Mājas ikdienas darbu apgūšana bērniem no 3 līdz 7 gadu vecumam pēc Montesori sistēmas
Uzskata, ka spēkiem atbilstošus pienākumus bērnam mājās var uzticēt, sākot no visagrākā vecuma. Montesori sistēmā viens no pirmajiem mazulim uzticamajiem darbiem ir savu mantu savākšana, tāpēc praktiski pirmais mazais pienākums var parādīties, tiklīdz bērns iemācās un saprot, ko nozīmē pēc sevis novākt un salikt vietās rotaļlietas.
Konsultē Montesori pirmsskolas „Rīgele” vadītāja Aļona Zmitroviča.
Pašaprūpes un kārtības pamatus bērns iemācās līdz 4–6 gadu vecumam. Šīs nodarbes ir viens no paņēmieniem, kā ieradināt atvasi rūpēties par vidi sev apkārt, vienlaikus attīstot arī citas noderīgas prasmes – spēju šķirot, grupēt, satvert, koordinēti darboties.
Ieteikumi, kā organizēt Montesori mācības mājās
Metodiku ļoti ērti var izmantot ne tikai mācību iestādēs, bet arī darbojoties ar bērnu mājās. Lai mācīšanās būtu efektīva, svarīgi ir radīt bērnam ērtu un viņa augumam piemērotu vidi – atbilstoša izmēra galds, krēsls, pakāpieni, darba materiāli, ar kuriem mazais var darboties bez pieaugušā aktīvas līdzdalības.
1. Organizē mājas vidi tā, lai bērns pats var aizsniegt, paņemt, atrast to, kas viņam ir vajadzīgs, nelūdzot vecāku iesaistīšanos. Rotaļlietas un darbošanās materiālus novieto mazajam pieejamā vietā. Visu, kas ir bīstams, novāc no redzesloka. Rotaļlietu daudzumam ir jābūt tādam, lai pats bērns varētu aiznest ar nelielu palīdzību.
2. Iegādājies mēbeles, kas ir piemērotas bērna augumam.
3. Noliec virtuvē un vannas istabā pakāpienu, lai bērns pats var aizsniegties līdz izlietnei, nomazgāt rokas vai savus pusdienu traukus.
4. Ģērbtuvē piestiprini pakaramos, kuri ir pieejami bērna augumam. Tā viņš iemācīsies sakārtot savas drēbes patstāvīgi.
5. Pērkot apģērbu, padomā, lai bērns pats varētu apģērbties. Mazāk sarežģītu konstrukciju, šņorīšu un ļoti mazu, neaizsniedzamu podziņu.
6. Esi kritisks, pērkot rotaļlietas. Izvēlies konkrētas iemaņas attīstošas mantiņas, bet veikala plauktā atstāj košas, spožas, skaļas skaņas izdodošas plastikāta lietas, kas ir izveidotas pēc principa „viss vienā”.
7. Nedod visas jaunās mantiņas uzreiz. Ne vairāk kā viena jauna rotaļlieta vienā reizē, ļaujot to kārtīgi izpētīt.
8. Aicini bērnu iesaistīties mājas pienākumu veikšanā. Uztici vienkāršus darbiņus. [3]
Vecumam atbilstoši pienākumi
3 gadi
- Savākt savas mantas, ko mazais sāk apgūt jau no 1–1,5 gadu vecuma.
- Tīrīt zobus un saķemmēties. Vecāki vienmēr palīdz pārtīrīt zobus pēc tam, kad tos ir tīrījis bērns, jo šajā vecumā patstāvīgi kvalitatīvi to izdarīt nevar.
- Patstāvīgi noģērbties un ar nelielu mammas vai tēta palīdzību arī apģērbties.
- Salikt plauktā grāmatas un rotaļlietas.
- Uzklāt galdu ģimenes ēdienreizei, saliekot uz galda glāzes, galda piederumus, salvetes.
- Saslaucīt paša izlietu ūdeni.
- Aiznest netīrās drēbes uz veļas grozu.
- Pagatavot sev sviestmaizi, piemēram, spēt uzsmērēt mīkstu sviestu, uzlikt sieru.
- Aplaistīt puķes – ar pieaugušā palīdzību, kontrolējot ūdens daudzumu.
4 gadi
- Var mācīties katru rītu un vakaru saklāt savu gultu ar vecāku palīdzību.
- Noslaucīt putekļus.
- Izdekorēt ēdienu, piemēram, mammas ceptos kēksiņus.
- Izdekorēt savu istabu svētkiem.
- Darboties kopā ar pieaugušajiem dārzā un mājās.
- Palīdzēt mazgāt traukus.
- Prast notīrīt dārzeņus ar drošu mizojamo ierīci.
- Barot un rūpēties par savu mājas mīluli.
5 gadi
- Uzklāt un saklāt savu gultu bez pieaugušo palīdzības.
- Piedalīties dzīvokļa uzkopšanā. Vecākiem jāsagādā lietas, ko mazais var ērti izmantot savos darbos.
- Spēt samaksāt ar vecāku doto naudu par sīkiem pirkumiem.
- Mācīties sasiet apavu auklas un novākt savas drēbes.
6 gadi
- Izsūkt putekļus ar putekļsūcēju.
- Aplaistīt puķes.
- Izvest pastaigāties suni, ja tāds ir.
- Iznest atkritumu spaini.
- Prast salikt skolas somu.
- Uzklāt galdu.
- Pats izvēlēties un komplektēt sev apģērbu.
- Rūpēties par puķēm – patstāvīgi.
7 gadi
- Izgludināt vienkārša piegriezuma apģērbu.
- Pats iet gulēt un no rīta ar modinātāju pamostas.
- Aiz sevis sakopt tualeti un vannas istabu.
Rotaļas, kas uzlabo pašaprūpes iemaņas
- Vissaistošākā spēle bērnam ir iesaistīties ikdienā mājas dzīvē, izmantojot piemērotus darba rīkus.
- Lūdz bērnu sašķirot tikko izmazgātās zeķes pa pāriem.
- Parādi bērnam, kā var saritināt un atritināt paklāju.
- Mēģini bērnu iemācīt uzmanīgi pārnēsāt krēslu, klusītēm to nolikt uz grīdas, mierīgi apsēsties un piecelties.
- Bērnam no viena spaiņa jāpārlej ūdens citā spainī, izmantojot mazus trauciņus – tasītes, pudelītes, kādu kausiņu utt.
- Sagatavo trīs krūzes – vienā no tām ir ūdens. Pa rokai jābūt arī sūklim jeb lupatiņai. Iemāci bērnam, kā pacelt krūzi ar ūdeni, kā nolikt un kā pārliet ūdeni no vienas citā. Ja ūdens nolejas, bērns pats to ar sūkli saslauka.
- Aicini mazo sašķirot drēbes likšanai veļasmašīnā, nosakot, kā jāšķiro – pēc krāsas, izmēra u. tml. Kad mamma salikusi veļu veļasmašīnā, ļauj bērnam nospiest „start” pogu.
- Aicini bērnu pagatavot salātus vakariņām, saplūkājot salātu lapas, pievienojot tomātus, gurķa šķēles un samaisot visu ar salātu stangām vai divām karotēm.
- Iedod sūkli, bļodu ar trauku mazgājamo līdzekli un palūdz nomazgāt rotaļlietas, vispirms parādot, kā to darīt.
- Lai pārlietu ūdeni, var izmantot piltuvi. Bet šoreiz lūdz bērnam, lai atrod kādas pudelītes vai citus traukus ar šauru kakliņu.
- Bērns no pipetes pilina šķidrās ziepes ūdens bļodiņā. Pēc tam ar salmiņu sajauc putās.
Nepieciešamās lietas: gaisa balons, glāze, pudelīte, formiņa. Bērns no trauka ar ūdeni lej gaisa balonā, vērojot, kā ūdens ieņem balona formu. Pēc tam ūdeni izlej atpakaļ un lej citā traukā, atkal vērojot, kā tas plūst. (No 3 gadu vecuma.) - Pagatavo kvadrāta formas rāmi no divām auduma pusēm, piestiprinot to ar drošības adatām vai saspraudēm. Parādi bērnam, kā aizpogāt, aizsiet, sasiet lietas, ko pati esi viņam sagatavojusi.
- Bērns uzvelk priekšautu, uzrota apģērba piedurknes. Uz grīdas tiek paklāts materiāls, ko nav žēl noķēpāt, uz tā uzliek bērna zābakus, kurpju tīrāmo suku un apavu krēmu, lupatiņu apavu uzspodrināšanai – visu, kas nepieciešams, lai notīrītu apavus. Sākumā pieaugušais parāda, kā tas jādara, pēc tam bērns to dara patstāvīgi.
- Bērns uzvelk priekšautu, nomazgā rokas. Uz galda tiek nolikti divi dēlīši: viens maizei, otrs – sieram. Piepalīdzot tiek sagriezta maize, tad siers, un bērns pats taisa sviestmaizes, ko skaisti kārto uz šķīvja.
- Bērnam iedod sūkli un trauku mazgājamo līdzekli, pamāca, kas darāms, un divos atsevišķos traukos var sākties trauku mazgāšana. Sākumā bērns mazgā, tad skalo, pēc tam ar dvieli noslauka nomazgātos traukus, bet noslēgumā – uzkopj darba vietu.
- Bērnam iedod birsti un parāda, kā jāslauka grīda. Kad gruži vai putekļi saslaucīti vienā kaudzē, bērns pats ņem mazo lāpstiņu un saslaucīto uzslauka uz tās, pēc tam pats visu izber atkritumu maisā.
- Bērnam jāļauj pašam uzasināt zīmuļus, kas no krāsošanas un zīmēšanas nolūzuši. Pēc tam pašam arī jāļauj atkritumu maisā izbērt zīmuļu asināmās tvertnes saturu.
Izmantotā literatūra:
1. Helminga, H. Montesori pedagoģija. Rīga: Jumava, 2006.
2. Montessori, M. Spontaneous Activity in Education.
3. Višķere, Z. Spēlējies un audz! Montesori pedagoģijas iedvesmotas attīstošās rotaļas pirmsskolas vecuma bērniem. Rīga: Jumava, 2017.