Valdis Lūriņš lasa pasaku "Tā iet, kad par muļķi dēvē"
Latviešu tautas pasaka: Tā iet, kad par muļķi dēvē.
Var noklausīties arī pasakas audio versiju, teicējs: Valdis Lūriņš.
Vienam saimniekam trīs dēli: divi gudri, trešais muļķis. Tos
vecākos — gudros dēlus — tēvs iedevis podnieka amatā, bet muļķi
paturējis mājā — tas nekādā amatā nav ņēmies. Bet mājā muļķis ari
neko laba nestrādājis, pa aizkrāsni vien vairāk novalstījies.
Kad tēvs vēlāk nomiris, vecākie brāļi, podnieki, palikuši vieni
paši par saimniekiem tēva mājās un muļķīti atstūmuši: tas nekā
nejēdzot. Muļķītis domājis: «Nu, kad es nejēdzu, tad lai arī es
nejēdzu!»
Bet nu gudrie brāļi, par saimniekiem tikuši, gribējuši vēl gudrāki
būt: sagudrojuši, ka būšot bez kalpiem iztikt, daudz, ja turēšot
kādu meitu par saimnieci, bet to mazumiņu laukus apstrādāšot paši
un pastarpām tikai taisīšot podus, tad palikšot ātri, ātri bagāti,
nopirkšot vēl otras mājas, varbūt ir muižu un dzīvošot tiklab kā
dieva ausī, bet muļķītim — tam nevajagot nekā dot, nekā atmest,
viņš varot kalpot itin brangi par velti, par vēderu.
Un tad gudrie saimnieki sākuši ari rauties ar darbiem, bijis
jādomā: manta pati krausies pa logiem, pa durvīm iekšā. Drīzi
aruši, drīzi taisījuši podus, drīzi atkal taisījuši podus un tad
aruši — tā vien. Bet, kad ar podiem bijuši jau gandrīz visi
sētmali pilni, tad triekuši muļķīti ar lielu vezumu uz Rīgu, lai
pārdodot, cik dārgi vien zinādams, un naudu lai pārvedot — jo
vairāk, jo labāk!
Kad tēvs vēlāk nomiris, vecākie brāļi, podnieki, palikuši vieni paši par saimniekiem tēva mājās un muļķīti atstūmuši: tas nekā nejēdzot.
Muļķītis gan ieteicies: visu nekad nevarēšot pārvest, viņam taču
kāds grasis vajadzēšot tēriņa naudas un tā, bet šie atcirtusi: «Kas
vēderu nevar godam nopelnīt, ko tas var tērēt?» No dieva puses, lai
neaiztiekot naudu.
«Labi!» muļķītis atteicis.«Neaiztikšu arī!Neskatīšos naudai ne
virsū!» — un aizbraucis.Rīgas tirgū pircēji saronas:cik gribot
gabalā?
«Cik gribu? Ko es tur varu gribēt: man noteikts naudu neieredzēt,
un tad es arī viņu negribu redzēt, ņemiet podus un nevaicājiet, cik
gribu!» Ak tu žēlīgais! Pircēji padzirdējuši, ka podi par velti, —
nu ņēma, nu rāva, raušus izrāva no nagiem. Tas nebija vakars — podu
vezums tukšs, un šis brauc svilpodams mājā. Pārbrauc, vēl nav pa
vārtiem iekšā, brāļi pretim: «Muļķi, kur nauda?» «Kur nauda? Nauda
Rīgā!» «Nu, kur tad podus liki, kad nauda Rīgā?» «Podi lai Rīgā!
Tur jau vezumiem ņem pretim — vairāk, nekā jums te kravājas, bet
naudu nedod ātrāki, kamēr visi podi būs aizvesti.»
Bet, mājā braukdams, — laime, kur tu ronies? — dzird: pa tādiem krūmeļiem iet ņigu ņegu. Piebrauks tuvāk — redz: slepkavas, blēži, kas viņi — ceļā jau visus nevar pazīt, — sniega kupenā glabā kaut ko.
Brāļi, padzirdējuši, ka tā rīdzenieki pēc podiem izsalkuši, nu
vairāk ne;kā tas vezums aizdzīts, dzen atkal citu, un muļķītis
nobraukājas, skaidri muļķis palikdams, bet, kas jādara, tas
jādara, vai gudriem brāļiem drīkstēsi atteikt: nē! Un tā nu
šķūtēja, šķūtēja — pašā rudenī aizšķūtēja beidzamo vezumu, un
šoreiz — kad tevi nolāpāmais! — jāpārved par visiem vezumiem nauda
lai;ja ne — to gudrie jau noteica —, tad dzīvu nepametīšot. «Vai
tevi nelaime!» muļķītis doma. «Dzīvība taču dārga, un beigts nu
esmu.»
Bet, mājā braukdams, — laime, kur tu ronies? — dzird: pa tādiem
krūmeļiem iet ņigu ņegu. Piebrauks tuvāk — redz: slepkavas, blēži,
kas viņi — ceļā jau visus nevar pazīt, — sniega kupenā glabā kaut
ko. Viņš domā: «Ko es tur ieķērnāšos ar tādiem, lai paglabā, lai,
gan jau aizies, un tad būs mana reize!»
Jā, tā arī bija: šie rušina, ierušina un aiziet. Nu brauks muļķītis
ar savu roku aptaustīt — atron: lielais šķirsts, pilns sudraba
naudas, paglabāts tā, lai tur ne circenis nedzied pakaļ. Ko nu? Veļ
ragus un ved brāļiem.
Bet gudrie brāļi, tādu spožu naudu redzēdami, skaidri no-juka: tūliņ atvēlēja muļķītim to, ko, pēc viņu domām, nekad nebūtu varējuši vēlēt: precēties.
Otrā dienā blēži atnāks noglabājumu ostīt: nav! Par velti Rīgas
pilsētu apzaguši!
Bet gudrie brāļi, tādu spožu naudu redzēdami, skaidri no-juka:
tūliņ atvēlēja muļķītim to, ko, pēc viņu domām, nekad nebūtu
varējuši vēlēt: precēties. Bet, kad jāprecas, tad jāprecas —
pretim atteikt jau nedrīkst.
Jā, un tā nu gudrie rīko kāzas, nemaz neprasīdami, vai brūte arī
būs vai nebūs, — tikai rīko, un muļķītim vel jabraucot paša ziemas
laikā Rīgā pēc kāzu sviesta — āre! —šiem tā saimniece tāda devīga:
par daudz novēlējusi sviesta pati sev, un nu nav tik daudz, cik
lielām kāzām vajadzīgs. Muļķītis aizbrauc Rīgā, sapērk sviestu,
brauks mājā — kur tu dieviņ! — atkusnis iestājies, vietām pagalam
pliks, nemaz pastumties. Viņš domā: «Kur es tā pārkulšos. Kad
ziemas laikam nav sniega, tad man ir sviests!»—un nu ņem tikai
sviestu un jauc pa ceļu, ka var pabraukt. Brauca, brauca — nu gāja
tīk glumi, ka briesmas,— pārbrauca mājā, brāļi dusmīgi, viņi esot
sabrūvējuši pilnu pirti ar alu — šis nevarot ne nieka sviestu
pārvest — braukšot paši pakaļ, bet viņš lai tomēr izkurinot pirti
un nomazgājoties balts uz kāzām! Labi, šie aizbrauc, viņš iet pirti
kurināt. Kurināja, kurināja — sakurināja par dikti: alus palika
siltumā traks,izspēra spundes griestos,iztecēja
pagrīdu,kāzasizjuka.
Bet otrā rudenī tad nejuka vairs, tad muļķītis pats rīkoja kāzas,
pats precēja sievu un apprecējās, kā vajaga būt. Pēc tam muļķītis
dzīvojis tik gudri, ka gudriem brāļiem nācies vēl padomu daždien
paprasīt. Āre, tā iet kādreiz, kad otru par muļķi dēvē.
Materiāls tapis sadarbībā ar portālu pasakas.net