Kā bērnam iemācīt sakārtot savas rotaļlietas?
Kad no rīta, raušoties laukā no gultas, uzminu kādai no atvases rotaļlietām, klusi burkšķēdama, priecājos, ka neesmu nabaga tētis no Emīla nedarbiem un manas kājas īkšķī šobrīd nekarājas milzīgs vēzis. Pa ceļam uz vannasistabu tiek pārvarēta īsta šķēršļu trase, bet dušā kompānijā allaž ir divas kailas Bārbijas. Kā iemācīt bērnam sakārtot viņa mantas?
Diemžēl kārtība nav īpaši augsta prioritāte bērniem vecumā no diviem līdz pieciem gadiem, vismaz mājās ne. Lielākoties bērnu fantāzija, nepieciešamība radīt un izpētīt ir pretrunā ar vecāku vēlmi uzturēt mājvietā kārtību. Tomēr arī bērni to spēj. Aizgājusi pēc meitas uz bērnudārzu, pārliecinos, ka pirms promiešanas viņa noliek vietā rotaļlietas vai spēles. Kāpēc viņa tā nerīkojas mājās?
Atceries, ka mazi bērni neizjūt vajadzību pēc kārtības — tā ir pieaugušo vēlme.
Speciālisti apgalvo, ka, saņemot svarīgu uzdevumu, ikviens cilvēks (un jo īpaši bērns) sākumā apjūk, prātojot, no kura gala tad īsti ķerties klāt. Tāpēc arī istabas kārtošanu vajag sadalīt nelielos, viegli paveicamos soļos, dodot bērnam vienkāršus un skaidri saprotamus darba uzdevumus. Izmēģinājusi speciālistu padomus praksē, pārliecinājos, ka tie ir patiešām efektīvi, jo strīdi par rotaļlietu sakārtošanu pēc spēlēšanās izceļas arvien retāk, turklāt mājas kārtošanā meita tagad iesaistās ar daudz lielāku atsaucību un patiku.
Kā panākt, lai bērns labprāt sakārto savas mantas?
- Kad rotaļu laiks tuvojas beigām, brīdini bērnu, ka drīz būs jāsakopj istaba. Tādējādi atvase būs psiholoģiski gatava beigt rotaļas un sakārtot mantas. Pēkšņas prasības pārtraukt spēles var radīt lieku stresu un bērna pretošanos, jo īpaši, ja mazais rotaļā ir ļoti aizrāvies.
- Pamēģini vienoties par konkrētu laiku, kad katru dienu bērns sakārto rotaļlietas. Kad režīms būs iegājies, atliks tikai ik pa laikam atgādināt.
- Dod konkrētu darba uzdevumu: „Lūdzu, ieliec / saliec spēles plauktā / lelles grozā / apģērbu skapī!” Bet nesaki: „Tūlīt pat savāc šo nekārtību!”
- Izvairies no draudiem. Vienkāršs lūgums salikt koka klučus sarkanajā kastē būs daudz iedarbīgāks par draudiem sadot pa mizu, ja mazais tūdaļ pat „nesavāks aiz sevis atstāto miskasti”.
- Palīdzi ar uzvedinošiem jautājumiem atrast mantām īsto vietu: „Interesanti, kur dzīvo lellīte / stāv automašīna / nakšņo sunītis?” u. tml. Jaunākiem bērniem tas atgādinās rotaļu.
Padari kārtošanu aizraujošu!
- Ja darāmā ir daudz, iesaisties arī tu. Kopā jūs to paveiksiet ātrāk. Izaicini bērnu uz sacensībām: „Varu saderēt, ka tu salasīsi un noliksi vietā klucīšus, pirms tētis būs paguvis izjaukt dzelzceļu... Uzmanību, gatavību, starts!”
- Rotaļlietu kārtošanas laikā vari dziedāt dziesmas vai skaitīt grozos un kastēs liekamās mantas. Tas īpaši patīk divus trīs gadus veciem bērniem. Paralēli vari mācīt krāsas: „Lelles liksim zaļajā grozā, bet lego klučus — baltajā.”
- Istabas kārtošana var kļūt par rotaļu noslēdzošo daļu. Mantu grozi var būt vilciena vagoni, kuros rotaļlietām jāpaspēj „salēkt”, lai nenokavētu vilciena atiešanu (atdarini vilcienam raksturīgās skaņas — čuk čuk, lokomotīves svilpienu u. c.) Papīrkurvis var apmierināti pateikt paldies par garšīgo papīru.
Atvieglo kārtošanu, izvēloties ērtu mantu uzglabāšanu
- Kamēr bērni ir mazi, rotaļlietas visērtāk glabāt caurspīdīgās plastmasas kastēs, lai vajadzīgās mantas meklējumos atvasei nebūtu jāizvanda visi mantu grozi. Jūs varat kopīgi izgatavot īpašas uzlīmes, kas norāda, kurām rotaļlietām vai spēlēm katra kaste ir domāta.
- Apsver iespēju izveidot īpašu kasti, kurā glabāt rotaļlietas, kas palikušas mētājamies. Kas ar tām notiks turpmāk un kad šīs rotaļlietas var saņemt atpakaļ, jau ir tavā ziņā. Šis paņēmiens labi der vecākiem bērniem. Viņi var savas „pazudušās” mantas „izpirkt”, paveicot kādu labu darbu u. tml. Iepriekš gan pārrunā ar bērniem noteikumus, lai viņi pilnībā izprot sekas.
- Nepārdzīvo, ja pēdējās rotaļlietas tev allaž jāsavāc pašam. Mazi bērni nespēj koncentrēt uzmanību vienai darbībai pārāk ilgu laiku. Ja mazais ir palīdzējis nokopt lielāko daļu nekārtības, tas jau ir sasniegums.
Nepārspīlē ar prasībām un pasaki paldies!
Neaizmirsti pateikt bērnam paldies pēc tam, kad viņš ir sakārtojis mantas un palīdzējis uzkopt mājvietu. Atceries, ka mazi bērni neizjūt vajadzību pēc kārtības — tā ir pieaugušo vēlme.
Ja tev ir tik mazs bērns, ka lielāko daļu darba veic pati, nepārspīlē ar tīrību un kārtošanu! Nemitīga rosība ikvienu padara traku. Tev nav jānomazgā katrs sasmērētais šķīvis uzreiz pēc lietošanas vai acumirklī jānoliek vietā rotaļlieta, ar kuru bērns vairs nespēlējas. Pietiks, ja lielo kārtošanu veiksi vienreiz, divreiz dienā — kamēr bērns guļ diendusu vai atrodas otra partnera gādībā, piemēram, tiek vannots un tamlīdzīgi.
Izmantotā literatūra: Gail Reichlin, Caroline Winkler. The Pocket Parent. New York: Workman Publishing, 2001