Kāršu spēles: Melnais Pēteris, Enflē un Orākuls
"Uzturs un spēles ir ir bērna galvenās tieksmes. Tiklīdz izsalkums ir apmierināts, ik bērns, seniem un gudriem instinktiem padodamies, tūdaļ tieksies spēlēties. Spēlēdamies mācās bērns, un spēlēdamās arī cilvēce ir mācījusies. Tiklab tehnika kā māksla un zinātne, viss cēlies vai vienīgi caur spēlēm," tā uzskata šaha lielmeistars Emanuels Laskters. Mūsu ietekums - nopērc savai un bērna attīstībai kāršu kavu!
Melnais Pēteris
No rotaļu kāršu spēlēm visizplatītākā ir Melnais Pēteris. Pirms
spēles sākuma no kāršu spēles izņem sirds, kārava un krusta kalpus,
paliek tikai pīķa kalps, tā saucamais Melnais Pēteris.
Vispirms izlozē pirmo kāršu devēju. Pēdējais pēc kāršu sajaukšanas
dod kāršu paciņu pārcelt spēlētājam pa labi un izdala katram spēles
dalībniekam aizklātā veidā vienādu skaitu kāršu.
Pēc tam spēlētāji pārbauda savas kārtis, vai tajās atrodas divas
vienādas kārtis, piem., divi kungi. Vienādās kārtis jānoliek galda
vidū, pie tam no trim vienādām kārtīm tiek noliktas tikai divas,
bet četras vienādas kārtis tiek noliktas visas, jo tiek skaitītas
kā divreiz divas vienādas kārtis.
Kad visi spēlētāji savas vienādās kārtis nolikuši uz galda, kāršu
devējs dod pirmajam spēlētājam pa kreisi izvilkt no savām kārtīm
aizklātā veidā vienu kārti. Pēc kārts izvilkšanas spēlētājs
pārbauda, vai tādējādi kārtīs nav radušās divas vienādas kārtis,
kuras tiek novietotas uz galda, un tad tas savukārt piedāvā
nākošajam spēlētājam izvilkt vienu kārti.
Spēle turpinās, līdz visas kārtis, izņemot pīķa kalpu, ir
novietotas uz galda. Kuram spēles dalībniekam paliek rokā pīķa
kalps, tas ir Melnais Pēteris, to parasti atzīmē, ar sodrējiem
nosmērētu korķi uzvelkot uz sejas vienu vai vairākas svītras.
Ir otrs, vēl interesantāks šīs spēles veids. Pēc kāršu paciņas
pārcelšanas, kurā atrodas visas kārtis, arī knipi, kāršu devējs
izvelk no tām aizklātā veidā vienu kārti un noliek to savrup.
Spēles beigās spēlētājs, kuram paliek rokā liekā kārts, ir Melnais
Pēteris. Šis spēles veids ir interesantāks tāpēc, ka neviens
spēlētājs iepriekš nezina, kura kārts Melnajam Pēterim paliks
rokā.
Orākuls
Šai spēlei ir vajadzīgas divas kāršu spēles ar vienādu kāršu
skaitu, pie tam vēlams, lai katra kāršu spēle būtu citā krāsā, lai
kārtis nesajauktos.
Vienu kāršu spēli kāršu devējs izdala spēles dalībniekiem vienādā
daudzumā, bet otru aizklāti plaši izkaisītā veidā novieto uz galda.
Spēlētājs pa kreisi no kāršu devēja pirmais atklāj spēli ar kādu
jautājumu, pa lielākai daļai viegla rakstura, kas attiecas uz
nākotni vai tamlīdzīgi. Piem., var jautāt: «Kurš pirmais vinnēs
loterijā?» Vai arī: «Kurš pirmais no klātesošajiem apprecēsies?»
Vai arī: «Kurš mīl paslepus iemest no pudelītes?»
Pēc jautājuma uzdošanas jautātājs izvelk vienu kārti no uz galda
gulošajām un to atklāj. Pie kura spēles dalībnieka atrodas tāda
pati kārts, uz to attiecas uzstādītais jautājums, pēc tam savukārt
viņš uzdod citu jautājumu. Jautājumus nedrīkst atkārtot. Beidzamā
kārts netiek izlietota.
Kad visas kārtis ir izlietotas, nākošais spēlētājs no jauna sajauc
un izdala nākošajai spēlei.
Enflē
Šo ļoti patīkamo spēli parasti spēlē sešas personas. Pēc tam, kad
kārtis labi sajauktas un pārceltas, kāršu devējs katram spēles
dalībniekam izdala astoņas kārtis. Spēli iesāk spēlētājs pa kreisi
no kāršu dalītāja un izspēlē vienu savu kārti. Pārējiem spēlētājiem
pēc kārtas ir jāpiemet pa vienai kārtij no izspēlētā masta. Ja
visiem spēlētājiem ir kārtis no pieprasītā masta, tad stiķi paņem
tas spēlētājs, kuram ir augstākā kārts, pie tam kārtis skaitās
sekojošā kārtībā: dūzis, kungs, dāma, kalps, desmitnieks, 9, 8, 7,
6, 5, 4, 3 un 2. Tam pašam spēlētājam pieder arī nākošā
izspēle.
Ja kādam spēlētājam nav nevienas kārts no izspēlētā masta, tad tas
ir spiests pievienot izspēlētā stiķa kārtis savām. Tādā kārtā
vienam spēlētājam var sakrāties lielāks skaits kāršu, lai gan
pēdējā stāvokli atvieglo tas, ka izspēle pieder tam spēlētājam,
kurš paņem izspēlētās kārtis, un tas savukārt izspēlēs to mastu, no
kura tam rokā ir visvairāk kāršu. Kurš spēlētājs pirmais atbrīvojas
no savām kārtīm, tas ir vinnējis.
Avots: Kāršu spēles. R.: SIA Atbalss,
1991.