt pārslogoti. Pārslodze
var novest pie tā, ka tie nebalsta iekšējo līdzsvaru, bet sāk
apdraudēt cilvēka psihisko veselību un neļauj veidoties harmoniskām
sociālām attiecībām ar citiem cilvēkiem.
Narkomānijas priekšnoteikumi tiek iegūti ļoti agrīnā dzīves posmā,
bet tie nav iedzimti, tas nozīmē, ka bērns var kļūt atkarīgs gan
ģimenēs, kur tik tiešā veidā tas nebija izpaudies, savukārt
narkomānu ģimenē dzimis bērns ne vienmēr būs narkomāns, it sevišķi
tad, ja tiks mainīti bērna dzīves apstākļi.
Atkarību (līdzīgi vai no vielām vai azartspēlēm, vai neveselīgām
attiecībām) var skatīt kā nespēju tikt galā ar dzīvi citā veidā, kā
tikai kļūstot atkarīgam. Šādā gadījumā jautājums ir par to, kādus
veidus savas dzīves laikā iemācās bērns, lai tiktu galā ar
grūtībām. Arī zagšanai vienmēr ir kāda iekšēja jēga, savā ziņā
kleptomānija vai zagšana ir veids, kā bērns vai pusaudzis
neapzināti (retāk apzināti) risina kādu iekšēju problēmu. Šis veids
var nostiprināties un saglabāties pieaugušam esot. Iespējami
vairāki izskaidrojumi:
- zagšana kā manipulatīva attieksme pret vecākiem, lai pievērstu sev vairāk uzmanības;
- zagšana kā agresīva uzvedība, lai mazinātu iekšējo sasprindzinājumu vai simboliski sodītu citus (vecākus), pakļaujot sevi briesmām;
- zagšana kā pāridarījuma hiperkompensācija – cilvēks uzskata, ka viņam nodarītais pāridarījums dod morālas tiesības zagt;
- zagšana, lai kompensētu pārāk zemu pašcieņu.
Brīvība būt tam, kas tu esi
Psihoterapeits O. Ranks uzskatīja, ka galu galā cilvēks pats ar
radošās gribas palīdzību veido savu personību un ka neirožu iemesls
ir tieši šādas radošās enerģijas trūkums pacientiem. Brīvība – tas
ir personības eksistences pamatprincips un obligāts
priekšnosacījums. Tieši brīvība atšķir cilvēku no dzīvnieka, jo
cilvēks spēj saraut nepārtrauktu stimulu un reakciju ķēdi, kurai
pakļaujas dzīvnieki. Veselais saprāts var apvaldīt dažādus
impulsus, uzturot tos neatrisinātas pretrunas līmenī, līdz nebūs
pieņemts izšķirošs lēmums par labu kādam no tiem. Neskatoties uz
iedzimtības un sociālās vides determinantēm (noteicošajiem
faktoriem), cilvēks attīstās un veido savu raksturu ar zināmu
izvēles brīvību.
Literatūra:
Olūtnika A. Psiholoģijas teorētiķu atziņas par bērna psihisko
attīstību un ģimenes lomu tajā, Rēzeknes
Augstskola, 1999.
Volkerts J. Narkomānija, UNDCP, 1999.
Аверин В. А. Психология детей и подростков. Санкт-Петербург,
1998.
Психология и психоанализ характера. Самара, 1998.
Avots: Psiholoģijas Pasaule 2006/04
Autors: Dace Lasmane