Vai topošajam pirmklasniekam vasaras brīvlaikā būtu jātrenējas lasīšanā
Jālasa ir, bet piespiest nedrīkst
Atbildot uz jautājumu, vai bērnam vasarā ir jāliek lasīt – eksperte norāda, ka likt bērnam lasīt piespiedu kārtā noteikti nevajadzētu. Tam nevajadzētu būt kā obligātam pienākumam, kurš rada nepatīkamas asociācijas. Ļoti svarīgi, lai lasīšana ir prieka pilna nodarbe, nevis obligāta un pavēles formā. Kā norāda S. Lazdiņā – interese visā lasīšanas procesā ir centrālā.
Tāpēc, ja lasīšanas organizēšanu vasarā var izdarīt tā, ka bērnam saglabājas interese, tad to noteikti vajadzētu darīt – kopā izvēlēties bērnam saprotamu un patīkamu grāmatu, piedāvāt un mudināt regulāri lasīt pa 20 minūtēm dienā. Iespējams, lasīšana kopā ar bērnu būs interesi veicinoša , ja lasīšana notiks uz maiņām – teikumu lasīs bērns, teikumu vecāks. Vēlāk vai kopā ar lasošiem bērniem var lasīt uz maiņām pa rindkopai – rindkopu lasa bērns, nākamo – vecāks.
Ļoti svarīgi, lai lasīšana ir prieka pilna nodarbe, nevis obligāta un pavēles formā.
Veicināt interesi rotaļu veidā
Ja bērnam lasīšana neliekas saistoša nodarbe, tad labāk būtu spēlēt dažādas lasīšanas veicinošas spēles, nevis spiest bērnu lasīt. Atbalstošā vidē bērnam būs vieglāk saglabāt interesi par lasīšanu. Lasīšana nav tikai sēdēšana mierā, mēģinot atpazīt un savilkt kopā burtus. Lasīt nozīmē arī skatīties un šķirstīt grāmatu – tas ir pirmais solis, kā vecāki var veicināt bērnu lasīt grāmatas. Tāpat lasīšana bērnam priekšā un kopīga grāmatu skatīšanās veicina interesi bērnā. Ļoti būtisks ir arī vecāku piemērs – ir svarīgi, lai vecāki lasa – žurnālus, grāmatas. S. Lazdiņa norāda, ka arī aplikācijas telefonā, kas ir izstrādātas noteiktam vecuma posmam, lai apgūtu lasīšanu, atbilstoši lietojot, var būt palīgs lasītprasmes veicināšanai.
Nodarbes, kas veicina interesi par lasīšanu
- lasīt bērnam priekšā un tekstā vienkāršākos vārdus mudināt lasīt bērnam
- uzslavēt bērnu – mēs abi kopā izlasījām! Pateikt bērnam konkrēti, ko viņš jau māk izlasīt (“Tu izlasīji meitenes vārdu!”). Svarīgi, lai pieaugušais ierauga katru mazo bērna sasniegumu
- pētījumos pierādīts, ka vecāki, kuri lasa bērniem priekšā, vairāk veicina bērnu interesi par lasīšanu. Lasīšana ir sociāla uzvedība, un sociālais piemērs bērniem ir ļoti būtisks, tāpēc vecākiem ir jādemonstrē, ka arī viņi paši lasa
- mudināt bērnu arī vienkārši skatīties un šķirstīt grāmatu
- labi ir ar roku vilkt līdzi lasītajam – arī tas ir ceļš uz lasīšanu
- bērnam piedāvāt grāmatas ar zīmējumiem un tādas, ka viņam pašam interesē. Labas ir grāmatas ar atkārtotiem vārdiem un vienkāršiem tekstiem,
- viena no vieglāk realizējamajām spēlēm ir sarakstīt lapiņas ar priekšmetiem un pielīmēt tās pie tiem: “galds”, “siena”, “zaķis” utt.
- laba spēle ir sarakstīt teikumu pa atsevišķam vārdam katru uz vienas lapiņas un virknēt vārdus loģiskā teikumā, piemēram, no vārdiem “kāpostu”, “ēd”, “zaķis” izveidot loģisku teikumu
- lasīt kopā ar bērnu produktu nosaukumus veikalā.
Lasi vēl: Cik gados bērnam jāmāk lasīt
Treniņš un vēlreiz treniņš
Tomēr S. Lazdiņa norāda, ka būs bērni, kuriem, lai raiti lasītu un izprastu izlasīto, būs jālasa katru dienu 20-30 minūtes. Tomēr viņa atkārto, ka nekādā gadījumā nedrīkst likt, spiest vai kādā citādā veidā bērnam zaudēt interesi par lasīšanu! Jāstrādā ir, bet nedrīkst spiest un nedrīkst zaudēt prieku.
Lasītprasmes apgūšana ir regulārs darbs. Bērna atbalstam būs nepieciešams līdzsvarots pieaugušais, kurš būs gatavs mierīgi ar bērnu strādāt. S. Lazdiņa uzsver, ka lasīšanas sākuma posmā ir ļoti svarīgi, lai lasāmā grāmata ir tāda, ko bērns spēj lasīt un bērns saprot, kas tur ir uzrakstīts. Tāpēc, dodieties uz bibliotēku vai grāmatu veikalu kopā ar bērnu, ir svarīgi izvēlēties bērnam piemērotāko grāmatu.
Vai var gaidīt klikšķi, kad bērns sāks lasīt?
Reizēm lasīšanas uzsākšana aizņem tik daudz vecāku un skolotāju pūļu, ka vecākiem var nolaisties rokas un parādās vēlme vienkārši gaidīt “klikšķi”, kad bērns pats no sevis sāks lasīt. Tomēr S. Lazdiņa norāda – visbiežāk klikšķi bez stimulēšanas sagaidīt nevarēs. Tas ir abpusējs process – ir jāpiestrādā, lai lasīšana sāktos. Viņa iesaka izdomāt rituālas darbības, kā kopā ar bērnu raisīt interesi par lasīšanu. Var ieviest regulāro lasīšanu, piemēram, pēc brokastīm vai pirms televizora skatīšanās. Ja bērns zinās, ka lasīšana ir ieviesta ikdienas plānā, viņam būs vieglāk to pieņemt.