Bērnudārzniekam piemērots saturs viedierīcēs
Mūsdienās teju katram pieaugušajam ir kāda viedierīce – viedtālrunis, planšetdators, portatīvais dators. Daļai pat vairāki no minētā. Līdz ar to likumsakarīgi, ka bērni ģimenē agri iepazīstas ar dažādiem „gadžetiem”.
Lai arī labā prakse būtu bērnu pēc iespējas ilgāk pasargāt no virtuālajiem kairinātājiem, realitātē to īstenot ir grūti, tāpēc šajā reizē izglītības psiholoģe un „Amigo iniciatīvas laimīgām ģimenēm” konsultante Sabīne Vilciņa palīdzēs saprast, kas ir bērnam piemērots saturs viedierīcēs.
Literatūrā pastāv dažādi ieteikumi, kad un kādā apjomā bērna
dzīvē būt jāienāk ekrāna laikam jeb laikam, ko atvase pavada,
skatoties viedierīcē animācijas filmas vai izmēģinot spēkus spēlīšu
spēlēšanā. Tāpat ir atšķirības, vai bērns virtuālo saturu patērē
viedtālrunī vai pie lielāka ekrāna. Taču galvenās vadlīnijas varētu
būt šādas – vecumā līdz trim gadiem bērnam ekrānos nebūtu jāskatās.
Vecumā līdz sešiem gadiem pie ekrāna kopā ar vecākiem pavadītajam
laikam nevajadzētu pārsniegt 20 minūtes dienā. Līdz desmit gadu
vecumam viena stunda dienā ir pilnīgi pietiekams pie viedierīces
pavadīts laiks. Lielākā vecumā, ieskaitot arī laiku, kas
nepieciešams mācību procesā, varētu būt līdz divām
stundām.
Un tomēr...
Skatoties realitātei acīs, jāatzīst, ka tikai nelielai daļai vecāku
izdodas īstenot iepriekš minēto, proti, pasargāt atvases no
pārmērīgas viedierīču lietošanas. Tas nozīmē, ka ikviena bērna
dzīvē agrāk vai vēlāk pienāk brīdis, kad mamma vai tētis iedod
parotaļāties ar tālruni. Reizēm vecāki pat ir sajūsmināti – re, kā
mazais ķipars cenšas pierausties tuvāk tālrunim! Un rindā pie ārsta
arī vieglāk sēdēt, ja mazā uzmanība pievērsta ekrānam. Un tā
pamazām bērns pierod pie viedierīces, un pierod arī vecāki, ka tik
viegli sev izdodas iegūt sākumā desmit, tad piecpadsmit un vēlāk
jau visas četrdesmit minūtes... Te varam vēlreiz atgādināt, ka
bērniem agrā vecumā tiešām nevajadzētu pavadīt laiku pie
viedierīces, taču, ja tas notiek, vecākiem jābūt atbildīgiem un
jārūpējas, lai saturs, ko mazais patērē, būtu atbilstošs viņa
vecumam.
Kas ir bērnudārzniekam atbilstošs
saturs?
Bērnudārznieka vecums ir plašs jēdziens. Tie ir bērni no 1,5 līdz 6
gadu vecumam. Ja nepilnus divus vai trīs gadus vecam bērnam
piemērots ir viena veida saturs, tad lielākiem jau var piedāvāt
kaut ko citu, vienlaikus atceroties, ka ikvienam no šiem vecumiem
satura piemeklēšana ieteicama caur izglītošanas un attīstīšanas
prizmu.
Krāsu mācība, skaitļi un dzīvnieku pasaule. Tiesa
gan – tematisku video vairāk ir angļu un krievu valodā, taču
atbilstoši video ir atrodami arī latviešu valodā. Svarīgi, lai
bērns video neskatītos vienatnē, bet kopā ar kādu no vecākiem, kas
var ar viņu par redzēto parunāt, piemēram, paskatīties, kur krāsas
vai minētie skaitļi ieraugāmi dzīvē.
Klausīšanās prasmes attīstīšana. Reizēm vecāki
vaicā padomu, kādas lietotnes izvēlēties lasītprasmes apguvei, taču
šis nav viennozīmīgs jautājums. Bērns līdz 3–4 gadiem mācās lasīt,
pirms vēl reāla lasīšana notiek. Mācīšanās ir atkarīga no tā, cik
daudz vecāki runājas gan savstarpēji, gan ar bērnu, cik daudz veido
dialogus. Svarīgi, vai lasa priekšā pasakas, kur ir bagātāka valoda
par to, ko lietojam ikdienā. Pētījumi pat rāda, ka līdz trīs gadu
vecumam, uzliekot bērnam vienkārši kādu saturu klausīties vai
skatīties, tiek novērots „valodas aklums”, tas nozīmē – bērns
informāciju slikti uztver, līdz ar to slikti veidojas tas vārdu
krājums, ko viņš izdzirdot saprot, lai arī neizmanto. Sākot no
četru gadu vecuma, varētu kopā ar vecākiem klausīties pasakas,
piemēram, vietnē „www.pasakas.net”.
Svešvalodu apguve. Zināms, ka bērni valodas apgūst
daudz vieglāk nekā pieaugušie. To noteikti vajag izmantot,
piedāvājot kvalitatīvus video, kas bērniem palīdzēs. Lūk, vietne,
kur meklēt dažādas lietotnes: „www.educationalappstore.com”. Svarīgi atcerēties, ka
nav tik būtiski, kas piesaista bērna uzmanību, jo valoda tiks
iemācīta paralēli aktivitātei.
Sižetiskas animācijas filmas. Pasaulē ir radītas
tūkstošiem un tūkstošiem animācijas filmu. Kā izvēlēties tās labās,
ko piedāvāt bērnam? Latvijā šobrīd bērnu vidū populāras ir par Lāci
un Mašu, cūciņu Pepu, Ķepu patruļu un aktuālie kino darbi. Ikvienā
no tiem var atrast gan jaukas un bērniem piemērotas lietas, gan arī
tādas, ko labāk nerādīt. Galvenais, lai piedāvātajā materiālā nav
vardarbības, jo to mazie ļoti ātri iemācās no video materiāliem.
Labāk izvēlēties saturu, kurā varoņi labdabīgā veidā tiek galā ar
grūtībām. Latviešu valodā var izmantot lietotni „Pasaku kino”.
Attīstošas spēlītes. Bērniem viedierīcē var
piedāvāt tādas spēles, kas attīsta loģisko domāšanu. Kā piemēru var
minēt lietotni „Gudrinieks”.
Svarīgi atcerēties!
• Lai arī vecākiem gribas savas atvases palutināt,
tomēr jāatceras, ka līdz skolas vecumam bērnam nav nepieciešams ne
savs tālrunis, ne planšete. Arī pašam vecākam ir jārāda labs
piemērs – ja gribam, lai bērns nelieto viedierīces, TV un citas
ierīces, pašiem jāatrod veids samazināt laiku, ko pavadām pie
viedierīcēm!
• Nevajadzētu bērnam viedierīces dot pirms miega –
tās radīs nevajadzīgu satraukumu, līdz ar to traucēs mierīgi iemigt
un kārtīgi izgulēties.
• Vecākiem jārūpējas, lai viedierīces nav pieejamas
bērna guļamistabā (arī vecākiem būtu jārāda labais piemērs un savs
telefons jāatstāj dzīvojamajā istabā!).
• Pārbraucieni mašīnā nav piemērots brīdis iedot
bērnam viedierīci.
• Tāpat svarīgi, lai, piemēram, maltīšu laikā vecāki
bērniem veltītu nedalītu uzmanību, nevis ar vienu aci sekotu
jaunumiem pasaulē.
Alternatīvas nodarbes un kopā pavadīts
laiks
Lai neveidotos situācija, ka viedierīces kļūst par pārāk būtisku
bērna ikdienas sastāvdaļu, pieaugušajiem jārūpējas, lai bērni
iepazītu citas nodarbes, ar ko aizpildīt savu laiku. Svarīgi, lai
atvasei būtu pieejami materiāli radošām nodarbēm, grāmatas, sporta
inventārs. Un ne mazāk svarīgi – lai vecāki būtu ieinteresēti
rotaļās kopā ar bērnu un veicinātu viņa zinātkāri un vēlmi
darboties.
Latvijas vecāku organizācija Mammamuntetiem.lv izdod izglītojošu žurnālu "Mammām un Tētiem. Bērnudārznieks". Tā mērķis uzlabot vecāku zināšanas par bērna vecumposma īpatnībām no 1,5 līdz 6 gadu vecumam, bērnu audzināšanu un disciplinēšanu bez vardarbīgām metodēm un emocionālo audzināšanu, bērnam piemērotu uzturu un sporta aktivitātēm, kā arī veicināt bērnu traumu samazināšanos.