Ja vecākiem atšķiras uzskati bērna audzināšanā. Trīs situācijas un trīs risinājumi
Tikai ideālajā pasaulē ir tā, ka vecākiem itin visā, kas skar bērnu audzināšanu, ir vienots viedoklis. Reālajā dzīvē, nākuši no dažādām vidēm un ieguvuši dažādas pieredzes, divi pieauguši cilvēki var būt ar atšķirīgām izpratnēm, kas ir pareizi un kas – nav. Tomēr pārim ir jāvienojas par vienu kopīgu audzināšanas koncepciju.
Bērnam ir jāredz, ka tētis un mamma, un, ja vajadzīgs, arī vecvecāki darbojas kā viena komanda. Trīs domstarpības raisošas situācijas analizē klīniskā psiholoģe, psihoterapeite Līga Bernāte.
„Nav nepieciešamības, lai vecākiem pilnībā sakristu viedoklis
visos jautājumos. Bērnam ir vajadzīgas dažādas pieredzes. Turklāt
ar katru no vecākiem bērnam veidojas savas attiecības. Tomēr ir
svarīgi, lai vecāki ir vienoti galvenajos audzināšanas principos un
brīžos, kad viedokļi krasi atšķiras, spētu savaldīties un meklēt
kompromisus bez bērnu iesaistes un klātbūtnes,” skaidro
psihoterapeite Līga Bernāte.
Konsekvences ievērošana
Nav ieteicamas situācijas, kad vienkāršos, ikdienišķos jautājumos
nav konsekvences, piemēram, vienu dienu var doties gulēt ar
netīrītiem zobiem, citā reizē zobu tīrīšana tiek panākta ar traci.
Ja ir vienošanās, ka savas mantas katru vakaru bērns saliek
atvilktnē, tad tas tiešām notiek katru vakaru. Noteikumi mazina
stresu un padara bērna dzīvi harmoniskāku, jo viņš zina, kā
uzvesties un kas kurā situācijā no viņa tiek gaidīts.
Īpaši svarīgi tas ir mazu bērnu vecākiem, kuru acīs mamma un tētis
ir nevainojami. Mazu bērnu acīs vecākiem vienmēr ir taisnība. Tikai
augot, bērni saprot, ka prasības un noteikumi var atšķirties, ka
mammai un tētim var būt dažādi viedokļi un tas nav nekas briesmīgs.
Tāpat bērniem jāpieņem, ka daži noteikumi paliek nemainīgi
vienmēr.
Ja vecāku viedokļi ir ļoti pretrunīgi un nav konsekventi, bērnos var rasties apjukums un nedrošības izjūta. Kā lai saprot, kurā brīdī kā ir pareizi uzvesties un izturēties?
Ja vecāku viedokļi ir ļoti pretrunīgi un nav konsekventi, bērnos var rasties apjukums un nedrošības izjūta. Kā lai saprot, kurā brīdī kā ir pareizi uzvesties un izturēties? Kādi ir dzīves noteikumi, ja vecākiem ir tik atšķirīgas nostājas? Īpaši grūti ir tad, ja vecāki uz bērnu „nepaklausību” jeb atšķirīgu izpratni par noteikumiem reaģē ļoti emocionāli, ir sašutuši, dusmojas, varbūt pat raud. Ar laiku šādas situācijas bērnam iemāca manipulēt un melot, sakot: „Bet mamma atļāva...”, „Bet tētis teica...” Faktiski to netieši vai citreiz pat tieši ir atbalstījuši paši vecāki, nenosakot skaidri saprotamus un nepārprotamus noteikumus.
Ja tomēr nesakrīt
Vecākiem vajadzētu bez bērna klātbūtnes parunāt par to, kāpēc
katram ir savs redzējums par situācijas iespējamajiem risinājumiem.
Kādas ir vecāku bažas? Kāda ir vecāku pieredze, jo visbiežāk pašu
bērnības, bērnudārza un skolas pieredze ietekmē to, ko pieaugušie
māca un ko prasa no saviem bērniem.
Svarīgākais, lai atrastu kopīgi valodu savā starpā un arī ar
bērniem, ir vecāku spēja būt atklātiem pret sevi un ieklausīties
vienam otrā, lai saprastu, kāpēc un kā ir izveidojušies konkrētie
audzināšanas uzskati. Svarīgi apzināties, ka audzināšana nenozīmē
cīnīties par vai pret kaut ko, parādīt, kam ģimenē ir lielāka vara,
bet gan rīks, kas ir nepieciešams, lai bērni varētu augt veseli,
zinātkāri un priecīgi.
Savstarpēja saruna un piekāpšanās palīdzēs atrast labākos
risinājumus, kas der katrai ģimenei, lai tajā visi varētu justies
labi, ērti un droši, nepadarot ikdienas lietas neciešamas un
pieņemot, ka visi audzināšanas principi, bērniem augot un vecākiem
kļūstot zinošākiem, mainīsies. Bērniem pieaugot, arī viņi var tikt
iesaistīti lēmumu pieņemšanā, lai kopīgi izveidotu principus, kurus
ievēro visa ģimene.
TRĪS SITUĀCIJAS
Izkauties vai diplomātiski runāt?
Māris (5 gadi) ir pamatīgi sastrīdējies ar savu bērnudārza grupiņas
biedru Andri. Vakarā viņš izstāsta mammai un tētim, ka nu gan viņš
draugam „sados”. Tētis dēlu atbalsta, sakot, ka puiši savas
attiecības ļoti labi var risināt izkaujoties. Mammas viedoklis ir
tieši pretējs – sist pretī nedrīkst, ir jāizrunājas. Rodas
domstarpības, jo tētis negrib, lai puika izaug par vārguli, bet
mamma negrib, lai dēls ir kauslis.
Ko darīt? Vienalga, kā puika rīkosies, vienu no
vecākiem viņš apbēdinās, bet viņam jau tāpat ir daudz emociju par
to, kas notika dārziņā. Ko darīt un kā palīdzēt bērnam, nepārvēršot
šo situāciju par ģimenes strīdu?
Visbiežāk mēs rīkojamies vai nu pilnīgi pretēji tam, kā rīkojās
mūsu vecāki, vai darām to pašu, ko viņi, jo mūsu pieredze mūs
apmierina. Piemēram, ja tētim, kad viņš bija mazs puika, bērnībā
citi sita un darīja pāri, tad viņš negrib, lai to pašu piedzīvo
viņa dēls. Tāpēc reakcija ir – sit atpakaļ. Vai arī tieši pretēji –
ja tētis bija „pirmais puisis ciemā”, visi viņu respektēja, viņš
sagaida, ka dēls būs „īsts vīrietis”. Audzināšanas modeļus mēs
parasti izvēlamies neapzināti, taču saistībā ar bērnībā
pieredzēto.
Pats galvenais, lai vecāki mēģina būt atklāti pret sevi un ieklausās viens otrā, lai saprastu, kāpēc un kā ir izveidojušies konkrētie audzināšanas uzskati un ka audzināšana nenozīmē cīnīties par vai pret kaut ko, bet gan ir rīks, kas nepieciešams, lai bērni varētu augt veseli, zinātkāri un priecīgi.
Situācijā, kas norisinājusies dārziņā un mājās, jāsaprot, ka bērni
strīdas un pat sakaujas. Tas ir dabiski, bet šāds konfliktu
risināšanas veids nedrīkst kļūt par ikdienas sastāvdaļu. Ļoti
svarīgi šajā gadījumā rīkoties tā, lai bērnam netiek darīts pāri
katru dienu, tādējādi iemācot viņu kļūt par upuri. Vecākiem
noteikti būtu jārunā ar audzinātāju, lai noskaidrotu šā konkrētā
notikuma apstākļus, bet nav par katru situāciju jāskrien uz
bērnudārzu. Nedrīkst arī audzināt un bārt citus bērnus.
Ja runājam par veidiem, kā bērni risina konfliktus, tad šeit ir
nozīme arī dzimumam. Pētījumi rāda, ka puikas ir daudz fiziskāki,
ķermeniskāki, proti, atšķirībā no meitenēm strīdus viņi risina,
viens otru izaicinot, bakstot un pat izkaujoties. Savukārt
meitenes, kas no dabas ir vairāk tendētas uz komunikāciju, arī
strīdu laikā vairāk dara pāri ar vārdiem.
Jāatceras, ka bērnudārzā bērni vēl tikai mācās sociālās prasmes.
Viņu valoda tikai turpina attīstīties. Ne visi sešgadnieki spēs
konfliktsituācijās veiksmīgi tikt galā, tikai runājot – tas ir,
pateikt, kā jutās, kas nepatika utt. To pat neprot visi pieaugušie
– strīdēties, nepaceļot balsi –, tāpēc šādas prasmes gaidīt no
bērniem nav īsti adekvāti.
Pirms bērnu sūtām izkauties vai izrunāties, būtu svarīgi ļaut viņam
runāt un izreaģēt emocijas mājās, izstāstot visu notikušo no sava
skatupunkta. Vecāku uzdevums būtu aktīvi klausīties, atspoguļot
emocijas, lieki neprašņāt un nemācīt, kā būtu jārīkojas. Tikai pēc
tam, kad bērns ir kļuvis mierīgāks, var pārrunāt, ko darīt rīt un
kādas ir iespējas situāciju risināt. Var mudināt bērnu pastāstīt,
kā viņam šķiet, kā jūtas un ko domā otrs bērns?
Ne vienmēr bērni bērnudārznieka vecumā ir spējīgi sarunāties, jo
runas prasmes atšķiras. Turklāt bieži vien iepriekšējās dienas
notikumi mazajiem vairs nav aktuāli. Vienlaikus nedrīkst bērnu
mācīt, ka viņš nekad nedrīkst sist pretī, jo ir situācijas, kad ir
nepieciešams sevi aizstāvēt. Pretējā gadījumā bērns var ļoti viegli
kļūt par upuri, kuru grūsta un pazemo, jo viņš jau neko nedarīs
pretī un sevi neaizstāvēs.
Veselīgais uzturs pret frī kartupeļiem
Mazā Kārlīša (4 gadi) ģimenē ir radušās domstarpības. Tētis ir
atļāvies aizvest dēlu uz ātro uzkodu restorānu un nopirkt visu mazo
bērnu prieku – frī kartupeļus ar kečupu. Nodevīgo tomātu mērces
pleķi uz krekliņa mamma uzreiz pamana, un vecāku vidū sākas strīds
par to, kā var bērnam atļaut ēst tik neveselīgi!
Ko darīt? Veselīgs uzturs ir jauno vecāku
jājamzirdziņš. Īpaši ar to mēdz aizrauties tieši mammas, kas seko
jaunākajiem veselīga uztura blogiem un meklē neparastākas receptes,
ar kurām pievērst atvasi veselīgai ēšanai. Kopumā atbalstāma ideja.
Tētis ir gatavs pievērt acis uz ēšanas lietām un uzskata, ka reizēm
var gan našķēties, gan ēst neveselīgi. Šādā ģimenē svinības vai
pasākumi ārpus mājas bērniem un vecākiem var izvērsties diezgan
saspringti, ja pieaugušie nebūs atraduši kompromisu.
Būtu labi, ja vecāki tomēr spētu savstarpēji vienoties, kādās
situācijās tiek pievērtas acis uz veselīgo ēšanu, lai sīki
pārkāpumi nekļūtu par iemeslu lieliem strīdiem un vēlmei slēpties
un melot par nodarīto.
Ir iespējami kompromisi. Piemēram, kad tētis iet ar bērniem kaut
kur ārpus mājas, viņi ēd to, ko vēlas. Mamma to zina, tas nav
noslēpums, un bērniem nesākas panika vai vainas sajūta, kad uz
apģērba uzpilējis kečups. Mamma nebūs dusmīga uz bērniem un nebārs
tēti. Savukārt tētis respektē, ka mājās tiek ēsts veselīgi, un
neizsaka nievājošas piezīmes par veselīgu uzturu. Viņš pat
neizvairās no salātu ēšanas!
Adekvāti būtu, ja mamma pati censtos tikt galā ar bailēm, kas
saistītas ar ēšanu, spētu izveidot veselīgas attiecības ar ēdienu
un mācītu to arī bērniem. Ir situācijas un vietas, kur bērni var
našķēties ar kaut ko mazāk veselīgu un svinēt, neuztraucoties par
pārmetumiem.
Jāatzīst, ka neviena galējība nav laba, arī tad, ja runa ir par
tādu visnotaļ atbalstāmu lietu kā veselīgs uzturs. Pārlieku stingru
un principiālu vecāku bērni viesībās nosēž visu dienu pie popkorna
vai čipsu trauka, kamēr citi bērni spēlējas.
Gan jau paspēs izgulēties!
Elizabetes (5 gadi) mamma regulāri sastrīdas ar meitenes
tēti, jo abi nav vienisprātis par gulētiešanas laiku. Mamma vēlas,
lai tas katru vakaru notiek laikus, turklāt vienā un tajā pašā
laikā, taču tētis mēdz nostāties meitas pusē, sakot, ka gan jau
mazā paspēs izgulēties. Rezultātā faktiski katrs vakars izvēršas
par lielu traci, kas arī ievelkas.
Ko darīt? Vienam no vecākiem ir jābūt tam, kas
atgādina laiku, noteiktu vakara rituālu secību, bet otram – kurš to
atbalsta. Svarīgi atcerēties, ka nevienam nepatīk būt sliktajam
vecākam, mammai un tētim nav jākonkurē savā starpā, bet jāpadomā
gan par bērnu, gan savām vajadzībām un interesēm. Pietiekami ilgs
miegs ir svarīgs bērnu veselībai un tam, lai nākamā dienā viņš
nebūtu kašķīgs. Vienlaikus daudz maz vienāds gulētiešanas laiks
nozīmē to, ka vecāki var plānot savu vakaru, ir vieglāk bērnus
nolikt gulēt un no rīta piecelt, kas padara vakaru/rītu patīkamāku
un ērtāku visiem.
Apkopojot var teikt, ka pats galvenais, lai vecāki mēģina būt atklāti pret sevi un ieklausās viens otrā, lai saprastu, kāpēc un kā ir izveidojušies konkrētie audzināšanas uzskati un ka audzināšana nenozīmē cīnīties par vai pret kaut ko, bet gan ir rīks, kas nepieciešams, lai bērni varētu augt veseli, zinātkāri un priecīgi. Savstarpēja saruna un piekāpšanās palīdzēs atrast labāko risinājumu, kas der katrai ģimenei, lai tajā visi varētu justies labi, ērti un droši, nepadarot ikdienas lietas neciešamas. Vēl svarīgi atcerēties, ka visi audzināšanas principi, bērniem augot un kļūstot vecākiem un zinošākiem, mainīsies. Bērniem pieaugot, arī viņi var tikt iesaistīti, lai kopīgi izveidotu principus/noteikumus, kurus ievēro visa ģimene.
Izmantotā literatūra:
1. Strahan, E. Y.; Dixon, W. E; Banks J. B. Parenting
With Reason: Evidence-based Approaches to Parenting Dilemmas. New
York: Routledge, 2010.
2. Ginott, H. G.; Ginott, A.; Goddard, H. W. Between
Parent and Child: Revised and Updated: The Bestselling Classic That
Revolutionized Parent-Child Communication. New York: Random House;
London: Hi Marketing, 2004.