"Saldējuma minūtes" - mammas pieredze, kā tikt galā ar bērna dusmām
Jā, nu man šis vārdu salikums nelikās jocīgs līdz brīdim, kad es “saldējuma minūtes” sāku dalīt bērniem savu draudzeņu klātbūtnē. Par izdarītajiem labajiem darbiem. Lai vairotu pozitīvismu. Bet par visu no sākuma.
Arī mūsu pirmā bērna divgadnieku krīze pārauga trīsgadnieku
krīzē, un tā tālāk līdz piecgadnieku vai bērnudārza krīzei, saucat
nu kā gribat. Bet tas bija pirmais bērns, un, ja būsim godīgi, tad
tā visus šos gadus bija mana, viņa mammas, krīze. Un visus šos
gadus es “cīnījos” ar viņa (un savām) dusmu lēkmēm, kliegšanu,
kaušanos, krišanu gar zemi, košanu, rūkšanu, nedarīšanu (necelšos,
gulēt neiešu, ārā negribu, iekšā nenākšu utt.). Paldies Dievam,
pirms trīsgadnieku vecuma mums pievienojās Elza – mīļš, paklausīgs,
atbalstošs, vienkārši ērts bēbītis, uz kuru es nosvēru savu
uzmanību brīžos, kad vairs netiku galā ar iepriekš uzskaitīto. Un,
paldies Dievam, mēs tad vēl negājām bērnudārzā, lai saņemtu citu
vecāku aizrādījumus par agresijas izpausmēm pret citiem
bērniem.
Es izvelku A3 papīru un uzlīmēju uz durvīm. Tur mēs rakstīsim jūsu labos darbus. Katru dienu pirms gulētiešanas. Pirmās dienas tas iet grūti. Jo nevar jau atcerēties, ko labu tu esi izdarījis.
Es lasīju grāmatas, izmēģināju bērnam smilšu terapiju, gājām
sportot, braucām ekskursijās bez Elzas, pastaigājāmies mežā un
dusmas atdevām kokiem (starp citu, man personīgi tas ĻOTI
palīdzēja), es gāju uz kursiem, pie psihologiem. Es noguru no šīs
meklēšanās, kā palīdzēt, kā glābt situāciju. Es mēdzu iekrist
sajūtā, ka esmu izgāzusies kā mamma. Un tad mēs ieviesām
motivācijas programmu.
Šī gada sākumā, kad Agris vēl ir 7 mēnešus mazs bēbītis, bet jau ar
savām prasībām un pavēlošu kliedzienu laiku veltīt tikai viņam
vienīgajam, kad Elza ir tikko trīsgadniece, vēl dzīvojas ar mums pa
mājām, kad piecgadnieks Mareks nesen uzsācis iet bērnudārzā, šādā
posmā mans vīrs ar draugiem aizbrauc uz nedēļu slēpot. Šis ir
posms, kad Mareks ir sapratis, ka viņš tiek “izsūtīts no mājām”,
lai ietu uz bērnudārzu, kur, citēju: “Nav jēgas iet, jo tur neko
nemāca.” Viņš vairs nav vecākais, gudrākais brālis, viņš ir viens
no divdesmit četriem. Piedevām vietā, kur jāēd tad, kad liek,
jāguļ, tad, kad liek, un jāzīmē tad, kad liek. Un tāds viņš arī
atgriežas mājās – uz visu pasauli dusmīgs, nerunīgs un citiem pāri
darošs.
Un pamazām mēs tikām līdz tam, ka pa dienu sākām domāt – nu, ko vēl lai es labu izdaru.
Kad esam pamājuši tētim attā, es izvelku A3 papīru un uzlīmēju uz
durvīm. Tur mēs rakstīsim jūsu labos darbus. Katru dienu pirms
gulētiešanas. Pirmās dienas tas iet grūti. Jo nevar jau atcerēties,
ko labu tu esi izdarījis. Un nevar jau arī saprast, kas tas labais
darbs īsti ir. Un tad es palīdzu. Jo labs darbs ir arī durvis
paturēt vai šķīvi pēc ēšanas nokrāmēt. Labs darbs ir pateikt citam
kaut ko labu. Vai padalīties ar konču. Labs darbs ir padziedāt
mazajam brālītim dziesmiņu, ja viņš raud. Un padot māsai
zobubirsti, kur viņa netiek klāt. Jebkāds sīkumiņš. Jebkāds labs
žests. Un tā mēs rakstījām. Visu nedēļu. Ne tikai Marekam. Arī
Elzai, Agrim un mammai. Mēs rakstījām tikai “unikālus” (lai
neatkārtojas) labos darbus. Un mēs mācījāmies saprast, kas ir labs
darbs. Un mēs mācījāmies atcerēties, ko esam labu izdarījuši. Un
pamazām mēs tikām līdz tam, ka pa dienu sākām domāt – nu, ko vēl
lai es labu izdaru. Un katru vakaru, pirms gulētiešanas, mēs skaļi
atkārtojām: “Es esmu labs cilvēks. Es daru labas lietas.” Starp
citu, turpmāk es šo “mantru” lūdzu atkārtot pēc katra pāridarījuma.
Jo tas, ka tev reizēm neizdodas, un tu sadusmojies un izdari kādam
pāri, nepadara tevi par sliktu. Jo tu esi labs cilvēks.
Pēc nedēļas atgriezās tētis. Un par katru labo darbiņu piešķīra
minūti spēlītei viņa telefonā. Tā mēs turpinājām atpazīt labus
darbus, par to nopelnot kādu minūti, lai varētu uzspēlēt spēlīti.
Bet pienāca pavasaris, un sagribējās saldējumu. Tā nu katras trīs
nopelnītās spēlītes minūtes varēja iemainīt pret vienu saldējumu,
ko apēst launadziņā (jāpiebilst gan, ka saldējumus pārsvarā
gatavojām paši). Un drīz vien telefons vairs nebija aktuāls. Un
tāpēc tās kļuva par “saldējuma minūtēm“.
Un mēs sākām dot minūtes arī vienkārši par prātīgu uzvešanos (bez
čīkstēšanas, bļaušanas, kaušanās utt.) un arī par diendusas
izgulēšanos. Piedevām, dodot klāt par klusu aizmigšanu. “Ja jūs
būsiet klusi, es pēc brītiņa atnākšu, un jūs dabūsiet vēl vienu
minūti.” Mareks reizēm neaizmiga. Bet, ja bija klusi gulējis stundu
gultā un atpūties, arī viņš nopelnīja saldējuma minūtes. Tā mēs
ieguvām atpūtušos bērnus, kuri cēlās priecīgi, ka nopelnījuši kādu
minūti.
Jā, mēs reizēm minūtes arī ņēmām nost (kas laikam neskaitās
pareizais piegājiens), bet mēs ņēmām nost tikai, lai atdotu otram.
Ja Elza kādu situāciju risināja bez runāšanas, bet ar iesišanu
brālim, tad viņai bij viena minūte jāatdod Marekam. Un otrādi. Tā
iegūstot motivāciju runāt, runāt, runāt.
Es neesmu psihologs. Ne tuvu tam. Esmu statistiķe. Pāris gadus
tikai mamma parastā. Un varbūt viss vienkārši pārgāja pats no
sevis. Varbūt es atradu veidu, kā to savu pirmā bērna krīzi
pārvarēt (jo bērni jau ir tikai mūsu emociju raidītājs). Varbūt šīm
saldējuma minūtēm ar agresijas pārvarēšanu nav nekāda sakara. Bet
es esmu iemācījusi bērnam apziņu, ka viņš ir labs cilvēks. Un,
manuprāt, pašpārliecinātība un apziņa, ka tu esi LABS, ir liels
solis prom no sajūtas, ka kādam kaut kas ir jāpierāda.
Avots: mammas Agneses blogs "Laimes kalēja" - laimeskaleja.wordpress.com