Bērnam laikus jāmāca, kā rīkoties baiļu situācijās uz ceļa un sabiedriskajā transportā
Ceļa šķērsošana intensīvas satiksmes apstākļos vai diennakts tumšajā laikā, apjukums, ko rada iekāpšana citā autobusā vai izkāpšana svešā pieturā, un izbīlis, ko piedzīvo mazs bērns, uz ielas atrodoties viens, ir biežāk novērotās riska situācijas. Kas jāņem vērā un kā palīdzēt mazajiem pasažieriem un gājējiem?
Dr. Artūrs Miksons, Rīgas Stradiņa universitātes Psihosomatikas klīnikas ārsts-psihoterapeits Autotransporta direkcijas rīkotās kampaņas “Mazs pasažieris, liels risks” stāsta par riskiem, ar ko bērni var saskarties uz ceļa vai sabiedriskajā transportā. Riskus nav iespējams novērst, bet tas ir mūsu, vecāku, skolotāju un līdzcilvēku, uzdevums – izprast cēloņus un jau laikus mācīt bērnam potenciālo rīcību scenārijus.
Mazs bērns baiļu situācijā ir
paralizēts.
Mēs daudz biežāk mācām bērniem nebaidīties, neizrādīt kauna sajūtu
vai dusmas, bet ne vienmēr atceramies pastāstīt, kā rīkoties
situācijā, kad jāsastopas ar reālām bailēm. Nereti vecāki vēlas,
lai pirmsskolas vai sākumskolas vecuma bērns domā un rīkojas
racionāli, bet bērnam šajā vecumā vēl nav nostiprinājusies
cēloņu-seku domāšana. Bērni baiļu situācijās balstās uz izjūtām,
kas tajā brīdī aktualizējas, nonākot afekta stāvoklī. Rezultātā
bērns pats dodas meklēt risinājumu (lai gan nespēj pieņemt
racionālus lēmumus), nevis lūdz palīdzību apkārtējiem, jo nav radis
to darīt. Ir skaidrs, ka, aizguļoties sabiedriskajā transportā un
nonākot svešā pieturā, bērns sabīstas un jūtas vainīgs. Šāda veida
situācijās būtisks ir arī jautājums, no kā vēl bērns dzīvē baidās.
Ja viņš ir ticis biedēts par to, ka nedrīkst kavēt, un zina, ka
nokavējot tiks sodīts, tad bailes ir divtik lielas.
Mazs bērns sajaucis pieturas vai bijis apmaldījies. Ko
nu?
Pareizais scenārijs šādā gadījumā ir viens.
Pirmkārt, šis fakts ir jāakceptē pašiem pieaugušajiem – bērns bija
nomaldījies, iekāpa citā autobusā vai aizgulējās un izkāpa citā
pieturā. Ir jāpaskaidro bērnam, ka tā var gadīties ikvienam un
bailes vai apjukums šādā brīdī ir pilnīgi normāla reakcija.
Otrkārt, jāaprunājas ar bērnu un jāmēģina saprast, kas notika pirms
tam – kāds varēja būt situācijas cēlonis. Piemēram, bērnam,
iespējams, bijusi smaga diena skolā vai sporta nodarbībā, naktī
nebija labi izgulējies un jutās noguris. Noskaidrojot cēloni,
vecāki var saprast, kā novērst līdzīgu situāciju atkārtošanos
turpmāk.
Jārēķinās ar to, ka, izstāstot bērnam rīcības scenāriju, viņš tāpat var pieļaut kļūdu. Un tas ir pilnīgi normāli.
Treškārt, ar bērnu ir jāizrunā pareizā rīcību secība, nonākot
bīstamās situācijas, lai bērns nākamreiz mācētu ieteikumus integrēt
arī savā darbībā. Proti, vecākiem jādod praktiski risinājumi –
vienmēr zvanīt vecākiem, ja ir nonācis kādā potenciāli bīstamā
situācijā, vai lūgt apkārtējo palīdzību. Ja bērnam nav sava mobilā
tālruņa, vecākiem jāsagatavo zīmīte ar savu tālruņa numuru, ko
bērns vienmēr nēsā līdzi. Taču jārēķinās ar to, ka, izstāstot
bērnam rīcības scenāriju, viņš tāpat var pieļaut kļūdu. Un tas ir
pilnīgi normāli. Noteikti nedrīkst pārmest bērnam, ka viņš nav
rīkojies pareizi – pats galvenais ir situācijas pārrunāt.
Bailēm ir lielas acis!
Noteikti nedrīkst pārmest bērnam, ka viņš nav rīkojies pareizi –
pats galvenais ir atbalstīt un pārrunāt situāciju. Ja vecāki saka
bērnam: “Jā, Tu biji sabijies, bet ļoti labi tiki galā ar
situāciju, Tev viss izdevās,” bērnam nostiprinās pārliecība, ka
viņš spēj adekvāti rīkoties bīstamā situācijā. Savukārt, ja viņš
tajā brīdī tiek kaunināts un sodīts, sakot: “Kā mēs satraucāmies,
ārprāts,” tas bērnam nekādi nepalīdz. Lai bērnu rīcība bīstamos
brīžos nebūtu tik neprognozējama, vecākiem par to ir jārunā jau
laikus – agrā vecumā, palīdzot meklēt risinājumus un analizējot
situācijas, kurās bērns izjutis baiļu sajūtu. Savukārt, ja bērns ir
pieredzējis situāciju, kurā, izstāstot kādu problēmu vecākiem, tiek
sodīts vai norāts, viņš baidīsies par to runāt arī
nākamreiz.
Ja bērns ir pieredzējis situāciju, kurā, izstāstot kādu problēmu vecākiem, tiek sodīts vai norāts, viņš baidīsies par to runāt arī nākamreiz.
Svešs bērns nelaimē ir un paliek bērns.
Gadījumos, kad ir skaidrs, ka bērns ir nokļuvis nestandarta
situācijā un ir manāmi nobijies, būtiskākais apkārtējiem cilvēkiem
ir saglabāt mieru – mierīgā balss tonī aprunāties, kopīgi
noskaidrot visus apstākļus un meklēt risinājumus. Protams, mums
visiem ir nācies saskarties ar apkārtējo vienaldzību, un viens no
iemesliem, kādēļ tā notiek bērnu gadījumā, ir bailes no vecāku
reakcijas. Ir novēroti gadījumi, kad apkārtējo palīdzība bērnam
rezultējas ar neadekvātu vecāku reakciju – neapmierinātību un
dusmām uz līdzcilvēku, kurš patiesībā ir gribējis labu. Lai
izvairītos no potenciālā konflikta, apkārtējie reizēm izvēlas šādās
situācijās neiesaistīties. Tas savukārt vairs nav jautājums par
palīdzību bērnam, bet par šo cilvēku iekšējo problēmu.
Vai jācenšas palīdzēt katram bērnam, kurš ir viens un izskatās
apjucis, nobijies? Jā, protams, jo pieaugušajiem šķietami vienkārši
risināmas ikdienas situācijas uz ceļa vai sabiedriskajā transportā
bērna gadījumā var beigties ar traģēdiju. Nelaimē nonācis bērns ir
un paliek bērns. Jūsējais vai svešs.