No cik gadu vecuma bērnu var vest kā pasažieri uz motocikla vai motorollera
Novērots, ka dzīvē uz motorolleriem cilvēki mazāk ievēro drošības nosacījumus, bet, kā zina stāstīt instruktore, uz motociklu un motorolleru pasažieru pārvadāšanu attiecas tie paši noteikumi.
No cik gadiem bērnu drīkst vest uz motocikla
Kā norāda instruktore, šobrīd vairs nav noteikts vecums, no kura bērnu var pārvadāt kā pasažieri uz motocikla vai motorollera. Agrāk šis vecums bija noteikts 14 gadi, taču šobrīd ir noteikts, ka
motociklists drīkst pārvadāt bērnus un jauniešus, kas spēj uz motocikla stabili sēdēt un aizsniegt pasažiera kāpšļus un, ja transportlīdzeklis ir paredzēts pasažieru pārvadāšanai.
Mazāku bērnu pārvadāšanai ir speciālie krēsli, kuros drīkst pārvadāt mazākus bērnus, kas stabili uz motocikla nevar nosēdēt. Pasažierus un krēsliņus liek tikai motocikla aizmugurē – vadītājs sēž priekšā un aizmugurē uz pasažiera krēsla vai nu sēdina pasažieri vai speciālo krēsliņu.
Kā var zināt, ka bērns varēs nosēdēt?
“Kad uzsēdināt bērnu aizmugurē uz krēsla, jāskatās, lai bērna kājas ar pilnu pēdu ir uz kāpšļiem un bērns ar ceļiem var piespiesties pie motocikla sāniem. Svarīgi, lai bērnam ir apziņa, ka ir jāturas. Nedomāju, ka trīs vai četros gados tas būs aktuāli. Galvenokārt vecāki izvērtē bērna gatavību, bet,
ja vecākiem nav pārliecības, ka bērns noturēsies, tad labāk likt krēsliņu un bērnu sēdināt tajā,” teic Lelde Peleģe-Vēvere.
Tāpat viņa stāsta, ka pasažieris ir jāinstruē par rīcību uz braucoša motocikla vai motorollera.
Instruktore atgādina, ka motocikls ir dinamisks braucamais un, kad tas uzsāk braucienu, tad var būt rāviens, paātrinājums. Ja bērns nevar noturēties uz motocikla, var būt kritiens uz aizmuguri, tāpēc tas vecākiem ir ļoti rūpīgi jāizvērtē bērna gatavība braukt kā pasažierim.
Kāds drošības ekipējums nepieciešams pasažierim
Noteikumos vienīgā prasība pēc drošības ekipējuma ir aizsprādzēta ķivere, taču, kā norāda Lelde Peleģe-Vēvere, labākais ir arī pasažierim iegādāties speciālo motobraucēja aizsargtērpu. “Ir ļoti jādomā par to.
Esmu diemžēl redzējusi, ka uz moča sēž tētis pilnā ekipējumā, bet aizmugurē sēž meitenīte, kas izskatās, ka tikko ir izņemta no dārziņa – kleitiņā un sandalītēs. Tas neliekas labs un drošs piemērs ne sabiedrībai, ne ir droši pašai ģimenei.
Var saprast, jo ekipējums ir dārgs un bērni no tā var izaugt vienā sezonā. Taču jāatceras, ka pat nelielā ceļu satiksmes negadījumā pirmais cietējs ir cilvēks,” teic eksperte.
Vai derēs velosipēda ķivere?
Nē, noteikumos ir noteikts, ka ir nepieciešama moto ķivere, uzsver Lelde Peleģe-Vēvere. Viņa arī norāda, ka arī specializētajos veikalos ķiveres ir dažādas. Ir pus-ķiveres, kurām nav zoda daļas, bet visdrošākās ir pilnīgi slēgtās ķiveres. Ja gadās negadījums, kad, piemēram, kāds no mugurpuses uzbrauc virsū, tad vienmēr trieciens ir uz priekšu un kritiens ir uz stūres, un var ciest sejas daļa. Tāpēc viņa iesaka izvēlēties slēgto ķiveri.
Vai džinsu bikses var aizsargāt?
Varētu domāt, ka parastais apģērbs ar garām piedurknēm vai starām varētu aizsargāt? Tomēr eksperte ir skeptiska par to. “Neko tas nemainīs. Pat vismazākajā kritienā ar motociklu vienmēr tiek traumētas rokas vai kājas. Vienīgais, kas pasargā, ir speciālais moto ekipējums, jo tajā ir plecu sargi, elkoņa sargi, jakā ir muguras polsterējumi. Biksēs ir gurnu polsterējumi, ceļu sargi. Moto zābakiem ir speciāla zole, ir aizsargāta potīte, tie ir augstāki. Parasti zābaki, kedas vai sandales praktiski neko nepasargā,” teic instruktore.