Skaņas K, G, H - izrunas problēmas un uzdevumi to apgūšanai

Retāk sastopama izrunas problēma ir skaņu K, G un H nepareiza izruna. Kāpēc bērni nevar izrunāt šīs skaņas, un kā mājas apstākļos vecāki var palīdzēt, skaidro sertificēta logopēde Baiba Strause.

Ja mēli raiti loka, tad arī skaņu izrunu iemācās.

FOTO: Shutterstock.com

Ja mēli raiti loka, tad arī skaņu izrunu iemācās.

Kāpēc bērni nevar izrunāt skaņas K, G, H vai tās izrunā nepareizi

  • iemesls ir cieto aukslēju anatomiskas izmaiņas;
  • šauras vai augstas aukslējas - apgrūtina mēles vidējās un pakaļējās daļas piekļaušanos tām.

    Biežāk sastopami ir gadījumi, kad bērni skaņas K, G, H aizstāj ar citām skaņām, piem., 
    ģitāra – gitāra, gailis – dailis, kaķis – taķis, ķaķis. 
     

Ko darīt, kādi vingrinājumi jāveic, lai bērns izrunātu skaņas K, G, H

  • Viens no vienkāršākajiem vingrinājumiem ir smiešanās – ha – ha – ha! He – he – he! Hi – hi – hi! Hu – hu – hu ! Ho – ho – ho !;
  • Kakla skalošana ar ūdeni vai citu dzērienu; var vienkārši atdarināt kakla skalošanu;
  • Klepošana, krekšķēšana;
  • Žāvāšanās ar atvērtu muti;
  • Patskaņa A – A – A īsa, atkārtota izruna čukstus.
  • Mājās mammas, tēti un citi audzinātāji var sadomāt lomu spēli, kurā piedalās Salavecis un rūķīši.
     “Kāds pie durvīm klauvē un saka: ” Ho – ho – ho!”
    “Hm…kas tas varētu būt”, nodomā rūķi. Kāds pēc neilga laika atkal klauvē un saka: “Ha – ha – ha! Vai Salaveci gaidījāt!” Rūķi savā starpā sāk hihināt – hi – hi – hi, he – he – he, ho – ho – ho”, būs jāsteidz Salavecim palīgā!”.”
  • Patskaņa A īsa, atkārtota izruna čukstus.
  • Bērns uz baltas papīra lapas sazīmē daudz, krāsainus A burtus. Liek pirkstu uz katra burta un to čukstus izrunā. Sākumā temps ir lēns, pēc tam to var kāpināt.
  • Uz lapas bērns uzzīmē lielu A burtu un apakšā piezīmē saldumu māju. Bērns ar pirkstu velk pa burta līnijām, sakot patskani A – A – A (īsa un čukstus izruna), līdz nonāk saldumu mājā un tiek pie maza saldumiņa, beigās bērns skaļi pasaka AM un apēd kāroto saldumu.
  • Mutes skalošana pēc zobu tīrīšanas. Bērns ir pabeidzis tīrīt zobus un vēlas izskalot muti. Tiek atliegta galva uz aizmuguri – “ūdens katliņā vārās” - bērns skalo kaklu ar ūdeni.
  • Plaukstu sildīšana pēc pikošanās;
  • Bērnam ir nosalušas plaukstas pēc pikošanās, viņš saliek abas plaukstas kopā un tās sasilda, pūšot silto gaisu.
  • Spēlēšanās ar skaņām, skaļi smejoties kopā ar bērnu – ha, ha, ha, oh, oh, oh, ah, oh, ih, hi, ho, hu, ho!
  • Iepriekš minētajos piemēros ir svarīgs mēles pakaļējās daļas stāvoklis un mīksto aukslēju aktīva darbība.

 

Kad bērns ir iemācījies izrunāt skaņas K, G, H, tad nākamais solis ir skaņas nostiprināšanas posms zilbēs


Skaņa kopā ar patskaņiem un divskaņiem
ak – ak – ak                                   ka – ka – ka 
uk – uk – uk                                  ku – ku – ku 
ok – ok – ok                                  ko – ko – ko 
ek – ek – ek                                   ke – ke – ke 
ik – ik – ik                                      ki – ki – ki

Pēc minētā parauga tiek veidotas zilbes ar G un H, pievienojot arī divskaņus – ai , ie, ei, piem., kai - , kie - , kei – u.c..

Reklāma
Reklāma

 

Skaņa K, G, H vārdos


    • Skaņas vārda sākumā, kopā ar patskani
kala, kasa, gali, gulta, himna 
    • Skaņas vārda sākumā kopā ar līdzskani
klade, glīti, hlors
    • Skaņa vārda vidū kopā ar patskani
    laka, sega, Ahillejs
    • Skaņas vārda vidū kopā ar līdzskani
    sekla, migla, jahta
    • Skaņa vārda beigās
   sāk, snieg, ah!
    • Skaņas vārdā atkārtojas
  koki, gugināt, hihināt
 


Skaņas K, G, H vārdu savienojumos: 


Koka galds, koka mēbeles, koka grīda
Grezna halle, kūtrs gailis
Skaņas K, G, H teikumos, saistītā runā.
Kūtrs gailis dzied ik rītu himnu. No kastaņa koka krīt grezni kastaņi. Greznajā hallē notiek retro spēkratu izstāde. No koka var darināt koka karotes, traukus, krelles, mēbeles un Ziemassvētku rotājumus.

Lai Jums veicas skaņas K, G, H izrunas mācīšanā!

Saistītie raksti