Skaņu Ķ un Ģ izruna bērniem. Uzdevumi un vingrinājumi
Kā bērnam iemācīt skaņu Ķ un Ģ, skaidro sertificēta logopēde Baiba Strause.
Logopēdijā skaņas Ķ kropļotu izrunu dēvē par kapacismu, ja skaņu Ķ aizstāj ar citām skaņām, tad to sauc par parakapacismu. Ja ir traucēta Ģ skaņas izruna, tad to dēvē par gammacismu, ja Ģ skaņu aizstāj ar citām skaņām, tad to sauc par paragammacismu.
Nereti bērni nevar pateikt vārdus - ķirbis, ķiploks, kaķis, kuģis, ģitāra. Skaņu Ķ, Ģ aizstāj ar citām skaņām, vai izrunā kropļo.
Saka čirbis, čiploks, kačis vai kirbis, kiploks, kakis. Kuģis ir kudjis, kudžis; vai ģitāra ir džitāra, gitāra.
Kādi vingrinājumi jāveic, lai iemācītu bērnam izrunāt skaņa Ķ un Ģ
Abu mīksto līdzskaņu izrunā piedalās gan lūpas, gan mēles vidējā daļa. Ir nepieciešams aktivizēt mēles vidējo daļas darbību, tās pacelšanos pret cietajām aukslējām.
• Vingrinājums “Kaķītis dusmojās”. Plati atvērt muti un piespiest mēles galu pie apakšējiem priekšzobiem, celt mēles vidējo daļu uz augšu pret cietajām aukslējām - kaķītis ir uzmetis kūkumu. Saglabāt mēles pozīciju, skaitot līdz pieci.
• Vingrinājums “Slidkalniņš”. Izejas pozīcija kā vingrinājumā “Kaķītis dusmojās”. Panākt mēles pacēlumu pret cietajām aukslējām. Iestiept lūpas smaidā un virzīt mēles muguru pa augšējiem priekšzobiem ( “slidinās pa kalniņu”) uz leju, kamēr zobi ir sakļauti, lūpas smaidā.
• Vingrinājums “Spolīte”. Mēles vidējā daļa ir pacelta pret cietajām aukslējām, izbīda to uz priekšu un saspiest starp priekšzobiem, veidojot garenu “diegu spolīti”.
• Vingrinājums “Viļņi jūrā”. Izpilda līdzīgi kā “Kaķītis dusmojās”. Pirmā atšķirība ir tā, ka vidējās mēles daļas augstais pacēlums lēnām samazinās un mēle palēnām ieņem sākuma pozīciju (vilnis saplok). Otrā atšķirība – vingrinājuma izpilde ir ātrāka – augsts mēles pacēlums, vidējs, pēc tam zems, tad atslābināta mēles vidējā daļa.
Lūpu aktivizēšanai
- Iestiept lūpas šaurā smaidā un izrunāt patskani Ī – Ī – Ī;
- Iestiept lūpas platā smaidā un izrunāt patskani Ē – Ē – Ē;
- Izrunāt patskaņus A , I – A, E – A, O – A, E – A – O;
- Izrunāt patskaņus bez balss līdzdalības A – E – I – O – U;
- Kā mežā saka pūcīte – Ū – Ū – Ū?!
Ķ un Ģ skaņu var mācīt uz atdarināšanas pamata.
Bērns vēro sevi spogulī – mēles gals ir “aizāķēts” aiz apakšējiem priekšzobiem, mēles vidējā daļa pacelta, lūpas iestieptas smaidā un kaķītis dusmīgi šķauda - Ķ – Ķ – Ķ – apķi. Spēlēšanās ar skaņām – ĢI – ĢI – ĢI - ģitāras trinkšķināšana. Bērns ar pirkstiem atdarina, kā spēlē ģitāru.
Zilbju virkņu izrunāšana – ta – tja – ķa – Ķ; da – dja – ģa – Ģ.
Skāņu Ķ un Ģ automatizēšana zilbēs:
ķi – ķi – ķi iķ – iķ – iķ ģi – ģi – ģi iģ – iģ - iģ
ķe – ķe – ķe eķ – eķ - eķ ģe – ģe – ģe eģ – eģ - eģ
ķa – ķa – ķa aķ – aķ – aķ ģa – ģa – ģa aģ – aģ – aģ
ķu – ķu – ķu uķ – uķ – uķ ģu – ģu – ģu uģ – uģ – uģ
ķo – ķo – ķo oķ – oķ – oķ ģo – ģo – ģo oģ – oģ – oģ
Tiek veidotas zilbes ar divskaņiem – ķie, ķei, ķai; ģie ģei, ģai u.c..
Tiek veidoti vārdi, kur skaņa Ķ un Ģ ir vārda sākumā kopā ar patskani - ķepa, ķemme, ģitāra, ģimene;
Skaņa Ķ un Ģ kopā ar patskani vārda vidū – zeķe, puķe, zāģis, kuģis;
Skaņa Ķ un Ģ vārda vidū kopā ar līdzskani – gurķis, našķis, eņģelis;
Skaņa Ķ un Ģ vārdā atkārtojas - šķiņķis, ģēģeris;
Skaņa Ķ un Ģ vārdu savienojumos – ķiršu koks, ķiršu ievārījums, ķiršu ziedlapas, ģimenes ligzdiņa, kupla ģimene, ģimenes salidojums.
Skaņas Ķ un Ģ teikumos.
Vecmāmiņa gadatirgū nopirka ķirbi, ķiplokus, gurķus un ķimeņu sēklas.
Jurģis Jurģos spēlēja ģitāru.
Kuplajā ģimenes lokā tika krāsotas olas un svinētas Lieldienas.
Pirmās pavasara puķes ir sniegpulkstenītes.
Skaņas Ķ un Ģ saistītā runā. Ļoti labi ir tautasdziesmu un dzejoļu piemēri, kuros dzirdama skaņa Ķ un Ģ.
Ķirsītis no ķiršu koka
Uzrunāja ķirbju ogu
Es tāds mazs, tu tāds liels
Mēs abi ogas?
Ķirsītis par ķirbja ogu
Lielas, sārtas acis bola
Appķķķķi, apķķķķķi!
Taisnība ir ķirbītim
Ķirsis, ķirbis - abi ogas!
Kuģis peld jūriņā
Zēģelīti zēģelēt
Pūš vējiņi kuģim buru
Zēģelīte zēģelē
Autore: Baiba Strause, sertificēta logopēde, privātprakses “Logopēdijas centrs” un “Logopēdijas privātprakse” dibinātāja, strādā Rīgas Ziedoņdārza pirmsskolā, kā arī savās privātpraksēs. Piedāvā arī attālinātās online konsultācijas un apmācības bērniem ar skaņu izrunas traucējumiem - gan ārzemēs dzīvojošajām ģimenēm, gan Latvijā. Publicējusi logopēdiskos vingrinājumus (teorētisko daļu) bērnu žurnālā “Ezītis”. Latvijas Logopēdu asociācijas biedrs.