Viedierīču jēgpilna lietošana dažādos vecuma posmos. Kas jāzina vecākiem?
Kā panākt, lai aizraušanās ar virtuālo pasauli un viedierīču lietošanu neapdraud pilnvērtīgu miegu, laiku ēdienreizēm, pastaigām, laiku sarunām ģimenē un arī mācībām.
Vadošais mobilo sakaru operators “Tele2” kopā ar ekspertiem ir sagatavojis padomus viedierīču laika kontrolei un jēgpilnai izmantošanai, lai tās būtu palīgs ikdienā, nevis traucēklis.
Bērnudārzniekam
Telefons tikai izņēmuma situācijās
• Mūsdienu vecāku lielākais izaicinājums – audzināt
bērnu tā, lai līdz 3 gadu vecumam viedierīces netiktu
ierādītas;
• Ap šo vecumu būtu pieļaujams, ja bērnam paskatīties
multenīti telefonā piedāvātu tikai izņēmuma situācijās, piemēram,
ja ir piespiedu dīkstāve, gaidāms garāks pārlidojums ar lidmašīnu,
jāuzturas slimnīcā;
• Agrīna bērnu pieradināšana pie filmiņām viedierīču
ekrānos, bērnam nozīmē pārlieku aktīvu vizuālo stimulāciju. Ja
attēls nemitīgi ņirb gar acīm, grūti koncentrēt uzmanību, mazais
pie tā pierod, tas šķiet gana saistoši, tāpēc multenīte telefonā
viegli izkonkurē citas radošas aktivitātes, kas daudz vairāk nāktu
par labu bērna attīstībai, piemēram, likt puzles, darboties ar
klucīšiem.
• Bērni līdz divu gadu vecumam vairāk mācās no tiešas
komunikācijas dzīvē nekā no virtuāliem video. Ja agrīnā bērnībā
tiek dota viedierīču visatļautība, iznākums var būt valodas
attīstības traucējumi, kam attiecīgi vēlāk, uzsākot skolas gaitas,
seko rakstīšanas un lasīšanas traucējumi.
Sākumskolniekam
Veidojam viedierīču lietošana noteikumus
• Vienojaties ar bērnu par telefona lietošanas
noteikumiem, bet nepieļaujat, ka jaunais gadžets izkonkurē
savstarpējo komunikāciju.
• Pirms dodiet telefonu bērnam, vienojaties par
noteiktu laiku, cik ilgi varēs pavadīt laiku viedierīcē un pie šī
noteikuma pieturaties.
• Ja bērnam parādās fiziska rakstura simptomi kā
galvassāpes, skolotāji sūdzas par bērna hiperaktivitāti, grūtībām
koncentrēties, tas var norādīt, ka ikdienā bērns pārāk daudz
laika pavada telefonā.
• Skolas vecuma bērniem šobrīd raksturīga problēma ir
mazs vārdu krājums, grūtības atstāstīt dzirdēto vai lasīto tekstu.
Lai tas nenotiktu, vēlams ik dienu vismaz 15 minūtes bērnam veltīt
absolūti nedalītu uzmanību, lai pārrunātu, kā šodien katram ir
klājies.
• Pirms gulētiešanas telefonus atstāt vai nu citā
istabā vai izslēgt. Tas uzlabos bērna miega kvalitāti un stundās
būs vieglāk koncentrēties.
• Kontrolējiet, kādu saturu bērns viedierīcē patērē.
Sākumskolas vecuma bērnam telefonā skatīties filmiņas ļaujiet, ja
viņš ir vecāku redzes lokā. Vēlams, lai video ir bērnam saprotamā
valodā – kairinoša informācija plus svešvaloda rada dubultu psihes
kairinājumu, trauksmi.
• Vienmēr ar bērnu jāpārrunā ekrānā redzētais,
jāpārliecinās, vai nekas no šī satura nerada stresu un
neizpratni.
• Telefona var uzstādīt aplikāciju, kas kontrolē
laiku, ko bērns pavada viedierīcē (Qustudio Parental Control, Mama
Bear, Family Time, Screen Time)
• Ierobežojiet arī paši savu laiku, ko pavadāt
skatoties televizoru vai lietojot viedierīces. Bērni mācās no
vecāku piemēra!
Pusaudzim
Mācīt labu uzvedību sociālajos tīklos
• Šajā vecumā bērns jau ir pastāvīgs un pats kontrolē
laiku, ko velta viedierīcēm. Vecāki var palīdzēt vienīgi izskaidrot
sociālo tīklu lietošanas kultūru, izstāstīt, kas ir mobings jeb
psiholoģiskā ietekmēšana sociālajos tīklos un kā no tā izvairīties.
Atgādiniet, ka arī sociālajos tīklos jāatceras ētikas zelta likums
– nedari citiem to, ko tu negribētu, lai tev dara citi.
• Ja parādās problēmas ar viedierīču lietošanas
biežumu, jāanalizē, kas slēpjas zem šīs problēmas un jādomā, kā
mazināt pusaudža trauksmi, depresiju, kā novērst riskus, lai dators
vai telefons nekļūtu par vienīgo sabiedroto.
• Pievērsiet uzmanību bērna kopējai, tostarp arī
mentālajai veselībai. Ja ar veselību viss kārtībā, arī viedierīces
lietošana neizraisīs nekādas nevēlamas sekas pat ja dažkārt bērns
telefonā spēlīti spēlēs ilgāk, nekā vecāki atļāvuši.
• Vieglāk mainīt ieradumus ir ceļojuma laikā, jo tā
ir jauna vide, citi apstākļi. Pat brīvdienas laukos var izmantot kā
iespēju pamēģināt pāris dienas iztikt bez viedierīcēm.