Fizisko prasmju normas 3–6 gadus veciem bērniem un rotaļas, kas tās attīsta
Trīs līdz sešus gadus vecs bērns ir aktīvs, kustīgs un zinātkārs. Un viņa ikdienā obligāti vajadzīgas kustības, lai labāk apzinātos savas fiziskās iespējas. Rimi Bērniem eksperti – sertificēta fizioterapeite Jekaterina Bovtramoviča un fiziskās sagatavotības treneris Kārlis Birmanis – stāsta par svarīgākajiem fiziskās attīstības posmiem bērnudārza vecuma bērniem un dalās rotaļu idejās fizisko prasmju attīstīšanai.
Vecumā no 3 līdz 6 gadiem turpinās bērna strauja augšana, vidēji gadā bērns izaug 6–8 centimetrus. Pilnveidojas muskulatūra, locītavu un skeleta sistēmas, nostiprinās mugurkauls, veidojas pareizs pēdas izliekums. Attīstās stāja, kas vēlāk dzīvē būtiski ietekmēs dažādus veselības un pašsajūtas aspektus. Ķermeņa masa katru gadu palielinās par 2–2,5 kilogramiem. Strauji aug kauli, attīstās iekšējie orgāni un kustību aparāts. Sākot ar 3 gadu vecumu, bērnam nepieciešami rotaļu biedri, jo kolektīvas rotaļas audzina biedriskumu un draudzību. Labas fiziskās veselības un spēcīgas imunitātes pamats ir kustības, samērīga un pareiza fiziskā slodze, aktivitātes svaigā gaisā. Liela nozīme ir pareizi veidotai ēdienkartei, kurā ir iekļautas visas nepieciešamās uzturvielas pilnvērtīgai augšanai.
Līdz 6 gadu vecumam bērniem attīstās pamata kustību iemaņas – ķermeņa pārvietošana telpā, izmantojot dažādas kustības, piemēram, rāpojot, soļojot, skrienot, lecot, rāpjoties.
Īpaša vērība šajā vecumā jāvelta pareizām kustībām, rotaļām, kas ir ne tikai jautras, bet arī noderīgas fiziskajai attīstībai. Šis ir laiks, kad vēl samērā vienkārši var izlabot sīkas fiziskas nepilnības, piemēram, plakano pēdu vai sakumpušu muguru. Viens no iemesliem, kāpēc bērniem, un vēlāk arī pieaugušajiem, veidojas nepareiza stāja, ir neārstēta un neizlabota plakanā pēda. Bērniem pirmsskolas vecumā saites un muskuļi, kas notur pēdas velvi, vēl ir salīdzinoši vāji attīstīti, tāpēc tie būtu jāstiprina ar dažādiem pēdu vingrojumiem. Vēl plakanās pēdas iemesli var būt D vitamīna trūkums un tam sekojošs rahīts, liekais svars, agri uzsākta staigāšana, nepareizi izvēlēti apavi, dažādas traumas. Lieliski attīstošs rīks mājas apstākļos ir zviedru siena. Tāpat fizisko attīstību veicina vizināšanās ar velosipēdu, spēles ar bumbu. Piemēram, trīsgadnieks aizrautīgi spēlēs paslēpes, bet četrgadniekam patiks rotaļas ar bumbu, kurās var iesaistīties arī citi tāda paša vecuma bērni.
Gudrības bērna vispusīgas fiziskās attīstības veicināšanai
Līdz 6 gadu vecumam bērniem attīstās pamata kustību iemaņas – ķermeņa pārvietošana telpā, izmantojot dažādas kustības, piemēram, rāpojot, soļojot, skrienot, lecot, rāpjoties. Šajā vecuma posmā bērniem ir labi attīstīta redze, bet vēl nav spēja noteikt kustīgu priekšmetu pārvietošanās ātrumu un trajektoriju, tāpēc priekšmetu ķeršana var būt neprecīza. Speciālists aicina atcerēties vairākas lietas, kas veicinās bērna vispusīgu fizisko attīstību.
Pārvietojoties pa pilsētvidi, bērns mācās pasauli, kurā viņš dzīvo. Viņam būs interesanti uzkāpt un nolēkt no ēku pakāpieniem uz ielas, karāties velo novietņu stieņos, griezties ap stabiem un kokiem, rāpties uz soliņa un pasēdēt uz tiem.
- Dažādu virsmu iepazīšana
Lai kāju kustības veidotos pareizas, nepieciešams stabils atbalsts, ko nodrošina pēdas. Pēdas attīsta staigāšana basām kājām dažādās vidēs. Jo dažādākās vidēs bērns varēs staigāt bez apaviem, jo precīzāk viņš iemācīsies atpazīt un sajust virsmu, uz kuras stāv. Tā var būt slidena, līdzena, grubuļaina, slīpa, karsta vai auksta utt. Spējot atpazīt, ka slapjš dēlis ir slidens, pārvietošanās pa to ar laiku kļūs piesardzīgāka. Soļojot pa virvju tiltiņu bez apaviem, caur pēdām bērns sajutīs ne tikai šūpošanos, bet arī to, kā virves vērpjas zem sava un citu svara. Šīs iemaņas paliek zemapziņā un palīdz bērnam labāk iemācīties, kā pārvietoties dažādās vidēs. - Pareizs un piemērots apģērbs
Apģērbs ir domāts ķermeņa pasargāšanai no ārējās vides ietekmes – aukstuma, saules, slapjuma. Ziemas drēbēm un apaviem jābūt siltiem, vasarā apģērbs ļauj ķermenim elpot, bet pēdas pasargā no sīkām traumām. Tāpēc ir ļoti svarīgi izvēlēties apģērbu, kas pēc iespējas mazāk traucē kājas celšanu kāpjot un rāpjoties, skrienot un tupstoties. Izvēloties apavus, pievērs uzmanību, lai zābaki lokās un nav stīvi, bet potītes locītava ir pietiekami balstīta un vienlaikus pietiekami elastīga un netraucē kustēties. - Orientēšanās apkārtējā vidē
Laikā, kad daudzus bērnus no viena punkta uz otru pārvieto ar automašīnu, īpaša vērība jāpievērš tam, lai viņi pietiekami daudz staigātu kājām, tādējādi bērns mācās pasauli, kurā viņš dzīvo. Viņam būs interesanti uzkāpt un nolēkt no ēku pakāpieniem uz ielas, karāties velo novietņu stieņos, griezties ap stabiem un kokiem, rāpties uz soliņa un pasēdēt uz tiem. Protams, vecākiem ir jārūpējas par drošību, tomēr nevajadzētu liegt mazulim veikt šīs darbības, kas ļauj pilnveidot pamata kustību iemaņas – iet, rāpties, lēkt un pat karāties. Šīs situācijas ir lietderīgas gan no fizisko prasmju attīstīšanas skatupunkta, gan arī ļauj attīstīties emocionāli, iepazīstot jaunu vidi un pieņemot lēmumus, kā rotaļāties ar pieejamajiem resursiem. - Spēļu laukumiņu skola
Spēļu laukumiņos bērni apgūst un atkārto apgūtās iemaņas. Viņi iedvesmojas un smeļas jaunas idejas aktivitātēm, redzot citus bērnus kāpjam konstrukcijās, karājamies tajās un citādi spēlējamies. Aptuveni līdz 6 gadu vecumam bērni iemaņas apgūst pēc mēģinājuma un kļūdīšanās metodes. Jāļauj bērnam rāpties uz paaugstinājuma. Ja rāpšanās laikā paslīd kāja, vecākiem vēlams nodrošināt apstākļus, lai pēc paslīdēšanās kritiens nav traumatisks. Kāpjot uz šādām virsmām vairākas reizes, krītot un kāpjot atkal, ar laiku mazulis iemācīsies kāju nolikt tā, lai tā neslīd. Ja bērnu kāds uzceļ uz platformas un māca kāpt lejā, viņš neiemācīsies pārvarēt šķēršļus pats. Apmēram līdz 9 gadu vecumam gan zēniem, gan meitenēm fizisko spēju prasmes ir līdzvērtīgas, tāpēc abi dzimumi var rotaļāties vienādas sarežģītības vidē un bērnu laukumiņos.