Trokšņu spēle
Šajā uzdevumā gūsim pavisam nelielu ieskatu mācībā par harmoniju. Tam būs nepieciešama toņu secība no piecām ar atšķirīgu šķidrumu daudzumu piepildītām pudelēm. Iepazīstināsim bērnu ar dažāda augstuma toņiem un palīdzēsim viņam saprast, ka harmonijas pamatā ir noteikta toņu secība.
Nepieciešamās lietas
5 stikla pudeles vai burkas
ūdens
tējkarote
pārtikas krāsviela (nav obligāta)
Lai ieinteresētu bērnu par šādu uzdevumu, vispirms iekrāsosim
ūdeni. Ielej pudelēs ūdeni dažādā daudzumā, lai izveidojas
toņkārtas. Piesit ar tējkaroti katrai pudelei, pārliecinies par
dažādajiem toņiem un atbilstoši noregulē ūdens līmeni.
1. Parādi bērnam, kā glāzes un pudeles uzmanīgi pa vienai aiznest
un nolikt uz galda. Ar vienu roku paņem pudeli aiz apakšas, ar otru
– aptver pudeles vēderu.
2. Nosēdini bērnu sev kreisajā pusē, sarindo pudeles uz galda
atstatus no sevis.
3. Saki bērnam: „tagad tev parādīšu, kā izveido toņkārtu. Vispirms
man jāatrod zemākais tonis.” Viegli uzsit ar karoti pa pudelēm vai
glāzēm. Kad esi atradis zemāko toni, noliec to kreisajā pusē.
4. Tad saki: „tagad man jāatrod augstākais tonis.” Rīkojiet tāpat
kā iepriekš, atrodi augstāko toni. Noliec pudeli labajā pusē. Starp
abām pudelēm atstāj pietiekamu vietu pārējām pudelēm.
5. Rosini bērnu atrast trūkstošos toņus, saki
viņam: „Man jau ir zemākais tonis (piesit ar karotīti pie pudeles
kreisajā pusē) un augstākais tonis (piesit ar karotīti pie pudeles
labajā pusē). Tev vajadzētu atrast vidējos, trūkstošos toņus un
salikt tos pareizā secībā.” Noliec bērnam pudeles tuvāk, lai viņš
tās var viegli aizsniegt un saklausīt toņu secību.
Pamēģiniet
Kad piecus toņus esat sakārtojuši pareizā secībā, mēģiniet
darboties jau ar astoņiem toņiem.
Ja dažādie toņi ir ieinteresējuši bērnu, ļauj viņam ar tiem
eksperimentēt.
Uzmanību!
Izskaidro bērnam, ka lauskas ir bīstamas. Rādi viņam labu piemēru,
esi uzmanīga ar stikla pudelēm un glāzēm.
Autore: Maja Pitamaka. Es to protu. Spēles, zināšanas un ierosmes bērniem no diviem līdz pieciem gadiem pēc Marijas Montesori pedagoģijas principiem. R.: Valters un Rapa, 2008.