9 idejas vecāku un bērnudārza komunikācijas veidošanai
Veiksmīga komunikācija starp pirmsskolas izglītības iestādi un bērna vecākiem ir nozīmīga bērnam draudzīgas bērnudārza vides veidošanā. Idejās, kā veidot pozitīvu komunikāciju starp bērnudārza skolotājām un bērnu vecākiem, dalās privātās pirmsskolas „Creakids” vadītāja Daina Kājiņa un skolu psiholoģe Judīte Iliško.
Lai vecāki savu acuraugu mierīgu sirdi varētu atstāt kādam
pieskatīšanā, viņiem vajag pārliecību, ka bērnam ikdienā šajā vietā
klājas labi. Viens no veidiem, kā šo pārliecību iegūt, ir
veiksmīgas komunikācijas veidošana starp bērnudārzu un vecākiem.
Jāuzsver, ka tā nav tikai bērnudārza atbildība – ar saviem
ierosinājumiem pie skolotāja var doties arī vecāki.
1. Individuālās sarunas ar vecākiem
Individuālajām sarunām starp vecākiem un audzinātāju par bērna
gaitām bērnudārzā, viņa attīstību, prasmju apguvi ir ļoti liela
loma pozitīvāku un ciešāku savstarpējo attiecību veidošanā. Šādas
sarunas ieteicamas reizi vai divas mācību gada laikā. Akcentējot
apgūtās prasmes, uzsverot pozitīvo attīstībā un norādot uz to, ko
nepieciešams uzlabot, lai veicinātu bērna izaugsmi, vecākiem tiek
ļauts daudz labāk izprast, kāda ir bērna attīstība kopumā, kas
izdodas labi un pie kā ir jāpiestrādā.
Ar šādām individuālajām sarunām veidojas ciešāka sadarbība starp
audzinātāju un bērnu vecākiem. Sarunas ļauj arī audzinātājām labāk
izprast bērna personību un vecāku uzskatus par bērna attīstību.
„Labā prakse ir šādas sarunas organizēt ar noteiktu regularitāti un
ar visiem vecākiem, jo diemžēl daudziem audzinātājiem ir ierasts uz
individuālām sarunām aicināt vecākus tikai situācijās, kad viņu
atvasei ir kādas grūtības,” iesaka skolas psiholoģe Judīte
Iliško.
2. Bērna skapītī zīmīte audzinātājai
Ir daudz dažādu ikdienas lūgumu, vēlmju un vajadzību, ko atcerēties
audzinātājām pilnīgi saprotamu iemeslu dēļ ir neiespējami. Tā dēļ
viegli var rasties pārpratumi starp vecākiem un audzinātājām.
Protams, viens variants ir pateikt, ka personāls to visu nevar ne
atcerēties, ne īstenot, saglabājot neapmierinātību abās pusēs, bet
otrs variants – meklēt risinājumu un domāt, kā atvieglot
audzinātāja darbu un vienlaikus uzklausīt vecāku vēlmes.
Nereti uz sarunu audzinātāji aicina tos vecākus, kuru bērniem ir kāda veida grūtības, tāpēc bieži vien vecāki nelabprāt atsaucas uz šādiem aicinājumiem.
Lielisks risinājums šai problēmai ir privātajā pirmsskolā
„Creakids” īstenotā ideja par „kabatiņām” pie bērnu skapīšu durvīm,
kurās vecāki var ielikt lapiņu ar uzrakstītu savu vēlmi vai
norādījumiem par to, kas bērnam jāuzvelk, jādara vai jāatceras. Tā
nav vienkārši skapītī ielikta zīmīte, bet pie bērna skapīša durvīm
īpaši ierīkota speciāla aploksnei līdzīga kabatiņa, kurā var ielikt
un tādējādi nodot sev svarīgu informāciju: gan vecāki audzinātājai,
gan arī audzinātāja vecākiem un nepieciešamības gadījumā vecāki
vecākiem.
Lai arī šī metode biežāk tiek izmantota mazāko bērnu grupiņās,
kurās bērns pats vēl nemāk izstāstīt un nodot vecāku lūgumu, tā ir
liekama lietā arī vecākajās grupiņās.
3. Bērna skapītī iknedēļas zīmīte ar pozitīvo par
bērnu
Ikvienam ir būtiski apzināties, ka viņu kāds novērtē un redz viņā
labas lietas. It īpaši tiem bērniem, kuru uzvedībā novērojamas
negatīvas iezīmes. Novērtējot, ieraugot bērnā pozitīvo, vecāki
kļūst atvērtāki sadarbībai ar audzinātāju. „Ja visu laiku ir tikai
aizrādījumi un nosodījumi, vecākiem nav vēlmes sadarboties, gluži
pretēji – tikai distancēties. Tam nevajag būt plašam sarakstam, bet
vienai lietai, ko audzinātājas ir pamanījušas nedēļas laikā,
piemēram, mazais palīdzējis citiem bērniem sakārtot mantas, šonedēļ
bijis īpaši centīgs vizuālās mākslas nodarbībās; sportā ievēro
skolotāja instrukcijas; pieklājīgs pret citiem bērniem; pats ļoti
labi tiek galā ar saģērbšanos un tamlīdzīgi,” skaidro Judīte
Iliško.
4. Slēgtā „Facebook” grupa
Vecākiem ir svarīga bērna labsajūta bērnudārzā, un, protams, viens
no veidiem, kā par to pārliecināties, ir aprunāties ar grupiņas
skolotāju. Tomēr ne vienmēr no rīta vai vakarā tam atliek
laiks.
Lai radītu vecākos sirdsmieru un arī sniegtu pilnvērtīgu
priekšstatu par bērnu gaitām dienas laikā, pirmsskolā „Creakids”
katrai grupiņai ir izveidota visu vecāku akceptēta slēgtā
„Facebook” grupa, kurai pieeja ir vienīgi vecākiem un bērnudārza
darbiniekiem. Tajā ik dienu skolotājas vai skolotāju palīgi ievieto
bildes un informāciju par konkrētajā dienā interesantākajām
nodarbēm, mirkļus no mācību procesa vai arī no atpūtas brīžiem un
ēdienreizēm.
Tāpat slēgtajā grupā ir iespēja uzzināt par gaidāmajiem notikumiem
bērnudārzā un dažkārt tiek ieliktas aptaujas, ja ātri nepieciešams
iegūt vecāku viedokli kādā konkrētā jautājumā. Informāciju, kas
iegūta slēgtajā „Facebook” grupā, vecāki vakarā veiksmīgi var
izmantot sarunām ar bērnu, pārrunājot dienas gaitā piedzīvoto.
5. Mēneša plāns e-pastā
Noderīgi un vecākiem labi palīdz grupiņas darbošanās plāni ilgākam
periodam, piemēram, mēnesim. Katra mēneša sākumā grupiņu skolotājas
vecākiem var nosūtīt e-pasta vēstuli ar attiecīgā mēneša plānu.
Tajā ir ieskats un darba plāns katrai konkrētajai dienai,
informācija par svarīgākajiem mēneša notikumiem un jubilāriem. Ja
kādā no aktivitātēm ir nepieciešama vecāku līdzdalība vai arī kaut
ko nepieciešams sagādāt, arī par to ģimenes uzzina mēneša sākumā
izsūtītajā informatīvajā materiālā, līdz ar to mamma un tētis var
plānot gan laiku, gan nepieciešamo resursu sagādi. E-pasta vēstulē
var norādīt arī informāciju, kas attiecas uz konkrēto bērnu,
piemēram, Mārtiņam būs nepieciešamas zaķa ausis uzvedumam, savukārt
Elizabetei vajadzēs baltu blūzīti tautas dejām.
6. Vecāku iesaiste bērnudārza dzīvē
Lai arī vecākiem ikdienā ir savs darbs un savas darīšanas, ļoti
būtiska ir iesaiste bērnudārza dzīvē. Un šajā gadījumā iniciatīvai
tomēr jānāk no pirmsskolas izglītības iestādes – vietas, kas plāno
un organizē bērnu ikdienu, līdz ar to labi redz situācijas, kur
vecāki var būt lieli palīgi. Ja aicinājums vecākiem nākt uz dārziņu
un pastāstīt par savu profesiju ir salīdzinoši zināma aktivitāte,
tad mazliet neparasts būs aicinājums vecākiem uz maiņām ierasties,
lai bērniem pirms diendusas izlasītu pasaciņu. Tas ļaus ne tikai
bērniem iepazīt vecākus, bet arī vecākiem – citus bērnus, kā arī
redzēt savu atvasi mammai un tētim neierastā situācijā.
Var būt arī ar izglītību saistīti uzdevumi, piemēram, bērnam mājās
kopā ar vecākiem jāsameklē interesanti fakti par valsti, par kuru
bērni tajā brīdī mācās, kā arī jāizdomā, kā to interesanti parādīt
citiem bērniem. Norunātā dienā bērni ne tikai parāda veikumu, bet
arī, vecākiem palīdzot, rīko attiecīgās valsts nacionālo ēdienu
mielastu. Un tajā mīļi aicināti pievienoties arī vecāki.
7. Pārgājienā pie citiem bērniem
Komunikācija nav tikai saziņa par praktiskiem jautājumiem, tā ir
arī kopības un piederības izjūtas veidošana. Viens no veidiem, kā
to izdarīt, ir neparasta pārgājiena organizēšana (protams, ja to
atļauj attālumi). Pārgājiena mērķis – apciemot katra grupiņas
biedra mājokli un izpildīt uzdevumu. Priekuļu pirmsskolas
izglītības iestādes „Mežmaliņas” Sprīdīšu grupiņas skolotājas pirms
pārgājiena vecākiem bija lūgušas sagatavot kādu pārsteigumu, kas
sākas ar bērna burtu. Rezultātā agrā rudenī bērni vienā pagalmā
atrada izgreznotu Ziemassvētku eglīti, citā – zivju eļļu spēkam un
izturībai.
8. Bērnudārza sakopšanas darbi
Lai arī pirmsskolas izglītības iestādēs ir personāls, kas rūpējas
gan par telpu tīrību, gan arī āra vides sakārtošanu, reizi sezonā
var rīkot apkārtnes sakopšanas talku. Tajā var piedalīties ikviens
vecāks kopā ar savu bērnu. Taču šajā aktivitātē būtiskākais ir ne
tik daudz paveiktais darbs (lai gan bērni ir patiesi laimīgi,
redzot pašu paveikto!), bet kopā būšana. Noslēgumā var organizēt
nelielu pasēdēšanu ar zupas vārīšanu vai sviestmaižu
gatavošanu.
9. Liecību izsniegšana
Pirmo liecību parasti bērns saņem, uzsākot skolas gaitas. Taču arī
bērnudārznieku vecākiem būtu svarīgi saņemt atgriezenisko saiti –
kā bērnam gājis, kā veicies, kas izdevies. Šādas liecības var
izsniegt, piemēram, pirms vasaras brīvdienām, kad daļa bērnu kopā
ar vecākiem vasaru pavadīs atpūšoties vai ceļojot. Tas, ka
audzinātāja kopā ar palīgiem būs apkopojusi ziņas par bērna
izaugsmi un panākumiem, palīdzēs vecākiem ieraudzīt, ko ikdienā
viņu atvases apgūst un kā viņi var palīdzēt skolotājām.
10. Pateicība vecākiem
Pateicību var izteikt mutiski, kopējā vecāku sapulcē, izlikt pie
informācijas dēļa. Svarīgi saprast, kā būtu iespējams iesaistīt
jebkuru no vecākiem. Kam var uzticēt organizēšanas pienākumus, kam
sagādes pienākumus utt. Novērtējot vecāku ieguldījumu, viņiem būs
stimuls iesaistīties atkārtoti. Un, starp citu, šādas pateicības
pie ziņojumu dēļa var piespraust arī vecāki audzinātājām.
Latvijas vecāku
organizācija Mammamuntetiem.lv izdod izglītojošu žurnālu "Mammām un
Tētiem. Bērnudārznieks". Tā mērķis uzlabot vecāku zināšanas par
bērna vecumposma īpatnībām no 1,5 līdz 6 gadu vecumam, bērnu
audzināšanu un disciplinēšanu bez vardarbīgām metodēm un emocionālo
audzināšanu, bērnam piemērotu uzturu un sporta aktivitātēm, kā arī
veicināt bērnu traumu samazināšanos, kā arī sniegt izglītojošu, uz
pētījumiem bāzētu informāciju par priekšnosacījumiem bērna
veselīgai emocionālajai audzināšanai, viņa vajadzībām, kā arī
aktuālajiem jautājumiem veselības veicināšanā.