Bērns virtuvē – palīgs vai papildu slogs? 6 padomi, kā iesaistīt bērnus ēst gatavošanā

Ēst gatavošana var būt lielisks veids, kā kopā radoši, interesanti un garšīgi pavadīt laiku, turklāt bērnu iesaistīšana maltīšu pagatavošanā sniedz jaunas prasmes, kas noderēs viņiem visa mūža garumā.
Ēst gatavošana mēdz būt laikietilpīgs process, taču bērni ne vienmēr to zina, jo pie galda visbiežāk tiek aicināti tikai tad, kad maltīte jau ir gatava.

FOTO: Publicitātes foto

Ēst gatavošana mēdz būt laikietilpīgs process, taču bērni ne vienmēr to zina, jo pie galda visbiežāk tiek aicināti tikai tad, kad maltīte jau ir gatava.

Lai arī tas prasa gan laiku, gan pacietību, kopā pavadītie brīži un ieguvumi ir neatsverami, tādēļ AS “Dobeles dzirnavnieks” apkopojis 6 padomus, kā iesaistīt bērnus maltītes gatavošanā, un sadarbībā ar kulināri Annu Birmani (Annu Pannu).


Ļauj bērnam veidot ēdienkarti

Ēst gatavošana mēdz būt laikietilpīgs process, taču bērni ne vienmēr to zina, jo pie galda visbiežāk tiek aicināti tikai tad, kad maltīte jau ir gatava. Tāpēc, lai arī brīžiem šķiet sarežģīti, ieteicams jau kopš mazotnes arī jaunāko paaudzi iesaistīt ēdiena gatavošanā. Bērnus vēlams aicināt piedalīties jau plānošanas un sagatavošanās procesā, piemēram, apskatot recepšu grāmatas vai vietnes un ļaujot bērnam izvēlēties, kuru ēdienu kopā pagatavot. Tāpat bērns var gatavot iepirkuma sarakstu , rakstot vai zīmējot, kādus produktus nepieciešams iegādāties. Vecāki bērni var pilnvērtīgi piedalīties arī iepirkšanās procesā, attīstot budžeta un ēdienreižu plānošanas prasmes, kā arī zināšanas par pārtikas produktiem un to izcelsmi. Esot klāt jau kopš ēdiena izvēles brīža, bērns daudz vairāk jutīsies iesaistīts procesā.


Iepazīstini ar “virtuves pasauli” 

Lai bērns pēc iespējas vieglāk iejustos “virtuves pasaulē”, izrādiet, kur tajā atrodas pamata lietas, ko viņš vēl varētu nepārzināt. Mazākiem bērniem noderēs zināšanas, kur mājās novietoti dažādi trauku veidi, lielākiem – kur meklēt garšvielas vai konkrētus virtuves instrumentus. Gatavošanas laikā stāstiet, kam paredzēts konkrētais virtuves piederums un ko dod konkrētā garšviela - tas padarīs kopīgo darbošanos vēl vērtīgāku.


Atraisi radošumu 

Nereti bērna iesaiste beidzas pie pirmajiem soļiem, jo viņi ātri zaudē interesi. Lai gatavošana būtu aizraujošāka un bērniem saistošāka, vēlams ne tikai iedot pamatzināšanas, bet ļaut viņiem arī improvizēt. Produktus iespējams sagriezt dažādās formās, piemēram, izmantojot cepumu formiņas. Ja receptē nepieciešama mīkla, bērns var rullēt to un izveidot tādā formā, kādā vēlas. Maltītes dekorēšana būs aizraujošāka, ja kopīgiem spēkiem uz šķīvja tiks izveidots mākslas darbs, piemēram, attēlojot kādu bērna iemīļotu animācijas vai grāmatas varoni.

 

 

Būtiski ir apgūt prasmi sakārtot virtuvi pēc savas darbošanās, tādēļ bērnu būtu vēlams jau no mazotnes iesaistīt arī virtuves un ēdamgalda sakopšanas procesā – gan pēc gatavošanas, gan maltītes.

Reklāma
Reklāma

 

 


Uzsver procesu, nevis rezultātu

Pirmie soļi jebkurā jaunā lietā nereti mēdz būt izaicinoši. Pat ja iecerētais ēdiens rezultātā neizdodas gluži tāds, kāds bija ieplānots, galvenais ir process un kopā pavadītais laiks. To būtiski uzsvērt bērnam. Kopīga maltīšu gatavošana rada priecīgas un siltas atmiņas, turklāt šajā procesā ne tikai bērniem iespējams iemācīties dažādas dzīvē noderīgas prasmes, bet arī pašiem vecākiem praktizēt pacietību un sapratni. Ieguldītais laiks un pūles ir īstermiņa un ilgtermiņa ieguvums gan bērniem, gan arī vecākiem. Papildus tā ir iespēja radīt kopīgas atmiņas – nofilmējiet kādu brīdi no jūsu kopīgās darbošanās.
 

Izmanto gatavošanu kā iespēju mācīties

Bērni vislabāk mācās darbībā, tādēļ ēst gatavošana kalpo arī kā interesants un radošs process, kurā apgūt vai pilnveidot dažādas citas prasmes. Jaunākiem bērniem maltīšu gatavošanas laikā var iemācīt krāsas un formas, savukārt vecāki bērni var trenēt savu lasītprasmi, sekojot līdzi izvēlētajai receptei. Maltīšu gatavošanas laikā iespējams apgūt matemātiku, sagatavojot nepieciešamās sastāvdaļas norādītajā daudzumā vai palūdzot saskaitīt, cik sastāvdaļas norādītas receptē. Ja virtuvē pieejami mērtrauki vai svari, bērnam var uzticēt sastāvdaļu svēršanu.


Iesaisti sakopšanā

Būtiski ir apgūt prasmi sakārtot virtuvi pēc savas darbošanās, tādēļ bērnu būtu vēlams jau no mazotnes iesaistīt arī virtuves un ēdamgalda sakopšanas procesā – gan pēc gatavošanas, gan maltītes. Sākumā tie var būt pavisam vienkārši darbiņi, piemēram, noslaucīt galdu vai ielikt netīros traukus izlietnē vai trauku mazgājamā mašīnā. Tas māca bērnam atbildību par iesākto darbu no sākuma līdz pat beigām.